Kara W Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har nettop kjøpt en del krukker og glass på loppemarked, og tenkte å lage syltetøy og marmelade til jul. Men hvordan rengjør jeg best glassene? Holder det med oppvaskmaskin? Mener jeg har hørt om et slags steriliseringspulver man kan bruke. Er det nødvendig og hvor får jeg tak i det?
jolie Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Du kan koke dem i 5-10 minutter i en vanlig kjele. Etter rengjøring med såpe selvfølgelig.
Fr. Linn Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 eller "steke dem" i ovnen på 100 grader. Det gjorde i alle fall mamma alltid før med Norgesglassene. Bakterier forsvinner jo ved 70 grader eller rundt der. Bare pass på å ikke "kakk" glassene inn i noe mens de er varme. Da slår de lett sprekker...
Kristin Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg vasker de i oppvaskmaskin. Når jeg så skal bruke de og helle på det varme syltetøyet, varmer jeg de i stekeovnen på 100 grader.
Gjest Gjest_Bille_* Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg vasker de i oppvaskmaskin. Når jeg så skal bruke de og helle på det varme syltetøyet, varmer jeg de i stekeovnen på 100 grader. Er det ikke nok å vaske de i maskin og helle på varmt syltetøy?
Kristin Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Er det ikke nok å vaske de i maskin og helle på varmt syltetøy? Når man heller varmt syltetøy oppi varme glass, unngår man at glassene sprekker av varmeforskjellen. Også er det slik jeg har lært det, det funker for meg.
Gjest O'hara Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Steriliseringspulveret du tenker på er sikkert atamon. Når man bruker glass til syltetøy, marmelade o.l, så holder det ikke å bare vaske de i maskinen. For å unngå at syltetøy, marmelade o.l mugler så må man sterilisere glassene først. Det kan man gjøre ved å ha de i stekeovnen eller koke de. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå