Gå til innhold

Alle dagene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herlig med språkopplæring. :ler: Eg gleder meg til det er meir enn "æ" i varierande frekvens og desibel som kjem frå pjokken. Ja, utanom "mamamama" og "babababa", då. Det har han heldigvis lært seg.

Og bra med nokon som hjelper til i husholdninga. Pjokken er mest glad i å plukka ting ut av søpla. Det mest delikate er jo når han er på veg ned i bleieposen for å sjå om han finn noko spennande der. :spy:

Skrevet

Smiler når jeg leser, og digger at han sier traktor med skarre r :tommel:

Har ei venninne som også bor i byen jeg bor som er fra hjemplassen min og mannen er nordfra, gjett om det kommer ut litt blandings fra datteren. Det er så lett å finne ut hvem som snakker med henne om hva, pm det er mor, far eller barnehagepersonellet :fnise:

Herlg med "hushjelp"

Skrevet

Vi har vært på ferie! Så nå er jeg helt utslitt :fnise:

Skrevet

Ang. dialektutvikling blir det veldig spennende å se utviklinga utover. Vi har jo to veldig ulike dialekter.

Mannen har jo typisk a-ending i infinitiv, mens min dialekt tilsier at endingen faller bort (Såkalt apokope, eller appokop' for å ta en nerdespøk-trøndervri på det). Likevel tar jeg meg stadig i å bruke a-ending selv når jeg snakker med pjokken. Så i den grad pjokken bruker verb har de ofte a-ending (Spisa-bada-leika jf ét-bad-leik).

Palatalisering derimot har han godt inne (BAJLL!). Det er nesten litt snodig, for mannen gjør det overhodet ikke, og jeg i svært liten grad (Dialekta mi tilsier palatalisering, men jeg er innflytter og har ikke lært det skikkelig). Men han er nok godt påvirket fra den forrige bhg :fnise:

Skrevet

Har fått sensuren på oppgaven min og er nå den stolte innehaver av en mastergrad :nigo:

• Liker 1
Skrevet

Takk dere :klemmer:

Jo det er den beste følelsen i verden :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Har en skikkelig tur ned memory lane i kveld.

I natt blir den vakre lille store gutten min to år gammel :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Store gutten :bursdag: Håper dere hadde en fin dag.

• 1 måned senere...
Skrevet

Så fort tiden går!

Det er travle dager. Vi venter enda på plass i den nærmeste bhg, og enn så lenge må jeg kjøre 15 km morgen og ettermiddag for å levere knotten. Blir lange dager på han stakkars. Det er ikke helt sjeldent han både kommer først på morgenen og blir hentet sist på ettermiddagen :tristbla: Han trives godt da, og har nok ingen fare, men jeg syns jo litt synd på han.

Det blir mye rutinepreget hverdagsliv, men heldigvis er vi knallgode på det :knise: Det er ikke til å komme unna at dagene noen ganger føles litt grå. Prøver å huske på at livet er nå, og ikke om litt, "når ditt og datt har ordnet seg".

Alt i alt har vi det slett ikke så verst. Noen dager har jeg mest lyst til å bare legge meg ned og sove leeeenge, men mange dager er fine :)

Gleder meg til jul! :tree:

• 4 uker senere...
Skrevet

Nå er det straks gått en ny måned...

I dag skal jeg dra fram adventspynten, tenker jeg. Se over sakene, om det er noe som må fikses eller byttes.

Skulle gjerne ha kommet ordentlig i orden, fått hengt opp alle bilder og slikt. Kanskje ta et skippertak i helga?

Mini har begynt å løsrive seg, eller trasse som det også kalles. Godt og vondt på samme tid. Deilig å se at han er blitt så stor, at han vil og kan selv. Men vondt også fordi en løsrivelse også innebærer en avvisning av vår hjelp og av oss som foreldre. Samtidig er jo dette sårt og vanskelig for gutten og han trenger mer enn noen gang vår støtte og kjærlighet, selv om han ikke nødvendigvis vil eller klarer å ta i mot den.

Vi prøver å hjelpe og støtte så godt vi kan. Tilbyr masse oppmerksomhet og kos når han ønsker det. Prøver å være tydelig på når han har valgmuligheter og når han ikke har det. Prøver å snakke om følelser og hvordan han har det for å gi han verktøy til å mestre alle disse nye og vanskelige følelsene. Det er jammen ikke lett alltid.

Det er mange vakre stunder også. En liten trøtt gutt som kommer smygende opp i fanget, legger små varme hender rundt halsen din, et mykt varmt kinn inntil ditt og hvisker i øret ditt "mamman min". :hjerte:

Det veier opp for 1000 runder med "Nei, Mamma!", med tilhørende skrik, skrål og gulvmakking.

Mindre enn en måned igjen til jul! :tree:

Skrevet

Fikk tårer i øynen av en smygende trøtt gutt :hjerte:

Skrevet

Krysser fingrene for at det er deres tur nå Pusilus :klemmer:

Mini har plutselig begynt å sove i stor seng, helt av seg selv. Så nå får vi bare ta å montere ned sprinkelsenga :vetikke:

Det er litt sært. Det er åpenbart litt skummelt, for han vil gjerne at jeg skal ligge med han litt, eller sitte litt på sengekanten. Det særeste er at han ikke går ut av senga, selv om jeg går ut av rommet. Vi har nemlig hatt en hel del knall og fall grunnet ung mann på rømmen ut av sprinkelsenga ;)

Kanskje han bare syns han har blitt en stor gutt?

Vi har snakket mye om at han begynner å bli stor gutt, og at kanskje Timmy må få tuttene hans til jul, så kanskje han har begynt å kjenne litt på det å være stor gutt?

• 3 uker senere...
Skrevet

Den siste uken har jeg gått med en voksende mistanke om at jeg var blitt gravid. Første tegnet var økt utflod. Men det kan man jo få uten å være på tjukken og. Så ble jeg så trøtt og slapp. Men jeg hadde jo forsåvidt vært og gitt blod, så det kunne jo være derfor. Så ble jeg uggen, og da begynte jeg for alvor å spekulere. IKM kom og IKM gikk. Jeg begynte å få ømme bryster og begynte å bli relativt sikker på at det kanskje var noe på gang. Så i dag, samme dag som testene jeg hadde bestilt, kom mensen. Det var nedtur, men jeg har mugnet ferdig nå. Når jeg kom hjem, lå testene og ventet på meg i postkassa, så jeg tok en selv om jeg viste at jeg ikke kunne være gravid lenger. Den viste en svak, svak strek, så jeg fikk i hvertfall vissheten om at det hadde vært noe på gang.

Jeg har aldri vært i nærheten ved å bli gravid ved uhell før, så kanskje dette betyr at det vil gå lettere å bli gravid når vi starter opp og prøver igjen?

• 2 uker senere...
Skrevet

Å for en jul! Mini har tatt en solid jafs av sykdomsbuffeten og i kjent stil, en tygge av hver sort :fnise:

Nå er det forkjølelse for alle penga og det er snørr, gørr, tårer og feber det går i.

Jeg blør enda ganske friskt, men håper at det snart holder opp nå.

Jeg har ikke fått ønsket god jul enda, men gjør det nå og slenger på et ønske om et riktig godt nyttår!

Skrevet

God jul og godt nyttår til dere alle tre!

Har du vært til lege pga nestengraviditeten/SA? Tenker bare på at det er mulig å være gravid selv om man blør da, jeg blødde jo en del gjennom første svangerskap, så ville ikke stolt på det selv. Men hvis du blør mye og lenge er det vel ikke så sannsynlig. Men man burde kanskje sjekke at alt er i orden etter noe sånt?

Det tyder i hvert fall på at fertiliteten er i orden da. :)

Skrevet

Godt nyttår Alice! :klemmer:

Nei, jeg har ikke vært hos legen, men jeg har vurdert å ta en tur for å sjekke at alt er i orden. Tok en ny test i dag, og den ble umiddelbart og klart positiv, så HCG'en er definitivt ikke ute kroppen enda. Jeg blir jo bekymret for at det kan ligge igjen rester. Syns det er rart at jeg skal blø så mye og så lenge når jeg var så kort på veg. Men jeg har ikke vondt og ikke feber, så regner jo egentlig med at alt er i orden.

Skrevet

Og da har jeg ordnet meg time hos legen, så da får jeg forhåpentligvis sjekket ut at alt er som det skal være. Helt ny fastlege, så blir i overkant spennede :sjenert: Wish me luck!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...