Gå til innhold

Barn i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
og nei, vi nekter ikngen adgang i kirken om de har med barn, men hvem tar med barn når man vet det er barnefri dag da? Regner med de fleste skjønner greia med ordet 'barnefri', og alt i alt så har de som har barn sagt at de synes det er likegreit da de ser frem til en voksendag uten barn...så problemet er egentlig ikke et problem sånn sett.

Det skal du ikke ta for gitt, at man ikke tar med barna i kirken, selv om selskapet skal være barnefritt. Og dessuten er det ikke bare gjestene som dukker opp i kirken. Det kan være naboer, kolleger, og "fjern" slekt som ikke er invitert. Det er jo kjempekjekt for barn å få se en vielse. De setter sikkert mer pris på det de, enn 50% av de voksne bryllupsgjestene dine.

Endret av Jade
Gjest Chiffon
Skrevet

Jeg kan fint finne på å ta med barn i kirken selv om det er en barnefri dag, fordi kirken er for alle. Også den nysgjerrige naboen.

Jeg er vant til at det er en del barn med i bryllup, de fleste blir lagt i en vogn e.l og sover godt i den mens foreldrene fester videre. Heldigvis pleier ikke bryllup å bli fyllekalas av en annen verden, så det er sjeldent et problem med sovende barn i en krok.

De større barna er ofte bedre på festing en sine satte foreldre, så de synes jeg faktisk det bare er stas at er til stedet. Det er vel få som kan riste løs på dansegulvet som en gjeng 10 åringer ;)

Skrevet
men siden det betyr mye for meg at festen ikke blir avbrutt med at tre av familiene går hjem i 20.tiden, så er det et ønske fra min side å heller utelate barna så foreldrene kan bli litt lenger og hygge seg med andre voksne.

Og her tar du et valg som du tror er det beste for alle voksne.

Hvorfor får ikke foreldrene selv bestemme om de vil "bli litt lenger og hygge seg med andre voksne" eller "gå hjem i 20-tiden"?

Om foreldrene vil prioritere å gå hjem, så må da det være deres valg.

Kan ikke skjønne hvordan festen skal bli avbrutt av den grunn

Er det noen mulighet for at noen ikke kommer dersom det skal være barnefritt.

F.eks jeg selv hadde ikke kommet dersom festen hadde vært langt unna hjemstedet, og jeg ikke kunne tatt med barna. Jeg setter dem ikke hos fremmede barnevakter bare for å "hygge meg med andre voksne".

Er det verdt risikoen om at noen eventuelt ikke kommer?

Er det best eller verst at de ikke kommer, mot at de drar hjem i 20-tiden?

Gjest JAy´en
Skrevet

Jeg synes ikke at det er noe du trenger å vite for å kunne svare på det jeg spør om i svarinnlegget, men joda, om noen ikke kan/vil komme uten barn, så skal de få lov til å ta barna med seg.

Jeg har ikke sagt at det er best for de voksne å bli igjen å kose seg (det høres nesten ut som en trussel), men skriver at det er mitt ønske, og betyr mye for meg (i én setning). Heldigvis så tror jeg at de det selv angår i forhold til vårt bryllup har fortåelse for hva jeg vil uttrykke.

Andre?

Skrevet
Jeg synes ikke at det er noe du trenger å vite for å kunne svare på det jeg spør om i svarinnlegget, men joda, om noen ikke kan/vil komme uten barn, så skal de få lov til å ta barna med seg.

I et diskusjonsfora på nett må du nok regne med å få svar som både går utenfor opprinnelig intensjon fra HI, samt svar som kanskje HI ikke liker.

Desverre

Skrevet

Beskjed mottatt, men det er jo greit å finne ut mer om det man opprinnelig lurte på óg. Og det har jeg gjort:)

Skrevet

Vi inviterte kun vår niese i bryllupet. Jeg er dessuten gudmoren hennes. Hun fikk en prinsessebarbie med prins under middagen til å leke med. Alle bemerket hvor eksemplarisk hun oppførte seg, det eneste vi hørte var litt sang og pludring fra hjørnet! Skjønne jenta mi! :rødme: Også kom hun bort for å sitte på fanget til tante og onkel innimellom, men det syntes vi bare var kjempestas! :) Og hun gjorde det til en lek å løpe og sette seg på plassen sin når hun så at servitørene kom...

Å invitere søskenbarnas barn osv når man ikke en gang vet navnet på de, så synes jeg det blir for teit...

Skrevet

En slik invitasjon ville medført at jeg takket nei til å delta i bryllupet. Jeg ville ikke greid å hygge meg i bryllupet hvis barna enten var på andre siden av landet, eller overlatt til fremmede.

Jeg er også av dem som syns det er trivelig med barn i bryllup. Smak og behag.

Uansett så er det bruden og brudgommen som bestemmer, og jeg ville alldeles ikke blitt fornærmet om jeg ikke kunne delta i et bryllup pga slike omstendigheter (men da hadde jeg også forventet forståelse tilbake på hvorfor jeg ikke deltok).

Skrevet
En slik invitasjon ville medført at jeg takket nei til å delta i bryllupet. Jeg ville ikke greid å hygge meg i bryllupet hvis barna enten var på andre siden av landet, eller overlatt til fremmede.

Jeg er også av dem som syns det er trivelig med barn i bryllup. Smak og behag.

Uansett så er det bruden og brudgommen som bestemmer, og jeg ville alldeles ikke blitt fornærmet om jeg ikke kunne delta i et bryllup pga slike omstendigheter (men da hadde jeg også forventet forståelse tilbake på hvorfor jeg ikke deltok).

Så du klarer ikke være borte fra barna dine i to dager?

Skrevet

Kommer an på alderen på barna, da. Foreldrene mine reiste ikke bort begge to over en hel helg før broren min og jeg var ganske gamle.

Gjest Chiffon
Skrevet

Ikke alle kan skaffe barnevakt i to dager, jeg kan ikke.

Skrevet

Nå var det ikke snakk om barnevakt eller ikke, det var snakk om at vedkommende ikke klarte å kose seg borte fra barna.

Skrevet (endret)

Noen foreldre liker ikke å være borte fra barna lenge selv om de kan.

Jeg har vært barnevakt for flere av mine nieser/nevøer da de var en del yngre fr fredag-søndag. Så lenge de ikke er avhengig av å amme så tror jeg barnet inne i mellom har godt av å væe borte fra mamma og pappa. Da snakker jeg ikke om hver helg eller flere helger mange ganger i året, men nå og da tror jeg både foreldre og barn har godt av litt "fri". Så klart blir jo dette som regel opp til foreldre og hvor konfortable de er med å "gå fra" barna.

Endret av Cæmis
Gjest Chiffon
Skrevet
Noen foreldre liker ikke å være borte fra barna lenge selv om de kan.

Jeg har vært barnevakt for flere av mine nieser/nevøer da de var en del yngre fr fredag-søndag. Så lenge de ikke er avhengig av å amme så tror jeg barnet inne i mellom har godt av å væe borte fra mamma og pappa. Da snakker jeg ikke om hver helg eller flere helger mange ganger i året, men nå og da tror jeg både foreldre og barn har godt av litt "fri". Så klart blir jo dette som regel opp til foreldre og hvor konfortable de er med å "gå fra" barna.

Hvorfor skulle barna ha godt av å ha fri fra foreldrene?

Skrevet
Hvorfor skulle barna ha godt av å ha fri fra foreldrene?

ulikt miljø, de kan knytte sterkere bånd til andre familiemedlemmer/venner av mor og far. Lærer kanskje noe nytt sansemessig, andre områder å se/leke på. Unger suger til seg informasjon og skaffer seg erfaringer. Om ungen aldri lærer seg å være borte fra mor og far så kan dette bli et problem da barnet kanskje en gang skal i barnehage..."oi, hvor er mamma!?!?"

Det er også morro for barn å være litt borte fra foreldre generelt sett tror jeg siden det gir litt variasjon og man er liksom på en liten "mini ferie" hvor man overnatter...selv om akkurat det med overnattingen er noe eldre barn kanskje legger mest merke til.

Skrevet (endret)

Jo. Men jeg ville ikke prioritert det for å reise til andre siden av landet for å delta i et bryllup.

Nå har det kanskje noe med hvor god tilgang man har på barnevakter som faktisk påtar seg å passe barn ei hel helg. Jeg har ikke overflod av den typen barnevakter. Og kall meg gjerne hysterisk, men jeg overlater ikke barna mine til fremmede.

Jeg liker å være sammen med barna mine jeg, og liker best å ha dem med når vi reiser bort også :sjenert:

PS: Jeg har forresten skaffet meg barnevakt for å delta i barnefritt bryllyp. Men da så nært at det bare ble en dag.

Endret av salma
Skrevet

Vi vil helst at folk med små barn/babyer skal skaffe barnevakt. Bryllupet blir så å si barnefritt med unntak av en håndfull barn i 8-13 års alder.

Disse er i nær slekt, og 2 av de er brudepiker. Ville vært rart for oss om ikke disse skulle være med.

Folk som absolutt ikke klarer å skaffe barnevakt, får selvfølgelig ta med seg barnet. Regner med at de med små barn har vett nok til å gå ut av kirken dersom barnet får en gråtetokt! Ellers blir jeg sinna!! (det må jeg innrømme)

Bryllupsdagen er tross alt vår dag. Unger er herlige de, men vår hverdag består ikke av barnegråt, barnelek osv, så hvorfor skal denne dagen gjøre det??

Tror dette vil løse seg greit for vår del.

Det er lurt å sette en form for "aldersgrense". Da føler ingen seg urettferdig behandlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...