Gjest Redd Hare Skrevet 12. oktober 2009 #1 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har uhelbredelig flyskrekk. Har prøvd absolutt alt, uten suksess. Men kanskje sitter det noen der ute som har noen alternative innfallsvinkler. (Vennligst ikke kom med slegge-metoden. Jeg har tenkt på den selv, tro meg...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest color Skrevet 12. oktober 2009 #2 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har uhelbredelig flyskrekk. Har prøvd absolutt alt, uten suksess. Men kanskje sitter det noen der ute som har noen alternative innfallsvinkler. (Vennligst ikke kom med slegge-metoden. Jeg har tenkt på den selv, tro meg...) Ja, da er vi to, så egentlig har jeg ikke så mange gode råd å gi deg. Jeg har prøvd mye for å bli kvitt skrekken selv, også innen det alternative, som f.eks tft-tankefeltsterapi. Det resulterte bare i å gjøre det verre for meg, så det kan jeg ikke anbefale deg. Jeg har ikke gått på flyskrekkurs, så det kan du jo prøve om du ikke allerede har prøvd det. Problemet er at det er ganske dyrt etter det jeg har hørt. Slegge-metoden...hva er det, forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Redd hare Skrevet 12. oktober 2009 #3 Del Skrevet 12. oktober 2009 Slegge-metoden består i at man tar med seg et par kompiser på flyplassen. I gaten kakker de deg i bakhodet med slegge, akkurat så hardt at du ikke våkner før man har nådd bestemmelsesstedet. Jeg har prøvd flyskrekkurs, eksponeringsterapi, tankefeltterapi, NLP, hypnose, selvhypnose, medikamenter pluss en del andre ting. Finnes det flere ting man kan prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langt mot Nord Skrevet 12. oktober 2009 #4 Del Skrevet 12. oktober 2009 Ta et fallskjermkurs eller et tandemhopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest color Skrevet 12. oktober 2009 #5 Del Skrevet 12. oktober 2009 Slegge-metoden består i at man tar med seg et par kompiser på flyplassen. I gaten kakker de deg i bakhodet med slegge, akkurat så hardt at du ikke våkner før man har nådd bestemmelsesstedet. Jeg har prøvd flyskrekkurs, eksponeringsterapi, tankefeltterapi, NLP, hypnose, selvhypnose, medikamenter pluss en del andre ting. Finnes det flere ting man kan prøve? Du har tydeligvis prøvd det meste, så da foreslår jeg at du gjør som meg: La vær å fly om det ikke er livsviktig, og bruk andre fremkomstmidler. Det tar lengre tid, men det er likevel verdt det, i stedenfor å sitte ombord og være livredd. Hvorfor utsette seg for det, hvis man ikke må? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Redd Hare Skrevet 12. oktober 2009 #6 Del Skrevet 12. oktober 2009 Ta et fallskjermkurs eller et tandemhopp. Det blir vanskelig å få til om man ikke tør å gå ombord i flyet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langt mot Nord Skrevet 12. oktober 2009 #7 Del Skrevet 12. oktober 2009 39 meter krever intet dekompresjonsstopp, kanskje dykking med SCUBA-utstyr gjør susen? Eksponeringsterapi som innebærer selvkontroll, men også innebærer det å være hjelpesløs og innesperret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. oktober 2009 #8 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du har tydeligvis prøvd det meste, så da foreslår jeg at du gjør som meg: La vær å fly om det ikke er livsviktig, og bruk andre fremkomstmidler. Det tar lengre tid, men det er likevel verdt det, i stedenfor å sitte ombord og være livredd. Hvorfor utsette seg for det, hvis man ikke må? Jeg er også redd for å fly, men ikke på grunn av flyvningen, men redsel for terrorister og kapring. Jeg flyr allikevel, fordi andre fremkomstmidler i den sammenheng heller ikke er så trygge. 11. mars 2004 ble cirka 200 mennesker drept ved terrorisme mot tog i Spania. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kurert Skrevet 17. oktober 2009 #9 Del Skrevet 17. oktober 2009 Alternativ metode: Lær alt du kan om fly! Lær deg fysikkens lover, les på Boeings egne hjemmesider om hvordan flyene er satt sammen, søk på bilder av fly, dra på din lokale flyplass og se titalls fly ta av og lande trygt hver dag, lær deg lydene du kan høre på flyet, lær deg tips om hvordan du bedre takler turbulens (for eksempel hva som forårsaker turbulens, hvordan flyet absolutt ikke "faller" ned i tom luft - har du noen gang sett tomrom i vann? Finnes ikke tomrom i lufta heller), lær deg hvor det er lurest å sitte i flyet, snakk med flere andre om flyskrekk og deres erfaringer, hvor mye et fly tåler, hvilken utdanning de som flyr flyene har, ta småfly-lappen... Mulighetene er mange Hilsen ei som er 100% kurert, fra 10 år på bakken til 20 flyturer på et halvt år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 17. oktober 2009 #10 Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg anbefaler deg å lese og lære deg til kunnskap omkring fly. Jeg har også vært redd, og utsagn som at "det er trygt å fly osv" biter ikke p meg. Men så har jeg lest om hvordan flyene fungerer i praksis. Om hvor langt flyet kan seile uten motor, med bare en motor, at det er fysisk umulig at det kan tippe rundt osv osv osv! Det hjelper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #11 Del Skrevet 18. oktober 2009 Hadde grusom flyskrekk... prøvde det meste! Prøvde å fly litt - men det ble så vanskelig at jeg valgte den lette løsningen - jeg lot være. Så etter 10 år så våknet jeg på ett vis....hvorfor skal jeg sitte her hjemme mens alle andre får se verden? Man kan like godt få en blomsterpotte i hodet ? Altså jeg skjønte at jeg glipp av alt for mye. Jeg aktet ikke å sitte hjemme lenger. For 6 år siden så fløy jeg til Spania... og det har jeg trent på hvert år siden. For å være ekstra tøff så tar jeg turen alene (mann kommer etter) Fant fort ut at en tur i året ikke var nok til å kurere flyskrekken. Så jeg har to langturer i året - og mange små. Besøker venninner osv. LIker fortsatt ikke å fly - men det blir bare bedre og bedre. Gevinsten er iallefall høy. I løpet av disse årene så har jeg fått oppleve utrolig mye gøy og har fått et nytt liv. Ja det var dritvanskelig å komme seg ombord... jeg gruddet meg så jeg kastet opp osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Redd Hare Skrevet 18. oktober 2009 #12 Del Skrevet 18. oktober 2009 Alternativ metode: Lær alt du kan om fly! Lær deg fysikkens lover, les på Boeings egne hjemmesider om hvordan flyene er satt sammen, søk på bilder av fly, dra på din lokale flyplass og se titalls fly ta av og lande trygt hver dag, lær deg lydene du kan høre på flyet, lær deg tips om hvordan du bedre takler turbulens (for eksempel hva som forårsaker turbulens, hvordan flyet absolutt ikke "faller" ned i tom luft - har du noen gang sett tomrom i vann? Finnes ikke tomrom i lufta heller), lær deg hvor det er lurest å sitte i flyet, snakk med flere andre om flyskrekk og deres erfaringer, hvor mye et fly tåler, hvilken utdanning de som flyr flyene har, ta småfly-lappen... Mulighetene er mange Hilsen ei som er 100% kurert, fra 10 år på bakken til 20 flyturer på et halvt år. Takk for gode råd. Men jeg har dessverre gjort alt dette, uten hjelp. Har vært på flyskrekkurs, og kan rutefly inn og ut. Vet alt om turbulens, glideevne og annet. Da jeg fløy tidligere var jeg merkelig rolig i luften selv da flyet oppførte seg som en jojo. Så problemet mitt er nok å komme meg over dørstokken, først og fremst. I luften er jeg fatalistisk - det som skjer, det skjer. Men nå har jeg ikke flydd på over 10 år, og lurer på om jeg noensinne vil komme meg over dørstokken igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gunni_* Skrevet 19. oktober 2009 #13 Del Skrevet 19. oktober 2009 Nei men da er det vel ikke noe du kan gjøre da, siden alt andre foreslår har du allerede gjort og ingenting hjelper. Ha en fin dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 19. oktober 2009 #14 Del Skrevet 19. oktober 2009 Siden du har forsøkt det meste.. har du vurdert psykolog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kurert Skrevet 19. oktober 2009 #15 Del Skrevet 19. oktober 2009 Takk for gode råd. Men jeg har dessverre gjort alt dette, uten hjelp. Har vært på flyskrekkurs, og kan rutefly inn og ut. Vet alt om turbulens, glideevne og annet. Da jeg fløy tidligere var jeg merkelig rolig i luften selv da flyet oppførte seg som en jojo. Så problemet mitt er nok å komme meg over dørstokken, først og fremst. I luften er jeg fatalistisk - det som skjer, det skjer. Men nå har jeg ikke flydd på over 10 år, og lurer på om jeg noensinne vil komme meg over dørstokken igjen. Vet du ALT? Kan du Bernouillis prinsipp utenat? Kan du "fly" et rutefly? Men da spør jeg: hva er det som plager deg? Hva er du redd for? Så lenge det ikke er noe psykologisk sosialt (altså at du har problemer med å sitte innestengt med andre mennesker, klaustrofobi uavhengig av bakkekontakt etc) er det noe man ikke kan jobbe seg til selv - men så lenge en er redd for ting som at det skal skje noe med flyet, ikke stoler på flyet, redd for selve prinsippet å fly pga diverse årsaker; så er det kurerbart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kurert Skrevet 19. oktober 2009 #16 Del Skrevet 19. oktober 2009 Fjern ikke i "så lenge det ikke er noe" i linje 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hm_* Skrevet 20. oktober 2009 #17 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har uhelbredelig flyskrekk. Har prøvd absolutt alt, uten suksess. Men kanskje sitter det noen der ute som har noen alternative innfallsvinkler. (Vennligst ikke kom med slegge-metoden. Jeg har tenkt på den selv, tro meg...) Hva er det med flyturen som skremmer deg? Hvilke tanker får du når du ser for deg en flytur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Redd Hare Skrevet 22. oktober 2009 #18 Del Skrevet 22. oktober 2009 Takker for alle gode råd, som sikkert fungerer for 99& av de flyredde. Til han/henne som spurte om jeg hadde gått til psykolog, så har jeg så klart det. Opptil flere. Tror ganske enkelt jeg har en klassisk fobi. En irrasjonell sådan. Jeg kan egentlig ikke peke på en ting som er skremmende med å fly i seg selv. Ja, kanskje bortsett fra det at man ikke har kontroll over situasjonen. Mange tror jeg er redd for omkomme i en flyulykke, men det føles ikke slik. Hver dag utsetter jeg meg for farer som langt overstiger den statistiske faren ved å fly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 23. oktober 2009 #19 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg flyr allikevel, fordi andre fremkomstmidler i den sammenheng heller ikke er så trygge. 11. mars 2004 ble cirka 200 mennesker drept ved terrorisme mot tog i Spania. Utsagn som det der bidrar bare til at man blir redd for flere ting. Har blitt redd for mange flere ting pga folk som skal "helbrede" flyskrekken min ved å minne meg på at andre ting også er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Dora Skrevet 26. oktober 2009 #20 Del Skrevet 26. oktober 2009 Ha med deg mange du stoler på hvis du skal ut å fly. Snakk med flypersonell på forhånd og si du er livredd, så tar de hensyn og hjelper deg gjennom det. Dra til flyplass/luftforsvaret og hør om det er mulighet for om du kan bli med på en flytur der du sitter inne i cockpiten og se hva som skjer? Sistnevnte er vel kanskje ganske vannskelig etter 11. september, men jeg lurer på om luftforsvaret har slike "bli kvitt flyskrekk" kurs, der man blir med i cockpit eller sitter på i jagerfly. En ting som ikke hjelper: se aldri på flyhavarikommisjonen på national geografic channel. ;p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå