Gjest Frk. Latpeis Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Hei. Jeg trenger virkelig hjelp. Jeg trenger å gå ned i vekt, men jeg vil gjøre det på riktig måte. Altså ikke på dietter, piller, sulting og slikt. Men jeg trenger motivasjon og tips. Og bare litt info: Jeg er 23 år, 173 cm og veier 93 kg (!!) For 3 år siden klarte jeg å komme meg ned fra 109 kg til 85 kg ved å gå til å fra jobb og begrense inntaket av mat ( jeg spiste MYE føre). Så jeg følte at jeg gjor det på riktig måte. Men så dabbet det av da det ble slutt mellom meg og min daværende kjæreste. Så nå er jeg oppe i 93 kg og trenger sårt å gå ned.. Jeg har det værste fettet over magen, på sidene og på armene :S Dette påvirker virkelig sjøltilitten min. Jeg prøver virkelig å motivere meg selv tl å trene. Her kjøpt diverse treningsutstyr: - Treningsmatte - Treningsball - Pilates dvder (for vanlig pilates og pilates med ball) - Pilates-strikk - Ministepper Og jeg kan være skikkeli flink å trene i max 3 dager, men så roper sofaen på meg, og jeg lystrer. Eier ikke viljestyrke. Er det noen der ute som kan gi meg et skikkel spark i ræva? Helst et som svir så mye at jeg ikke klarer å sitte :gjeiper: Hjelp!! klem fra en overvektig Frk. Latpeis
Periwinkle Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Hei du! Jeg skal gi deg et spark, men kan jeg ta det i morgen? (ja, latskapen lenge leve her og ser du) I natt skal jeg bare gi deg en liten motviasjonssak: Jeg beunderer deg for å ville gjøre dette på riktig måte, det er noe jeg ikke har klart på aldri så lenge, selv om jeg vet så godt hvordan det gjøres. Sunn mat er GOD mat om du liker å lage mat og har tid, overskudd og energi til å kose deg med matlagingen. Og hvor finner du overskudd og energi, JO gjennom aktivitet, mosjon og frisk luft. (og sunn mat, er litt sånn dominoeffekt det å leve sunt) KJØP DEG HUND! den må trenes den, så da får du litt aktivitet i samme slengen. Og om du ikke liker hunder, vel, ikke kjøp deg hund Jeg skal legge inn en lett treningsplan som passer til det du har kjøpt inn, men har den ikke akkurat nå, så får gjøre det i morgen:) Treningsplanen er så enkel at du kan gjøre det på stuegulvet mens du ser på TV, i reklamepausene. Dette er en god start. Ellers så er det utrolig hva en liiten tur hver dag gjør med både kropp og sjel. Det starter som en liten tur og etterhvert kan det hende det samme skjer med deg som med meg, at du blir avhengig av frisk luft og bare må ha det! Men start med en god natts søvn nå, så skal det bli litt pusting og pesing i løpet av uka:) Ja, en siste ting før jeg skal finne loppekassa, skriv "dagbok" over hvor mye du trener, hva du trener, hva du spiser og hva du skal spise neste dag/uke. Da planlegger du hva du skal spise og det blir enklere å ikke kjøpe den lille sjokoladen til lunsj som du bare måtte ha fordi du hadde glemt å lage matpakke før du dro på jobb/skole/diverse. Og ikke mål vektnedgangen i vekt, men i mål. Muskler veier som du sikkert vet mer enn fett, men midjemålet kan være mye slankere om du veier 70kg muskler enn 70kg fett:) God natt
Gjest Langt mot Mord Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Gi aldri opp, sannhet er styrke ettersom en skinner når følelsene står i givakt. Ikke bare biter en fra seg, men injiserer også gift. Hva en sier faller nemlig aldri for døve ører, men blir fort gjort om til løgner, men vedkommende må ha tunga rett i munn og har dermed allerede tatt det til seg, altså giften.
Gjest Frk. Latpeis Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Hei du! Jeg skal gi deg et spark, men kan jeg ta det i morgen? (ja, latskapen lenge leve her og ser du) I natt skal jeg bare gi deg en liten motviasjonssak: Jeg beunderer deg for å ville gjøre dette på riktig måte, det er noe jeg ikke har klart på aldri så lenge, selv om jeg vet så godt hvordan det gjøres. Sunn mat er GOD mat om du liker å lage mat og har tid, overskudd og energi til å kose deg med matlagingen. Og hvor finner du overskudd og energi, JO gjennom aktivitet, mosjon og frisk luft. (og sunn mat, er litt sånn dominoeffekt det å leve sunt) KJØP DEG HUND! den må trenes den, så da får du litt aktivitet i samme slengen. Og om du ikke liker hunder, vel, ikke kjøp deg hund Jeg skal legge inn en lett treningsplan som passer til det du har kjøpt inn, men har den ikke akkurat nå, så får gjøre det i morgen:) Treningsplanen er så enkel at du kan gjøre det på stuegulvet mens du ser på TV, i reklamepausene. Dette er en god start. Ellers så er det utrolig hva en liiten tur hver dag gjør med både kropp og sjel. Det starter som en liten tur og etterhvert kan det hende det samme skjer med deg som med meg, at du blir avhengig av frisk luft og bare må ha det! Men start med en god natts søvn nå, så skal det bli litt pusting og pesing i løpet av uka:) Ja, en siste ting før jeg skal finne loppekassa, skriv "dagbok" over hvor mye du trener, hva du trener, hva du spiser og hva du skal spise neste dag/uke. Da planlegger du hva du skal spise og det blir enklere å ikke kjøpe den lille sjokoladen til lunsj som du bare måtte ha fordi du hadde glemt å lage matpakke før du dro på jobb/skole/diverse. Og ikke mål vektnedgangen i vekt, men i mål. Muskler veier som du sikkert vet mer enn fett, men midjemålet kan være mye slankere om du veier 70kg muskler enn 70kg fett:) God natt Tusen takk for svar og spark gleder meg til flere spark, og håper de svir Jeg skulle gjerne skaffet meg hund, men jeg er desverre veldig allergisk og ang at muskler veier og slikt, så gjør det meg ingenting at jeg ender opp med å veie 95 kg, så lenge det er 95 sunne kg. Nå er det jo 93 usunne kg. Er ikke så veldig opphengt i vekta, men er liksom den som viser resultater. Nei, jeg får ta meg selv i nakken nå Jeg har aldri vært flink å lage meg lunsj og slikt. synes det er vanskeli siden jeg jobber turnus. Men det er jo bare en av mange unskyldninger. Men fikk sansen for å lage meg lunsj etter å ha gått til innkjøp av denne: http://www.laptoplunches.com/ Men, som med alt annet, ble motivasjonen borte.. Men så skal jeg følge ditt første tips, å få meg en go natt søvn Takk igjen Nattnatt Klem - Frk. Latpeis
Cayenne Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg kan virkelig anbefale http://www.vektklubb.no/cm/2.10/2.251/1.4829! Og så mener jeg at det er langt viktigere å fokusere på kosthold enn på trening. Selvfølgelig hjelper det å trene, du blir strammere og i bedre form, men det er kostholdsendringen som er det vikigste når du skal ned i vekt. Har ikke tid til å skrive så mye mer nå, men lykke til
Periwinkle Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Hei igjen:) Vedlagt (om jeg fikk det til) ligger det en veldig enkel kostholdsplan som kan være enkel å følge. Du må vurdere litt selv, planen er tatt ut i fra meg og mitt behov for næring, men den er veldig generell, så skal nok fungere greit:) Smoothie er min redning til et sunnere kosthold. Enkelt, sunt og godt! Det kan brukes som frokost, kvelds, mellommåltid eller "godteri" i helgene. Frys det ned og spis det som en god sorbe-is. Frukt og bær med vaniljekesam er også noe å nyte en lørdagskveld istedenfor sjokoladen eller potetgullet. Godt og sunt det også. Det skal være sagt at et sunnere kosthold er veldig avhengig av at du liker frukt og grønt da:P Men satser på at du gjør det jeg:) Du sier at det er litt vanskelig til tider å smøre matpakke, og jeg er helt enig. Men se litt sånn på det: Om du lager deg en plan over matinnkjøp for ei uke, planlegger middag og andre måltid som trenger planlegging, også smører lunsj kvelden i forveien. Det er lettere å følge kostholdsplanen, du får med deg lunsj på jobb og du sparer penger! Når du da kanskje har gått ned 5kg eller så og så mange cm rundt midja, unn deg noe! Ikke mat, men kanskje en ny kjole, genser, sko. Du har jo spart penger:D Det er ikke noe sjakktrekk å tenke at du skal leve på salat og gulrøtter når du slanker deg. For det første går du lei og for det andre er det ikke nødvendigvis såå sunt å bare leve på det. Velg sunnere matvarer til hverdags også kan du f.eks skeie ut med en biff med bernaise på lørdag. Sunt kosthold er balanse, ikke en fastekur på bare negative Kcal. Biff er i seg selv ikke usunt heller:) Så lenge det er helt rent kjøtt. Spis det med en bernaise laget av smør med planteoljer, lag egne båtpoteter i stekovnen og ha en god salat til:) En annen god matvare er grapefrukt. Jeg har forelska meg i denne appelsinlignende saken, men den har jo en litt særegen smak da. Uansett, liker du grapefrukt, spis det! Nydelig mellommåltid, eller når du får lyst på noe søtt. Nesten ingen kalorier og du kan spise mer eller mindre ubegrenset av det. Når det kommer til trening så kan jeg sparke så det svir, men det er nok en gang du som må gjøre noe med det http://www.treningsmagasinet.no/wip4/pilat...d.epl?id=266354 - et fint program som kan gjøres hjemme i stua på treningsmatte. Du KJENNER det i magen dagen etterpå. DIPS - en fin ting å gjøre på badet før leggetid. Om du har en badebenk, evnt et lavt bord stiller du deg med armene på bordkanten, meina i 90 grader ut i fra bordet og albuene pekende i andre retningen. Bruk så armene, ikke beina, til å heve og senke kroppen. Ikke gå lengre ned enn at du kommer opp igjen. Start med 10 x 3 repetisjoner og øk når du føler du klarer mer. (ER litt vanskelig å forklare men håper du skjønner) Utfall - enkelt og greit og skal visst gjøre underverket med rumpa. Ha vekter i hendene så får det hele mer effekt Knebøy - Skikkelig lår og rumpetrening dette. Ha vektstanga på skuldrene og ta ca 10 x 3 rep eller fler om du klarer. Gjør du dette 4 - 6 ganger i uka så vil nok resultatet vises. Armhevinger - ja det er smertefult, kjedelig og tungt, men vil du få muskler i armene må dette til. Start ut med jente push- ups, så mange at du klarer å gjøre dem skikkelig, tre rep. og øk når du føler deg klar for det. Og når det kommer til treningsballen så finnes det mange program på nett som viser hvordan du best kan utnytte den:) Situps og Crunch er fine øvelser. Men, styrketrening er vel og bra, men det må dessverre kardio til for å gjøre underverket. Det er kjedelig å jobbe, jeg vet, iallefall når sofaen roper. Kjøp deg aerobic-dvd eller noen annen form for dans. Det er morsomt, effektivt og hard trening, om du pusher deg! Og det er enklere å pushe seg til en slik dvd enn når man er ute og jogger og de siste 5km bare MÅ taes i gangtempo. Får se om jeg kommer på noe mer etterhvert, men nå må jeg uansett løpe:) lykke til og håper dette var litt nyttig iallefall:)Kostholdsprogram_A_10_uker.doc
PenaLena Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Hei igjen:) Vedlagt (om jeg fikk det til) ligger det en veldig enkel kostholdsplan som kan være enkel å følge. Du må vurdere litt selv, planen er tatt ut i fra meg og mitt behov for næring, men den er veldig generell, så skal nok fungere greit:) Smoothie er min redning til et sunnere kosthold. Enkelt, sunt og godt! Det kan brukes som frokost, kvelds, mellommåltid eller "godteri" i helgene. Frys det ned og spis det som en god sorbe-is. Frukt og bær med vaniljekesam er også noe å nyte en lørdagskveld istedenfor sjokoladen eller potetgullet. Godt og sunt det også. Det skal være sagt at et sunnere kosthold er veldig avhengig av at du liker frukt og grønt da:P Men satser på at du gjør det jeg:) Du sier at det er litt vanskelig til tider å smøre matpakke, og jeg er helt enig. Men se litt sånn på det: Om du lager deg en plan over matinnkjøp for ei uke, planlegger middag og andre måltid som trenger planlegging, også smører lunsj kvelden i forveien. Det er lettere å følge kostholdsplanen, du får med deg lunsj på jobb og du sparer penger! Når du da kanskje har gått ned 5kg eller så og så mange cm rundt midja, unn deg noe! Ikke mat, men kanskje en ny kjole, genser, sko. Du har jo spart penger:D Det er ikke noe sjakktrekk å tenke at du skal leve på salat og gulrøtter når du slanker deg. For det første går du lei og for det andre er det ikke nødvendigvis såå sunt å bare leve på det. Velg sunnere matvarer til hverdags også kan du f.eks skeie ut med en biff med bernaise på lørdag. Sunt kosthold er balanse, ikke en fastekur på bare negative Kcal. Biff er i seg selv ikke usunt heller:) Så lenge det er helt rent kjøtt. Spis det med en bernaise laget av smør med planteoljer, lag egne båtpoteter i stekovnen og ha en god salat til:) En annen god matvare er grapefrukt. Jeg har forelska meg i denne appelsinlignende saken, men den har jo en litt særegen smak da. Uansett, liker du grapefrukt, spis det! Nydelig mellommåltid, eller når du får lyst på noe søtt. Nesten ingen kalorier og du kan spise mer eller mindre ubegrenset av det. Når det kommer til trening så kan jeg sparke så det svir, men det er nok en gang du som må gjøre noe med det http://www.treningsmagasinet.no/wip4/pilat...d.epl?id=266354 - et fint program som kan gjøres hjemme i stua på treningsmatte. Du KJENNER det i magen dagen etterpå. DIPS - en fin ting å gjøre på badet før leggetid. Om du har en badebenk, evnt et lavt bord stiller du deg med armene på bordkanten, meina i 90 grader ut i fra bordet og albuene pekende i andre retningen. Bruk så armene, ikke beina, til å heve og senke kroppen. Ikke gå lengre ned enn at du kommer opp igjen. Start med 10 x 3 repetisjoner og øk når du føler du klarer mer. (ER litt vanskelig å forklare men håper du skjønner) Utfall - enkelt og greit og skal visst gjøre underverket med rumpa. Ha vekter i hendene så får det hele mer effekt Knebøy - Skikkelig lår og rumpetrening dette. Ha vektstanga på skuldrene og ta ca 10 x 3 rep eller fler om du klarer. Gjør du dette 4 - 6 ganger i uka så vil nok resultatet vises. Armhevinger - ja det er smertefult, kjedelig og tungt, men vil du få muskler i armene må dette til. Start ut med jente push- ups, så mange at du klarer å gjøre dem skikkelig, tre rep. og øk når du føler deg klar for det. Og når det kommer til treningsballen så finnes det mange program på nett som viser hvordan du best kan utnytte den:) Situps og Crunch er fine øvelser. Men, styrketrening er vel og bra, men det må dessverre kardio til for å gjøre underverket. Det er kjedelig å jobbe, jeg vet, iallefall når sofaen roper. Kjøp deg aerobic-dvd eller noen annen form for dans. Det er morsomt, effektivt og hard trening, om du pusher deg! Og det er enklere å pushe seg til en slik dvd enn når man er ute og jogger og de siste 5km bare MÅ taes i gangtempo. Får se om jeg kommer på noe mer etterhvert, men nå må jeg uansett løpe:) lykke til og håper dette var litt nyttig iallefall:) Fikk ikke kostholdsplanen til å fungere. får ikke åpnet den
Periwinkle Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Fikk ikke kostholdsplanen til å fungere. får ikke åpnet den hmm.. rart, jeg fikk det til å fungere. Men legger inn her: Kostholdsprogram FROKOST Alternativ 1: Diverse utvalg smoothies med kli eller havregryn + melk eller vann Alternativ 2: To Rugsprø med makrell + et glass melk Alternativ 3: 1 beger med biola markjordbær, 1/2 rødt eple i terninger. 1 ts kli og 1 ts rosiner + juice eller melk Alternativ 4: Fruktblanding med kefir evt. drikkeyoughurt + melk eller juice Alternativ 5: havregrynsgrøt med frukt og rosiner + juice eller melk Mellommåltid Smoothies, frukt, youghurt eller grønnsaker LUNSJ Alternativ 1: Salat Alternativ 2: knekkebrød med div pålegg Alternativ 3: grov bagett med roastbiff og salat. MIDDAG Alternativ 1: Stekt karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig med fullkornspasta og salat Alternativ 2: Wraps med kylling, svinefilet salat og div Alternativ 3: Hjemmelaget gryterett med fisk eller kylling Alternativ 4: hjemmelaget pizza (i helger) Alternativ 5: Hjemmelaget lasagne Alternativ 6: Omelett med det man ønsker av grønnsaker/skinke Alternativ 7: Hjemmelaget suppe Alternativ 8: Wok Alternativ 9: Sunt på Matprat.no Alternativ 10: Taco i helger med kyllingkjøttdeig, fullkornslefser og kesam. KVELDS Alternativ 1: Fruktskål med vaniljekesam Alternativ 2: Grønnsaker med dip av naturell youghurt Alternativ 3: Smoothies
PenaLena Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) hmm.. rart, jeg fikk det til å fungere. Men legger inn her: Kostholdsprogram FROKOST Alternativ 1: Diverse utvalg smoothies med kli eller havregryn + melk eller vann Alternativ 2: To Rugsprø med makrell + et glass melk Alternativ 3: 1 beger med biola markjordbær, 1/2 rødt eple i terninger. 1 ts kli og 1 ts rosiner + juice eller melk Alternativ 4: Fruktblanding med kefir evt. drikkeyoughurt + melk eller juice Alternativ 5: havregrynsgrøt med frukt og rosiner + juice eller melk Mellommåltid Smoothies, frukt, youghurt eller grønnsaker LUNSJ Alternativ 1: Salat Alternativ 2: knekkebrød med div pålegg Alternativ 3: grov bagett med roastbiff og salat. MIDDAG Alternativ 1: Stekt karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig med fullkornspasta og salat Alternativ 2: Wraps med kylling, svinefilet salat og div Alternativ 3: Hjemmelaget gryterett med fisk eller kylling Alternativ 4: hjemmelaget pizza (i helger) Alternativ 5: Hjemmelaget lasagne Alternativ 6: Omelett med det man ønsker av grønnsaker/skinke Alternativ 7: Hjemmelaget suppe Alternativ 8: Wok Alternativ 9: Sunt på Matprat.no Alternativ 10: Taco i helger med kyllingkjøttdeig, fullkornslefser og kesam. KVELDS Alternativ 1: Fruktskål med vaniljekesam Alternativ 2: Grønnsaker med dip av naturell youghurt Alternativ 3: Smoothies Endret 12. oktober 2009 av PenaLena
Periwinkle Skrevet 12. oktober 2009 #11 Skrevet 12. oktober 2009 Bare hyggelig Det er bare å stå på og ikke gi opp når man kjenner motgang. Vet det er lett å gi opp når man har gjort litt, men litt er dessverre ikke nok. Ha det fint på nattvakt så skal jeg leke flink student og skrive ferdig obligoppgaven min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå