Gå til innhold

Tattovering e.l.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk, og ser såklart mange hender som håndterer kort eller penger foran meg hver dag.

Relativt ofte ser jeg menn med tre prikker på hånden som utgjør et triangel. Akkurat under vinkelen mellom tommelen og resten av hånden. Hva er det dette symboliserer?

Såvidt jeg kan huske har jeg bare sett menn med sånne, men ellers kan jeg ikke finne så mange fellestrekk mellom de at jeg kan gjette meg til hva det symboliserer. For jeg antar at det har en eller annen unison betydning. Når jeg tenker etter er det vel mest menn fra ca 35+ jeg har sett med det.

Føler jeg har gått glipp av en porsjon allmennkunnskap her.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lurer jeg også
Skrevet
Relativt ofte ser jeg menn med tre prikker på hånden som utgjør et triangel. Akkurat under vinkelen mellom tommelen og resten av hånden. Hva er det dette symboliserer?

Dette har jeg også lurt på helt siden jeg var smågutt, men ingen har kunnet svare!! Og det er ca. 40 år siden jeg var smågutt.

Har de disse prikkene mellom tommel- og pekefinger? Altså litt på siden av håndbaken. (Ja, klønete anatomisk forklaring, jeg vet.)

I alle fall var det noen voksne karer som hadde dette for 30-40 år siden i hjembygda mi, dvs. at de er pensjonister nå, såfremt de lever enda.

De hadde i alle fall det til felles at de hadde vært på sjøen, mer vet jeg ikke. Det gikk rykter om at dette skyldtes at de var utviste fra USA, men det var sannsynligvis bare en vandrehistorie. Men ettesom dette var litt mystisk, og kanskje kunne bety noe negativt, turde jeg aldri spørre disses tøffingene.

Hvis noen syns det er dumt å komme på denne gamle historien igjen, og fortsatt lure på det når jeg har blitt 50, så får de bare syns det. :skratte: . Dette har jeg faktisk lyst til å vite.

Skrevet

Kan bety mye forskjellig.

Den eneste jeg kan huske å ha sett det på har både vært sjømann og sittet inne, som er de to forklaringene jeg fant oftest da jeg googlet.

Gjest Lurer jeg også
Skrevet
Kan bety mye forskjellig.

Den eneste jeg kan huske å ha sett det på har både vært sjømann og sittet inne, som er de to forklaringene jeg fant oftest da jeg googlet.

Takk feuerstein. Jeg har lurt på å google disse prikkene, men ikke helt vist hva jeg skulle google på for et ord, men du fant det svenske uttrykket.

Ja, og når du sier, så gikk det også rykter om at disse menne jeg så i barndommen/ungdommen hadde sittet inne i et eller annet land, uten at noen visste hvilket. Men tidligere sjøfolk var de i alle fall.

TS sa at det er folk over ca. 35 hun har observert. De jeg observerte på 60-70-tallet må jo være 60-80 år gamle nå. Så, betyr dette at det har blitt trendy igjen?

(Kanskje jeg må kaste meg på denne bølgen for å følge med i tiden? :briller: :briller: )

Skrevet

Det jeg har hørt er at sjømenn som ble dømt for løsgjengeri fikk dem. Og når de kom hjem sa de at det betydde tro, håp og kjærlighet... For å gi et bedre inntrykk.

Det kommer hvis også an på hvilken vei trekanten peker, peker den innover mot handen skal det ha en mørkere kriminell betydning. Tror jeg.

Skrevet

Sjømenn som har det, tro, håp og kjærlighet. Hilsen mannen som har sjømannsonkel her i huset. :)

Skrevet (endret)

Jeg har og tenkt i retning tidligere sjømenn. Men det har jeg alltid forbundet med sånne klassiske tattoveringer på underarmen. Det har flere jeg kjenner, men de har ikke prikker på hånden.

Jeg får meg ikke til å spørre heller, i tilfelle det er noe graverende, som f.eks soning. Men hvorfor ville man annonsere det på den måten da? I min forrige jobb kunne jeg kanskje skjønt det, siden jeg ble utsatt for mennesker av alle samfunnslag. Men der jeg jobber nå kommer jeg stort sett i kontakt med pengesterke folk, blant de er det på ingen måte status å ha sittet inne.

Har og vert inne på seksuell legning, pga. assosiasjoner til konsentrasjonsleirer der homofile ble merket med rosa trekant. Men enkelte av disse prikkemennene har jo hatt kone og unger på slep.

Har og observert at disse prikkene har vert lyse/hvite. Enten er de lagd med hvitt blekk, eller så ha de nylig vert laserbehandlet. Går utifra at det er fordi vedkommende ikke kan identifisere seg med betydningen lengre, eller fordi han ikke ville vise de fram så åpenlyst..?

Nei, dette måå jeg finne ut av! Trodde egentlig dette var noe alle utenom meg visste jeg..

Edit:

Ser at jeg har fått flere svar mens jeg skrev dette innlegget. Da er saken litt klarere ihvertfall.. :)

Skal innrømme at jeg ikke har lagt merke til hvilken vei trekanten peker, men jeg skal begynne å se etter fra nå av.

Endret av Filur
Skrevet

Jeg har en slik en. tok den selv med penneblekk og nål som fjortis.. var ikke noen spesiell symbolisk grunn egentlig. Heller mere tøffe gutter tåler smerte. Husker d var ganske vondt, for vi stakk mange ganger og dypt på hver prikk.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Høres ut som det som kalles for "bomsemerke".

Skrevet (endret)

Mener å huske at tatovøren til typen har sagt at det skal bety

"living la vida loca" eller noe i den dur. Det er en sjømanns tatovering ;)

Edit: Har funnet en mer utdypende forklaring :P Det står for Mi Vida Loca som betyr my crazy life på engelsk. Det er en typisk latinsk tatovering som skal symbolisere stolthet over å vare av latinsk herkomst. Sjømenn tatoverte vel prikkene i Latin Amerika isåfall ;)

Endret av Murder
Skrevet
Edit: Har funnet en mer utdypende forklaring :P Det står for Mi Vida Loca som betyr my crazy life på engelsk. Det er en typisk latinsk tatovering som skal symbolisere stolthet over å vare av latinsk herkomst. Sjømenn tatoverte vel prikkene i Latin Amerika isåfall ;)

Jeg kjenner en dame på 40+ som har sånt merke, hun sa nettopp dette, at det betyr "My crazy life". Jeg tror ikke hun har noen latinamerikanske røtter, så hun gjorde det vel heller fordi det var "kult" da hun var ung. :fnise:

Skrevet

Ellers så fins det jo mange kvinner som var på sjöen för i tiden også da

Gjest Gjest_c_*
Skrevet

Faren til samboeren min hadde disse tre prikkene. Han var og sjømann, og sa de sto for tro håp og kjærlighet! Han tatoverte for øvrig kona si den samme, så mulig det er sjømannskoner som har disse også,eventuelt noen som har hygget seg med sjømennene når de var på besøk? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...