Gå til innhold

Stekepanne - teflon - jern eller annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å kjøpe ny stekepanne og så begynte jeg å tenke på alle disse stoffene de er laget av.

Noen som har lest noe om hva som er best for oss?

Har hvertfall fått med meg at vi alltid skal hive de når det blir hull på teflonet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke om teflo er sunt eller ei, og om de bør kastes fordi maten svir seg ved hull, eller fordi det er giftige stoffer under.

Men vi bruker jernpanner fordi vi synes de er best i praksis.

De gir best stekeresultat rett og slett.

Skrevet

Greenpan er det sunneste alternativet! :)

Laget av et keramisk belegg som heter Thermolon, basert på sand. 60% mindre CO2-utslipp fra fabrikken, ingen giftige stoffer som kan berøre hverken arbeiderne på fabrikken, deg som forbuker eller miljøet når den skal resirkuleres. Det er spart på ressursene når pannen blir sendt ut, minimalt med emballasje og miljøvennlig trykk på denne igjen. Alt er laget av 100% resirkulerbare materialer. Du kan lese mer om pannen her: Green Pan

Den tåler 450 grader, teflon og titanbaserte panner tåler 260, og kan dermed svi seg eller overopphetes under bruk, og miste slippeffekten sin. Jeg har to, og er superfornøyd! :) De ligger på mellom 700 og 900kr, men på Christiania GlasMagasin har de 30% på alle varer nå, og da er du fortsatt et godt stykke under mange andre "skikkelige" panner i pris. 5 års garanti så lenge du unngår oppvaskmaskin og metallredskaper. Bruk godt med mild såpe under vasking, så du får fjernet matbelegget som består av fett og syrer som tærer på sikt.

Støpejern kan du omtrent herje med som du vil. Den skal ikke vaskes med såpe, og må settes inn med olje i ny og ne. Jeg synes det er litt slitsomt å "kjøre inn" en slik panne, men det er individuellt. Grunnen til at disse gir så godt stekeresultat, er at du kan bruke så mye varme du vil, og det er porer i belegget som lar stekefettet komme til kjøttet på en god måte. Dette gir delikat og fin stekeskorpe! Jeg personlig synes greenpan gir like godt resultat.

Forøvrig er det ikke såååå farlig som folk skal ha det til å få i seg teflon. Det er ikke særlig delikat med små, sorte prikker i den hvite sausen, men tester viser at disse er så små, og at det er enda mindre enn dette igjen som tas opp i kroppen, at det ikke er noen dødsdom å få det i seg.

Bare spør hvis du lurer på noe mer! :) Jeg svarer på disse tingene omtrent hver dag!

Skrevet (endret)
Bare spør hvis du lurer på noe mer! :) Jeg svarer på disse tingene omtrent hver dag!

Kan Greenpan brukes på induksjon?

Kan støpjernspanne det?

Kan man bruke zalo på Greenpan?

Endret av kakemonsteret
Skrevet

Støpejern er lett å renholde: Sterk varme, hell på litt vann, skrap med flat steikespade så lenge det finns vann, hell av.

Zalo er stort sett unødvendig, da rent vann også løser opp matrester greit, om det får stå et kvarter-halvtime før oppvaskbørsta begynner å danse. Såpe og oppvaskmiddel er fyfy, men krystallsoda er mer effektiv, uansett. Den setter ikke smak, bare skyll godt etter bruk, tørk, og olje inn på ny.

Her i huset ville jeg ikke unnvære hverken titaniums- eller støpejernspanna. Men måtte jeg leve med kun en, og det gjør jeg fra tid til annen på reise, så er det titaniumspanna som stikker av med seieren.

Men biff, pannekaker, viltskav med sopp i fløte, og alt sånt får en slags ekstra estetisk dimensjon i støpejernspanne. Spesielt over flamme, om der er tilgang til gass eller bål.

Av teflon og titanium, er jeg mest fornøyd med sistnevnte. Alle teflonpannene har dødd en sakte død med ripete og tilslutt flassende bunn, selv om de aldri har sett annet enn tre eller plastredskap. Titanium skal tåle metallredskap, men men det anbefales ikke kvasse kanter. Her går det kun i plast og tre, så den bør være på den trygge siden.

Titaniumspannene har holdt sålangt, men jeg har greid å "drepe" en. Det teller ikke som slitasje, for den ble brukt i selvforsvar. Bunnen holdt, men sidene er mindre symmetriske, og der er noen riper i stekeflaten. Grei nok til telttur, og hvis padleåra blir borte.

Anbefaler deg å finne ei panne som ser solid ut, med tjukk bunn. Liten vits å gå for dyr merkevare. Belagte panner vil ikke vare evig. Del prisen på antall måltider du lager med den, og forbered deg på utskiftning etter tre-fire år. Jeg har i alle fall ikke merket forskjell i levetid på Høyang, de som begynner på 'T' og billigpanner. Høyang Polaris partyserie røyter.

Skrevet
Kan Greenpan brukes på induksjon?

Kan støpjernspanne det?

Kan man bruke zalo på Greenpan?

Både Greenpan og støpejern kan brukes på induksjon. Er du i tvil om slike ting, er et triks å ta med en magnet i lommen, og se om den sitter under pannen. Gjør den det, kan den brukes på induksjon.. :jepp:

Zalo er også helt greit, selv om jeg selv bruker Sun Light. Mildere for både hender og utstyr... Men når det gjelder oppvaskmaskinpulver, så blir det for sterke kjemikalier.

Ser at Kamikatze har nevnt Høyangs partyserie. Det stemmer at mange er misfornøyde med disse. Men mange kan også fortelle at de har hatt sin i over 20 år.

Høyang har også kommet med en ny serie som heter Matador, som har slipplett, og tåler 1500 grader. Denne har jeg ikke prøvd selv, men utfra hva leverandøren lover av spesifikasjoner, skal den være bra! :)

Ellers er jeg enig med Kami om at det blir en egen greie av støpejernspanner. Men som nevnt tidligere, jeg synes det er greiere med en panne som kan renses uten albuefett med såpe og kost! ;)

I forhold til levetid, så kan du ta høyde for at GreenPan skal holde i 5 år. Dette er en av de lengste garantiene jeg har vært borti. I tillegg har jeg solgt mange, og fått særs få klager. Disse viste seg også å stamme fra samme periode på fabrikken, og de var klar over at det hadde skjedd en glipp i kvalitetskontrollen. Men de får jo ikke sporet opp pannene før de kommer tilbake som reklamasjon.. :(

De skal holde i 5 år så lenge du følger bruksanvisningen, så ta vare på kvitteringen og benytt deg av garantien hvis det skulle trenges! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...