Montezuma Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Hvordan i all verden starter man en nettbutikk??? Det er et mylder av tilbudere av domenenavn, webhotell og ALT annet jeg vet jeg må ha! Og hva er alt det andre som jeg IKKE vet jeg må ha??? Om jeg bruker et gratisprogram som f.eks. Mageno, men ikke kan nok til å sette det opp selv. Ca hvor mye må jeg regne med å betale noen for å gjøre det for meg? Det finnes leverandører av webhotell OG nettbutikk, men hvem er det? Hvor finner jeg de? har fått et innfall, vet ikke hva det blir til, men vil gjerne lære alt jeg trenger å vite :-)
Kara W Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Hvordan i all verden starter man en nettbutikk??? Det er et mylder av tilbudere av domenenavn, webhotell og ALT annet jeg vet jeg må ha! Og hva er alt det andre som jeg IKKE vet jeg må ha??? Om jeg bruker et gratisprogram som f.eks. Mageno, men ikke kan nok til å sette det opp selv. Ca hvor mye må jeg regne med å betale noen for å gjøre det for meg? Det finnes leverandører av webhotell OG nettbutikk, men hvem er det? Hvor finner jeg de? har fått et innfall, vet ikke hva det blir til, men vil gjerne lære alt jeg trenger å vite :-) Ettersom du virker ganske blank på dette området ville jeg anbefale deg å finne noen som kan gjøre hele pakken for deg. Altså lage websiden, hoste den, registrere domene, vedlike holde den, e-post service osv. Det blir noe dyrere enn hvis du skal lete opp de billigste tilbudene og gjøre mye selv. På sikt vil det lønne seg å lære en del selv. Jeg har desverre ikke noen leverandører å anbefale, og vet ikke så mye om pris. Jeg har betalt 8.000,- i året for hosting og vedlikehold. Aner ikke hvordan dette er i forhold til andre, men der har du ihvertfall en tall å starte med.
Gjest Regnskapsfører Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har betalt 8.000,- i året for hosting og vedlikehold. Aner ikke hvordan dette er i forhold til andre, men der har du ihvertfall en tall å starte med. Jeg tror ikke det tallet er så galt. I tillegg er det en del andre ting du må ha, bla.: -Du må registrere et firma, hvis du ikke har et, se www.brreg.no. Hvis du skal drive handel med innkjøpte varer må du registrere deg både i Enhetsregistret og Foretaksregistret. Hvis ikke holder det med Enhetsregistret, i alle fall hvis det er et enkeltpersonforetak. -Du må bestemme deg for hvilken foretaksform du skal bruke. Hvis du skal drive alene, og investeringene er små og risikoen liten starter du med enkeltpersonforetak. -Hvis du ikke kan føre regnskap selv, trenger du en regnskapsfører. De tre strekpunktene over gjelder jo bare hvis dette her et omfang som gjør at det regnes som næring, dvs. at du driver ut over ren hobby. Men for å kunne registrere no-domene må du ha et firma uansett. Så må du tenke litt på markedsføring. Du bør kanskje satse på en blanding av Internettannonsser og annonser i trykte media, litt avhenging av hva du skal selge. Du bør også sørge for å bli funnet i søkemotorer, Google mv.
Montezuma Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2009 Tusen tusen takk for hjelpen! Jeg har kommet litt på vei med det dere foreslår, men har fortsatt noen konkrete spørsmål jeg lurer på om dere kan svare på. - jeg vuederer denne standardløsningen fra braathe. 500,- pr. mnd (mulig jeg får det billigere pga kjente). Er dette alt jeg behøver, eller må jeg ha noe annet i tillegg? - Reg. firma er i orden. Foreløpig i Enmannsreg. Når må jeg over i Foretaks- og momsregister? Fra jeg kjøper inn varer, fra jeg begynner å selge, fra siden er operativ? - Regnskapsfører har jeg. Hun heter mamma :-) - markedsføring er i boks. Det har jeg jobbet med før. - Hvor går grensen mellom hobby og bedrift? kan jeg ha reg. firma og alikevel kalle det hobby? - betaler man moms med omsetning fra 50.000 kr? Dersom beløpet overstiges, må man da betale mva fra første krone, eller fra første kr over 50.000,-? Veldig takknemlig for all hjelp :-)
Gjest Regnskapsfører Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 - jeg vuederer denne standardløsningen fra braathe. 500,- pr. mnd (mulig jeg får det billigere pga kjente). Er dette alt jeg behøver, eller må jeg ha noe annet i tillegg? - Reg. firma er i orden. Foreløpig i Enmannsreg. Når må jeg over i Foretaks- og momsregister? Fra jeg kjøper inn varer, fra jeg begynner å selge, fra siden er operativ? - Hvor går grensen mellom hobby og bedrift? kan jeg ha reg. firma og alikevel kalle det hobby? - betaler man moms med omsetning fra 50.000 kr? Dersom beløpet overstiges, må man da betale mva fra første krone, eller fra første kr over 50.000,-? Veldig takknemlig for all hjelp :-) Jeg kikket litt på websida til braathe, den undersiden som heter butikk. Den ser ut til å inneholde det en trenger for en nettbutikk, men du må nesten sette opp en liste over det du trenger, og spørre dem. Det som er viktig er bla. at du enkelt kan enkelt oppdatere den selv med nye varer, omtaler, tilbud etc. Og at du ikke må betale ekstra hvis du vil legge inn noen nye varer. Det er fra første krone over en omsetning på 50.000 en betaler mva, eller i praksis fra og med den fakturaen som overstiger 50.000. Du skal IKKE etterbetale mva for det som allerede er solgt uten mva. Og så får du ikke mva-fradrag for varer som er innkjøpt for å selge for de første 50.000. Så normalt registrerer en seg for mva når en har solgt for 50.000, eller like før, ettersom en ikke kan kreve opp mva hvis en ikke er registert. Hvis du skal selge ferdig innkjøpte varer skal du registeres i Foretaksregistert, så hvis det er det du skal kan du like gjerne gjøre med det samme du starter næring. Grensen mellom hobby og næring går der hvor driften har et slikt omfang at den er egnet til å gå med overskudd, og hvis den antas å ha en viss varighet, og den drives for egen regning og risiko. Det er ingen grense i kroner, bortsett fra ved husflidsarbeid i hjemmet og ved salg av bær en plukker selv. Husker ikke beløpet akkurat nå, men det var kr. 3000 i året for noen år siden i alle fall, se Lignings-ABC hvis det er aktuelt. En kan ha et enkeltpersonforetak registert selv om en ikke driver næring, eller i alle fall så slettes ikek det en har om ikke driver, men en skal jo oppgi bransje mv. når en registerer det. Men du har jo et, så da er ikke det noe problem.
Montezuma Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. oktober 2009 Bare tillater meg å trekke opp tråden min i håp om at flere kan svare meg :-)
Max Magnus Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Bare tillater meg å trekke opp tråden min i håp om at flere kan svare meg :-) Hva lurer du på? Regnskapsføreren kom med et godt og utfyllende svar Endret 13. oktober 2009 av Max Magnus
Montezuma Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2009 Hva lurer du på? Regnskapsføreren kom med et godt og utfyllende svar Joda, visst gjorde h*n det Bare om noen vet om flere ting jeg må vite, tenke på etc. og så lurer jeg på om man må stå i foretaksreg fra man kjøper inn varer, eller om det kan vente til man begynner å selge?
Gjest No wonder woman Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg lurer virkelig på om det er mulig å starte flere nettbutikker med overskudd. Det finnes jo en trillion allerede. Er det virkelig marked for alle disse butikkkene?
Gjest Regnskapsfører Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 og så lurer jeg på om man må stå i foretaksreg fra man kjøper inn varer, eller om det kan vente til man begynner å selge? Akkurat det vet jeg sant å si ikke, men Foretaksregisterloven §2-1 nr. 7 sier om hvem som er registeringspliktig : "Enkeltpersonforetak som driver handel med dertil innkjøpte varer eller som sysselsetter mer enn fem fast ansatte i hovedstilling " Noe mer finner jeg ikke om enkeltpersonforetak, men jeg antar at så lenge en ikke har begynt å selge, så driver en ikke handel, så da må det gå an vente til en gjør det. Men akkurat dette er min tolkning, og jeg er ikke jurist, men autorisert regnskapsfører. En annen sak er at hvis en driver visse former for selskap, der AS er det mest vanlige, så skal en registreres i Foretaksregistret uansett.
Montezuma Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. oktober 2009 Lurer på en ting til: Hvordan er reglene for videresalg av varer? Må man søke om å bli forhandler hos alle leverandører? man kan vel ikke bare gå f.eks. på Binders, kjøpe x antall av en vare og selge det videre i sin egen butikk?
Gjest Regnskapsfører Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 Lurer på en ting til: Hvordan er reglene for videresalg av varer? Må man søke om å bli forhandler hos alle leverandører? man kan vel ikke bare gå f.eks. på Binders, kjøpe x antall av en vare og selge det videre i sin egen butikk? Hvis du har et firma som er registrert med det formål å selge varer kan du henvende deg til en grossist eller importør og kjøpe derfra til rimeligere pris enn den som forbrukere gir i butikken. Om en må søke om å bli forhandler, eller om det bare holder å henvende seg, og dokumentere at en faktisk driver med salg, og ikke er en forbruker, vil variere fra den ene importøren/grossisten til den andre.
Montezuma Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 14. oktober 2009 tusen takk, Regnskapsfører! Hva skulle jeg gjort uten deg (og max magnus) !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå