Gjest Frøken Frøken Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Trekker bankene vanligvis fra hele studielånet når de beregner hvor stort boliglån man kan tåle? Jeg har høyt studielån (300K+) og har årslønn 420000. Ved nyttår vil jeg ha spart opp 200K i egenkapital. Jeg er enslig, og i mitt område er det vanskelig å finne noe som jeg kan trives i på sikt (og som er relativt lettsolgt dersom livssituasjon etc. skulle endre seg) på under 1,2 mill. Dersom bankene stort sett er strenge på dette med studielån kommer jeg kanskje til å belage meg på sparing en stund til...
Alison Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Selvfølgelig må studielånet tas hensyn til når det skal beregnes hvor høyt lån du kan få. Du må betale både renter og avdrag på studielånet som på andre lån. Skulle banken sett bort fra studielånet ditt, ville du kunne fått for stort lån i forhold til inntekten din, noe som igjen kunne gitt deg store økonomiske problemer. Hvorfor mener du at banken ikke skal ta hensyn til hele studielånet ditt? Med din inntekt kan det være forsvarlig med +/- 1,4 mill. totalt i lån. Går da ut fra at du ikke har barn, forbruksgjeld eller billån. Endret 11. oktober 2009 av Alison
Gjest glødelampe Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Takk for svar! Jeg mener ikke at banken ikke skal ta hensyn til studielånet. Var bare usikker på om de trekker fra hele beløpet (i mitt tilfelle at jeg kunne lånt 300K mindre) eller om det er vanlig å gradere på noen måte.
Alison Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Takk for svar! Jeg mener ikke at banken ikke skal ta hensyn til studielånet. Var bare usikker på om de trekker fra hele beløpet (i mitt tilfelle at jeg kunne lånt 300K mindre) eller om det er vanlig å gradere på noen måte. Du må gjøre regning med at hele studielånet (og all annen gjeld) blir tatt med som eksisterende gjeld. Du må betale på et studielån, noe som gjør at du vil ha mindre igjen av inntekten din til å betale på et boliglån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå