Gå til innhold

Kjæreste som tar seg til rette

Anbefalte innlegg

Gjest Betenksom
Skrevet

Vil dere føle det naturlig at en kjæreste over en periode på bare 2.5 mnd, tar seg til rette som om han bor hos dere, når han er innom på besøk? Dvs, fra bare et par uker etter at man har truffet hverandre og blitt sammen - går rett inn uten å ringe på, forsyner seg i skap og skuffer når han er på besøk og ikke minst finner det naturlig å plante seg foran pc`n uten å først spørre om han kan få gjøre det?

Javel, jeg har en kjæreste.. men jeg har da vel ikke automatisk gitt avkall på min private sfære i mitt eget hjem..??? Det er vel ingen uskreven regel som sier at i det øyeblikket man har fått kjæreste så er alt mitt hans..? Jeg er i 30 årene og har et langt og seriøst forhold bak meg. Min erfaring tilsier at man ikke tar seg slik til rette før en faktisk bor sammen, eller i det minste har vært sammen i lang tid. Nå skal det også sies at jeg er typen som vanligvis har følt det naturlig å date menn lenge før jeg er klar for å gå inn i et forhold, mens han har tre samboerforhold bak seg over en periode på 13 år.. Han har aldri datet, bare gått fra det ene til det andre.

I vårt tilfelle sa det pang fra første stund og etter bare en uke ble vi kjærester. Alt for tidlig i utgangspunktet for meg, men det føltes rett og slett riktig da. Likevel, forholdet er ferskt og jeg føler at mye av dette som er naturlig for han blir helt feil for meg.. Nå hører det med at vi ser hverandre ofte og alltid hos meg.. Likevel, vi ER da ikke samboere!

Jeg har kjent på en del små irritasjon rundt dette her, men i dag blusset det virkelig opp i meg, en følelse av at grenser blir tråkket over.. uten at han er i nærheten av å sense eller forstå det.

Som flere andre datanerder har både jeg og han facebook profil og er inne på farmville og lignende sider. Min pc står på (skjermen slått av) og jeg er innlogget på facebook... Når jeg kommer ut fra badet har han plantet seg foran pc`n og logget meg ut for å logge inn seg selv. Det er nå en ting.. selv om jeg synes han burde høre med meg først. Når han så drar hjem til seg ser jeg at han også via min profil har vært inne på min farmville og hatt det morro med å legge til en hel masse ting på siden min.

Følelsen jeg sitter med er vanskelig å sette ord på for at han skal forstå. Han vil nok henge seg for mye opp i det at han bare hadde litt "uskyldig morro" med dette, og nok også finner det helt naturlig å ikke spørre meg før han tar seg til rette slik han gjør. Jeg for min del føler at dette blir overtramp på mine grenser og hva som er privat for meg. Pc`n min ER privat for meg, og jeg forventer at jeg kan ha slike ting liggende oppe på dataen når skjermen er slått av, fordi det er vanlig høfflighet å spørre om det er greit å låne dataen. Jeg mener også at man ikke har noe med å gå inn på andres profil fordi de tilfeldigvis ikke har logget ut, men det er noe med hele greia her jeg ikke liker.. Jeg missliker måten han tar seg til rette på, og kjenner at jeg reagerer veldig sterkt på det. Dette er jo mine følelser og kan ikke sies å være riktig å galt egentlig.. Likevel, jeg er nysgjerrig på om det er flere enn meg som ville reagert i min situasjon...? Er jeg bare en sær kjæreste som har vært singel alt for lenge... eller hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at du har tatt dette opp med ham. Hvordan reagerer han?

Gjest Betenksom
Skrevet
Jeg regner med at du har tatt dette opp med ham. Hvordan reagerer han?

Nei, jeg har ikke tatt det opp direkte. Har gitt tydelige hint derimot når det kommer til pc`n blant annet, og kommet med et par kommentarer som at han tar seg til rette o.l.. Men han bare flirer uforstående av meg, så jeg opplever det litt vanskelig å ta det videre. Jeg tror ikke han vil forstå, men bagatellisere det og mene at jeg henger meg opp i småting.. Dette utifra hvordan jeg kjenner han og ting han har sagt hvis jeg har uttrykt missnøye rundt noe.

Jeg kjenner jo på det at jeg må snakke med han, men ønsker å lufte problemstillingen her inne først, for det er tydelig at vi tenker ulikt.. Derfor setter jeg pris på å få noen synspunkter. På forhånd takk :)

Skrevet

Jeg hadde blitt rasende over så uhøflig, frekk, nedlatende og lite respektfull oppførsel, fersk kjærlighet eller ei.

Gjest Betenksom
Skrevet
Jeg hadde blitt rasende over så uhøflig, frekk, nedlatende og lite respektfull oppførsel, fersk kjærlighet eller ei.

Det er den følelsen jeg kjenner på virreliten.. Samtidig så tar han seg også til rette på den positive måten, at han på eget intiativ kan hjelpe meg med oppvasken o.l. Han er en snill fyr som gjør mange fine ting.. Jeg føler bare ikke at det gjør dette noe mere greit av den grunn. Bare veldig vanskelig å ta opp med han..

Akkurat nå kjenner jeg hele forholdet litt påtrengende rett og slett, fordi alt blir så intenst. Litt for mye litt for fort etter min smak... Men helt greit etter hans

Skrevet

du er bare nødt til å ta det opp med han på en fin måte. Det kan være uvaner han har lagt seg til som har vært ok for tidligere kjærester, og som ikke er ok for deg. Da må du si fra. Og forhåpentligvis forstår han litt bedre enn du frykter

Skrevet

Du må bare si fra. Enkelt og tydelig i klartekst. Mannen din kan ikke slik folkeskikk. Du må lære han det nødvendigste. Han anser seg på en måte for å være gift med deg. Dine ting er hans ting og omvendt. Det er hans måte å forholde sg til dama si på.

Ingen ting er en selvfølge. Han kan ikke dine regler og din skikk.

Selv er jeg litt motsatt, og er redd for å tråkke for nært for fort.

Du må kanskje skifte passord på facebook.

Han anser seg nok for å være mannen din. At dere to har blitt en.

Gjest Mann på 44
Skrevet
Vil dere føle det naturlig at en kjæreste over en periode på bare 2.5 mnd, tar seg til rette som om han bor hos dere, når han er innom på besøk? Dvs, fra bare et par uker etter at man har truffet hverandre og blitt sammen - går rett inn uten å ringe på, forsyner seg i skap og skuffer når han er på besøk og ikke minst finner det naturlig å plante seg foran pc`n uten å først spørre om han kan få gjøre det?

Når han så drar hjem til seg ser jeg at han også via min profil har vært inne på min farmville og hatt det morro med å legge til en hel masse ting på siden min.

Hadde blitt pissed om kjæresten min gjorde noe på mine profiler, men om hun logget seg ut og brukte PC'en må hun da få lov til.

Ellers må hun gjerne bare komme inn, forsyne seg i skap og skuffer og oppføre seg som om hun var hjemme.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Nei, jeg har ikke tatt det opp direkte. Har gitt tydelige hint derimot når det kommer til pc`n blant annet, og kommet med et par kommentarer som at han tar seg til rette o.l..

Typisk kvinnfolk. Ta det opp med ham. Han er ikke tankeleser.

Skrevet
Hadde blitt pissed om kjæresten min gjorde noe på mine profiler, men om hun logget seg ut og brukte PC'en må hun da få lov til.

Ellers må hun gjerne bare komme inn, forsyne seg i skap og skuffer og oppføre seg som om hun var hjemme.

Enig her. Vil at kjæresten min skal føle seg som hjemme hos meg jeg. Det samme gjelder forøvrig gode venner. Det er bare å forsynes seg av mat og andre ting man trenger når man er på besøk hos meg. :)

Skrevet

Jeppjepp, helt enig. :Nikke:

Gjest Betenksom
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har formulert en lang mail til han nå, fordi jeg kjenner at om jeg snakker med han vil irritasjon og frustrasjon ta overhånd. Jeg tenker at man er forskjellige. For noen er det naturlig tidlig i et forhold å ta seg til rette som når man er hjemme, for andre ikke.. Det bør vel uansett handle om å føle seg frem og lære hverandre å kjenne, så en vet hvor en har hverandre. Jeg har vært singel lenge, og dette blir alt for mye alt for tidlig i et forhold utifra hvordan jeg er.. Jeg kjenner at jeg overhodet ikke takler det, uansett hvor riktig det kan være for noe andre (han). Han har lest mailen, og svarte kort at han nok ikke burde respondere på den riktig enda. Aner meg at det blir en diskusjon ut av dette..

Vet at ved å ta det opp vil han føle seg kritisert og avvist på ting han nok mer enn meg oppfatter som bagateller, men ved å ikke ta det opp blir det ødeleggende for forholdet fordi jeg ikke takler det.

Men gjort er gjort og det får gå som det går.

Skrevet

Mail?!? Og du var hvor gammel sa du? :overrasket:

Skrevet

Helt enig. Mannen høres deilig ukomplisert ut :) Plager noe deg får du snakke med ham.

Skrevet

Jeg setter pris på at folk føler seg hjemme hos meg jeg, da slippe jeg å føle meg som en vertinne.

Likevel er det hyggelig å bli spurt ja, bare fordi man da skjønner at den andre faktisk er høflig og har folkeskikk.

Gjest regine ii
Skrevet

skjønner ikke at det skal være noe galt.

Noen ganger er det lettere å få fram det man egentlig mener og det man vil ha sagt, når man skriver enn når man snakker ansikt til ansikt. Det man har skrevet kan da og på en helt annen måte danne utgangspunkt for en diskusjon for å få løst et problem.

Jeg er sånn selv, at jeg kan føle at det både blir bedre forklart og letter å ta opp et problem hvis jeg skriver litt først. Og kanskje særlig der jeg føler at jeg bare blir sinna og frustrert pga liten respons av partner i utgangspunktet.

Skrevet

Hadde ikke kjæresten min hatt baller nok til å ta opp ting som irriterte seg ansikt til ansikt, hadde han ikke vært kjæresten min lenge. Ærlig talt.

Skrevet
Hadde ikke kjæresten min hatt baller nok til å ta opp ting som irriterte seg ansikt til ansikt, hadde han ikke vært kjæresten min lenge. Ærlig talt.

Ja, for det å skrive ned det man har lyst til å si er det samme som å ikke ha baller. :rolleyes: Så hvorfor er det så mange terapauter som anbefaler å skrive ned ting man vil ta opp mon tro? Kan det være fordi man lettere unngår å hisse seg opp, begynne å anklage, grine, uttrykke seg dårlig og såre andre, eller rett og slett glemme mye av det man egentlig ville si? Og samtidig får partneren en sjangse til å lese gjennom det og tenke seg om i fred og ro før man tar diskusjonen? Eller MÅ det i din verden være fordi man er en pyse? Deg om det.

Skrevet

Én ting er å forsyne seg i skuffer og skap. Folk er forskjellige der, og det er mulig han burde følt seg litt frem hos deg, men jeg synes vel i utgangspunktet det er naturlig at kjærester er ganske selvhjulpne når det kommer til denslags.

Når det gjelder å snike rundt og endre ting på dine nettprofiler etc, er det absolutt ikke akseptabelt.

Skrevet
Ja, for det å skrive ned det man har lyst til å si er det samme som å ikke ha baller. :rolleyes: Så hvorfor er det så mange terapauter som anbefaler å skrive ned ting man vil ta opp mon tro? Kan det være fordi man lettere unngår å hisse seg opp, begynne å anklage, grine, uttrykke seg dårlig og såre andre, eller rett og slett glemme mye av det man egentlig ville si? Og samtidig får partneren en sjangse til å lese gjennom det og tenke seg om i fred og ro før man tar diskusjonen? Eller MÅ det i din verden være fordi man er en pyse? Deg om det.

Brev/e-post er enveiskommunikasjon. Og det har jeg virkelig ikke sansen for i et parforhold, nei.

man kan da fint skrive ned hva man vil si og allikevel være til stede når personen enten leser igjennom brevet eller aller helst man selv leser det opp.

Å takle vanskelige situasjoner ved å sende ekle-fy-bæen på e-post slik at man er sikker på at man slipper å takle den spotane reaksjonen til partner er fullstendig ryggmargsløst og dritfeigt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...