Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #1 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg har en samboer som er forholdasvis overvektig, dette plager ikke meg i det hele tatt, men han har ved flere anledninger gitt uttrykk for at det plager han, og at han ønsker å gjøre noe med det. Så har det seg slik at jeg har tekt til å prøve å gå ned noen kilo. og på den måten prøve å dra han med meg. Problemet er at jeg er svært redd for å såre han med å foreslå dette. Han har mange ganger gitt utrykk for at han skjemmes over kroppen sin, og jeg brukte lang tid på å overbevise ham om at jeg er glad i ham akkurat som han er. Dette var nødvendig blant annet for å fungere seksuelt. Nå fungerer alt veldig bra, og han stoler 100% på meg, og det er dette jeg er redd skal ødelegges ved at jeg foreslår en slankekur... Det jeg lurer på er om noen har forslag til hvordan jeg kan "dra" ham med på en kur uten å såre ham eller gjøre han usikker på meg? Og for å understreke det en gang til......Dette er ikke et forsøk på å forandre ham, jeg elsker ham akkurat som han er. Det er kunn et forsøk på å hjelpe ham med noe han selv har gitt uttrykk for at han vil, men selv ikke har klart å komme i gang med. På forhånd takk for svar.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. august 2003 #2 Del Skrevet 14. august 2003 Hva er grunnen til at han er stor da? Er det pga mye met eller pga lite trening? Eller kanskje begge deler? Her i huset går vi fort ned noen kilo når vi sparer penger. Hva med å foreslå at dere skal spare inn på maten? Prøv å leve billig i uka, på suppe, salater og brød. Ikke noe brus eller godis midt i uka. I helgene kan dere skeie ut litt mer. Ellers kan du jo si at du har lyst til å gå litt turer. Spør pent om ikke han kan bli med. Ta et par spaserturer i uka og kanskje n lang tur i helgen. Finn på ting utenfor hjemmet. Jeg ville ikke sagt noe om slanking i første omgang, slike ting fører bare til dårlig selvtillit og kanskje trøstespising. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #3 Del Skrevet 14. august 2003 Han har alltid vært stor, spiser praktisk talt aldri godteri eller drikker brus. Spiser ikke mye heller, faktisk veldig lite... Føler meg av en eller annen grunn litt ukomfortabel med å "lure " ham på slankekur.... Er redd han vil skjønne tegninga, og dermed tro at jeg vil "forandre ham", noe jeg tror vil gjøre ham usikker igjen... Men jeg ser poenget ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 14. august 2003 #4 Del Skrevet 14. august 2003 Kan du ikke bare begynne å slanke deg, og snakke åpent om at du slanker deg? Så kan du håpe at han hiver seg med - direkte eller indirekte? Hvis ikke det fungerer kan vi diskutere plan B om et par ukers tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elinia Skrevet 15. august 2003 #5 Del Skrevet 15. august 2003 En klassisk slankekur med å spise mindre vil nok ikke fungere for ham siden han allerede spiser lite og alltid har vært stor. Er du sikker på at han spiser nok? Forbrenningen synker til det minimum hvis man ikke får i seg nok energi. Du kan jo eventuelt begynne å gå lange turer etc. og bare få han med på dette. Da trenger du ikke nevne slanking etc. bare friluft evn. få opp kondisen litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 15. august 2003 #6 Del Skrevet 15. august 2003 Vi har ikke problemer med å si hva vi mener til hverandre når klærne ikke lenger passer. Sånn kan vi bare ikke ha det - for vi har ikke råd til å kjøpe nye dresser, bunader, selskapskjoler, jeans hver gang vi har levd litt fett og godt... HVis han gir uttrykk for at han ikke trives, burde det ikke være noe problem å hinte om at da tar v oss en tur i skogen eller på trening. Selvsagt skal man være forsiktig med å antyde slanking overfor folk. Hadde det vært en venninne, så hadde jeg sagt du ikke skulle si noe. Men samboere bør kunne ha en viss åpenhet sånn at amn i hvert fall catcher når den andre ikke har det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
natasha Skrevet 15. august 2003 #7 Del Skrevet 15. august 2003 Spiser ikke mye heller, faktisk veldig lite... Han spiser kanskje "feil" mat? Dersom du selv har planer om å starte en slankekur er det vel ikke noe problem å få han med - lag Grete Roede-middager til dere begge to, gå turer eller begynn med annen trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 15. august 2003 #8 Del Skrevet 15. august 2003 Kan du ikke bare si at du har lyst til å komme i bedre form (slanking er et ladet og negativt ord) og at du derfor har som mål å trenen mer og for eksempel spise mer grønt. Si at du kommer til å trenge massevis av motivasjon og spør om han kunne tenke seg å være med og trene. Du er nemlig redd for at du kommer til å slik ut kjapt om dere ikke er to om det... Det er forøvrig en god ide for de fleste å trene mer... det gir overskudd og glede. Suz :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mons Skrevet 15. august 2003 #9 Del Skrevet 15. august 2003 Når han gir uttrykk for at han ikke er fornøyd er det kanskje for ytterligere å få bekreftet at du elsker ham som han er? Du sier at det har tatt tid å forsikre ham om nettopp det, for blant annet å få sexlivet til å fungere. Hvorfor risikere å ødelegge den tilliten ved å "lure" ham til å slanke seg. Han kommer til å gjennomskue det med en gang, og det er vel nesten verre enn om du skulle foreslått det rett ut. Vi mannfolk er ikke dumme heller! La det være opp til han om han ønsker å slanke seg! Trenger han hjelp og støtte fra deg til å gjennomføre en slankekur klarer han sikkert å gi uttrykk for det også. Jeg synes det klart skinner igjennom at det er du som ikke trives med hans overvekt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 15. august 2003 #10 Del Skrevet 15. august 2003 Si at du ønsker å leve litt mer sunnt Kjøp inn masse god mat som bare er sunt, ta han meg på turer, eller sykle dere en tur?? Mye en kan gjøre uten å legge vekt på slanking. Er ikke sikkert han går all verdens ned i vekt, men han vil nok helt sikkert føle seg mye bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 15. august 2003 #11 Del Skrevet 15. august 2003 Hei! For all del.. Ikke si at : ja, kanskje du burde begynne på en slankekur? Selv om det er i beste mening, så kan det skade. Det viktige er om han virkelig VIL gjøre noe med det? Ikke dytt det på han. Sett deg ned med han og snakk om at dere kanskje bør legge om kostholdet og matvanene litt? 1. han må spise oftere. (i motsetning til det mange trodde før, så hjelper det ikke å spise lite.. forbrenningen må opp, og den får man opp ved å spise flere små måltid om dagen.) 2. Gå turer sammen? 3. Lag mat sammen, ikke bare pizza, kjøttdeig og slikt, men mat med mye grønnsaker, kjøtt/fisk/fjærkre osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 15. august 2003 #12 Del Skrevet 15. august 2003 har det forsåvidt greit sånn jeg, at mannen min spiser det jeg lager. lager jeg bare sunn mat en periode går han ned i vekt. men lager jeg fet mat går han opp. vi går begge raskt opp i vekt, og det er MIN feil. for jeg er så ofte godtesyk, og det er alltid jeg som lager maten. men etter at jeg har født i november, skal jeg og han begynne på Atkins dietten, og da spiser han jo akkurat det jeg lager så da raser vi nok begge ned i vekt. kanskje han får i seg for mye karbo? klem Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå