Gå til innhold

Samarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle snakker om hvor viktig det er med godt samarbeid mellom foreldre etter et samlivsbrudd.. Men hva er det man egentlig skal samarbeide om? Skjønner jo det er barna da...men hva skal man samarbeide om dem om??? Og hva med samarbeid når man har bare samvær med barna...hvilke samarbeid skal man liksom ha da? Har aldri helt skjønt det der med godt samarbeid jeg...for jeg skjønner liksom ikke helt hva det er man skal samarbeide om...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, man skal jo fremdeles oppdra barna sammen. Et sterkt foreldrepar som klarer å gjøre ting sammen og snakke sammen, er jo mye bedre et par der det er kaos og krangling.

Skrevet

Hva med å bringe/hente i barnehage/SFO om noe kommer i veien ?

Hva med å kjøre på fritidsaktiviteter eller delta på foreldremøter ?

Hva mht hjemmedager/sykedager ?

Hva med leksehjelp (ofte har foreldre forskjellig yrke/interesseområder)?

Hva mht grensetiing (ikke alle grenser kan være like, men noen ganger er det greit å være enig om "straffereaksjoner", etc) ?

Hva med klær og gaver til bursdager/jul eller annet ?

Hva mht å bytte enkelte dager en har omsorgen, etc, etc ?

Jeg synes det er MYE en kan samarbeide om.

Skrevet
Hva med å bringe/hente i barnehage/SFO om noe kommer i veien ?

Hva med å kjøre på fritidsaktiviteter eller delta på foreldremøter ?

Hva mht hjemmedager/sykedager ?

Hva med leksehjelp (ofte har foreldre forskjellig yrke/interesseområder)?

Hva mht grensetiing (ikke alle grenser kan være like, men noen ganger er det greit å være enig om "straffereaksjoner", etc) ?

Hva med klær og gaver til bursdager/jul eller annet ?

Hva mht å bytte enkelte dager en har omsorgen, etc, etc ?

Jeg synes det er MYE en kan samarbeide om.

Vel i de fleste tilfeller blir det bare rot og krangling hvis man skal samarbeide om slike ting. Til og med sakkyndige i barnefordelingssaker mener det er best for barna at de har det utstyret de trenger hos hver av foreldrene slik at de slipper å fly frem og tilbake med store bager. Skal man bytte samværsdager så blir det ofte at det er den ene parten som hele tiden tar ungene når det ikke passer for den andre..og den andre gjør aldri det samme tilbake. Lekser er jo best for barna å gjøre hos den foreldren de er hos istedet for å fly frem og tilbake mellom foreldrene alt etter deres kompetansenivå til å hjelpe dem.Det er jeg mener er jo at barna trenger å få ro i hverdagen og ikke fly frem og tilbake hele tiden, og ikke at en gang henter mor og en gang far og så blir alt bare rot..det beste for barna er forutsigbarhet og vite hva de har å forholde seg til.

Skrevet
Vel i de fleste tilfeller blir det bare rot og krangling hvis man skal samarbeide om slike ting. Til og med sakkyndige i barnefordelingssaker mener det er best for barna at de har det utstyret de trenger hos hver av foreldrene slik at de slipper å fly frem og tilbake med store bager.

...

Hvor mange bostedsforeldre vil samarbeide og delta i kostnadene med ny sykkel, ski og annet hos samværsforelder (det er tross alt bostedsforelder som får barnetrygd og dermed støtte til dette) ?

Skal man bytte samværsdager så blir det ofte at det er den ene parten som hele tiden tar ungene når det ikke passer for den andre..og den andre gjør aldri det samme tilbake.

...

Jeg har delvis samme erfaring, men kan ikke si at det er til barnas beste. Derfor bør foreldrene samarbeide også på dette området.

Lekser er jo best for barna å gjøre hos den foreldren de er hos istedet for å fly frem og tilbake mellom foreldrene alt etter deres kompetansenivå til å hjelpe dem.

...

Hvorfor ikke påse at barnet tar med seg den aktuelle læreboka når det er hos den andre forelderen (som kansje kan mer om det spesifikke området). Det er ikke altid at 1 av foreldrene er best i alt (selv om noen foreldre mener de er nettopp det).

Det er jeg mener er jo at barna trenger å få ro i hverdagen og ikke fly frem og tilbake hele tiden, og ikke at en gang henter mor og en gang far og så blir alt bare rot..det beste for barna er forutsigbarhet og vite hva de har å forholde seg til.

Jeg leste en gang et innlegg av en mor som hentet barnet på skolen. Om jeg husker rett var det far som hadde lengst kjørevei til/fra skolen, og en gang var det hun som skulle kjøre barnet til faren. Hun innså da at iløpet av kjøreturen fikk hun snakket massevis med barnet om skoledagen, lekser, fritidsaktiviteter, etc, og ble nesten litt misunnelig på far som fikk denne "kvalitetstiden" med barnet. Han hadde altid full oversikt da de kom hjem og begynte med middag (om han hentet). Hente bringe er derfor viktig for både barn og foreldre, og om begge foreldrene skal vite hva barnet snakker om når det referer til venner, lærere, andre foreldre, etc, så er det viktig at begge forldrene får treffe disse. Lite er mer frustrerende enn å sitte å høre andre (f.eks. egne barn) prate om personer en aldri har truffet.

Skrevet
Alle snakker om hvor viktig det er med godt samarbeid mellom foreldre etter et samlivsbrudd.. Men hva er det man egentlig skal samarbeide om? Skjønner jo det er barna da...men hva skal man samarbeide om dem om??? Og hva med samarbeid når man har bare samvær med barna...hvilke samarbeid skal man liksom ha da? Har aldri helt skjønt det der med godt samarbeid jeg...for jeg skjønner liksom ikke helt hva det er man skal samarbeide om...

Jo det skal jeg fortelle deg:)

Man er fortsatt foreldre selv om man er skilt. Og selv om min mann og hans ex ikke er gift mer, så snakker de sammen om grenser, om skolehehverdagen, om venner, om turer, treninger og om hvordan man skal forholde seg til ulike situasjoner. De snakker sammen om ferier, om deling av jula, om reiser som skal tas, om leksevaner, om kosthold, om fritidsinteresser, osv. De deler raust av hverandres hverdag med barnet.

Selv om ungene har fullt opp med klær hos begge, så kan det hende at de ikke har helt spesielle ting begge steder. Det samme med mobiltelefon, spill o.l.

Ikke minst er det viktig at man har noenlunde de samme grensene begge steder. Iallfall er det viktig for oss.

Og det er samarbeid, viktig - selv om man ikke elsker hverandre har man gjerne det til felles at man elsker barna man har sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...