Gå til innhold

Rengjøre syltetøyglass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettop kjøpt en del krukker og glass på loppemarked, og tenkte å lage syltetøy og marmelade til jul. Men hvordan rengjør jeg best glassene? Holder det med oppvaskmaskin? Mener jeg har hørt om et slags steriliseringspulver man kan bruke. Er det nødvendig og hvor får jeg tak i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan koke dem i 5-10 minutter i en vanlig kjele. Etter rengjøring med såpe selvfølgelig.

Skrevet

eller "steke dem" i ovnen på 100 grader. Det gjorde i alle fall mamma alltid før med Norgesglassene. Bakterier forsvinner jo ved 70 grader eller rundt der. Bare pass på å ikke "kakk" glassene inn i noe mens de er varme. Da slår de lett sprekker...

Skrevet

Jeg vasker de i oppvaskmaskin. Når jeg så skal bruke de og helle på det varme syltetøyet, varmer jeg de i stekeovnen på 100 grader.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Bille_*
Skrevet
Jeg vasker de i oppvaskmaskin. Når jeg så skal bruke de og helle på det varme syltetøyet, varmer jeg de i stekeovnen på 100 grader.

Er det ikke nok å vaske de i maskin og helle på varmt syltetøy?

Skrevet
Er det ikke nok å vaske de i maskin og helle på varmt syltetøy?

Når man heller varmt syltetøy oppi varme glass, unngår man at glassene sprekker av varmeforskjellen. Også er det slik jeg har lært det, det funker for meg. :sjenert:

Skrevet

Steriliseringspulveret du tenker på er sikkert atamon.

Når man bruker glass til syltetøy, marmelade o.l, så holder det ikke å bare vaske de i maskinen. For å unngå at syltetøy, marmelade o.l mugler så må man sterilisere glassene først. Det kan man gjøre ved å ha de i stekeovnen eller koke de.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...