Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #21 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det å ha flyskrekk er ganske vanlig. Faktisk er det slik at 20 % alltid er litt redde når de flyr. 5 % er så redde at de aldri flyr. Flyskrekk kan komme av flere årsaker, f.eks. kan folk som har klaustrofobi ha problemer med å fly på grunn av at de føler seg innestengte. Da har det ikke noe med flyet å gjøre. Andre kan ha det på grun av tidligere dårlige erfaringer med det å fly. Noen har rett og slett en fobi mot å fly, uten helt å kunne forklare hvorfor. Hva kan man gjøre? Jo, det er flere muligheter. Kurs kan man ta, og det funker nok for mange. Man kan prate med legen og få noe beroliggende. Man kan ha med seg noen på turen, slik at det ikke blir så skummelt. Du kan også utsette deg for litt trening. F.eks. begynn i det små. Se på bilder av fly, både utvending og innvendig. Les litt om fly, hvordan de fungerer. Se gjerne filmsnutter av fly. Det viktigste for å overvinne en fobi er å møte den. Og da er det beste å ha en litt lang flyreise, slik at du opplever at flyturen ikke ble farlig. Slik at angsten for flyturen minker og du ender opp med en positiv opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rly? Skrevet 2. november 2009 #22 Del Skrevet 2. november 2009 Takker for alle gode råd, som sikkert fungerer for 99& av de flyredde. Til han/henne som spurte om jeg hadde gått til psykolog, så har jeg så klart det. Opptil flere. Tror ganske enkelt jeg har en klassisk fobi. En irrasjonell sådan. Jeg kan egentlig ikke peke på en ting som er skremmende med å fly i seg selv. Ja, kanskje bortsett fra det at man ikke har kontroll over situasjonen. Mange tror jeg er redd for omkomme i en flyulykke, men det føles ikke slik. Hver dag utsetter jeg meg for farer som langt overstiger den statistiske faren ved å fly. Men en psykolog har jo strengt tatt ikke peiling på fly, det har de som er utdannet innen faget. En psykolog kan være like uopplyst om flyenes struktur, bæreevne, aerodynamikken, om systemene som holder flyet i gang, om systemene som holder flyet i gang når det første systemet har gått konken... etc etc. Jo mer du leser, jo mer kontroll vinner du tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 3. november 2009 #23 Del Skrevet 3. november 2009 Men en psykolog har jo strengt tatt ikke peiling på fly, det har de som er utdannet innen faget. En psykolog kan være like uopplyst om flyenes struktur, bæreevne, aerodynamikken, om systemene som holder flyet i gang, om systemene som holder flyet i gang når det første systemet har gått konken... etc etc. Jo mer du leser, jo mer kontroll vinner du tilbake. Ikke sikker på at det er helt så lett.. jeg har også litt flyskrekk, og jeg "kan" mye om det tekniske rundt å fly, statistikk osv. Når jeg hører lyder og kjenner bevegelser, har jeg alltid en rasjonell forklaring i hodet mitt, og vet hva og hvorfor ting skjer. Men problemet mitt er ikke der. Problemet mitt er at den urasjonelle personen tar over showet. Den personen som har sett "Air crash investigation" på Discovery, der passasjerfly har gått i bakken fordi en rekke uheldige hendelser har slått til samtidig. Den urasjonelle jeg tenker at det KAN skje, og så flyr en rekke stygger bilder rundt i hodet mitt, mens den rasjonelle siden kommer med en lang rekke fakta. Fakta og odds spiller ingen rolle, fordi det KAN skje noe. Og når man har flyskrekk, så henger man seg opp i den ene promilledels sjansen det er for at noe kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rly? Skrevet 3. november 2009 #24 Del Skrevet 3. november 2009 Takk, jeg vet hvordan det er å ha flyskrekk Men om man faktisk henger seg opp i den promillen så har man ikke FLYskrekk, men noe annet. Å være redd for å fly betyr at man er redd for selve flyturen, for at den skal være noe dødelig eller skummelt. Air Crash Investigation handler i over 50% av tilfellene om "spedbarnsfeil", om tekniske feil som kom forårsaket av den tids teknologi og "dårlige kunnskap". Jeg blir glad av å se Air Crash Investigation jeg, fordi jeg lærer mer om hva flyindustrien har lært selv. Hver eneste ulykke (sett bort fra Air France) har gitt minst en ny forbedring innen flysikkerheten, fra lysene i gulvet mot nødutgangene, til forbedret materialforbruk og forbedret struktur. Om man ikke ser denne logikken, og enda føler seg utrygg selv om man vet mengden med nesten "overflødig" sikkerhet som inngår i flyvninger hver dag - og oppå det igjen vet at det strengt tatt skal mye til for at en kaptein ikke skal kunne nødlande flyet sitt - så har man ikke flyskrekk. Da har man skrekk for døden i seg selv, kanskje et anspent forhold til å være "fanget" i et lite rom (aka klaustrofobi). Hvis man henger seg opp i at det KAN skje noe, men ikke gjør det i noen andre situasjoner andre enn på et fly, så er man urasjonell og for lite kunnskapsrik. Man er aldri ferdiglært, det er ALLTID noe mer å lære. Lese bøkene til pilotutdanningen, prate mer med piloter, innse at å fly ikke betyr å ta en risiko. Kun at å fly er å fly, det kan være en turbulent reise, men flyet selv har LYST å fly. Vet du hva som skjer om flyet mister all fuel og de elektroniske systemene mister strømtilførsel? Vet du hvor ofte pilotene sjekker flyet for feil gjennom en vanlig dag? Vet du hvilken glideevne et fly uten motorer har? Hvor ofte et fly er inne for teknisk sjekk? Hvilken evne et fly har til å fly med kun én motor? Hvilken evne et fly har til å fly med et hull i vingen? Hvor ofte et fly er inne for omtrent fullstendig demontering? Hvor godt man kan fly et fly selv om flaps/rudder/trimmer ikke fungerer? Hvordan man får ut landingshjulene hvis all hydraulikk ikke fungerer? En ting er sikkert: alle disse "skrekkeksemplene" er gjennomtenkt hos flyprodusentene. Flyene er skapt, bygd, rundt prinsippet "hvordan skal vi styre flyet hvis....", og oddsen for at pilotene kan nødlande flyet i slike situasjoner er himmelhøye Når man legger på kunnskapen om at et fly kontinuerlig blir overvåket etter vanvittige regler satt av luftfartstilsynet i et hvert land, så er det rett og slett bare opp til deg å pusle sammen hjernen til den logiske sammensetningen som trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 3. november 2009 #25 Del Skrevet 3. november 2009 Hei! Har du prøvd EFT og hypnose? Det er noe av det mest effektive. Det har kurert to av vennene mine for flyskrekk. Ville anbefale f.eks Norges hypnoterapi (norgeshypnoterapi.no), de er virkelig flinke på akkurat dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 3. november 2009 #26 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg anbefaler deg å lese og lære deg til kunnskap omkring fly. Jeg har også vært redd, og utsagn som at "det er trygt å fly osv" biter ikke p meg. Men så har jeg lest om hvordan flyene fungerer i praksis. Om hvor langt flyet kan seile uten motor, med bare en motor, at det er fysisk umulig at det kan tippe rundt osv osv osv! Det hjelper! Enig i dette. Etter en del flyturer hvor flyveren lærte meg en del om hvordan flyene fungerte, er alt så mye bedre, og jeg kan endelig reise så mye jeg vil. Litt redd er jeg fortsatt, men ikke den samme irrasjonelle frykten som tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Redd Hare Skrevet 4. november 2009 #27 Del Skrevet 4. november 2009 Igjen takk for alle gode og velmenende råd. Tror fremdeles jeg har prøvd alt som er foreslått her, men uten suksess. Men vet samtidig at teknikkene som har vært nevnt hjelper for veldig mange. Litt lenger oppe skrev jeg noe om jeg lider av en klassisk fobi. Dvs. en type fobi som gjerne ellers hadde vært behandlet med eksponeringsterapi. Hadde noe slikt vært mulig ift å fly, så er jeg overbevist om at jeg hadde vært kvitt fobien for lenge siden. Altså: skal man kurere eks en edderkoppfobi, så tar man med seg en fagperson, og låner en tarantell for noen timer. I en avslappet setting fører fagpersonen (psykolog?) tarantellen nærmere og nærmere fobikeren. Man lærer seg å stå i angsten. Fobikeren vet han/hun når som helst kan trekke seg tilbake. Man går litt frem og litt tilbake. To frem - en tilbake. Til slutt sitter fobikeren med tarantellen i hånden, og føler han/hun har erobret hele verden. Problemet er at dette ikke er mulig ift fly. På ett eller annet tidspunkt så må man hoppe ombord i et fly, og da er det ingen retrettmulighet. Man har ingen mulighet til å avbryte turen mens flyet er i luften. Derfor skiller flyfobi seg fra de fleste andre fobier. Eneste mulighet ville vært å leid seg et rutefly for en dag, men det blir sannsynligvis fryktelig dyrt. Så sitter man der med verdens beste motivasjon og forståelse på hvordan fobier virker, men med tom verktøykasse. Hvis noen har en måte å løse denne gordiske knuten på, så vil jeg gjerne høre. (Og for de som nå tror at dette blir for spesielt interesserte, så kan det nevnes at en av mine beste venner har det på nøyaktig samme måte.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sign in Skrevet 4. november 2009 #28 Del Skrevet 4. november 2009 Jeg er også redd for å fly, men ikke på grunn av flyvningen, men redsel for terrorister og kapring. Jeg flyr allikevel, fordi andre fremkomstmidler i den sammenheng heller ikke er så trygge. 11. mars 2004 ble cirka 200 mennesker drept ved terrorisme mot tog i Spania. Det er godt å høre at det er flere enn bare meg som har flyskrekk pga redsel for terrorister og kapring! Når jeg forteller det til folk så ser de bare rart på meg og ler! Så det er bra det ikkr bare er meg som er livredd for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #29 Del Skrevet 4. november 2009 Gjenta etter meg, folkens: IRRASJONELL ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #30 Del Skrevet 4. november 2009 Igjen takk for alle gode og velmenende råd. Tror fremdeles jeg har prøvd alt som er foreslått her, men uten suksess. Men vet samtidig at teknikkene som har vært nevnt hjelper for veldig mange. Litt lenger oppe skrev jeg noe om jeg lider av en klassisk fobi. Dvs. en type fobi som gjerne ellers hadde vært behandlet med eksponeringsterapi. Hadde noe slikt vært mulig ift å fly, så er jeg overbevist om at jeg hadde vært kvitt fobien for lenge siden. Altså: skal man kurere eks en edderkoppfobi, så tar man med seg en fagperson, og låner en tarantell for noen timer. I en avslappet setting fører fagpersonen (psykolog?) tarantellen nærmere og nærmere fobikeren. Man lærer seg å stå i angsten. Fobikeren vet han/hun når som helst kan trekke seg tilbake. Man går litt frem og litt tilbake. To frem - en tilbake. Til slutt sitter fobikeren med tarantellen i hånden, og føler han/hun har erobret hele verden. Problemet er at dette ikke er mulig ift fly. På ett eller annet tidspunkt så må man hoppe ombord i et fly, og da er det ingen retrettmulighet. Man har ingen mulighet til å avbryte turen mens flyet er i luften. Derfor skiller flyfobi seg fra de fleste andre fobier. Eneste mulighet ville vært å leid seg et rutefly for en dag, men det blir sannsynligvis fryktelig dyrt. Så sitter man der med verdens beste motivasjon og forståelse på hvordan fobier virker, men med tom verktøykasse. Hvis noen har en måte å løse denne gordiske knuten på, så vil jeg gjerne høre. (Og for de som nå tror at dette blir for spesielt interesserte, så kan det nevnes at en av mine beste venner har det på nøyaktig samme måte.) Har du forsøkt hypnose? MÅ det være et rutefly da? Et lite fly bør det da gå an å leie. Skulle ikke by på store problemene å avbryte turen dersom det er nødvendig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #31 Del Skrevet 4. november 2009 Det er godt å høre at det er flere enn bare meg som har flyskrekk pga redsel for terrorister og kapring! Når jeg forteller det til folk så ser de bare rart på meg og ler! Så det er bra det ikkr bare er meg som er livredd for det! Jeg tror nå ikke bare det er oss to jeg da, som er redde av den grunn. Men mange vil ikke innrømme det, nettopp for ikke å bli ledd av (av folk som innerst inne kanskje er like redde som deg og meg?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rly? Skrevet 4. november 2009 #32 Del Skrevet 4. november 2009 Hei! Har du prøvd EFT og hypnose? Det er noe av det mest effektive. Det har kurert to av vennene mine for flyskrekk. Ville anbefale f.eks Norges hypnoterapi (norgeshypnoterapi.no), de er virkelig flinke på akkurat dette! Sorry, men det er bare tull. Dette minnet mer om gratis reklame for hypnoterapien enn noe annet. Til trådstarter, jeg er sikker på at du hadde følt deg mer trygg om du fløy f.eks en liten tur med widerøe et par ganger. En fin sommerdag, uten noe vind. Widerøe opererer i sommerhalvåret med "fly så mye du vil for x antall kroner" - kjøp deg et slikt pass til 2000 kroner eller hva det nå var. Velg deg ut de rutene med kortest flytid (20-50 minutter), og sett deg på. Er du heldig får du sitte med pilotene et par ganger, det vil gi deg en helt annen verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. november 2009 #33 Del Skrevet 4. november 2009 Här har du en intressant artikel i dn.no om att bota flygskräck Kurerer flyskrekk på noen timer Här är en gammal artikel (från 2001) som har telefonnr till var Braatens håller kurser för att bli av med flygskräck http://www.boarding.no/art.asp?art=2343 Jag hittade också Flight Clinic i Kristiansand som håller kurser för att bli av med flygrädsla. http://www.flightclinic.com/flightclinic.php Det finns säkert fler som kan erbjuda hjälp för att bli av med skräcken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Redd Hare Skrevet 6. november 2009 #34 Del Skrevet 6. november 2009 Här har du en intressant artikel i dn.no om att bota flygskräck Kurerer flyskrekk på noen timer Här är en gammal artikel (från 2001) som har telefonnr till var Braatens håller kurser för att bli av med flygskräck http://www.boarding.no/art.asp?art=2343 Jag hittade också Flight Clinic i Kristiansand som håller kurser för att bli av med flygrädsla. http://www.flightclinic.com/flightclinic.php Det finns säkert fler som kan erbjuda hjälp för att bli av med skräcken. NLP kan sikkert hjelpe enkelte med flyskrekk, men selv hadde jeg ingen effekt av det. SAS/Braathens har kurs mot flyskrekk mot hjelper mange. Mitt inntrykk er likevel at kurset kanskje har best effekt for dem som allerede flyr (men med en viss angst). For de genuine fobikerne (altså de som ikke flyr overhodet), har kurset sannsynligvis mindre effekt. Men Bente Berg Hansen, som leder kurset, er en trivelig person, så det er bare å kontakte henne for dem som lurer på om de skal melde seg på et slikt kurs. Jeg har snakket med Corneliussen på Flight Clinic, men ut i fra det jeg fortalte om min fobi, sa han at de sannsynligvis ikke kunne hjelpe meg. Det virker rett og slett som at det mangler et tilbud til de genuine fly-fobikerne i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #35 Del Skrevet 9. november 2009 Det finnes selvsagt ikke noe tilbud når du ikke er sikker på hva du er redd for selv engang! I Norge finnes det flotte tilbud som går på det meste av FLY-delen av skrekken; informasjon om flyets struktur, aerodynamikk, ATC og lover for luftrommet både nasjonalt og internasjonalt, mulighet til å prate med både piloter, psykologer og mulighet til å se på, ta på, gå rundt og undersøke hver del av flyet. Man har mulighet til å dra på arrangerte flyturer for de med skrekk (forutsatt deltakelse på kurs), og generelt er det ikke mye mer som kommer til FLY-skrekken som ikke er dekket i Norge. Har man flyskrekk pga familieforøkelse, dødsangst, klaustrofobi, sosial angst, STOR mistro (dette går også på flyskrekkkurs i Norge, jeg hadde stor mistro til alt av luftfartsmyndigheter før jeg kom inn i systemet og så hvordan ting fungerte) eller andre ting som ikke har med selve flyet/reisen i seg selv å gjøre - så har man andre underliggende problemer som må tas hånd om av andre kurs - ikke flyskrekk-kurs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå