Gå til innhold

Alkohol..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt noe i mot at folk drikker vin, øl og så videre. Jeg har selvfølgelig drukket en del før, men nå begynner jeg å se på det som litt barnslig pga dumme ting folk gjør i fylla. Eller er det slik det skal være med 19-20 åringer..?

Så det jeg lurer på er hvilket forhold har dere til alkohol..? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har aldri hatt noe i mot at folk drikker vin, øl og så videre. Jeg har selvfølgelig drukket en del før, men nå begynner jeg å se på det som litt barnslig pga dumme ting folk gjør i fylla. Eller er det slik det skal være med 19-20 åringer..?

For meg er vin en del av en god middag, og det er det forholdet jeg har til alkohol. Vin har å gjøre med smaksopplevelser for meg, ikke med rus. Vi er to, og drikker som oftest vin til maten i helgene, nøye valgt ut i forhold til hva som står på menyen. Som regel går det bare med en halv flaske pr måltid, hele flasken hvis vi har flere retter og drikker samme vin gjennom hele middagen.

Den type erfaringer med alkohol du beskriver har jeg aldri hatt, og da jeg var 19-20 drakk jeg ikke i det hele tatt. Å drikke seg sanseløs er idiotisk uansett alder, men å avvise all alkoholbruk på grunnlag av at noen oppfører seg slik ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Skrevet

Jeg forstår jo de som velger vin, akevitt og øl til maten, fordi det har en smak som passer til. Så jeg ser ikke noen vits til å tvinge andre til å være avholds eller forby alkohol.

MEN jeg synes store deler av den norske befolkningen burde få et års alkoholforbud bare for å se at de faktisk kan ha en lørdag uten å drikke, og SAMTIDIG OVERLEVE!!

Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18 selv, og sluttet vel egentlig igjen da jeg var 20. Penger og at jeg ikke tåler "billige" ting som øl, vin, cider og rusbrus pga migrene og diverse gjør at jeg ikke har råd til dyr sprit så ofte, og hvorfor skulle jeg ta meg råd? Mat, klær og lignede er det faktisk viktigere..

Men selv om jeg nå er 21, sammen med en på 26, å han har venner fra 22-32, så føler jeg at jeg er midt i en fjortissgjeng.

"Hæ skal du ikke drikke idag??" er standard når jeg kommer. Ikke "så koselig du kom!". Er det bursdag man kommer edru på, så får man jo høre det leeeenge etterpå, "tenk at X kom edru på bursdagen min da hææ, en gang i året er det bursdag og da er X edru!!!"

Wow, trodde det at jeg eller han jeg bor med gadd å komme var det viktigste jeg men...

Så du kan vel fint si at jeg har alkohol, lørdagsdrikking og lignende langt oppi halsen. Jeg går ikke på fester lengre. Gidder ikke. Føler meg ikke velkommen der uansett. Ingen gidder å prate med de som er edru. Og det er ikke MEG. Den gangen min samboer kom edru på en fest, så gikk vi tidlig fordi alle pratet med hverandre og ingen med oss. Og jeg gjentar, vi snakker om folk 22+ her.. Vi pratet med ei rundt 10 minutter, så la hun plutselig merke til at vi drakk brus begge to.. "hææ er dere edru?" og så forsvant hun egentlig ganske fort..

Jeg drikker når jeg har gode venner på besøk, og da er vi max 5 stykker og da drikker vi for å ha det morro, ikke for å bli fullest mulig og herje på, men det ender da fort med det likevel.. For ingen av oss drikker mer enn 3 ganger i året, og da blir det fort litt mye.. men jo mer morro har vi det jo, når noen ender på gulvet fordi de snubler og sånt..

Og det er jo også mye mer morsomt å drikke noen ganger i året, enn hver jævla lørdag?? MÅ det skje noe hver jævla lørdag? Greit nok å treffe venner en gang i uka, man MÅÅÅ man drikke? Klarer ikke folk her å møte hverandre edru? (Jeg begynner å lure da vi ser de som maser mest om å drikke, minst)

Det blir som å spise napoleonskake (hvorfor drømte jeg at jeg spiste napoelonskake i natt :fnise:) hver eneste dag. Er den da god etter noen uker? Drikker man hver lørdag, er det egentlig noe gøy lengre? :S jeg forstår det ikke.

Sier jeg at jeg KANSKJE kommer på en fest, men at jeg da kommer seinere en startpunktet fordi jeg skal jobbe f eks 10-18 den lørdagen, vel da er jeg teit "jeg jobber jo lørdagen jeg og, og han og de der osv og de kommer da for det!! og drikker!!!" Selv om DE orker å komme sliten etter jobb, å betyr det vel ikke at jeg er like dum? Jeg ender jo opp med å sove hele søndag og mandag om jeg ikke får en pause? Det er min kropp. Orker jeg ikke å slite den ut og være syk resten av helga, så er det da vel faktisk mitt valg? Men nei, enten så kommer du og drikker, ellers kan du la være..

Voks opp...

Skrevet

Jeg liker smaken av øl og vin, men drikker svært sjeldent sånn til "hverdags". Altså tar jeg meg så og si aldri et glass vin til kvelden, eller et glass øl til middagen. Rett og slett fordi kroppen min ikke tåler alkohol så veldig bra.

Men jeg er glad i å drikke på fest, byturer og i sånne sammenhenger :) Og ja, da kan jeg godt drikke meg litt full. Synes det er moro, og jeg får mer ut av kvelden på en måte jeg ikke får om jeg er edru. Jeg har forøvrig lært meg å oppføre meg selv om jeg er full - ikke alle blir idioter i fylla.

Er forresten 21 år.

Gjest milkyway
Skrevet

Jeg er 23 og tror jeg er på vei til å bli avholds. Ikke fordi alkohol er djevelens munnvann og fyll er fælt osv, men jeg har rett og slett funnet ut at det er ikke noe gøy lengre. Bruke masse penger på noe som bare gjør vondt neste dag, pshøy!

En annen ting er at da jeg var singel, drakk jeg nesten hver helg for å ut (var dritforelska, og skulle ut og se om han jeg var forelska i i 2 år tilfeldigvis var på byen). Da jeg kapret han, og vi ble samboere, sluttet jeg nesten helt. nesten alle venninnene mine som har fått samboer har også nesten sluttet :ler:

Nei, jeg blir ikke gøy full mer, basta. Bare svimmel og kvalm, og i dårlig humør. Sett bortifra den dagen i sommer jeg drakk tequilla, da snurra jeg :D

Skrevet

Ja, 19-20åringer generelt sett gjør fryktelig mye barnslig, drikker seg sørpings og driter seg ut. Men de fleste vokser vel fra det, og tar det etterhvert kun fram den ene kvelden i desember når firmaet har julebord. Da er det plutselig slips på hue igjen...Men når du er 19-20 er festing viktig stort sett hver helg, tror jeg...

Skrevet
Jeg er 23 og tror jeg er på vei til å bli avholds. Ikke fordi alkohol er djevelens munnvann og fyll er fælt osv, men jeg har rett og slett funnet ut at det er ikke noe gøy lengre. Bruke masse penger på noe som bare gjør vondt neste dag, pshøy!

Nei, jeg blir ikke gøy full mer, basta. Bare svimmel og kvalm, og i dårlig humør. Sett bortifra den dagen i sommer jeg drakk tequilla, da snurra jeg :D

Samme her. Tror jeg rett og slett har festa meg lei. Det betyr ikke at jeg ikke har det gøy med alkohol en gang i blant, men det er sjeldent. Driver heller ikke med noe hverdagsdrikking - av den enkle grunn at jeg takler ett glass vin dårligere enn jeg takler ti.

Skrevet

Jeg har begynt å drikke meg til den perfekte promille (rundt 0,6). Da får man alle fordelene og ingen av ulempene med alkohol. :)

Når jeg har nådd det nivået bare smådrikker jeg utover kvelden for å holde på godfølelsen til det er på tide å gå hjem.

Jeg drikker vel i gjennomsnitt 2-3 ganger i måneden, så ikke spesielt mye/ofte. Er 25 år.

Skrevet (endret)

Jeg er glad i alkohol, på flere måter. Alkohol som smaksopplevelse og "kos" er dte flere som har nevnt, og jeg er nok også en av dem. Et glass rødvin etter en lang og slitsom dag eller en god øl til et spesielt måltid setter jeg stor pris på. Har også prøvd å sette meg litt mer inn enkelte typer drikke, og er bl.a. på whiskeysmaking ca en gang i måneden. Det hender ganske ofte at det blir et glass vin/øl/drink på kvelden på hverdager, men jeg har et bevisst forhold til det. Om jeg ikke drikker noe er ikke det et savn heller.

Også er jeg glad i en fest av og til. Har funnet ut at jeg ikke er typen til å drikke hver helg, det blir slitsomt. Hver 3.-4. helg er helt kurant for min del. Jeg kan godt bli sørpe full om jeg føler for det, men barnslig på den måten du nevner blir jeg ikke lenger. Heller ikke de jeg pleier å drikke med, og godt er det for det er slitsomt. De festene jeg går på pleier jo heller ikke være av hæla-i-taket-typen med høy musikk og masse bråk, men heller noe god mat først og gode samtaler etterpå.

Jeg er 26 :)

Endret av Pingting
Skrevet

Jeg er 19 år, og jeg drikker ikke alkohol. Jeg ser på fulle mennesker, og alt det dumme de gjør, og det ønsker jeg ikke for megselv.

Det faller ikke naturlig for meg å drikke alkohol overhodet.

Skrevet

jeg er en av de som av og til driter seg ut på fylla.. jeg er 22, men det hjelper ikke om jeg blir eldre, av og til glemmer jeg hva jeg tåler og blir sjanglende, snublende og pinlig! ja det er veldig pinlig! som oftest greier jeg å huske hvor mye jeg tåler og dermed stoppe.. det har litt med hvem man går ut med å gjøre også.. jeg har en god del venninner som drikker som noen helter og da blir man lett påvirket til å ta en shot f. eksempel.. gode råd? kom med de!

Skrevet
jeg har en god del venninner som drikker som noen helter og da blir man lett påvirket til å ta en shot f. eksempel.. gode råd? kom med de!

Tja. Mitt beste tips er å faktisk innse at du er 22 år og ikke lenger trenger å gjøre ting fordi "alle andre gjør det". Det hele handler om å kjenne sin egen begrensning, og om du drikker deg til et punkt du syns er pinlig, så burde den begrensningen kommet tidligere.

Skrevet
Tja. Mitt beste tips er å faktisk innse at du er 22 år og ikke lenger trenger å gjøre ting fordi "alle andre gjør det". Det hele handler om å kjenne sin egen begrensning, og om du drikker deg til et punkt du syns er pinlig, så burde den begrensningen kommet tidligere.

åjaaa er det bare det jeg må gjøre? pleier du å si til overvektige at "det er jo bare å la være å spise så mye snop det".. hmm.. og det handler da virkelig ikke om gruppepress heller.. man gjør jo det fordi man har lyst i øyblikket selv om det er en dårlig ide.

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet

Jeg har vært full to ganger i hele mitt liv, og det var nok. Nå holder jeg meg kun til mørkt øl, likør og sprit- i moderate mengder.

Gjest BrennheteBadeand
Skrevet

Tok en fest i sommer, da var det 3 år siden sist. Drakk mye i tenårene, men etter jeg passerte 19-20 å fikk samboer ble det roligere. Kan gjerne ta en fest igjen nå, men drikker meg ikke fra sans å samling å blir en bølle..hehe.

Synes det kan være godt med likør, øl eller vin til kveldskos en gang i blant.

Gjest Cipheria
Skrevet

21 år, avhalds. Har smakt så vidt ein gong eller to gjennom livet. Men det er ikkje noko for meg.

Gjest milkyway
Skrevet

Æsjemeg, jeg drakk på fredag og lørdag og lå og grein av fyllenerver og angst dagene etter :ler:

men nå er det tirsdag og det var bare morsomt da, men søndag var det IKKE gøy å huske at jeg danset på en benk med sølvfolie på hodet mens jeg brølte (ikke sang) bohemian rhapsody, sparket ned alle søppeldunkene på vei ned til utestedet,og havnet nesten i en slosskamp med en diger tjukk mann!

jeg blir 14 år når jeg drikker, så jeg tror jeg heller lar være :O

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...