Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 -Nå skal røyken din merkes med skrekkbilder. Hvor mange vil slutte på grunn av det? Hva syns du om dette tiltaket for å få flere til å stumpe røyken? Tror nok en del vil tenke seg om, og muligens slutte,.. men er det med skremsel veien å gå? Nå ser det ikke ut til at den vanlige informasjonen om skadevirkninger gjennom flere år har hjulpet noe særlig, så det er mulig dette ikke er så dumt? http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=574932
leirbål Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg vet ikke om det virker, men jeg tenker på barna til røykerne. Hvordan vil de reagere på bildene og teksten på mamma og pappas røyk? De vil jo sansynligvis bli svært skremt av at mamma eller pappa kan dø langsomt og smertefullt...
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 De av oss som vil ha nikotinpinnene våre, kommer nok til å fortsette med dem. Sier meg forøverig enig med leirbål, må da bli ubehagelig for barn å se dette, bade på foreldres pakker og i offentligheten. Men igjen, kanskje det vil holde flere av dem fra å begynne?
Brunhilde Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg kikket litt på bildene, og det er ganske drøy kost. Samtidig viser de bare det de fleste vet, eller bør vite, at røyk ER helsefarlig. Med tanke på hva barna syns, så foreldrene ha ansvar for å gjemme sigarettpakkene for dem - det bør være en enkel sak.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg vet ikke om det virker, men jeg tenker på barna til røykerne. Hvordan vil de reagere på bildene og teksten på mamma og pappas røyk? De vil jo sansynligvis bli svært skremt av at mamma eller pappa kan dø langsomt og smertefullt... Da blir det opp til foreldrene å svare på barnas spørsmål. Da kan jo barna se hvor teite og uintelligente foreldre de har endt opp med... I dag er det bare idioter som røyker. Det stinker av de.
Gjest ikke-røyker Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 *stønn* Hva blir det neste, bilde av overvektige flodhester på usunn mat? Jeg liker det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Istedenfor å bruke milliarder av penger på antirøyke-kampanjer, kan røykeslutt-midler tilbys dem som har ønske om å slutte å røyke.
leirbål Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Med tanke på hva barna syns, så foreldrene ha ansvar for å gjemme sigarettpakkene for dem - det bør være en enkel sak. Problemet er at mange foreldre ikke gjør enkle omtenksomme ting for barna sine.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Kanskje det er akkurat det som er cluet med denne nye skremmselspropagandaen?? Skremme barna så de får foreldrene til å slutte... Jeg sluttet for noen år siden da min eldste ble så stor at hun fikk med seg at røyking var farlig (må presisere at jeg røyket ikke under svangerskap og amming, og har aldri røyket inne). Hun spurte hvorfor jeg røykte, og om jeg virkelig ville få kreft og dø fra henne og søsteren... Hva gjør en og sier da....jo, en slutter!! Hun gråt sine modige tårer over at mammaen sin røyket! Det var faktisk greit å slutte, jentene mine var motivasjon nok, og hver gang jeg føler jeg holder på å sprekke, så ser jeg for meg det lille triste ansiktet hennes fra den gangen for noen år siden!
leirbål Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Kusinen min gråt også sine modige tårer ved tanken på at moren hennes skulle dø fra henne. Hun ble så stresset at hun måtte gå ut og ta seg en røyk... Så den virker ikke for alle. Og å la barn bli så skremt at de får de voksne til å slutte er slemt mot barn. Jeg ville kalle det barnemishandling hvis det er det myndighetene har tenkt.
Brunhilde Skrevet 12. oktober 2009 #11 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Kusinen min gråt også sine modige tårer ved tanken på at moren hennes skulle dø fra henne. Hun ble så stresset at hun måtte gå ut og ta seg en røyk... Så den virker ikke for alle. Og å la barn bli så skremt at de får de voksne til å slutte er slemt mot barn. Jeg ville kalle det barnemishandling hvis det er det myndighetene har tenkt. Nå må du gi deg! Det er 18-årsgrense for å kjøpe røyk. Røyk skal ikke plasseres synlig i butikken, men selges fra automat som ikke skal være merket med varemerke for sigaretter eller tobakk. Kortene som brukes på automaten skal også plasseres ute av kundens synsvidde. Det eneste foreldrene skal gjøre er å holde sigarettpakka utenfor barnets synsvidde, det kan da ikke være så vanskelig. Å kalle det statlig barnemishandling er et av de verste eksemplene på ansvarsfraskrivelse jeg har sett på lenge. At tanten din mestrer dårlig samvittighet med å påføre seg selv skade får stå på hennes regning, ingen andres. Endret 12. oktober 2009 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #12 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg vet ikke om det virker, men jeg tenker på barna til røykerne. Hvordan vil de reagere på bildene og teksten på mamma og pappas røyk? De vil jo sansynligvis bli svært skremt av at mamma eller pappa kan dø langsomt og smertefullt... Det er mer skremmende å se det skje med mamma eller pappa i virkeligheten, i 3D, tilstede, måned etter måned, til siste dag er der, og det så er slutt og livet etter må starte igjen.
leirbål Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 Brunhilde. Synes du det er ansvarsfraskrivelse å kalle det barnemishandling hvis myndighetene skal skremme barna så mye at foreldrene slutter? For det var det inlegget jeg svarte på. Og det mener jeg fremdeles. Gjest: Ja, jeg forstår godt hvor forferdelig det er for et barn å oppleve det i virkeligheten. Men det betyr ikke at vi behøver å skremme flere barn allikevel. Sånn generelt. Jeg ryker ikke og forsvarer på ingen måte røyking. Så hvorvidt bildene kan hjelpe en ungdom eller voksen til å slutte, aner jeg ikke. Det eneste jeg tenker litt på er at mange barn vil se bildene og teksten og bli skremt. For det er utrolig mange uomtenksomme foreldre rundt omkring. Selv om noe gjenspeiler virkeligheten for mange, ser jeg ingen grunn til å skremme barna. Så jeg sier ikke nei eller ja til bilder. Jeg stusser kun litt når jeg tenker på barn som ser disse bildene, og ikke har noen å snakke med om dette.
FruFryd Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg tror ikke så veldig mange slutter av de bildene. Var det ikke for noen år siden et etui eller lignende som en kunne ha på sigarettpakken? Det kommer sikkert noe "smart" igjen nå også. Om staten vil ha ned/slutt på røyking så får de forby alt som har med røyking å gjøre. De har myndighet til å gjøre det, men de har vel for store inntekter av salget til å gjøre det. Nei, jeg røyker ikke.
Gjest KretaKano Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg tror ikke så veldig mange slutter av de bildene. Var det ikke for noen år siden et etui eller lignende som en kunne ha på sigarettpakken? Det kommer sikkert noe "smart" igjen nå også. Om staten vil ha ned/slutt på røyking så får de forby alt som har med røyking å gjøre. De har myndighet til å gjøre det, men de har vel for store inntekter av salget til å gjøre det. Nei, jeg røyker ikke. Er det egentlig sånn at staten går i pluss pga røyking da? jeg tenker at avgiftene veier opp for utgifter i forbindelse med sykdom og behandling og sånn? Har ikke satt meg veldig inn i det altså. Er ikke sikker på hva jeg mener om bildene. På den ene siden er det jo fint om det hjelper noen til å slutte, men jeg syns også at Leirbål har noen gode poeng.
Gjest milkyway Skrevet 13. oktober 2009 #16 Skrevet 13. oktober 2009 Er bildene ekte? Isåfall er jo folk blitt jævlig morbide av seg. om de bare er arrangert og manipulert, blir det ikke verre for meg å se en skrekkfilm, noe jeg bare synes er gøy, altså er røyking = gøy. Men som sagt, om de er ekte... fy faen for en verden vi lever i, rotten.com er helt greit nå da? Fysj! Jeg ble så gretten jeg går og tar meg en smoke.
Wonders Skrevet 19. oktober 2009 #17 Skrevet 19. oktober 2009 dette er ikke noe, bare se deg om i utlandet...MYE VERRE bilder a gitt. Fikk sjokk jeg... http://img2.photographersdirect.com/img/19...m/pd1816582.jpg http://deutschlanduberelvis.com/.a/6a01127...04e80970c-800wi http://www.thai-blogs.com/media/cigarettes.jpg http://farm2.static.flickr.com/1044/992342600_8c2d413e58.jpg http://josh.my/wp-content/uploads/2009/01/...ims-warning.jpg http://2.bp.blogspot.com/_MxD6aDem18s/SAWd...arette_pack.jpg
investor Skrevet 19. oktober 2009 #18 Skrevet 19. oktober 2009 Det beste tiltaket hadde nok vært at røykere måtte betale all helse problemer knyttet til røyken selv og ikke belaste meg og resten av skattebetalerne.
Nyxe Skrevet 19. oktober 2009 #19 Skrevet 19. oktober 2009 Alle som røyker har sett og hørt alle skrekk historier tusen ganger før. Jeg tviler sterkt på at det vil gjøre noe for dem som allerede røyker, kanskje ikke engang for dem som tenker å begynne. Desverre så gjør de ingenting for meg. Jeg vet jeg røyker mindre når jeg er ute på byn om helgene og aldri på jobb, så jeg er veldig glad for røyke loven ! Men dette er bare motbydelig og provoserende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå