Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 skal ut i fulltidsjobb for første gang og begynne med jobbsøking snart (er snart ferdig økonomisk utdanna). jeg har gode karakterer og har hatt deltidsjobb siden jeg var svært ung. det jeg ikke har, er styreverv, frivillighetsarbeid eller andre ting å pynte cv'en med. er sosial med min omgangskrets og har flere venner fra studiene. så min mangel på "engasjement" er ikke pga mangel på sosial intelligens. jeg har ikke gått på håndball, fotball e.l., (trener i natur og studio) derfor er det heller ikke noe der som kan vise "engasjement" til eks arrangering av turer, fester, tilstelninger osv som en kan gjøre som medlem av slike ting. hvor viktig er dette? jeg har fått det for meg at jeg aldri vil få en attraktiv jobb pga jeg ikke har nok på cv'en. men jeg VET jeg ville jobbe knallhardt for en evt bedrift/firma og at jeg med slike verv ville vært attraktiv, men siden "hele pakka" (sammensetning av karakterer, personlighet OG verv) betyr det meste, ser jeg mørkt på min karriere.. har jeg noen muligheter nå til å innta verv? er det tips til hva en kan gjøre for å pynte litt på cv'en? takk for seriøse svar (og ikke svar om at jeg er slakk osv og har meg selv å takke, trenger litt oppløftning)
Gjest gjest_fruen Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 skal ut i fulltidsjobb for første gang og begynne med jobbsøking snart (er snart ferdig økonomisk utdanna). jeg har gode karakterer og har hatt deltidsjobb siden jeg var svært ung. det jeg ikke har, er styreverv, frivillighetsarbeid eller andre ting å pynte cv'en med. er sosial med min omgangskrets og har flere venner fra studiene. så min mangel på "engasjement" er ikke pga mangel på sosial intelligens. jeg har ikke gått på håndball, fotball e.l., (trener i natur og studio) derfor er det heller ikke noe der som kan vise "engasjement" til eks arrangering av turer, fester, tilstelninger osv som en kan gjøre som medlem av slike ting. hvor viktig er dette? jeg har fått det for meg at jeg aldri vil få en attraktiv jobb pga jeg ikke har nok på cv'en. men jeg VET jeg ville jobbe knallhardt for en evt bedrift/firma og at jeg med slike verv ville vært attraktiv, men siden "hele pakka" (sammensetning av karakterer, personlighet OG verv) betyr det meste, ser jeg mørkt på min karriere.. har jeg noen muligheter nå til å innta verv? er det tips til hva en kan gjøre for å pynte litt på cv'en? takk for seriøse svar (og ikke svar om at jeg er slakk osv og har meg selv å takke, trenger litt oppløftning) Jeg er ingen ekspert, men jeg nekter å tro at mangel på verv vil være utslagsgivende for om du får jobben eller ikke. Det viktigste er vel derimot å gjøre det samme for flere her inne tipser om; vis at du er engasjert i nettopp det å få jobben, ring og spør osv. Om du har gode karakterer, yrkeserfaring og gir dem et ansikt å feste papirene på, gjør det nok ingen ting at du ikke er med i Røde Kors eller er aktiv i barnas idrettslag. Lykke til med jobbsøking!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Søsteren min fikk tilbud fra både PWC, E&Y og to store banker før hun var ferdig med utdanningen. Hun hadde gode karakterer og 'god personlighet', deltidsjobbing gjennom studiene, men ingenting ekstra utenom det. Hun har ikke jobbet frivillig og ikke hatt noen verv i studentforeninger eller lignende. Det var overhodet ikke noe problem for noen av intervjuerne.
Gjest Coarvi Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg tror dette med å vise engasjement er sterkt overdrevet inne på forum som dette... Alle hyller det opp i skyene og mener at uten engasjement å vise til kommer man ingen plass men... Det stemmer da absolutt ikke! Selvfølgelig, å ha verv er veldig bra, ingen tvil om det, og det KAN være med på å gi et bedre inntrykk av deg, det KAN være det lille ekstra som gjør at DU blir valgt i noen tilfeller. Men de kommer ikke til å ditche søknaden din bare fordi du ikke har verv, og hvis du gjør det flott på et intervju, og du er den beste kandidaten vil de heller ikke ditche deg til fordel for en som har hatt verv men samtidig gjorde det dårlig på intervju. Absolutt alle kan jo ikke har verv heller, det ville vært litt merkelig om det var et verv til hver eneste student, uten at kvaliteten på disse vervene skulle synke. Det kommer jo mye an på hva man har gjort, det å sitte i en eller annen partykomite er liksom ikke like bra sett på som å være leder i en eller annen faglig studentorganisasjon. Det aller beste engasjementet er det som er godt knyttet til ditt studie, der du har fått bruk for kunnskapene dine, og som sagt, ikke alle kan få sånne verv, vi er for mange for det;) Dessuten har du jo jobbet en del, og det er jo å vise engasjement det og, det må jo ikke nødvendigvis være frivillig arbeid alt man gjør. Nei, stress ned med den tanken. Har du LYST til å engasjere deg i noe nå, then go ahead! Men ikke gjør det fordi du føler du må, ikke gidd å stå bak baren på studentpuben bare for å gi CV-en et lite løft hvis du ikke har lyst. De fleste arbeidsgivere gir nå beng i hvorvidt du sto bak baren eller ei, så lenge du har vist at du faktisk gidder å jobbe. Bare tenk deg litt om, tror du alle de økonomene som har jobb i dag hadde studentverv? Jeg kjenner hvertfall en del økonomer som ikke gjorde så mye annet enn å studere og småjobbe under studiene, og de fikk seg jammen jobb de og... Lykke til uansett:)
Gjest AD Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg tror dette med å vise engasjement er sterkt overdrevet inne på forum som dette... Alle hyller det opp i skyene og mener at uten engasjement å vise til kommer man ingen plass men... Det stemmer da absolutt ikke! Selvfølgelig, å ha verv er veldig bra, ingen tvil om det, og det KAN være med på å gi et bedre inntrykk av deg, det KAN være det lille ekstra som gjør at DU blir valgt i noen tilfeller. Men de kommer ikke til å ditche søknaden din bare fordi du ikke har verv, og hvis du gjør det flott på et intervju, og du er den beste kandidaten vil de heller ikke ditche deg til fordel for en som har hatt verv men samtidig gjorde det dårlig på intervju. Absolutt alle kan jo ikke har verv heller, det ville vært litt merkelig om det var et verv til hver eneste student, uten at kvaliteten på disse vervene skulle synke. Det kommer jo mye an på hva man har gjort, det å sitte i en eller annen partykomite er liksom ikke like bra sett på som å være leder i en eller annen faglig studentorganisasjon. Det aller beste engasjementet er det som er godt knyttet til ditt studie, der du har fått bruk for kunnskapene dine, og som sagt, ikke alle kan få sånne verv, vi er for mange for det;) Dessuten har du jo jobbet en del, og det er jo å vise engasjement det og, det må jo ikke nødvendigvis være frivillig arbeid alt man gjør. Nei, stress ned med den tanken. Har du LYST til å engasjere deg i noe nå, then go ahead! Men ikke gjør det fordi du føler du må, ikke gidd å stå bak baren på studentpuben bare for å gi CV-en et lite løft hvis du ikke har lyst. De fleste arbeidsgivere gir nå beng i hvorvidt du sto bak baren eller ei, så lenge du har vist at du faktisk gidder å jobbe. Bare tenk deg litt om, tror du alle de økonomene som har jobb i dag hadde studentverv? Jeg kjenner hvertfall en del økonomer som ikke gjorde så mye annet enn å studere og småjobbe under studiene, og de fikk seg jammen jobb de og... Dette innlegget er det mest realistiske, ja. De færreste har verv.
mann23 Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Er veldig enig i at det med verv er STERKT overdrevet mtp å få jobber eller ikke. Er mange stillinger der man burde droppe å føre opp noen av vervene faktisk, men det er det ikke mange som vet. Dette er bransje- og lokasjonrelatert. Søker du f.eks. på en ledende ingeniørstilling i Rogaland så for alt i verden dropp vervet "leder i studentrådet" eller noe som helst som kanskje kan relateres til et politisk engasjement på venstresiden. Dere må huske at Rogaland og Hordaland er blå fylker hvor det nesten enstemmig stemmes blått ved de større bedriftene. Søker en på arkitektstilling i Oslo tror jeg nok jeg ville droppet det samme hvis på høyresiden I min stilling er jeg med å bestemmer hvem som skal bli ansatt i et oljeselskap i visse type stillinger. Tro du meg, jeg googler alt om disse vervene om kandidaten skulle bli aktuell. Det finnes ikke noe jeg hater mer enn venstrevridde fjols som lever i en verden som ikke eksisterer. Jeg er heller ikke alene om dette... Det er ytterst sjeldent at et verv teller positivt i mine øyner i all fall. Hvis du har vært leder av et teknologigruppe eller noe er jo det bra om du søker på noe teknisk.
Gjest Bond Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg tenker heller at man kompenserer med verv om man ikke har nok jobberfaring, så jeg hadde absolutt ikke bekymret meg over dette. De absolutt færreste kan ha toppkarakterer og deltidsjobb og da verv i tillegg, så om man scorer bra på to av disse, er det mer enn nok, tenker jeg.
Gjest Gjest_Solo_* Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg en av dem som har hatt flere verv ved siden av deltidsjobb og gode karakterer. Å ha et verv trenger ikke bety at du lettere får jobb, det kommer an på hvilken bransje du søker jobb i. Dersom det står likt mellom en med og en uten verv, teller det å ha et tillitsverv positivt. Bare tull at man ikke kan skrive opp leder av studentrådet på cv en om man søker jobb i en "blå" bedrift. Jeg har sittet som leder av studentrådet på høyskolen, og det har telt positivt der jeg har satt det på cv en, har også hatt ulike styreverv der jeg har hatt an svar for mye folk og mange penger, og når det er godt drevet forteller det at du har gjort en god jobb. Jeg kan rett og slett vise til resultater. Dessuten, og dette er det desidert viktigst med alt frivillig arbid ifht jobb, skaffer man seg et stort kontaktnett som kan være veldig viktig med tanke på jobb og fremtidiger muligheter. Jeg har et enormt nettverk innen flere banskjer enn min egen, og det har vært nyttig mang en gang. Dessuten førte frivllighet og bekjentskaper til at jeg snappet en drømmejobb i konkurranse med 200 andre. Så ikke undervurder frivillig arbeid, selv om det ikke alltid er nødvendig for å få jobb.
-Carrie Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 For min del hadde det ingenting å si at jeg ikke hadde hatt noen verv.. på de jobbbene som jeg søkte på (økonomi), så var karakterene det viktigste i første omgang. Det var sånn de silte ut folk ut i fra søknadene. Deretter kalte de inn til intervju, og da gikk det mer på caseløsning og personlighet. Så konklusjonen er at jeg vil ikke tro at det har noen stor betydning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå