Gjest gjest_fruen Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Barnet mitt er 14 mnd, og har fått en ny yndlingshobby: å kaste opp! Både ved matbordet og ellers kan hun plutselig begynne å stikke hånda/skjeen så langt bakover i munnen at hun brekker seg, og noen ganger kaster opp. Dette synes hun er hysterisk morsomt, selv om tårene spruter og hun hoster veldig. Det samme skjer ofte på gulvet i lekesituasjonen også. Hva kan jeg gjøre med dette? Hun gjør det med vilje, det er ikke en reaksjon på maten i seg selv. Og hun viser alle tegn til å like maten, så det har heller ikke noe med det å gjøre. Det er visst bare gøy, ser det ut til. Jeg har prøvd å ta hånda/skjeen ut av munnen hennes og si klart fra om at det ikke er lov, men da ler hun og begynner på nytt idet jeg slipper taket. Dette er jo ikke farlig, sånn sett, men jeg synes at det er en VELDIG merkelig oppførsel! Hun har aldri sett andre kaste opp. Hun har hatt farang en gang, for et halvår siden, og da var hun ikke like storfan av oppkast, for å si det sånn.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Dette gjorde mine også, bare overse det. Jo mer oppmerksomhet du gir på det, jo mer gøy er det. Hun/han går lei når det ikke blir masse styr rundt det mer.
Ms.Blaise Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Djizes! Min 14mnd gamle sønn gjør akkurat det samme. Han kaster riktignok ikke opp, men han stikker skjeen/ fingeren ol så langt bak at han brekker seg - og ler. Og han gjør det om igjen og om igjen. Det er sikkert bare en periode hvor de finner ut at kroppen har mange funksjoner.
leirbål Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har bare et spørsmål? Hvorfor tar du ikke skjeen fra barnet for det måltidet når det skjer? For magesyren er jo veldig sterk, og hverken spiserør eller tenner har jo godt av dette.
Gjest gjest_fruen Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har bare et spørsmål? Hvorfor tar du ikke skjeen fra barnet for det måltidet når det skjer? For magesyren er jo veldig sterk, og hverken spiserør eller tenner har jo godt av dette. I utgangspunktet et godt spørsmål, men det blir ikke mindre brekning/oppkast av at hun "bare" bruker fingrene. Hun skal jo lære å spise med skje, og innimellom brekningen går denne tillæringen veldig godt, så derfor får hun beholde skjeen. Det er nettopp dette med magesyra som gjør at jeg ikke liker at hun gjør det. Men ettersom at flere her sier at deres barn gjør det også, har jeg nå begynt å overse det, og da får vi håpe at hun går lei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå