Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal mest sannsynlig kjøpe et hus, pusse det opp og så leie det ut. Hvor mye skatt skal jeg betale av disse leieinntektene? Og hvordan gjøres dette i praksis? Må jeg melde ifra til skatteetaten og så sender de meg en "regning" eller hvordan gjøres det? Er det noe man kan gjøre for å få mindre skatt? Jeg synes jeg har lest et sted at hvis man leier ut boligen delvis møblert så får man skattetrekk?

Fint om noen kunne forklart litt nærmere rundt alt dette..

Og om dere har noen gode linker etc, så bare kom med det!

Som dere sikkert skjønner så er jeg helt ny i gamet, men et sted må man jo begynne, og jeg har så utrolig lyst til å komme inn i leiemarkedet!

Takker på forhånd for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skateetaten er et fint sted å begynne for å lese om dette:

Skatt ved utleie av bolig

Ved utleie av hele boligen blir du beskattet 28 % av inntekten. Du må oppgi det selv på selvangivelsen, så den eneste "regningen" du får er den som kommer sammen med selvangivelsen/ligningen.

Lykke til! :tommelopp:

Gjest Gjest_Bille_*
Skrevet

Ved kortvarig skattepliktig utleie av fullt møblert bolig hvor eieren selv bruker innboet privat før og etter utleieperioden, f.eks. utleie av egen bolig ved midlertidig fravær, kan fradraget i praksis skjønnsmessig settes til 15 % av brutto leieinntekt. Denne regelen bør ikke brukes når utleieperioden overstiger 3 år. Den samme satsen kan også brukes i andre tilfeller når den må antas å passe.

Gjest Gjestpest
Skrevet

Du betaler 28%skatt på leieinntektene -utgiftene du har på leiligheten.

feks utleie år 2010 11mnd a 10.000 = 110.000

- kom.avg 6.000, strøm 21.000, vedlikehold (materialer og timer) 15.000, gartner og vaktmester tjenester 10.000 = 52.000

=58.000 * 0,28 = 16.240 i skatt.

Skrevet

Ok. Skjønner. Og jeg må vel da legge ved dokumentasjon på hva som har vært utgifter? For dette skal vel sendes inn?

Og så beregner de hva jeg skal betale i skatt og så får jeg en regning på dette? Eller?

Skrevet

"Regningen" er det som vi andre kaller selvangivelsen.

Gjest Regnskapsfører
Skrevet

Du skal legge ved selvangivelse et skjema som heter RF-1189 - Årsoppgjør ved utleie av fast eiendom mv. Her fører du opp både leieinntekter og kostnader du har hatt i løpet av året, og regner ut resultatet. Dette overføres til selvangivelsen.

Skrevet

Ja, og det jeg mener med regningen er det at etter man har sendt inn selvangivelsen så kommer vel regningen? Altså hvis man har skatt av leieinntekter å betale så må man jo gjøre det ETTER man har sendt inn selvangivelsen. Når får man regningen?

Gjest Regnskapsfører
Skrevet
Ja, og det jeg mener med regningen er det at etter man har sendt inn selvangivelsen så kommer vel regningen? Altså hvis man har skatt av leieinntekter å betale så må man jo gjøre det ETTER man har sendt inn selvangivelsen. Når får man regningen?

"Regningen" får du sammen med det vanlige skatteoppgjøret. Skatten regnes sammen skatt av lønnsinntekt og annen inntekt. Og så får du restskatt hvis du totalt har betalt for lite, eller til gode hvis du har betalt for mye, som vanlig. Du får altså bare ett skatteoppgjør selv om du har både lønnsinntekt og leieinntekt.

Men skattekontoret kan finne ut at du skal betale forskuddsskatt i fire terminer for senere år, hvis det ligger at til du har så store totale inntekter at skattetrekk fra jobb ikke er tilstrekkelig. (I og for seg kan du betale tilleggsforskudd etter at du har skrevet selvangivelsen og beregnet skatten også, hvis du ikke vil ha restskatt til høsten.)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ok.

Tusen takk for svar!

Jeg har et annet spørsmål også angående skatt og bolig, men dette gjelder kjøp og ikke utleie.

Jeg vet at hvis man kjøper hus og selger før et år har gått så må man betale 28% av evt gevinst, og at man slipper å betale skatt av gevinst hvis man har bodd i huset mer enn ett år. Det er greit nok.

Men jeg har også hørt at hvis man feks kjøper og selger et hus før et år har gått og så kjøper et nytt hus igjen så slipper man å skatte av gevinsten av det første salget fordi man putter pengene rett inn i nytt hus? Stemmer dette?

Skrevet

Nei, det stemmer nok dessverre ikke.

Gjest Regnskapsfører
Skrevet
Men jeg har også hørt at hvis man feks kjøper og selger et hus før et år har gått og så kjøper et nytt hus igjen så slipper man å skatte av gevinsten av det første salget fordi man putter pengene rett inn i nytt hus? Stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke. Dette må være en sammenblanding med ufrivillig realisasjon av eiendom. Ved ekspropriasjon eller brann kan en avsette skattepliktigt gevinst for reinvesterng. Og uten å slå opp noe sted så tror jeg det bare gjelder i næring, men det er jeg ikke helt sikker på.

Ellers så var det noen luringer som betalte forskudd på leiligheter under bygging, og videresolgte retten sin med gevinst. Dette fungerte bra før finanskrisa. Og ettersom de ikke var registert med fast eiendom, så lot de være å oppgi det til beskatning. Men det var skatteunndragelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...