Gå til innhold

Hva lønner seg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Osm student har jeg bodd og levd på min samboer de seneste årene. Han har betalt huslånet og er eier av både hus og lån.

Ettersom jeg skal begynne å jobbe til januar, og det helt heltid lurer vi litt på hvordan vi skal løse det i forhold til økonomi.

Ett alternativ er at jeg kjøper meg inn ihuset og tar opp et lån slik atr jeg er medeier, da er jeg sikret å ha noe å falle tilbake på dersom det skulle bli slutt mellom oss en dag. Da eier jeg faktisk noe. MEN da får jeg lån.

En annen ide er at vi setter opp en privat kobtrakt oss i mellom om at vi deler på huset, men jeg tar ikke opp noe lån - bare deler på selve huslånet oss i mellom.

Eller at han fortsatt bare står som eier av huset og betaler huslånet, mens jeh tar alle de andre utgiftene.

Jeg lurer på hva som lønner seg, er det smart å kjøpe seg inn og bli en reell eier slika t jeg faktisk eier noe? Det som bekymrer meg da er at jeg får lån. Skulle det bli slutt så har jeg jo brukt opp muligheten til førstehjemslån eller andre muligheter.

Jeg for min del tenker at det gjør meg ingenting at jeg ikke eier det, jeg kan betale de andre fakturaene. MEN jeg lurer på hva som er det mest praktiske, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Osm student har jeg bodd og levd på min samboer de seneste årene. Han har betalt huslånet og er eier av både hus og lån.

Ettersom jeg skal begynne å jobbe til januar, og det helt heltid lurer vi litt på hvordan vi skal løse det i forhold til økonomi.

Ett alternativ er at jeg kjøper meg inn ihuset og tar opp et lån slik atr jeg er medeier, da er jeg sikret å ha noe å falle tilbake på dersom det skulle bli slutt mellom oss en dag. Da eier jeg faktisk noe. MEN da får jeg lån.

En annen ide er at vi setter opp en privat kobtrakt oss i mellom om at vi deler på huset, men jeg tar ikke opp noe lån - bare deler på selve huslånet oss i mellom.

Eller at han fortsatt bare står som eier av huset og betaler huslånet, mens jeh tar alle de andre utgiftene.

Jeg lurer på hva som lønner seg, er det smart å kjøpe seg inn og bli en reell eier slika t jeg faktisk eier noe? Det som bekymrer meg da er at jeg får lån. Skulle det bli slutt så har jeg jo brukt opp muligheten til førstehjemslån eller andre muligheter.

Jeg for min del tenker at det gjør meg ingenting at jeg ikke eier det, jeg kan betale de andre fakturaene. MEN jeg lurer på hva som er det mest praktiske, og hvorfor?

Er du helt på trynet?

Selvfølgelig lønner det seg for deg å investere i bolig,betaler du alt det andre står du virkelig på bar bakke den dagen det blir slutt.

Enten blir du medlåntaker, da får dere få banken til å regne.

Eller du tar opp eget lån, basert på hva du tjener og egenkapital. Da må dere få takst på huset først, og finne ut hvor mye du trenger til andre utgifter og privat forbruk, resten skyter du inn i huset, be gjerne om forskudd på arv osv så du har råd til høyest mulig eierandel. Det er det eneste fornuftige. Ideell eierandel er 50%, men det er jo et økonomisk spørsmål.

Blir det slutt, er det ny takst og han kjøper deg ut. Da står du med en pen slump EK.Bruker du lønna di på mat og frisør,vil du stå tomhendt tilbake.

Sist, men ikke minst: testamente og livsforsikring!!!

Skrevet
MEN da får jeg lån.

Det som bekymrer meg da er at jeg får lån.

Vel, det er sånn du blir boligeier.

Gjest regine ii
Skrevet

Det dummeste du gjør er å betale løpende utgifter, mens samboeren betaler lånet.

Del opp de to tingene, dvs. hold bolig/boliglån for seg og løpende utgifter for seg.

Bolig: enten så kjøper du deg inn, som skissert med lån og det hele. Da betaler du ned på noe som etterhvert blir ditt, og dette er sparing til kapital senere.

Eller så betaler du en viss husleie, ikke halvparten, fordi du skal ikke betale ned på hans avdrag. Da betaler du for å bo, men spåpass lite at du kan sette av et bra beløp i mnd. til egen sparing. (du skal ikke bo gratis, samtidig som han ikek skal tjene på at du "leier" hos han).

Andre utgifter (mat, husholdningsartikler, internett, aviser etc). Dere finner ut ca hvor mye dere bruker på dette i mnd, og deler det i to, enten etter % i fht. inntekt eller tar halvparten hver.

Da betaler du både for å bo, du sparer og dere deler på fellesutgiftene.

Det er usedvanlig mange kvinner som har gjort det dumme valget å ta alt av løpende utgifter, med det resultat at de står helt på bar bakke ved brudd. Du eier nemlig ikke brukt dopapir og oppspist mat, det er forsvunnet. Bolig og dels og hvitevarer/møbler derimot er håndfaste og noe du kan ta med videre. og tro du meg - det er DYRT om du plutselig må skaffe alt dette fordi det er samboer som eier ved et brudd....

Skrevet

BLI medeier! Jeg gjorde det motsatte og angrer som en hund! Hadde leilighet sammen med min eks. ( foreldre var kausjonister til og med) iogmed at han var registrert som eier og hadde lån fikk han alt når det ble slutt. Jeg stod igjen med ingen ting, han solgte huset med en fortjeneste på over 1 mill. Hadde jeg vært medeier hadde jeg i det miste hatt noe ek itillegg. Gjelden ville vært slettet. Det bare om man selger huset med tap at man får problemer med lånet og ingen vil selge med tap. Da beholder man huset så lenge man kan til man får solgt det. IKKE gjør som meg!!

Skrevet

Bli medeier!!!! Skriv papirer og kontrakter på ALT! Testamente, forsikringer - alt! Og fiks det nå mens alt er rosenrødt. Hva han sier og lover nå, gjelds ikke - kun papirer.

Få også oversikt ove rhans økonomi så du plutselig ikke hefter for litt artig forbrukslån fra en heftig ungkarsperiode eller noe sånn...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Når dere sier: skriv papirer...Hvordan går vi frem? Må vi kontakte advokat? Det er jo svinedyrt.Kan vi sette opp en avtale på papir med begges underskrifter og dette vil være gyldig=?

Gjest regine ii
Skrevet

Søk på nettet så finner du flere standard samboerkontrakter. Da ser du hva som bør være med og hva dere bør tenke på i den forbinelse. Det er ikke nødvendig å gå til advokat i vanlige tilfeller.

Skrevet

Regine ii: er den eneste som er litt fornuftig her mener jeg. om du skal kjøpe deg inn koster det ganske mye bla dokumentavgift osv til staten. og siden samboern din ikke skal selge kan du ikke kreve at han gir deg avslag tilsvarend et halvt salg men når du skal selge din del kan du bli nødt til å betale for en megler.

i tilegg kan du slite med å få et nytt lån om du "bruker opp" førstehjemslånet ditt uten å bygge deg noe EK.

en tommeltfinger regel er at det tar 3-5 år å gå i 0 ved boligkjøp kontra leie. du har sansynligvis mulighet til å leie ekstra billig hos din samboer så for deg vil de kunne være snakk om betydelig lengre tid.

men over tid ja det vil lønne seg å eie framfor å leie.

og du skal selvfølgelig ikke(!) betale alle løpende utgifter mens han betaler på huset! du skal eie halvparten eller betale en liten husleie.

anbefaler deg å gå i banken å spør om råd. men vær litt obs på at om du snakker med en bank så vil de gjærne gi deg lån(de lever av d) og om han snakker med banken sin vil de gjærne at han beholder lånet sitt der.

finnes foresten flere måter å dele hus å lån på.

1. vanlig felles hus og felles lån

2. felles hus og felles lån men en har en sum som vedkommende skal ha igjenn ved et evt brudd. feks partern a har 200.000 i ek ved kjøp de blir brukt som felles ek men a skal ha dem igjenn ved brudd.

3. eie **%hver og ha hvert deres lån på det.

4. eie **%hver og ha et felles lån på det.

Skrevet
2. felles hus og felles lån men en har en sum som vedkommende skal ha igjenn ved et evt brudd. feks partern a har 200.000 i ek ved kjøp de blir brukt som felles ek men a skal ha dem igjenn ved brudd.

Men de 200 000 vil jo være mer verdt om f eks 10 år, hvordan løses det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...