Gjest Kattepine Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Vi er på utkikk etter ny sofa, en prosess som sikkert kommer til å ta litt tid. Håpet er å finne en sofa som varer i noen år, og da må vi ta hensyn til bruken... Vi har to pusekatter, de klorer egentlig ikke noe særlig på møblene, men noen ganger trenger de klørne for å feste grepet, og det kan gå utover møblene. Jeg har litt lyst på skinnsofa denne gangen, men lurer på hvor praktisk det er i forhold til katteklør? Noen sier at skinn er best, andre sier at kattene riper opp sofaen og at stoff derfor er bedre når man har katt.. Har noen av dere innspill til hva som er best?
Virreliten Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Vi har 3 katter og hadde ullsofa. De hadde et favoritthjørne som ble litt mishandlet etterhvert. Så fikk vi slengt etter oss en skinnsofa som ikke har interessert dem det minste. Men den er i tykk hud, også bak, hvor det ellers pleier å være pvc på de fleste sofaer og stoler. Jeg hadde trodd de ville prøve seg, men dengang ei.
Gjest TS Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 Det høres jo bra ut, Virreliten. Flere med erfaringer?
leirbål Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Du kan jo vurdere å oppdra kattene dine litt heller? Jeg har aldri hat en kat som har klort møblene. De kan ligge der så mye de vil, men ikke klore. Heller ikke å komme opp.
Ciara Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg vil anbefale alcantara (mikrofiber). Jeg har to katter, den ene har en tendens til å ville klore på stoffer med grov tekstur. Men mikrofiber er hun ikke interessert i. Sofaene er et par år, og man kan ikke se på den at vi har katter i huset. (Til den som sa noe om oppdragelse - det er ikke bare å oppdra en katt til å la være, du kan tro jeg har forsøkt. Men hun er veloppdragen på alle andre områder, bare ikke dette. Den andre katten min, derimot, har aldri vært interessert i å klore på ting.)
Gjest farge Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Vi har ogå skinn,og kattene har aldri brydd seg, tror det er litt løst vevede toffer som friter til å kvese klør!
Virreliten Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Ullsofaen vi hadde var alt annet enn løst vevet, og var like fin 10 år gammel som ny. Bortsett fra i "kattehjørnet", da, men etter å ha klippet vekk løse tråder var det ikke veldig synlig. Og det rørte de aldri så vi så dem, de har bare lagt igjen bevisene for de ulovlige aktiviteter på alenehjemmefestene. Og man kan vanligvis ikke oppdra instinkter ut av en katt. Våre er stort sett ute og kvesser klør på trær og stokker, så behovet til å kvesse inne burde vært fraværende. Det forrige gulvteppet i ull klarte de å ødelegge fullstendig, et Ikea-teppe av særlig dårlig kvalitet og løst i veven. Wiltonteppet i ull vi har nå bryr de seg ikke om.
leirbål Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 (endret) (Til den som sa noe om oppdragelse - det er ikke bare å oppdra en katt til å la være, du kan tro jeg har forsøkt. Men hun er veloppdragen på alle andre områder, bare ikke dette. Den andre katten min, derimot, har aldri vært interessert i å klore på ting.) Ok. Jeg aner ikke noe om det er mulig eller ei. Bare at jeg ikke har vært plaget med det. Vi har hatt seks katter i årenes løp, og de har ikke klort. Vi har klorebrett inne som er i hyppig bruk, og de kan gå fritt ut og klore på hva de vil. Hvis de har forsøkt å klore andre steder inne har jeg sagt strengt nei, og båret dem bort til klorebrettet og satt forpotene deres på det. Når de klorer på det og jeg ser det, får de skryt. (Den jeg har nå går ofte bort for å klore når jeg er i nærheten. Hun mjauer skuffet om hun ikke får skryt og en klapp. ) Endret 10. oktober 2009 av leirbål
pantera Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har skinnsofa, og katten har ikke satt noen merker i den. Har ikke erfaringer med stoffsofa, men det har gått veldig bra med skinnsofa.
Dr_ag_on_86 Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har skinnsofa og har ingen problemer med kloring på denne, selv om jeg har 3 kattunger på 17 uker... de bruker klorebrettet hyppig, og er ikke interessert i å krore på sofaen, en kontorstol i stoff har dog blitt klort litt på. En annen grunn til at jeg bestandig vil velge skinnsofa er at disse er mye lettere og holde rene når man har dyr. Sroffmøbler en katt/hund i røytesesongen er mye arbeid. Samme hvis katten har et lite uhell med tissing (f.eks ved urinveisinfeksjon kan de tisse plasser som de ikke bruker til vanlig) er det mye enklere å tørke av en skinnsofa da det ikke trekker så lett inn. Og har katteurinen først trukket seg inn i et stoffmøbel er det vanskelig å hindre de å tisse der igjen (har selv nettopp måttet kaste en dyr hundeseng da katten min hadde et uhell der, og til tross for at jeg vasket den rundt 10 ganger med spesialmiddel spesielt for å fjerne urin, fortsatte katten å tisse i den... ) Så nå blir det skinnmøbler til bikkjene også...
Alison Skrevet 10. oktober 2009 #11 Skrevet 10. oktober 2009 Vi har skinnsofa og har ikke hatt problemer med kloring på denne. Jeg vil anbefale å ha et klorebrett lett tilgjengelig for kattene. Hos oss blir det brukt flittig og møblene slipper unna kloring.
Vintilla Skrevet 10. oktober 2009 #12 Skrevet 10. oktober 2009 Ekte skinnsofa tåler en god del, men juksemateriale eller stoff krever en katt som ikke syns det er stas å bruke klørne andre steder enn på klorebrett eller utendørs.
Gjest Catwoman Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 skinnsofa er nok mest ideelt når man har katt, like mye fordi katehårene er lettere å fjerne. Også tror jeg ikke skinn er like godt å klore i som stoff. Jeg er ikke noe glad i skinn, så jeg har valgt stoff likevel, og det har godt bra så langt. Han får kvesse klørne sine på teppene, for de tåler det, og det gjør han som regel. Det er ikke så lett å lære opp en katt nei - dessuten klorer katter noen ganger uten å klore, på en måte - de strekker seg gjerne med klørne ute. Så hekter klørne seg fast i ting, og det nytter ikke å ta katten for det - for den forstår jo ikke at den har gjort noe galt.
Gjest Cupcakes Skrevet 14. oktober 2009 #14 Skrevet 14. oktober 2009 vi har skinnsofa og katt, hun har ikke brydd seg om å kvesse klærne på sofaen, hun kvesser klørne på et ullteppe som stort sett alltid ligger i sofaen men aldri på selve sofaen. også er det veldig deilig å slippe alle kattehårene som henger igjen i vanlige stoffsofaer, det slipper man med en skinsofa
Gjest Evo Skrevet 14. oktober 2009 #15 Skrevet 14. oktober 2009 Kattene her i huset kvesser klør på ALT bortsett fra skinnstolene og skinnsofaene. Bra invistering syntes jeg
Gjest BrennheteBadeand Skrevet 14. oktober 2009 #16 Skrevet 14. oktober 2009 Her har det så vidt blitt noen merker i skinnsofaen, men det er pga at minste pusen her var litt ivrig da han var liten å klarte ikke helt å hoppe opp i den, å dermed fikk han tak med fram labbene men fikk ikke med resten å sklei ned igjen. Men å kvesse klørne i sofaen gjør dem aldri.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #17 Skrevet 21. oktober 2009 Vi har hatt skinnsofa, av god kvalitet, men den så ikke ut etter 2 år med katt. Det var riper over det hele. Vi har maaaange kloremøbler og andre ting hun kan bruke, men når hun får det for seg løper hun som en gal igjennom huset og har med sofaen i samme slengen. Nå har vi stoffsofa, men har kjøpt et trekk til å ha over sofaen. Det hjelper! Vi har også et barn så ha slipper vi søl på selve putene, alt kommer på trekket som kan vaskes. Katten ligger unna sofaen, tror ikke hun liker å klore på trekket(det er litt grovt). Trekket kommer av når vi får gjester...
Gjest Gjest_Kvisten_* Skrevet 21. oktober 2009 #18 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg syns det er mest praktisk med skinnsofa og dyr! Mye kan skje, de kan tisse, være grapsete, spy, føde.. Ja, alt mulig Da er det greit å kunne vaske av lett... Det vi har gjort med katter som klorer på møbler er å henge opp slikt klorestativ rett ved siden av sofaen på veggen... Det har alltid funket hos oss og vi har hatt endel katter hjemme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå