Gjest ts Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg tenkte å forsøke å handle noe på ebay, men har ikke erfaringen med dette og lurer derfor på om dette er trygt? Får man det man betaler for?
Kamikatze Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Nja, oftest. Men norsk kjøpslov ++ gjelds ikke. Kommer mye an på hva du kjøper. Betaler du med PayPal er du sikret pengene tilbake hvis varen ikke dukker opp, eller der skjer visse andre typer krøll. Men ingen regel uten unntak. Markedsføringsloven gjelder ikke, så vær litt skeptisk, dobbeltsjekk og finles alle detaljer. Det kan være dyrt å returnere. Særlig ting av lav verdi, med litt vekt. Jeg har hundrevis av eBay-kjøp bak meg. Erfaringen sålangt er: To ganger uteble varene (billige småting), etter en e-post til selger, lå varene i postkassa etter noen dager. Billige varer er billige varer. Ikke alle varer. Klær fra asia er mer kroppsnære enn her, og bør bestilles opp en størrelse. Ellers føler jeg at jeg får mer enn jeg betaler for, selv etter frakt. Viktig å be dem spesifisere salgspris hvis det er under 31-35 USD (200 kr) for å slippe norske avgifter.
Anglofil Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har vel sikkert 250 kjøp fra eBay bak meg nå, og enda har jeg ikke blitt lurt. Mine enkle, men veldig effektive regler er: * Kjøp kun fra brukere som aksepterer PayPal. På den måten slipper man å gi fra seg sensitive opplysninger til fremmede mennesker. * Se på ratingen hvordan selgeren er. Har selgeren 99% kundetilfredshet av 10 000 salg, så er sjansen stor for at det er en seriøs selger. Mvh Yvonne
Gjest ts Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Takk for svar:) Lurer på en ting, jeg har tenkt å kjøpe noe som muligens kommer til å koste 6000 kroner(signerte greier). Hvordan blir det med tollen? Altså, tollgrensen er vel på 200 kr, men gjelder det for slike ting som dette?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Bøker og blader er vel tollfritt. Ellers så må du vel betale moms for alt over 200kr. Momsen er 25% av kjøpssummen+portokostnader.. Er ikke helt sikker, men om det er over 1000kr så tror jeg du må betale et fortollingsbegyr på ca 200kr, evt. om du fortoller varene selv for rundt 100lappen. Jeg har iallefall fått et slikt brev hvor de gir meg de to valgene, de gangene jeg har handlet for over 1000kr.
Gjest ts Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Bøker og blader er vel tollfritt. Ellers så må du vel betale moms for alt over 200kr. Momsen er 25% av kjøpssummen+portokostnader.. Er ikke helt sikker, men om det er over 1000kr så tror jeg du må betale et fortollingsbegyr på ca 200kr, evt. om du fortoller varene selv for rundt 100lappen. Jeg har iallefall fått et slikt brev hvor de gir meg de to valgene, de gangene jeg har handlet for over 1000kr. Ok. Da ser jeg hva som skjer dersom jeg ender opp med å kjpe det. Dersom jeg kjøper det, så er det snakk om signerte kosedyr + evnt. to billetter til et show. Regner derfor med at prisen kan bli opp mot 6000 kroner.
Kamikatze Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Takk for svar:) Lurer på en ting, jeg har tenkt å kjøpe noe som muligens kommer til å koste 6000 kroner(signerte greier). Hvordan blir det med tollen? Altså, tollgrensen er vel på 200 kr, men gjelder det for slike ting som dette? Ta og avtal med selgeren at varens verdi spesifiseres til varens realpris. Hva er verdien av to brukte konsertbiletter eller en brukt tøybamse? Autografen er affeksjonsverdi, som er vanskelig målbar. Mickael J's autograf kan være verdt titusener for den rette blodfan, men under femti øre for en annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå