Gå til innhold

Et "basissortement" av leker

Anbefalte innlegg

Gjest Mammat4
Skrevet

Mitt barn, i likhet med de fleste barn i dette landet, har for mye leker etter mors smak. Vi prøver å "oppdra" besteforeldre, tanter og onkler litt, men i tillegg til bursdager og jul, kommer det dessverre mye i hus. I tillegg til at dette tar plass, merker jeg at barnet blir forvirret og tiltaksløs av for mye leker og "rot" rundt seg. Jeg har nå tenkt å ta en skikkelig opprydning og gi overskuddet til trengende nå før jul. Barnet er straks 3 år, og jeg har tenkt meg å sitte igjen med følgende "basis" som jeg mener er leker som stimulerer fantasien og som varer;

1 stor kasse med store legoklosser (duplo) med masse forskjellig både klosser, husdeler, biler, dyr, folk osv.

1 kasse med Brio togdeler og tilleggsutstyr

1 (mindre) kasse med biler og et bilteppe

1 (mindre) kasse med dyr - alt fra kuer til løver og dinosaurer (er veldig populært. Han leker mye med dette)

Komfyr + noen lekepanner og et koppestell

En dukke i trille + et par skift med dukkeklær.

I tillegg da til bøker og puslespill.

Tegne/malesaker, plastilina og store perler har vi i en "hobbyskuff" på kjøkkenet slik at mor har litt kontroll.

Kommer til å oppfordre til at barnet får bøker, musikk, lego, Brio eller andre gode, "varige" leker fremover.

Er dette for mye eller for lite etter deres mening? Man må jo ha litt bytte på syns jeg. Kan jo ta noen kasser inn og ut på boden for å holde interessen ved like.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig med deg, og synes dette høres ut som et fornuftig utvalg :)

Vårt barn er yngre enn deres da, men han leker stort sett med duplo eller togsett, så det er det vi har stående fremme.

Skrevet

Så flink du er! Vi har så masse "søppel". Og det har som regel vært briotogene, legoen, bilene og bilteppet som har vært lekt med!

Skrevet
Mitt barn, i likhet med de fleste barn i dette landet, har for mye leker etter mors smak. Vi prøver å "oppdra" besteforeldre, tanter og onkler litt, men i tillegg til bursdager og jul, kommer det dessverre mye i hus. I tillegg til at dette tar plass, merker jeg at barnet blir forvirret og tiltaksløs av for mye leker og "rot" rundt seg. Jeg har nå tenkt å ta en skikkelig opprydning og gi overskuddet til trengende nå før jul. Barnet er straks 3 år, og jeg har tenkt meg å sitte igjen med følgende "basis" som jeg mener er leker som stimulerer fantasien og som varer;

1 stor kasse med store legoklosser (duplo) med masse forskjellig både klosser, husdeler, biler, dyr, folk osv.

1 kasse med Brio togdeler og tilleggsutstyr

1 (mindre) kasse med biler og et bilteppe

1 (mindre) kasse med dyr - alt fra kuer til løver og dinosaurer (er veldig populært. Han leker mye med dette)

Komfyr + noen lekepanner og et koppestell

En dukke i trille + et par skift med dukkeklær.

I tillegg da til bøker og puslespill.

Tegne/malesaker, plastilina og store perler har vi i en "hobbyskuff" på kjøkkenet slik at mor har litt kontroll.

Kommer til å oppfordre til at barnet får bøker, musikk, lego, Brio eller andre gode, "varige" leker fremover.

Er dette for mye eller for lite etter deres mening? Man må jo ha litt bytte på syns jeg. Kan jo ta noen kasser inn og ut på boden for å holde interessen ved like.

Jeg tenker likt med deg, og synes du er flink som gjennomfører dette. Jeg har en treåring og en fireåring, og ser at også mine leker mest med overnevnte leker. Mine er i tilleg veldig interessert i bøker, blader og lydbøker.

Jeg merker at jeg i større grad blir "småkvalm" av alle lekene ungene får. Sist julaften ble ungene lei av å åpne gaver før de var halvveis! Jeg prøver å "oppdra" besteforeldre til heller å kjøpe skikkelige ting de trenger, evt sette penger på konto til barna, i stedet for å komme med så mange gaver som bare fyller opp rommene.

Dette "gavepresset" på ungene er voksenskapt, og jeg merker at jeg i større grad prøver å la barna leke med "alternative" ting for å stimulere fantasien (nei, jeg er ikke steinerskole...), for føler at ungene kan sitte på en haug med leker og kjede seg.

Nei, jeg tror jeg gjør som deg, og gir bort en del. Det er nok mange barn som vil ha mye større glede av disse tingene!

Skrevet

Vi pleier å sende ut ønskeliste på mail til tanter, onkler og besteforeldre, for å unngå at barna ender opp med leker de allerede har, eller ikke trenger.

På ønskelisten står gjerne også klær barna trenger,og de ønsker seg også penger. Barna synes det er stas å spare til for eksempel litt større Lego ting eller DS spill, og det koster jo en del.

I tillegg tar jeg en opprydding i smårask en gang i året, sånne kinderegg ting o.l blir jo bare liggende og samle støv, og blir et ork for ungene å rydde opp når de slenges ut over gulvet.

Ting som ligger på rommene i over et år uten å brukes, gis bort eller havner hos Fretex.

Skrevet

Vær sikker på at du ikke kvitter deg med leker barnet selv synes er viktige.

Det er mye bedre å ha esker som sirkulerer mellom barnerommet og boden.

En treåring kan også være med og ta noen valg, f.eks ved at de lekene h*n ikke leker med lenger, kan gis bort til barnehjem eller fretex så noen barn som ikke har leker, kan få noen.

En venninne av meg opplevde det som svært overkjørende og urettferdig å bli fratatt yndlingsleker som treåring, da grunnet flytting mellom kontinenter. Dette ble husket selv som voksen.

Gjest gjest_fruen
Skrevet

Dette var et veldig godt tips! I stuen har vi nå, til vår 14 mnd gamle datter, følgende:

2 dukker (selv om hun kun leker med den ene, men jeg har ikke hjerte til å fjerne den andre)

1 kasse med Duplo (som hun nettopp har fått, og som hun ikke skjønner vitsen med ennå, men jeg håper at det faller i smak med tiden)

lekekomfyr med div mat/kopper/kar/kjeler (prøver å begrense det, ikke nødvendig med 10 kopper feks)

puttekasse

dyr (små i plast, hest, ku osv)

barnekeyboard (populært!)

bøker (det opptar 90% av leketiden hennes)

tunnellen fra IKEA (også populær)

Resten av rotet, som hovedsaklig består av kosebamser og dritt, står foreløpig på rommet hennes, men skal til loppemarked ASAP. Godt å gi henne færre valg, slik at hun lettere finner fram i haugen sin.

Gjest gjest_fruen
Skrevet
Dette var et veldig godt tips! I stuen har vi nå, til vår 14 mnd gamle datter, følgende:

2 dukker (selv om hun kun leker med den ene, men jeg har ikke hjerte til å fjerne den andre)

1 kasse med Duplo (som hun nettopp har fått, og som hun ikke skjønner vitsen med ennå, men jeg håper at det faller i smak med tiden)

lekekomfyr med div mat/kopper/kar/kjeler (prøver å begrense det, ikke nødvendig med 10 kopper feks)

puttekasse

dyr (små i plast, hest, ku osv)

barnekeyboard (populært!)

bøker (det opptar 90% av leketiden hennes)

tunnellen fra IKEA (også populær)

Resten av rotet, som hovedsaklig består av kosebamser og dritt, står foreløpig på rommet hennes, men skal til loppemarked ASAP. Godt å gi henne færre valg, slik at hun lettere finner fram i haugen sin.

... må legge til at dette gjelder ting hun ikke leker med, og ikke ting som jeg av en eller annen grun ikke ønsker at hun skal leke med (fordi de er stygge e.l.)

Gjest Gjest_Caramba_*
Skrevet

Kjempebra utvalg. Jeg vurderer det samme selv. Jeg blir litt irritert på besteforeldre som stadig kommer med billige plastleker..... Barnet leker med dem en liten stund og så er de uinteresserte, eller greia går i stykker. Nå har vi bedt om at vi ikke får mere lekegaver før jul for ikke å ødelegge den spenningen fullstendig.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Smart å rydde unna litt leker, men husk at barn også er forskjellige. Noen barn er f.eks interessert i Barbie, biler, eller babydukker og da synes jeg barna skal få lov til å ha mye av dette, og det ønske seg tilbehør osv. Barna må få lov til å dyrke interessene sine litt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Et tips til besteforeldre, tanter o.l. er å be dem gå sammen om de større legotingene slik at barnet får det det ønsker seg.

Selv har jeg sluttet å kjøpe leker da jeg vet at barna drukner i det - de får klær.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Jeg kan absolutt anbefale å rotere på lekene. Del opp i forskjellige kasser og sett på boden, og så byttes det etter en måned. Kjempepopulært hos barna.

Skal lekene gis bort, tenk over om det er en barneavdeling på et sykehus i nærområdet. Der trengs det ofte nye leker, da lekene gjerne blir "lånt" med hjem.

Skrevet

Vi har innført rydding av leker som tradisjon rett før jul. Snakker om det og forbereder barnet i forkant: "det må jo bli plass til gavene".

Noen leker puttes i kasser i boden slik at lillesøster kan arve. (disse blir også tatt frem innimellom hvis vi har en kjedelig dag). Andre leker lånes ut: jeg og broren min samarbeider om leker slik at våres to familier kun trenger å kjøpe ett oppsett av ting.

Søpleleker (type kinderegg innhold) forsvinner på mystisk vis ned i søplebøtten.

Skrevet

Synes det hørtes ut som et veldig godt utvalg :) Flink mor! Var verken for mye eller for lite, akkurat passe spør du meg. Om barnet misliker å skulle kvitte seg med tingene, snakk med det, la det få være med, og kanskje minn på at det kommer jo mer til jul? Lykke til. :)

Skrevet

Vi har heldigvis besteforeldre som er flinke til å følge ønskelister. De er ikke så opptatte av å få kjøpe leker. (De kjøper litt, men har det meste hjemme hos seg selv.) De synes det er mye mer stas å få lov til å kjøpe "større ting" som sykkel, ski, ny dyne eller seng eller hva det måtte være barnet trenger der og da.

Dessuten "skjemmer de oss bort" med å kjøpe dyre kvalitetsklær til jul og bursdag. Sånne som brukes hele tiden, og kan arves videre til neste barn.

Selvfølgelig får de kjøpe en og annen leke. Men da er det gjerne etter hva barnet "trenger" eller ønsker seg. Type nytt pusslespill eller mer duplo.

Synes utvalget du skisserer høres bra ut.

Men jeg ville kanskje startet med å bare gjemme det bort, for å se om det er noe barnet plutselig savner. Som du ikke trodde var så viktig.

Er litt dumt hvis det plutslig er helt borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...