Gjest Gjest_Imsdal_* Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Hei hei:) Jeg er en jente på sbart 21 år. Jeg har alltid vært glad i å trene, men det siste året har jeg vært helt elendig. I Juni bestemte jeg meg for å begynne igjen. Frem til nå har jeg trent min. 4 ganger i uken, og jeg mener selv det er ganske variert. Jeg går på sykkeltimer, jogger, trener styrke, aerobic, step... you name it. Men ingenting ser ut til å funge. Før treningen lå vekten min på litt under 70. Nå veier jeg nesten 75. Jeg kan ikke skjønne dette. Har alltid spist sunt, og jeg spiser i alle fall ikke noe mer nå enn det jeg gjorde før. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør feil??? Burde jeg trene anderledes? Tips til hvordan jeg skal kombinere mat&trening bedre (selvom jeg allerede synes jeg gjør dette på en bra måte). Jeg kjenner at formen har blitt bedre, men vekten går bare oppover og oppover. Jeg skjønner ingenting:-( Hjelp!?
Periwinkle Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Det virker rart at du går opp i vekt, iallefall når du trener så mye kardio som du gjør. Hadde du trent bare styrke hadde det vært mer forståelig. Har du vært til legen og sjekket om du kan ha lavt stoffskifte? Da kan man ofte gå opp i vekt selv om man har et sunt kosthold og trener regelmessig.
Gjest Gjest_Imsdal_* Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 At jeg trener mye kardio... menes det at jeg trener mye "kondosjon" som steptimer, pulstimer osv? Er ikke helt inn i det jeg skjønner du:P Hva vil det si å ha lavt stoffskifte da? Høres ikke helt bra ut:-S Først tenkte jeg kanskje at det er musklene som veier... Har jo blitt en del styrketrening. Går f.eks ofte på timer hvor halve timen er kondisjon og halve timen er styrke for hele kroppen. Men synes allikevel dette er rare greier. Burde jeg gå til legen? Poenget med å begynne å trene, var jo først og fremst å komme i form... Men vektøkning er jo ikke noe stas. Idealvekten min ligger nok på under 70. Nå kan jeg ikke gå mer opp...
Gjest MooCow Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Har du maalt deg da? Det er ofte lurere aa sjekke med maalebaand enn aa gaa etter vekta da den kan variere veldig.
Gjest Gjest_Imsdal_* Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Hmm.. Nei, jeg har ikke målt meg:/ Men det har jeg aldri gjort, så jeg vet liksom ikke hva jeg skal sammenligne med heller. Føler meg egentlig ikke noe særlig større enn vanlig heller skjønner dere, men man blir jo veldig opphengt i den vekten. I alle fall når den viser hele 5kg mer enn tidligere.
Gjest MooCow Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Hmm.. Nei, jeg har ikke målt meg:/ Men det har jeg aldri gjort, så jeg vet liksom ikke hva jeg skal sammenligne med heller. Føler meg egentlig ikke noe særlig større enn vanlig heller skjønner dere, men man blir jo veldig opphengt i den vekten. I alle fall når den viser hele 5kg mer enn tidligere. Da er det paa tide aa begynne. Det er som sagt ofte et bedre maal enn vekten. Har du noen klaer som pleide aa vaere litt trange kan du jo se om du merker noe forskjell der. Er du sikker paa at vekten din viser riktig forresten? Forresten, hvis du blir for opptatt av hvor mye du veier kan det sikkert vaere like greit aa kvitte seg med badevekten. Det er slett ikke bra aa vaere for opphengt i hva man veier naar man har en normal vekt. Det er jo bare tall uansett, og det er hvordan du foeler deg som er det viktige. Endret 12. oktober 2009 av MooCow
TipsyTopsy Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Men hvordan sitter klærne dine, da? Som før? Trangere? løsere? Mål deg heller, enn å bruke vekta.
Gjest Gjest_Imsdal_* Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Hm... Nei, jeg føler nok at klærne sitter som før. Dessverre, hehe. Kanskje jeg skal skaffe meg et målebånd nå da, hehe?!:-)
Gjest Vettel Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 Hvis klærne er som før så er det kanskje vekta det er noe feil på? Fem kilo opp burde jo merkes et eller annet sted på kroppen.
yoga Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 Når man begynner å trene masse etter et større opphold, er det noen som erfarer at kroppen binder mer vann i en periode. Så det kan være at vektoppgangen din rett og slett skyldes vannvekt. Hvis det er det det er, vil du etterhvert skille ut denne ekstra væsken ved at du tisser mer..
lilleGrethe Skrevet 13. oktober 2009 #11 Skrevet 13. oktober 2009 Det er ikke uvanlig å gå opp i vekt når man trener. Årsaken er at muskler veier mer enn fett. Hvis man er relativt slank i utgangspunktet vil man ikke nødvendigvis miste så mye fett, men man bytter ut fett med muskler. Som nevnt ovenfor er det målebåndet, ikke vekta, som teller!
Periwinkle Skrevet 13. oktober 2009 #12 Skrevet 13. oktober 2009 At jeg trener mye kardio... menes det at jeg trener mye "kondosjon" som steptimer, pulstimer osv? Er ikke helt inn i det jeg skjønner du:P Hva vil det si å ha lavt stoffskifte da? Høres ikke helt bra ut:-S Først tenkte jeg kanskje at det er musklene som veier... Har jo blitt en del styrketrening. Går f.eks ofte på timer hvor halve timen er kondisjon og halve timen er styrke for hele kroppen. Men synes allikevel dette er rare greier. Burde jeg gå til legen? Poenget med å begynne å trene, var jo først og fremst å komme i form... Men vektøkning er jo ikke noe stas. Idealvekten min ligger nok på under 70. Nå kan jeg ikke gå mer opp... Hehe, beklager. Kardio er kondisjon ja, hvor du jobber på en ganske høy puls, slik at du forbrenner fett. Om du har lavt stoffskifte vil ikke forbrenninga di fungere på riktig måte, dvs at selv om du, si, spiser 1800kcal hver dag, og i utgangspunktet trener slik at du skal klare å forbrenne de 1800kcal. Om du har lavt stoffskifte er ikke det sikkert kroppen forbrenner dette, selv om du trener mye. Det er i seg selv ikke farlig, ut i fra hva jeg har forstått, men om man legger på seg, så er ikke overvekt sunt. Du er nok godt trent, så tror ikke det skal være noe problem, men er jo selvsagt surt å bare bygge muskler og ikke ta av fettet:) Oppsøk lege og få sjekket det opp. Har du lavt stoffskifte så får du tabletter mot dette:)
-Englefjes- Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 Det er ikke uvanlig å gå opp i vekt når man trener. Årsaken er at muskler veier mer enn fett. Hvis man er relativt slank i utgangspunktet vil man ikke nødvendigvis miste så mye fett, men man bytter ut fett med muskler. Som nevnt ovenfor er det målebåndet, ikke vekta, som teller! Det stemmer, men å gå opp fem kg i ren muskelvekst på noen få måneder er nærmest umulig, og spesielt for jenter.
Jenta21 Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Det stemmer, men å gå opp fem kg i ren muskelvekst på noen få måneder er nærmest umulig, og spesielt for jenter. Jepp, selv jenter som trener på heltid i forhold til fitness vil ikke klare å oppnå en slik vektoppgang i muskler.
Gjest haren Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 jeg ville også sjekket stoffskiftet, men dersom du ikke sliter med andre betydelige symptomer så tviler jeg på at du har det. det at du orker å trene såpass mye er igrunnen en ganske god indikasjon på at det ikke skyldes lavt stoffskifte. jeg ville tatt en titt på kostholdet ditt får å se om det er noe helt innlysende som kan kuttes/byttes ut(type fete melkeprodukter, søtsaker osv). jeg vet av egen erfaring at jeg ofte har kost meg langt mer i hverdagen enn jeg har trodd, og det trenger ike være ekstremt usunt for å kunne ha innvirkning på 5 kilo.
Tristessa Skrevet 18. oktober 2009 #16 Skrevet 18. oktober 2009 Hvis du trener veldig mye, er det også vanlig å bli mer sulten enn før, og matinntaket kan gå litt over stokk og stein. Selv begynte jeg å trene skikkelig igjen i mars, og var galsulten en periode og glefset i meg alt jeg kunne komme over. Noen måneder senere stabiliserte det seg og jeg har tilnærmet normal appetitt og et høyere aktivitetsnivå enn før. Mange som trener tenker at de kan spise hva som helst fordi de trener, men det stemmer ikke dessverre. Jeg fikk selv en aha-opplevelse da jeg tok med pulsklokke på en av mine vanlige treningsturer og så at jeg forbrant under 400 kalorier på en tur som er ganske bratt og lang. Til sammenligning er det vel ca. 530 kalorier i 100 gram melkesjokolade, og 100 gram melkesjokolade blir vel regnet som en ganske liten plate i disse dager. Erfaringsmessig lønner det seg altså å holde et øye med kaloriene. For at det ikke skal bli så alt for stress, har jeg som regel at jeg ikke drikker kaloriene mine, i form av juice, kakao, sportsdrikke (selv om det kan ha noe for seg på lengre turer), brus, kaffedrikker, sukker i espressoen og ikke minst alkohol. Det kan lønne seg å ta en lengre hvit periode. Fordelen med sistnevnte er at kroppen etterhvert også tåler mindre alkohol.
lanine` Skrevet 19. oktober 2009 #17 Skrevet 19. oktober 2009 Heihei Tristessa! Det du skrev høres ganske likt ut med meg for bare kort tid siden. Jeg hadde fram til jeg ble 19 kunne spise hva som helst og hadde en ganske så bra kropp når jeg tenker tilbake på 55-57 kg. Men etter rundet 20 og til 23 hadde jeg lagt på meg ca 10-12 kg. Jeg begynte å spise veldig sunt i små porsjoner, var hos legen for å finne ut hvorfor, prøvde diverse slankeprodukter og trente så mye at jeg fikk en kronisk beinhinnebetennelse. Ingenting funket..! ..Inntil jeg tilfeldigvis googlet meg til noen artikler om tarmskylling Du hørte riktig! Det ble min redning!!! Etter 3 behandling merket jeg at kiloene rant plutselig av.. Nå vet jeg ikke hvordan du har vært i magen når det gjelder forstoppelse, diare`, luft etc. Har du noen av tegnene til at fordøyelsen eller magen ikke fungerer som den skal er det et enda mer signal på å rense tarmene. Bare tenk på hvor mye dritt man får i seg av mat med farlige stoffer og dårlig fordøyd mat osv i mange år, det er da verre å ha det inni seg og at det forråtner. Er klar over at dette er et meget omdiskutert tema, men i min mening tror jeg at veldig mange av oss kunne ha godt av å rengjort røra våres av og til, særlig når de virker som å ha kortsluttet Håper du finner ut av det! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå