Gå til innhold

Bibelen og moderne vitenskap

Gjest Gjest_Hans_*

Anbefalte innlegg

A)Produsenten

B)Moses fullførte 1. Mosebok i 1513 fvt. 1513 pluss 2009 er lik 3522 år. Kjekt med kalkulator gitt!

At Moses ikke skrev mosebøkene, er noe alle vet. De bøkene har minst fem forskjellige forfattere.

Ang. Bibelens alder: http://www.bandoli.no/norsk/nyforskningomGT.htm

Avsnittet "Tekstenes alder"er det som er relevant ift. dette.

He he, så det er ingen årsak til tallet syv? Det stryrker jo virkelig Bibelens troverdighet, da, at Guden din ikke kan begrunne påbuene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, men hva er det som gjør at du mener at man skal feste lit til den dateringen. Det blir selvsagt en avsporing fra temaet, som er bibelen og moderne vitenskap, men det hadde vært morsomt å vite hvordan du mener at dateringen ble gjort, siden det er andre kilder som er av den oppfatning at gammeltestnamentet er veldig mye yngre enn det vanligvis blir sagt, kanskje bare noen får hundre år eldre enn det nye testamentet.

Det er lett å se hvilken Farao de slåss mot. Men du, nå må jeg pumpe jern på treningen. Min bedre halvdel maser på meg. Min venn er tidligere norgesmester i vektløfting. Det skal jeg nok matche. Men han var en fryktet kickbokser også.(Nå er han kristen, men den lille mannen pusher 175 kilo i benken. Kongen av dips er han fortsatt. Så han dunker meg på matta om jeg kommer for sent. Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å se hvilken Farao de slåss mot. Men du, nå må jeg pumpe jern på treningen. Min bedre halvdel maser på meg. Min venn er tidligere norgesmester i vektløfting. Det skal jeg nok matche. Men han var en fryktet kickbokser også.(Nå er han kristen, men den lille mannen pusher 175 kilo i benken. Kongen av dips er han fortsatt. Så han dunker meg på matta om jeg kommer for sent. Vi snakkes!

Så du vet ikke, og kan ikke forsvare påstanden. Greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Hans_*
Det er ikke det jeg mener.

Jeg tenker på jøder generelt, som følger Bibelens kostholdsråd. De har gjevnt over bedre helse enn andre, som da ikke følger disse rådene i det daglige. Det samme gjelder for adventister som følger kostholdsrådene i Bibelen: De har dokumenterbar bedre helse enn den øvrige befolkningen.

Kilden er linken jeg la ut tidligere i tråden.

Hvorfor har ingen av Bibel-skeptikerne kommentert dette?

Og hvordan kunne jødene kjenne til disse svært effektive mat og-hygiene-reglene, foruten ved Gud, for flere tusen år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ingen av Bibel-skeptikerne kommentert dette?

Og hvordan kunne jødene kjenne til disse svært effektive mat og-hygiene-reglene, foruten ved Gud, for flere tusen år siden?

Flaks, prøving og feiling.

Finnes det bedre former for hygiene enn å ikke ta på lik i 2009? Ja.

Finnes det bedre kostholdsmetoder for å holde en god helse i 2009? Ja.

Så hva er det du skryter av. De var primitive mennesker med primitive løsninger, og de er blitt forbigått og vel så det av moderne mennesker.

Om det var guden din som stod bak jødenes begrensede kunnskap om hygiene og kosthold er guden din blitt forbigått av menneskene. Guden din er en primitiv gud for primitive mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hans_*
Så hva er det du skryter av. De var primitive mennesker med primitive løsninger, og de er blitt forbigått og vel så det av moderne mennesker.

Nja, som tidligere nevnt, er det et faktum at jøder som følger disse kostholdsrådene, har bedre helse enn andre. Også i 2009. Så kostholdsrådene er helt holdbare, de, også i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, som tidligere nevnt, er det et faktum at jøder som følger disse kostholdsrådene, har bedre helse enn andre. Også i 2009. Så kostholdsrådene er helt holdbare, de, også i vår tid.

HAR de virkelig det?

Og KAN du påvise at det henger direkte sammen med noe som står i Bibelen deres? Som du kanskje vet, så er kosthold og hygiene to av mange faktorer som bidrar til å påvirke livslengden. Men det finnes mange andre. Så hvordan kan du underbygge påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hans_*
HAR de virkelig det?

Og KAN du påvise at det henger direkte sammen med noe som står i Bibelen deres? Som du kanskje vet, så er kosthold og hygiene to av mange faktorer som bidrar til å påvirke livslengden. Men det finnes mange andre. Så hvordan kan du underbygge påstanden din?

http://www.mensviventer.no/mvv37/leserbrev37.htm

Sitat: Kontrollerte undersøkelser er gjort på både adventister og jøder, og deres gjennom-snittlige helsegevinst er dokumenterbar. Ja, de som velger å gå helt tilbake til det opprinnelige kostholdet Gud skisserte for mennesket skapt i sitt bilde, synes å ha en enda større helsefordel.(sitat slutt)

Og ja, det ser ut til å ha en direkte sammenheng med kostholdsrådene i Bibelen, ettersom helsegevinsten øker i takt med at rådene følges strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mensviventer.no/mvv37/leserbrev37.htm

Sitat: Kontrollerte undersøkelser er gjort på både adventister og jøder, og deres gjennom-snittlige helsegevinst er dokumenterbar. Ja, de som velger å gå helt tilbake til det opprinnelige kostholdet Gud skisserte for mennesket skapt i sitt bilde, synes å ha en enda større helsefordel.(sitat slutt)

Og ja, det ser ut til å ha en direkte sammenheng med kostholdsrådene i Bibelen, ettersom helsegevinsten øker i takt med at rådene følges strengere.

Sirkel argument.

Leserbrevet som du mener er bevis har ikke truverdig informasjon i seg. Blant annet så bruke ikke Dr. Semmelweis bibelens hygieneregler. Hvor i biblelen står det om Calcium hypochlorite (klorkalk, trur jeg det var overstatt til tidligere i tråden).

For det nytter ikke å vaske seg med vann, hva skal i følge bibelen brukes som desinfeksjons middel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hans_*
Sirkel argument.

Leserbrevet som du mener er bevis har ikke truverdig informasjon i seg. Blant annet så bruke ikke Dr. Semmelweis bibelens hygieneregler. Hvor i biblelen står det om Calcium hypochlorite (klorkalk, trur jeg det var overstatt til tidligere i tråden).

For det nytter ikke å vaske seg med vann, hva skal i følge bibelen brukes som desinfeksjons middel?

Bibelen sier ingenting om klorkalk, nei. Derimot sier den at man er uren i syv dager etter å ha rørt ved et lik. Og dermed blir løsningen ganske enkelt å ikke røre lik uten hansker e.l. så en slipper å bli uren i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget her. Selv om det skulle vise seg at matforskriftene i Bibelen er sunne, og at jødene på den tiden utviste god hygiene, så beviser ikke det at det finnes en gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hans_*
Jeg ser ikke helt poenget her. Selv om det skulle vise seg at matforskriftene i Bibelen er sunne, og at jødene på den tiden utviste god hygiene, så beviser ikke det at det finnes en gud.

Nei, men de må da nødvendigvis ha tatt kunnskapen om hygiene og mat fra et sted, og det på en tid hvor dette ikke var almenn kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen sier ingenting om klorkalk, nei. Derimot sier den at man er uren i syv dager etter å ha rørt ved et lik. Og dermed blir løsningen ganske enkelt å ikke røre lik uten hansker e.l. så en slipper å bli uren i det hele tatt.

Mener du at om du arbeider med salmonella kylling, så er du uren i 7 dager. Hva skal du gjøre i de 7 dagene, forsvinner bakterier og virus av seg selv på magisk vis etter 7 dager ?

Om dette er hygieneregler ala bibelen er det IKKE noe som bør anbefales i noen samfunn, middelalder eller moderne.

Å IKKE røre lik uten hansker er IKKE noe som står i bibelen og det er IKKE en hygieneregel og det er IKKE et tema for Dr. Semmelweis. Så hvordan greier du å ta bibelen til inntekt for hans fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hans_*
Mener du at om du arbeider med salmonella kylling, så er du uren i 7 dager. Hva skal du gjøre i de 7 dagene, forsvinner bakterier og virus av seg selv på magisk vis etter 7 dager ?

Om dette er hygieneregler ala bibelen er det IKKE noe som bør anbefales i noen samfunn, middelalder eller moderne.

Å IKKE røre lik uten hansker er IKKE noe som står i bibelen og det er IKKE en hygieneregel og det er IKKE et tema for Dr. Semmelweis. Så hvordan greier du å ta bibelen til inntekt for hans fremgangsmåte.

Nei, dette sier Bibelen(fjerde Mosebok, kap. 19): 11 Den som rører ved liket av et menneske, skal være uren i sju dager. 12 Den tredje og den sjuende dagen må han rense seg for synd, så han kan bli ren. Hvis han ikke renser seg den tredje og den sjuende dagen, blir han ikke ren.(sitat slutt)

Mao. sier Bibelen noe om rensing etter kontakt med lik, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de må da nødvendigvis ha tatt kunnskapen om hygiene og mat fra et sted, og det på en tid hvor dette ikke var almenn kunnskap.

Det er likevel ingen grunn til å postulere en guddom.

Edit: Det å "rense seg for synd" dreier seg ikke så mye om hygiene. Det å være uren i religiøs sammenheng har ikke så mye med hygiene å gjøre, det dreier seg om å være religiøst uren, ikke fysisk uren.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt klart at du har et essensielt poeng her. Det reflekterer kun datidens forståelse, som var ekstremt begrenset.

Stort sett så går det på "ikke spis råtten mat" da blir du brom brom i magen. Ikke omgå lik (mennesker eller dyr) fordi det er vanlig å bli sjuk noen dager senere. Dette er basic erfaringsbasert kunnskap, uten at man forstår hva som er problemet. Bare det å holde seg unna er tilstrekkelig for ikke å få sykdommen.

Bibelen som skal komme fra et allvitende vesen, overlegen all kunnskap har for mange tusen år siden gitt informasjon til at vi skal forstå og unngå helsemessigere problemer i unike og revolusjonerende hygieneregler.

jeg og noen andre her har vansker med å se disse revolusjonerende hygienereglene og etterlyser de.

Vi har enda ikke sett noe til dem.

Vel, det er påstått av Semmelweis brukte de. Vi VET at Semmelweis brukte klorkalk (erfaringsbasert kunnskap) som desinfeksjonsmiddel. Det nevnes aldri i bibelen om klorklalk

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei, dette sier Bibelen(fjerde Mosebok, kap. 19): 11 Den som rører ved liket av et menneske, skal være uren i sju dager. 12 Den tredje og den sjuende dagen må han rense seg for synd, så han kan bli ren. Hvis han ikke renser seg den tredje og den sjuende dagen, blir han ikke ren.(sitat slutt)

Mao. sier Bibelen noe om rensing etter kontakt med lik, ja.

Jeg er 100% ening med Tabris, 10 ave maria og 4 fadervår får IKKE bakteriene til å forsvinne. Dette er renselse for SYND, ikke noe med mat og hygiene

Dessuten, trur du ikke at man etter 3 dager med hender fulle av salmonella bakterier vil ha fått et problem. Hvorfor vente 3 (TRE DAGER) med å rense hendene.

Hva om Semmelweis benyttet denne tidsrammen ??

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror det holder å la være å berøre noe med huden? Fortell det til en kirurg. Eller en gynekolog, for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en ide om hva det er snakk om i dette skriftstedet:

3 mos 11: 20,21

20 Alt kryp som har vinger og går på fire føtter, skal være en styggedom for dere. 21 Av alt kryp som har vinger og går på fire føtter, må dere bare spise det som ovenfor føttene har leggben til å hoppe på marken med.

Er det insekter eller dyr det er snakk om?

Finnes det insekter med fire føtter?

Eller dyr som har vinger og går på fire føtter?

Hans, kan det være feil i oversettelsen?

Eller visste ikke Gud at alle insekter har 6 føtter??

Eller har evolusjon grepet inn igjen, slik at mange insekter hadde bare fire føtter for 5000 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en ide om hva det er snakk om i dette skriftstedet:

3 mos 11: 20,21

20 Alt kryp som har vinger og går på fire føtter, skal være en styggedom for dere. 21 Av alt kryp som har vinger og går på fire føtter, må dere bare spise det som ovenfor føttene har leggben til å hoppe på marken med.

Er det insekter eller dyr det er snakk om?

Finnes det insekter med fire føtter?

Eller dyr som har vinger og går på fire føtter?

Hans, kan det være feil i oversettelsen?

Eller visste ikke Gud at alle insekter har 6 føtter??

Eller har evolusjon grepet inn igjen, slik at mange insekter hadde bare fire føtter for 5000 år siden?

Kanskje det er en utrolig omstendelig måte å advare mot å spise flaggermus? De har vinger, og 4 føtter. Selv om vingene teknisk sett er hendene, da. Så sånn sett, hvis man skal bli litt spissfindig, så har de jo ikke vinger og 4 føtter, men mer 2 føtter, og hender som har utviklet seg til vinger. Så kanskje det ikke gjelds likevel? Da er det nok en av mange bibelske tabber og feil.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...