Gå til innhold

Mor tar med barn og flytter til annen by...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Annonym i dag...

Min samboer har et barn på 4 år fra et tidligere forhold og vi har nettopp fått beskjed om at moren skal flytte til annen by med barnet. De var tidligere gift og har siden bruddet hatt barnet like mye. I papirene står det 60-40 i morens favør. Vet ikke om det har noen betydning.

Jeg har selv vært involvert siden barnet var 1 år, så dette er virkelig en stor påkjenning.

Kan hun bare ta med barnet og flytte uten hans samtykke? Dette er virkelig ille og for min samboer føles det som han er i ferd med å miste det viktigste i sitt liv. Kan det virkelig være mulig at fedre stiller så dårlig i dagens samfunn. Dette er fryktelig irriterende og sårende.

Håper noen kan hjelpe. Jeg prøver å søke på nettet om informasjon for å finne ut om vi har noen mulighet til å påvirke situasjonen. Har vi noen god sak?

Hilsen trist reservemamma :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ja, så lite har fedre å si i dagens samfunn når det gjelder sine egne barn.

Dette er vist for kvinner flest helt ok, for det sikrer dem jo råderett over barna.

Det er kun når kvinner kommer i en slik posisjon som du er nå, hvor du får oppleve den andre siden, at noen reagerer på hvilken situasjon fedrene settes i uten å kunne gjøre noe som helst overfor eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Men kan de virkelig bare flytte til en annen kommune når omsorgen er delt 60-40 uten videre?

Har ikke da far noe å si?

Jeg ville iallefall tatt en telefon til trygdekontoret.

Kanskje www.f2f.no er et sted å oppsøke for råd?

Lykke til.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex og jeg har delt omsorg for våre to barn. Vi har skrevet i samværsavtalen, at ingen av oss kan flytte ut av kommunen, uten den andres samtykke! Dersom en av oss ønsker dette, og den andre er imot det, har vi forpliktet oss til å gå til mekling.

Dersom noe slikt ikke er avtalt, tror jeg ikke dere kan nekte moren å flytte med barnet. Min kjæreste opplevde det samme, hans ex tok med seg barna og flyttet 50 mil fra der de bodde....!

Lykke til, skjønner at dette må være tøft! Kan ikke moren snakkes til fornuft? Dette kan da da umulig være til barnets beste (dersom hun hittil har vært like mye sammen med begge foreldrene, og nå bare skal få treffe far en gang i blant...)??!!

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trist at foreldre ikke klarer å bli enige om hva som er best for barnet. Og det er jo alltids best at barnet har både mor og far i nærheten.

Nå vet jo ikke vi hele historien omkring denne saken.

Har mor sin nærmeste familie i den byen hun skal flytte til?

Har hun fått jobb der?

Hvis jeg ikke tar helt feil, så skal nå både mor og far dele på reiseutgifter i forbindelse med å få barnet fram og tilbake til den andre forelder, så uansett må mor være med å betale for reisen til barnet når det skal til far.

Fordelingen av reisekostnader ved samvær

Hva med å inngå en avtale om lengre opphold hos far, når han først har barnet?

Skjønner at dette er vanskelig, da det tross alt er hans eget barn det gjelder.

Ta kontakt med "Foreningen 2 foreldre" som Mayamor sier, så får du iallefall vite mer.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

dette her er ille jeg syns som de andre her der bør ta kontakt med foreningen to foreldre jeeg syns det er ille at det skal vere slik jeg skjønner ikke at noen fortsatt kan støtte at en skla kunne flytte vor en vil uten den andres samtykke det er stykt og ta med et barn slik vis de er vert gift har han foreldrerettighett da synhs je ghan kan forlange omsorgen han kajn da få en forføyning om og få omsorgen til skaen kommer opp syns det er rart ingen har skat dette det er barnet det er snakk om inser hun ikke det bør hun ikke ha omsorgen je g menenr han bør gjøre det hart hun fortjener og svi det er ille at det har blitt slik det er ikke lenger snakk om kvinne frigjøring memn mansundertrykking

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eline ikke pålogget

Som kvinne syntes jeg det er en skam at vi ikke har kommet lengre når det gjelder likestilling. Det er så utrolig mange fedre som kommer dårlig ut når det gjelder barna sine, dessverre. Synd at moren ikke tenker det som er best for barna da, og håper det ikke er altfor lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinne syntes jeg det er en skam at vi ikke har kommet lengre når det gjelder likestilling. Det er så utrolig mange fedre som kommer dårlig ut når det gjelder barna sine, dessverre. Synd at moren ikke tenker det som er best for barna da, og håper det ikke er altfor lang vei.

Utrolig enig med deg Eline (men nå blir det vel "storm" her inne... :-? )!

Dina, like blid..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan ikke din mann og hans eks ordne opp i dette på egenhånd? Har du alltid vært sånn som har lagt deg opp i alt? Kanskje ikke så rart hun flytter..

Jeg hadde aldri godtatt om min eks han sin nye dame hadde begynt å legge seg opp i forholdet mellom min eks og meg, i forholdet til vårt barn, eller i hvordan JEG(som ekte mor) oppdro MITT barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ingenting å si hvor mye samvær foreldrene har.

Det som har betydning er foreldreansvaret.

Din mann har full rett til å innkalle til mekling via advokat eller familievernkontor, og det bør han gjøre dersom dette betyr mye for ham..

Jeg syns imidlertid at vi bør være forsiktig med å dømme denne moren uten å vite hvorfor hun flytter og hvor langt. Hva hvis hun eksempelvis har fått seg jobb i nabobyen etter lang ledighet på grunn av markedssituasjonen.... Det er jo ikke sikkert at hun flytter på grunn av ren og skjær vondvilje, men dette får jo faren nærmere greie på dersom han innkaller til mekling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er enig i at barnet har rett til kontakt med begge sin foreldre, og at det er leit når far har så mye samvær som 40%.

Men hva med de fedrene som velger å flytte ut av landet eller til en annen by, da er det ingen som sier noe...?...Er det mer ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mortie ikke pålogget

celine; du tar feil!

Det er foreldreansvaret som ikke har noe å si!

Har de delt foreldrerett/ansvar betyr det bare at hun ikke kan flytte UT av landet. Flytte 200 mil nordover er helt greit..............

Det som er av størst betydning er barnets alder, og om det har bodd på samme plassen hele sitt liv.

Er det et barn som går på skole, og har vokst opp på samme plassen stiller ikke moren så veldig sterkt.

Jeg har selv en eks som nettopp har flyttet, riktignok ikke så langt, men 30km blir allikevel en kjedelig lang skolevei for en på 8 år. For det ble nemlig resultatet. Vi fortsetter med delt omsorg, og sønnen vår fortsetter på samme skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns imidlertid at vi bør være forsiktig med å dømme denne moren uten å vite hvorfor hun flytter og hvor langt. Hva hvis hun eksempelvis har fått seg jobb i nabobyen etter lang ledighet på grunn av markedssituasjonen.... Det er jo ikke sikkert at hun flytter på grunn av ren og skjær vondvilje' date=' men dette får jo faren nærmere greie på dersom han innkaller til mekling..[/quote']

Helt enig :Nikke:

Vi vet jo ingenting om hvorfor eller hvor langt denne moren flytter. De aller fleste foreldre, både mødre og fedre, vil faktisk sine egne barn det aller beste!

Det at faren har hatt så mye samvær tyder jo på at denne moren ser at faren er viktig for barnet. Forhåpentligvis vil dere få til en god løsning slik at barnet fortsatt kan ha mye kontakt med begge foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig :Nikke:

Vi vet jo ingenting om hvorfor eller hvor langt denne moren flytter. De aller fleste foreldre, både mødre og fedre, vil faktisk sine egne barn det aller beste!

Det at faren har hatt så mye samvær tyder jo på at denne moren ser at faren er viktig for barnet. Forhåpentligvis vil dere få til en god løsning slik at barnet fortsatt kan ha mye kontakt med begge foreldrene sine.

Jada, "hvis faren har mye samvær så tyder det på at mor ser at far er viktig for barnet"!!!!! Hallo damer! Jeg har mye samvær med mitt barn, men det skyldes ikke mor, men at jeg måtte gå til retten med saken. Jeg synes dette innlegget viser hvor tragisk dette med foreldre som ikke bor sammen og barnefordeling er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye samvær med mitt barn, men det skyldes ikke mor, men at jeg måtte gå til retten med saken.

Men dette barnet har MER samvær i virkeligheten enn på papiret.

Uansett synes jeg det er rart at så mange her er raskt ute med å si at moren ikke tenker på barnets beste. Hva vet vi om det? Vi vet ikke hvor langt moren flytter, heller ikke hvilken grunn hun har. Forhåpentligvis vil samvær la seg gjennomføre uansett.

Når jeg ikke har flere opplysninger enn det som ble gitt i hovedinnlegget velger jeg å tro at moren, som de aller fleste andre mødre, tenker på barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går faktisk ut i fra at moren har en meget god grunn til å flytte.

Hun har det jo mer praktisk nå når hun bor nær barnefaren, og han har barnet regelmessig. Det blir mye mer styr med reiser i forbindelse med samvær osv når hun bor lenger unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...