Gjest tidligere hesteeier Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har hatt hest selv, men det er noen år siden. Noen hesteglade jenter brukte å gi brød til hesten min, og jeg syntes det var ok om de hadde med litt brød eller en gulrot, og ga den oppmerksomhet når de klappeto og pratet med den uten å gå innenfor gjerdet. De fikk også ri litt, mens jeg var tilstede da. På grunn av helsen har jeg ikke hest, men jeg elsker hester. I nærheten er det oppstallet noen turhester og jeg har gått forbi og stoppet og tittet på dem. Jeg vet at det er turhester, for en som tidligere hadde hesten sin stallet opp der, har fotalt det. Hvis jeg tar med gulrot eller brød må jeg vel spørre om det er ok at hestene får litt? Det er turhester som ikke brukes til konkurranse, så jeg regner med at de ikke er på noe spesialfôr. Men jeg er usikker på om jeg tør å gjøre det uten å spørre. Hvordan ville dere reagert hvis noen ga brød eller gulrot til hestene deres uten å spørre om lov? Og hvis de spurte, hva ville årsaken være til at dere svarte som dere gjorde i en tenkt situasjon? Jeg vil ikke mate hestene uten å spørre først og vil respektere svaret jeg får.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Hei Jeg har ikke hatt hest selv, men har drevet en del med hest i ulike hestemiljøer, og vet at veldig mange er veldig nøye med hva hesten skal ha og ikke ha... Om det alltid er nødvendig kan man jo diskutere, men jeg skjønner veldig godt at eierne vil ha kontroll med det hestene spiser, selv om det er en turhest. Vet at det ikke helt kan sammenliknes med hund, men jeg hadde ikke likt hvis folk ga hunden min mat uten at jeg visste hva han fikk og hvor mye, og en del hester står jo også ved vanlige turveier, og kunne rett og slett fått ganske mye ekstra mat hvis alle skulle fore dem... Så jeg ville nok gjort som du nevner, å spurt de som eier hestene. Så trenger du ikke føle deg helt kriminell hver gang du stikker til dem en godbit;) Husk også at en del hester kan bli litt "nappete" hvis de får godbiter ofte, så det kan jo hende eierne ikke vil du skal gi dem ting pga det...
pantera Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg ville ikke gitt uten å spørre først. Det skader ikke å spørre, men man vet jo aldri hvis man ikke spør. Noen hester kan begynne å bite og nappe etter folk hvis de blir fôret slik for hånd. Hvis det er flere hester der kan det også oppstå konkurranse hvis alle vil ha. Jeg hadde ikke selv ønsket at folk bare skulle gått rundt og fôret min hest (hvis jeg hadde hatt) uten min tillatelse.
Gjest ts Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg skrev litt rotete, men takk for at der forstod hva jeg mente. Det er fire hester der inkl et føll, og jeg skal spørre eierne før jeg evt gir de litt brød eller en gulrot. De står ikke ved en trafikkert turvei, men det er kanskje likevel flere som er fristet til å gi de litt ekstra. Jeg tviler ikke på at de får det de skal ha, jeg vil vel bare prøve å bli venner med dem. :rødme: Jeg har besøkt hesten jeg solgte og da sto han sammen med fem andre hester. Jeg ga han brød og de andre fikk også, så det gikk en del brød . Men det var en spesiell situasjon og den nye eieren som eide alle hestene, visste hvem jeg var og at det var lenge siden jeg hadde sett han. Da er jo situasjonen en litt annen, og eieren reagerte ikke negativt på at jeg ga hestene brød. Jeg hadde med meg nevøen og niesa mi og samboeren, så vi ga brød til hver vår hest og da ble det ikke krangel. Sånn dere beskriver, at de kan begynne å krangle. Det vil jeg helst ikke, særlig ikke når det er et føll der. Takk for råd. Jeg får kanskje ta med kamera i stedet. Hva om jeg plukker gress og lokker de til gjerdet med noe så kjedelig? Av efaring vet jeg at hester som har gress og ikke går i havnehage uten gress, synes de kan ta en jafs av gresset jeg gir, men de er ikke helt begeistret
Gjest hesteeier Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Hesteeieren synes sikkert bare det er koselig, men for all del - spør først. Hadde selv en hest for noen år siden som tålte svært lite. En gang ga naboen vår den brød i beste velmnende, men det resulterte i at føllet hun gikk å bar på døde i magen hennes og ble "født" dagen etterpå. Utrolig trist, så forsikre deg om at det er greit! Fint om du tørker brødet, og det er veldig viktig at det ikke er mugg på verken det eller gulrøtter ov. Hvis du ikke vil at de skal krangle, kast/gi dem maten på forskjellige steder. tår du på ett sted er det bare den øverst i rang som får, og prøver noen andre seg /står i veen blir det bråk.. Lykke til Er det mer u lurer på, bare spør
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Hesteeieren synes sikkert bare det er koselig, men for all del - spør først. Hadde selv en hest for noen år siden som tålte svært lite. En gang ga naboen vår den brød i beste velmnende, men det resulterte i at føllet hun gikk å bar på døde i magen hennes og ble "født" dagen etterpå. Utrolig trist, så forsikre deg om at det er greit! Fint om du tørker brødet, og det er veldig viktig at det ikke er mugg på verken det eller gulrøtter ov. Hvis du ikke vil at de skal krangle, kast/gi dem maten på forskjellige steder. tår du på ett sted er det bare den øverst i rang som får, og prøver noen andre seg /står i veen blir det bråk.. Lykke til Er det mer u lurer på, bare spør PS! Den hesten var og "bare en turhest". Hva de brukes til har ingenting å si. Man bør alltid spørre uansett om det er en hardfør fjording eller en ridehest til flere hundre tusen.
ungjente90 Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Ville ha spurt først. Husker da jeg selv hadde hest og folk matet den i ny og ned med gulrøtter og brød osv. Den begynte å nappe etter de som ikke hadde med noe. Så ikke gi uten å spørre først. Noen vil ikke at andre gir noe i det hele tatt og noen sier det er greit, men at du ikke skal gi det fra hånda f.eks. Hester kan jo også være allergiske, så er lurt å spørre eier først uansett=)
Vintilla Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg hadde syntes at det var greit, nettopp fordi du spurte først.
kaprifolen Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Hadde det vært barn som ga brød/eple/gulrot til min hest, hadde jeg ikke reagert. Hvis det var et problem, hadde jeg satt opp et skilt, og evt forklart det til de som gav de. Ellers hadde jeg syntes det var hyggelig at både barn og voksne spurte, og dermed gitt deg tillatelse. Hvis det ikke var greit, hadde jeg forklart det også, og evt sagt ifra hva som var greit å gi de, og hvor mye.. Har ikke hest selv, men holdt på med hester tidligere. Endret 10. oktober 2009 av kaprifolen
Phaedra Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 Hadde det vært barn som ga brød/eple/gulrot til min hest, hadde jeg ikke reagert. Hvis det var et problem, hadde jeg satt opp et skilt, og evt forklart det til de som gav de. Ellers hadde jeg syntes det var hyggelig at både barn og voksne spurte, og dermed gitt deg tillatelse. Hvis det ikke var greit, hadde jeg forklart det også, og evt sagt ifra hva som var greit å gi de, og hvor mye.. Har ikke hest selv, men holdt på med hester tidligere. Helt enig i denne. Der jeg bodde tidligere hadde jeg naboer som stadig kom på besøk til hesten min og ga ham brød og gulerot (han sto borte ved postkassene og pleide å hilse høyt på de som kom forbi :gjeiper). Men en dag så hadde en "snill" dame dumpet en pose med epler som hadde ligget under treet hennes en stund inn i innhegningen og det førte til kolikk og var ikke spesielt morsomt for noen av oss. Hang opp lapp med info om at man bare kunne gi brød. Det tryggeste (og hyggeliste) er nok uansett å spørre
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #11 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg ville spurt ja, og tror at mange synes det er greit dersom man spør - for da beholder de oversikten over hva hesten får å spise. Dersom det er endel forbipasserende i området risikerer man at hestene får periodevis veldig mye ekstra mat, og det kan skape problemer med vekt og fordøyelse. Og uansett om jeg ikke ønsket at hesten skulle få noe, så ville jeg satt pris på at noen spurte (og ikke bare ga), man kan jo til og med risikere å få en hyggelig prat med eieren.
tigerpus1 Skrevet 11. oktober 2009 #12 Skrevet 11. oktober 2009 jeg ville spurt før jeg ga de noe. min hest tåler ikke gulerøtter og får diare av det så det tryggeste er å spørre.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 Brød er ikke hestemat så det ville jeg ikke likt at hesten min hadde fått. Men hvis du spør så får du jo vite hva de synes er ok. Syns det hørtes veldig koselig å ta med kamera da.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #14 Skrevet 11. oktober 2009 Nei. Jeg hadde ikke godtatt det. Hestene kan bli sure, kranglete og bli syke. Ser noen at du gir, vil andre også gjøre det. Ingen får gi mine hester noe fra hendene. Det skal kun jeg gjøre ved belønning og under trening. Ellers så kan de få i krybba om kvelden. Vil heller ikke at hestene skal bli masete på å få noe godt.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #15 Skrevet 11. oktober 2009 Man vet jo aldri hvilke allergier/sykdommer et dyr kan ha, så det er nok tryggest å spørre ja. Jeg vet om en hund som ikke tåler noe som helst, omtrent. Den kan kun spise spesialmat. Får den en ørliten bit brød/kjøtt/annet så blir den kjempedårlig og spyr opp alt med det samme.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 11. oktober 2009 #16 Skrevet 11. oktober 2009 Nei absoulutt ikke! Brød er skadelig for tennene på hesten.. og i tilegg kan det gi utslag på dopingprøve.
Gjest Nattvette Skrevet 12. oktober 2009 #17 Skrevet 12. oktober 2009 Hadde ofte med brødskalker og slikt til ein hest som sto hvor vi pleide gå tur når eg var liten. Eieren sa ikkje noe på dette (og far min kjente han), men den hesten blei stort sett bare brukt til gårdsarbeid da. Gjorde det i mange år fram til den blei drept etter å ha ramlet i ei elv. Men det er nok lurest å spørre ja
Gjest ts Skrevet 12. oktober 2009 #18 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg skal spørre først, men brød kan jo inneholde mye forskjellig. Hvilket brød er bra og hva er ikke bra? De jeg baker selv, regner jeg for bra. De består av 40 % hvetemel og resten 20 % rugmel, kruska kli, havregryn, rapsolje og 20 %sammalt hvete grov. Lite salt. Men så har jeg lest et sted at rugmel i store mengder ikke er bra for hester. Er det riktig? Jeg har ikke tenkt å gi store mengder hvis jeg får lov av eierne. Det var en god ide å kaste noen brødbiter innenfor gjerdet slik at hestene ikke begynner å krangle eller bli vant til å tigge ved gjerdet. Jeg har heller ikke tenkt å gi de hver gang jeg stopper ved gjerdet, hvis jeg får lov å gi de noe da. Jeg vil ikke at de skal forbinde meg med brød og belønning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå