Gå til innhold

Har jeg krav på fleksitid når jeg har betalt ammefri?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Jeg jobber i det offentlige og har to timer ammefri hver dag, jobber 9-15 i stedet for 8-16. Vi har fleksitid.

Jeg kommer stort sett 10-15 min. før kl. 9, og ville tidligere telt dette på fleksitiden min. Kan jeg gjøre det samme nå som jeg har ammefri? Regelverket på jobben sier "inntil to timer ammefri", så jeg er litt "redd" sjefen vil si at jeg bare må komme "så fort jeg kan" på morgenen, derfor spør jeg her i stedet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntil 2 timer betyr vel at du har inntil 2 timer ammefri. Da virker det ikke på meg som at du skal kunne avspassere den tiden du kommer før 9. Det syns jeg også ville vært rart.

Det er lov å prøve seg. Sjefen har selvfølgelig helt rett, du bør komme så fort du kan, det er jo tross alt de som betaler deg for det.

Gjest Brunhilde unplugged
Skrevet

Her er jeg enig med Hanselot. Du kan neppe opparbeide deg plusstid under ammefri, og du ser vel selv at det ville vært urimelig hvis du kunne det?

• 1 måned senere...
Skrevet

Du har i grunnen ikke fri, du har anledning til å komme senere og gå tidligere enn dine kollegaer fordi du har et barn som må ammes. Du bør nok ikke be om mer fri, nei. Det vil være til irritasjon for sjefen din og særlig for dine kollegaer.

Skrevet
Jeg jobber i det offentlige og har to timer ammefri hver dag, jobber 9-15 i stedet for 8-16. Vi har fleksitid.

Jeg kommer stort sett 10-15 min. før kl. 9, og ville tidligere telt dette på fleksitiden min. Kan jeg gjøre det samme nå som jeg har ammefri? Regelverket på jobben sier "inntil to timer ammefri", så jeg er litt "redd" sjefen vil si at jeg bare må komme "så fort jeg kan" på morgenen, derfor spør jeg her i stedet.

Trodde det var 1 time ammefri med lønn som gjaldt i det offentlige, eller finnes det særavtaler for egne yrkesgrupper?

Skrevet

Da jeg jobbet i staten og hadde ammefri kunne jeg opparbeide meg fleksitid selvom jeg hadde to timer "fri" hver dag (jeg hadde samme bekymring som deg, men personalkonsulenten min som selv akkurat hadde hatt det påsto at det var slik). Ville nok spurt noen på personalkontoret fremfor sjefen, de har nok bedre greie på det, men utfra svarene her inne tyder det på at det er litt ulik praksis, så det er nok lurt å spørre. (Skjønt jeg har skiftet jobb, og tar det for gitt at det også her er slik).

Trodde det var 1 time ammefri med lønn som gjaldt i det offentlige, eller finnes det særavtaler for egne yrkesgrupper?

Det er 1 time som står i arbeidmiljøloven, men mange bedrifter har egne avtaler (eller i tariffavtalen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...