Gå til innhold

Beste bok du har lest......og hvorfor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt og greit?

Klarer ikke å komme på den selv, så jeg utfordrer deg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det må være Gregory David Roberts "Shantaram".

Den har alt: jeg lo, jeg grein og klare rett og slett ikke å legge fra meg boka. Da jeg bare hadde 100 sider igjen så begynte jeg å grue meg til den var slutt. Spennende historie som er veldig godt skrevet.

Endret av Skya
Skrevet

Harry Potter bøkene, uten tvil. Min favoritt blant dem er nr. 4, Harry Potter and the Goblet of Fire.

Hvorfor jeg liker den...hmm. Tror det må være hele stemningen rundt bøkene, historiene, folkene...alt egentlig. J.K. Rowling skriver på en helt fantastisk måte som bare suger deg inn i det som skjer. :hjerte:

Skrevet

Det er jo nesten håpløst å bare velge 1 favoritt...

Men etter mange år husker jeg fortsatt Simon og Eiketrærne av Mariann Fredriksson. Bare fordi den var nydelig, bare :)

Skrevet

Engler og demoner av Dan Brown definitivt. den grep meg fra første stund og holdt meg der til siste setning. så på 4 dager var 700 sider vekk, og jeg var lei meg for at det ikke var mer å lese. hehe

Skrevet

Kanskje ikke den aller beste, men "noe" er det utenom et fantastisk fargerikt språk, siden jeg har lest den fire ganger nå: Prost Gotvins geometri av Gert Nygårdshaug.

Han startet trenden lenge før vi hadde hørt om DaVinci-koden.

"Når Gotvin Soleng, en ung prost i en liten bygd i landet Norge reiser til Santiago de Compostela i Spania for å se nærmere på noen katolske mirakler, da kan alt skje. Og det gjør det"

Skrevet

Øya av Victoria Hislop.

Aller mest fordi den er helt annerledes enn det jeg pleier å lese, og tok meg med storm! :)

Skrevet

uten tvil Mesteren og Margarita av M.Bulgakov. Har lest den ihvertfall 3 ganger.

Fordi den har alt: historie, religion, er morsom, og man får en sånn skikkelig god følelse av å lese den.

Mesterverk - anbefales på det sterkeste!!

Skrevet (endret)

Bare en???

Er nok flere som troner helt øverst så jeg drister meg til å ta med fler:

Anna Karenina- Tolstoj

Krig og Fred- Tolstoj

Forbrytelse og Straff- Dostojevskij

Jonas- Jens Bjørneboe

Sult- Knut Hamsun

Men ok da. Om jeg skal finne frem en eneste bok- som jeg gjerne skulle delt med alle jeg kjenner, uansett litterærepreferanser (får slå et slag for norsk litteratur):

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede- Jan Wiese

(den nydeligste lille boka jeg noen sinne har lest)

Men det smerter meg å begrense meg...

Nei, klarer ikke: Mario Putzos Gudfaren!!! Lest den så mange ganger at den ikke henger sammen lengre (filmene har jeg enda ikke tørt å se- i frykt for å ødelegge mine egne bilder)

Endret av Reveal
Skrevet

På stående for sier jeg: "Ismael" av Roy Jakobsen!

(men kanskje jeg må redigere dette svaret for det var vanskelig å velge bare en)

Skrevet

Kabalmysteriet. Ble så imponert over hvordan Jostein Gaarder har fått til en så finurlig og utspekulert historie. Elsker slike bøker.

Nora Roberts' serie om Eva Dallas liker jeg også, fordi den kombinerer sci-fi, romantikk og spenning.

Og så liker jeg seriene Ættens ære og Folket fra Selje, pga. den historiske fremstillingen.

Skrevet
Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede- Jan Wiese

JA! Den er bra.

Har blitt oppslukt av mange, mange, mange bøker, umulig å ramse opp, da må jeg titte i bokhylla hvor favorittene bor.

Skrevet

The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro.

Nydelig og trist bok om å angre på fortiden, kaste vekk sine sjanser og tape alt til noen man har viet sitt liv til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Det må være Gregory David Roberts "Shantaram".

Den har alt: jeg lo, jeg grein og klare rett og slett ikke å legge fra meg boka. Da jeg bare hadde 100 sider igjen så begynte jeg å grue meg til den var slutt. Spennende historie som er veldig godt skrevet.

Takk! :)

Den står på lista over bøker jeg skal lese.

Nå gleder jeg meg!

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Faktisk en gammel klassiker, "Rosens navn" av Umberto Eco

Første gang jeg leste den, ble jeg helt oppslukt av historien. Og for en kunnskap mannen besitter!

De siste årene har jeg lært endel om analyser og metoder (type hermeneutikk, semiotikk, diskursanalyse etc), og da jeg leste boken igjen, oppdaget jeg plutselig at Umberto Eco bevisst benytter slike metoder via sine figurer, da spesielt semiotikk. Ikke rart, siden dette er et av hans fagfelt, men det er så gøy å se at boken fungerte svært bra for meg før jeg visste noe som helst om dette, og den fungerer like bra nå som jeg skjønne hvilke "knep" han benytter seg av.

Skrevet

Drep ikke en sangfugl, av Harper Lee.

Fordi den var så utrolig bra skrevet og den var så umåtelig fin og gøy og nydelig og viktig at jeg ikke forlot hjemmet mitt før jeg hadde lest den ferdig. Kunne ønskt at jeg ikke hadde lest den enda slik at jeg hadde noe å glede meg til.

Skrevet

Twilight seriene:)

Liker å lese om vampyrer- så hvis dere har andre anbefalinger så kom med det:) Har lest en vampyrs bekjennelser også da, bra den og.

Skrevet (endret)

Idypeste grunn av Graham Graham Green

Kjærlihet i koleraens tid av Grabriel Marcia Marquez

... er to av mange favoritter.

"Kvinnen som kkedde seg naken for sin elskede er en nydelig bok". Fikk lyst til å lese den igjen. :)

Endret av Philipa
Skrevet

Ken Folett- Stormens Tid.

Fantastisk bok.

Rett og slett.

Skrevet
Ken Folett- Stormens Tid.

Fantastisk bok.

Rett og slett.

JA! hvordan kunne jeg glemme denne boken! (eller bøkene, det er jo to bind). "Rebeccakoden" og "Mannen fra St.Petersburg" er også gode bøker av Ken Folett

En annen god bok er "Kharg" av Alf R. Jacobsen. Jeg leste den som "ung voksen" og husker at jeg ble oppslukt av den.

Og "Muleum" av Erlend Loe - jeg både lo og gråt av hovedpersonen.

(oj, dette ble litt mer enn bare en bok.... :sjenert: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...