Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Her må jeg nesten bruke litt tid på å forklare meg.

Hele problemstillingen er meget trist, men alikevel så "vanlig" rundt om i det ganske land. Håper du orker å lese igjennom alt.

Jeg, er en mann i litt over 20-årene og har en eks som er noen par år yngre.

Vi har vært sammen i over 3år, og det siste året har vi vært bestevenner. Det er helt umulig å kutte kontakten helt, enten jeg vil eller ikke.

Om henne: Hun er verdens vakreste jente, både utenpå og inni.

Uten tvil det mest fantastiske vesenet jeg noengang har møtt.

Dette er uten å overdrive på noen som helst måte.

Også min første eks som jeg overhodet er på talefot med.

Hun har herlig glimt i øye med skjønn humor - bare du blir kjent med henne. Hun er ydmyk, ærlig, morsom, forståelsesfull så fort du blir skikkelig kjent med henne.

Dessverre, så får man ikke i pose og sekk...

Hun har et stort problem. Hun blir meget innadvendt og sjenert ovenfor andre folk.. Folk fleste oppfatter nok henne som overlegen, men hun er nervøs,"ulært sosialt sett" og skjuler det godt.

Hun har INGEN andre venner enn meg.

Av en eller annen merkelig grunn, så virker det som om jenter syns hun er overlegen/kjedelig/overfladisk/etc.

Med gutter har hun ingen problem overhodet, men 99,9% av alle som tar kontakt prøver å sjekke henne opp. Hun er ute etter ei venninne hun kan shoppe med, gå ut på byen, snakke om dagligdags, le, drikke kaffe på kaffebar etcetc.... alt det dere jenter gjør...

-sørgelig å si det, men alt det hun aldri har opplevd... :(

Hvorfor har hun "blitt som hun har blitt" ?

Helt fra ung.skolen så har hun slitt med mindre depresjoner. Alt stammer i bunn fra det at hun ikke har noen venner.

Hun går rundt med verdens minste selvtillitt (da det kommer til det sosiale), og tror at ingen har lyst på å bli hennes venner...

Det er nok ikke så lett å få venner da du er så negativt innspilt i utgangspunktet.

Ting endret seg betraktelig da hun møtte meg. Jeg er veldig positiv og utadvendt, det stikk motsatte fra henne på akkurat det området. Ting ble bedre, men nådde "sin topp".. Hun var med på masse fester og hadde det "gøy" med andre mennesker/mine venner, men hun fikk dessverre aldri en venninne...

Hun har aldri blitt mobbet, så det er merkelig at ting har gått så "skeis".

Folk blir ofte mobbet og eksludert fra "gjengen" pga, utseende, stil og "rar" væremåte, etc.

Men jenta er utrolig pen med normal høyde og vekt.

Hun bruker moteriktige klær og oppfører seg ellers som helt vanlig ungdom...

Pga hele situasjonen, så har det bygget seg opp til et stort uro-moment og i nærmest desperasjon, så velger jeg å ty til andre midler.

Fine ord, "stå på setninger", etc har dessverre lite positiv virkning.

Jeg bryr meg uendelig om jenta, som forøvrig er verdens vakreste skapning :) Jeg MÅ hjelpe henne...

(Må bare nevne at vi ikke lenger er sammen og både henne og meg er helt enige om at vi ikke lenger skal være et kjærestepar og samboere.)

Iløpet av den tiden jeg har kjent henne, så har jeg prøvd alt jeg makter... Nå orker jeg ikke mer da dette har slitt meg ut til de grader. Det har vært en hard kamp, men jeg vil alikevel ikke gi opp.

Nå kan det virke som om jeg synes synd på meg selv, men jeg gjør bare det enhver venn hadde gjort. Prøver å hjelpe så godt jeg kan. Ingen orker å se at en man bryr seg om har det vondt.

Nå har hun flyttet ut og hun bor hjemme hos foreldrene sine, uten skole,jobb eller et normalt liv.

Hun sover, sitter på dataen, og kjeder seg..

Det må være helt u-utholdelig.. .:(

Hun går til psykolog, men har dessverre ikke funnet "den rette" enda, så hun føler ikke at psykologen hjelper henne et dugg..

Tilbake til grunnen til dette lange skrivet, så håper jeg på tips, men aller helst meldinger fra jenter som kanskje er i samme situasjon selv og ville fått en ny person i livet sitt med bestevennn-materiale på topp :)

hehe, dette kan jo også tolkes som en meget "lur" og kynisk kontaktannonse, men det finner dere som tar kontakt, fort ut at det ikke er.

Det er sikkert noe vesentlig info som jeg har glemt, men still spm..

Jeg er litt redd for å røpe hennes identitet, for hun syns dette er flaut. Og vet IKKE at jeg skriver dette. Hun ville nok sett på dette ”desperate skriket” som at hun hadde nådd bunnen…

Så til "folkemengden", kan jeg starte med å si at vi bor på samme sted, litt utenfor oslo.

Håper på respons!

mvh kapteinkaktus.. ??? hehe. Aner ikke hvorfor det ble mitt brukernavn, men det høres jo fint ut da? Kapteinkaktus!.. kaktus. ..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_ninja_*
Skrevet
Nå har hun flyttet ut og hun bor hjemme hos foreldrene sine, uten skole,jobb eller et normalt liv.

Hun sover, sitter på dataen, og kjeder seg..

Det må være helt u-utholdelig.. .:(

OK, her ligger det jo mye. Hun må da ut i verden og møte mennesker, det er klart hun ikke får venner dersom hun verken har jobb, skole eller hobbyer! Hvorfor jobber hun ikke? Hva med å starte i frivillige organisasjoner el.l.? Da kjeder hun seg i alle fall ikke hjemme hver dag.

Skrevet
OK, her ligger det jo mye. Hun må da ut i verden og møte mennesker, det er klart hun ikke får venner dersom hun verken har jobb, skole eller hobbyer! Hvorfor jobber hun ikke? Hva med å starte i frivillige organisasjoner el.l.? Da kjeder hun seg i alle fall ikke hjemme hver dag.

Veldig sant, men hennes hverdag var helt lik tilbake i tid da hun gikk på skole.

Selv om hun gikk på skole, så fikk hun aldri venner.

Skoletiden fra 9-4 var nærmest grusom. (etter hva hun har forklart meg).

Det var først på ettermiddagen da hun kom hjem, at hun så lyst på ting.

Skrevet
Veldig sant, men hennes hverdag var helt lik tilbake i tid da hun gikk på skole.

Selv om hun gikk på skole, så fikk hun aldri venner.

Skoletiden fra 9-4 var nærmest grusom. (etter hva hun har forklart meg).

Det var først på ettermiddagen da hun kom hjem, at hun så lyst på ting.

Veldig pene jenter kan ha problemer med å få seg jente venner-de blir sett på som rivaler.

I forhold til henne virker hun deprimert- hun må komme seg ut fortest mulig.

Skrevet

Hun virker veldig deprimert, spør du meg. Kanskje hun sliter med sosial-angst? Høres litt sånn ut. Er vanskelig å komme med tips, men fortsett å være der for henne, ikke klandre henne etc. Prøv å få med henne ut, først kanskje bare på turer, etterhvert feks. på kafe med ett par venner av deg du tror hun hadde passet med? Uansett høres du ut som en veldig god venn, ikke gi henne opp.

Skrevet (endret)

kansje hun mangler sosiale antenner ovenfor nye mennesker.

Endret av tanyalalala89
Skrevet

Hun er heldig som har en venn som deg!

Det som er vanskeligst med å få venner er å finne noen som er interessert i å finne venner! Mange har omgangskretsen ferdig før de er 20, og etter det skal det en del til for å finne nye venner. Hun er ikke alene om å være i denne situasjonen.

Dessverre er det kanskje den vanskeligste situasjonen å komme seg ut av. Det er lettere å finne en kjæreste enn ei venninne. Når hun ikke har en jobb eller en skoleplass er det enda vanskeligere.

Har hun aldri hatt en venninne? Ikke engang på barneskolen? Hva med søsken, søskenbarn, naboer? Jeg har gode venner i mine søstre, selv om vi skiller noen år.

Hva har hun aktivt gjort for å få venner? Har hun kommer med forslag overfor dine andre venninner/bekjente? Er hun med i noen nettsamfunn?

Skrevet

Ja han sa jo at hun virker sosial ulært. Med andre ord så sliter hun med å sosialisere. Da er det sikkert ikke så lett å komme seg ut heller

Vil anbefale www.aktivitetsvenner.no

Utrolig mange ting hun kan være med på der om hun vil! :)

Skrevet (endret)

Dette høres jo veldig trist ut,syns jeg! Og uten å ha snakket med jenta selv for å gjøre meg opp et inntrykk når vi hadde blitt litt kjent,er det ikke enkelt å gjette seg til hvorfor hun har det slik du beskriver.Ja forstå meg rett,du har beskrevet situasjonen bra uansett :)

MEN,det første som slo meg er dette ikke så uvanlige "fenomenet",nemlig at veldig pene jenter ENTEN blir omringet av andre jenter som kappes om å ha "den pene"/populære jenta som sin veninne,uansett hvor falskt/ekte disse vennskapene er,ELLER hun blir på en måte utstøtt pga sitt flotte utseende,som kan gjøre mange svært sjalu...

Hvis dette er tilfellet med veninnen din,har det kanskje "ballet på seg" etter som tiden har gått,og kanskje med rykte-spredninger m.m som har ødelagt for henne i tillegg.Slike ting som dette har lett for å spre seg vet du, og til slutt blir jenta stående igjen alene,uten venner.Helt uten grunn..

Men selvsagt kan det være mange andre ting også,kanskje forhold som du selv ikke vet om,det er ikke godt å si.

Uansett,du beskriver jenta som en som er vakker inni som utenpå,OG POPULÆR BLANT GUTTENE... Det siste gjør jo også at andre jenter bevisst kan bestemme seg for å velge henne bort som veninne,pga den lite hyggelige sjalusien.Veninnen din har kanskje alltid virket som en " trussel" mot andre jenter pga sitt utseende, og når hun på toppen av det hele er en HYGGELIG og GOD jente også??Ingen "GOD" kombinasjon dersom det er mye misunnelse rundt denne jenta..

Det virker som utseendet hennes ikke "HAR GÅTT TIL HODET" på henne,men mange får tilegnet akkurat det av andre selv om det ikke stemmer.Og når en oppdager at folk rundt en trekker seg unna,forsvinner jo selvtilliten også etterhvert,og en KAN KOMME TIL Å LAGE SEG EN MASKE som gir INNTRYKK av at en er "høy på pæra",selv om en slett ikke er slik.Sannheten er jo at dette "skallet" legger en rundt seg som beskyttelse mot andres oppførsel,og til slutt slår det gjerne tilbake mot en selv,desverre..

Dette var bare EN teori;som kan være delvis rett kanskje..Jeg håper hun vil finne noen å snakke med som forstår hva hun har gjennomgått og som hun kan betro seg fullt og helt til,ikke minst dersom det ligger noen andre,vanskelige ting bak det hele,som kanskje hun selv ikke er helt bevisst på heller..

Vi trenger alle venner,uansett,og det håper jeg hun du forteller om får også.

Lykke til med å hjelpe veninnen din! Hun er heldig som har deg i livet sitt,det er helt sikkert!!

Endret av alicia2
Skrevet

Du MÅ hjelpe henne?

Nei.

Hun må hjelpe seg selv.

Høres ut som om dere har et uheldig medavhengighetsforhold som ikke gagner noen av dere. Rydd opp i hvem som har ansvar for hva.

Skrevet

Ble litt satt ut da jeg leste dette,da jeg kan si at nesten uten unntak,var det som å lese om meg selv.Sliter med sosial angst og kommer meg ikke så mye ut å møter andre mennesker.Savner virkelig ei god venninne som jeg kan finne på jente ting sammen med,rett og slett.

Kjærester har ikke vært noe problem,jeg trives mye bedre sammen med gutter,de er litt mindre "skumle" sånn sett.

Har nok av bekjente som jeg hilser på når jeg en sjelden gang er ute på fest,og når jeg er på fest kommer jeg godt overens med andre jenter,tør å være meg selv da på en måte.

Har fått positiv respons fra andre jenter,de sier jeg virker som ei utrolig hyggelig jente osv,men noen ordentlige venninner som jeg kan finne på ting sammen med i fritiden har det aldri blitt.Tror det hadde vært vanskelig for meg å faktisk bli med på å finne på noe også hvis noen hadde spurt,siden jeg ikke klarer å være meg selv og slappe av,så blir jeg veldig avvisende og unaturlig i slike situsjoner.

De kjærestene jeg har hatt har på en måte blitt de eneste menneskene jeg har hatt kontakt med på daglig basis,bortsett fra mine foreldre,slitsomt for dem og slitsomt for meg.

Jeg bor også hjemme akkurat nå da jeg hverken har jobb eller skole å gå til pga depressivitet og angst,og det sier seg selv at det blir vanskelig å få nye bekjentskaper når man ikke kommer seg ut.

Ikke lett er det heller og få nye bekjentskaper når man er på min alder heller har jeg erfart(22).

Veldig kinkig situasjon å komme seg ut av absolutt. :frown:

Skrevet

Kjenner meg litt igjen i hennes situasjon! :sjenert: Jeg er helt normal, men veldig sjenert. Jeg syntes veldig synd på henne. :kose: Som noen andre sier, så er det ofte veldig etablerte vennegjenger fra man er under 20 år, og kan være veldig vanskelig å komme inn i, spesielt hvis man er sjenert, som meg. Det kan være veldig vanskelig å bli kjent med nye folk. Spesielt hvis de ikke er overivrige i å bli kjent med deg.

Jeg tenker at det er god sosial trening at du tar henne med på fester og sosiale arrangementer :)

Mine venner har jeg møtt via jobb og skole. Har ikke mer enn 3 stk, men det holder, hvis man finner ordentlig gode venner, syntes jeg.

Skrevet

Akkurat som å lese om meg selv. Jeg har en venn - mannen min.

Jeg har en stor familie på min og min manns side, jeg har regelmessig omgang med alle sammen,men er sjenert hos min egen søster til og med. Det er håpløst, og fortvilende. Man er jo egenlig ikke sånn!

For min del så er det da ei super dame som vil bli kjent med meg, tar meg med hit og dit osv - jeg er fortsatt sjenert hos henne men det begynner å løsne! :)

Practice makes perfect - men om man ikke vil er det overhodet ikke noe DU kan gjøre for å hjelpe henne. Du MÅ ikke hjelpe henne, hun må helpe seg selv, ingen andre kan hjelpe med et slikt problem, desverre.

Skrevet

wow....

Helt utrolig.

Jeg sitter å smiler!

Dette er åpenbart et seriøst forum og det eneste riktige forumet å poste nettopp en slik tråd.

Tusen takk for så mange gode tilbakemeldinger!

Jeg blir nødt til å besvare de forskjellige innleggene etterpå. Alle fortjener et svar. Meget konstruktive innlegg!

Fortsett med innspill =)

Skrevet
Hun virker veldig deprimert, spør du meg. Kanskje hun sliter med sosial-angst? Høres litt sånn ut. Er vanskelig å komme med tips, men fortsett å være der for henne, ikke klandre henne etc. Prøv å få med henne ut, først kanskje bare på turer, etterhvert feks. på kafe med ett par venner av deg du tror hun hadde passet med? Uansett høres du ut som en veldig god venn, ikke gi henne opp.

Hun sliter litt med sosial angst, ja..

Men ikke i så måte at du faktisk kan se det på henne.

Noen vil nok oppfatte henne som sjenert, mens de fleste oppfatter henne som overlegen.

kansje hun mangler sosiale antenner ovenfor nye mennesker.

Ja, man kan vel si det litt på den måten. Hun "driter" seg aldri ut, men foretrekker heller å forholde seg stille.. Også snakker hun oftest KUN når noen spør henne om noe.

Det har vi snakket om mange ganger.. Prøver å få henne til å starte diskusjoner i sosiale sammenhenger, men det er vanskelig for henne.

Vi har også blitt enige om at hun burde smile mer, slik at jenter ikke får inntrykket av at hun er overlegen og sur.

Rart med det, men et hyggelig smil gjør at folk føler seg velkommen og "komfortabel". Hun er dessverre ikke alltid "komfortabel" nok til å smile.

Skrevet
Hun er heldig som har en venn som deg!

Det som er vanskeligst med å få venner er å finne noen som er interessert i å finne venner! Mange har omgangskretsen ferdig før de er 20, og etter det skal det en del til for å finne nye venner. Hun er ikke alene om å være i denne situasjonen.

Dessverre er det kanskje den vanskeligste situasjonen å komme seg ut av. Det er lettere å finne en kjæreste enn ei venninne. Når hun ikke har en jobb eller en skoleplass er det enda vanskeligere.

Har hun aldri hatt en venninne? Ikke engang på barneskolen? Hva med søsken, søskenbarn, naboer? Jeg har gode venner i mine søstre, selv om vi skiller noen år.

Hva har hun aktivt gjort for å få venner? Har hun kommer med forslag overfor dine andre venninner/bekjente? Er hun med i noen nettsamfunn?

Veldig sant, alt du skriver!

Barneskolen var faktisk den aller beste tiden hennes. Der hadde hun mange venner. Hun har ingen kontakt med noen av dem lenger.

Ingen naboer, mens familie er noe av det aller viktigste i livet hennes. Hun har eldre søsken, men koser seg de få gangene de treffes. Dette blir det nærmeste venninne hun har. Og det er helt herlig de gangene de er sammen. Synd det er så sjeldent.

Hun er med i nettby og facebook. På facebook skjer det lite, mens på nettby har hun aldri fått kontakt med noen jenter, kun gutter.

Ja han sa jo at hun virker sosial ulært. Med andre ord så sliter hun med å sosialisere. Da er det sikkert ikke så lett å komme seg ut heller

Vil anbefale www.aktivitetsvenner.no

Utrolig mange ting hun kan være med på der om hun vil! :)

Skal sjekke ut linken:) Hørtes jo ut som en fin side.

Skrevet
Uansett,du beskriver jenta som en som er vakker inni som utenpå,OG POPULÆR BLANT GUTTENE... Det siste gjør jo også at andre jenter bevisst kan bestemme seg for å velge henne bort som veninne,pga den lite hyggelige sjalusien.Veninnen din har kanskje alltid virket som en " trussel" mot andre jenter pga sitt utseende, og når hun på toppen av det hele er en HYGGELIG og GOD jente også??Ingen "GOD" kombinasjon dersom det er mye misunnelse rundt denne jenta..

Det virker som utseendet hennes ikke "HAR GÅTT TIL HODET" på henne,men mange får tilegnet akkurat det av andre selv om det ikke stemmer.Og når en oppdager at folk rundt en trekker seg unna,forsvinner jo selvtilliten også etterhvert,og en KAN KOMME TIL Å LAGE SEG EN MASKE som gir INNTRYKK av at en er "høy på pæra",selv om en slett ikke er slik.Sannheten er jo at dette "skallet" legger en rundt seg som beskyttelse mot andres oppførsel,og til slutt slår det gjerne tilbake mot en selv,desverre..

Dette var bare EN teori;som kan være delvis rett kanskje..Jeg håper hun vil finne noen å snakke med som forstår hva hun har gjennomgått og som hun kan betro seg fullt og helt til,ikke minst dersom det ligger noen andre,vanskelige ting bak det hele,som kanskje hun selv ikke er helt bevisst på heller..

Vi trenger alle venner,uansett,og det håper jeg hun du forteller om får også.

Lykke til med å hjelpe veninnen din! Hun er heldig som har deg i livet sitt,det er helt sikkert!!

Det syns jeg er skremmende, men forsvidt logisk (på ung.skole nivå).

At mange ser ned på henne fordi hun er pen, det er grusomt..

Men misunnelse kjenner jeg også til.. Det er det værste jeg vet..

Hun går ikke rundt å tror hun er pen. Hun er som sagt tidligere, ikke overfladisk i det hele tatt.

Du MÅ hjelpe henne?

Nei.

Hun må hjelpe seg selv.

Høres ut som om dere har et uheldig medavhengighetsforhold som ikke gagner noen av dere. Rydd opp i hvem som har ansvar for hva.

Du leser "godt mellom linjene" :)

Dette er helt riktig synsing. Ordtaket; Kan ikke leve uten hverandre, kan heller ikke leve med hverandre, passer godt for oss. hehe

Hun må hjelpe seg selv, men jeg vil hjelpe henne.

Jeg ser hun sliter, jeg vil gi henne et dytt i ryggen.'

- det er vanskelig å la være.

Skrevet
Veldig pene jenter kan ha problemer med å få seg jente venner-de blir sett på som rivaler.

Det stemmer. Veldig pene (og samtidig intelligente) jenter pleier å komme svært godt ut av det med menn - gjerne menn som er litt eldre enn de selv.

Andre jenter oppfatter disse som overlegne konkurrenter.

Skrevet

har ikke lest alle svarene her. men du sier du gjerne vil finne noen venninner til henne..

hvor er dere fra da? sånn ca ?

Skrevet
Du leser "godt mellom linjene" :)

Dette er helt riktig synsing. Ordtaket; Kan ikke leve uten hverandre, kan heller ikke leve med hverandre, passer godt for oss. hehe

Hun må hjelpe seg selv, men jeg vil hjelpe henne.

Jeg ser hun sliter, jeg vil gi henne et dytt i ryggen.'

- det er vanskelig å la være.

Hm.. Jeg hadde faktisk ikke forventet at innlegget mitt skulle bli mottatt så åpent, så kudos til deg for det! :tommelsmil:

Nei, det er ikke enkelt. Det er lite som er så vondt som å se at de man elsker strever og har det vanskelig.

Men hun må lære seg å stå på sine egne ben. Og det får hun ikke gjort hvis hun alltid har deg som en krykke.

Men jeg lurer på en ting.. VIL hun egentlig ha en venninne? Når hun har gått så langt i livet uten venninner, lurer jeg bare på om hun mest føler at hun bør ha en venninne fordi alle andre har det, uten egentlig å ønske det?

Jeg er selv en person med masse engasjement og pågangsmot, så akkurat det der synes jeg det er vanskelig å relatere seg til, men det jeg vet med meg selv er at de tingene jeg egentlig ikke har noe lyst til å gjøre, er det jeg utsetter og utsetter og utsetter. Kan det være noe av det samme? Bare en tanke.

Jeg så at noen anbefalte aktivitetsvenner.no. Det er en kjempefint side! Jeg har mange venner fra gjennom livet, men har likevel noen av mine beste venner derfra. Folk jeg har søkt opp for å finne noen å dele interesser med, som venner fra tidligere av ikke interesserer seg for. Der kan man søke etter alt fra en å hoppe fallskjerm med, til å gå tur med, til å bare være venner. Elendig (!) layout, og en del av det skjønner jeg ikke, men absolutt verdt å ta en titt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...