Gå til innhold

Hva synes dere om denne bidragsavtalen?


kløverdame

Anbefalte innlegg

Jeg og min eks. hadde en privat avtale om at han skulle ha tilbake fra meg halvparten av det han betalte i bidrag. Altså en avtale kun mellom oss, som ingen andre visste om. Han hadde en inntekt nær 400.000, og jeg var arbeidsledig.

Er det forresten andre som har slike private avtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

Hvorfor skal han ha tilbake halvparten når du er arbeidsledig?

Syntes ikke det hørtes rimelig ut i det hele tatt jeg.

Bidrar han mye med klær og sånnt utennom da eller??

Jeg får bare minste bidrag,tror ikke at faren til mitt barn betaler bidrag i det heletatt....

Troro han nekter.

han vill jo heller ikke ha kontakt med barnet,

Det er mitt til felle.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hvorfor skal han ha halvparten av bidraget tilbake? Jeg tror nok du må komme med litt flere opplysninger dersom det skal være mulig å mene noe om dette.

Det er jo faste satser på bidraget, og i og med at han tjener såpass så bør han ha råd til å være med på å forsørge barnet sitt. Det er nemlig det bidraget skal gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalen ble gjort rett og slett fordi han ikke likte at jeg skulle få bidrag(egentlig stønad i det hele tatt). Han hadde ikke andre store utgifter, ihvertfall ikke livsnødvendige. Han spiser middag hos sine foreldre hver dag, og de har også bidratt med klær til han.

For å "straffe" meg ekstra sa han senere opp jobben, og han nektet å søke om dagpenger. Han har til nå levd på oppsparte midler, og fått økonomisk hjelp fra sine forldre. Nå står det så dårlig til at han må be meg om lån til å betale barnebidraget. Han har nå endelig søkt om dagpenger da men..han har altså levd uten inntekt i over 6 måneder. Hans foreldre ville ikke gi han så mye mere. De har imidlertid lagt all skyld på meg, og fortalt meg hvilket jævligt menneske jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke låne han penger for at han skal betale bidraget!! Om han ikke kan betale får du utbetalt minstebidraget, og han opparbeider seg gjeld. Jeg begriper ikke hvorfor du finner deg i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Dette er d teiteste jeg noensinne har hørt.

Be din X om å holde kjeft,spørre ham om du gjorde deg selv gravid??

Gi derefter fanden i denne avtalen,og hans uttalelser om deg.

D er ikke for mye å be om at folk betaler sine barnebidrag1212[ Dette Innlegg er endret av: sexysadie den 2002-04-24 16:13 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

Helt enig med SS hær....

Du skal ikke gå med på denne avtalen,du skal ha fullt bidrag og han har ingenting han skulle ha sakt.....

Tenk på deg og ditt barn og hvor mye mer dere trenger pengene enn det han gjør...

Forstår ikke han jeg,det er jo hanses barn det er snakk om.

Vill han ikke at barne skal ha det best mulig ,jeg vil si at han er svært egoistis og egosentrisk og tenker ikke to ganger på barne sitt engang.

Du skal ha fullt bidrag !!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si det, men dette mannen høres virkelig ut som en dust.

Det er deres FELLES barn det dreier seg om. Han betaler ikke bidrag til DEG, men til BARNET SITT.

Selv om forholdet mellom dere ikke er det beste, så er det alle foreldres fordømte PLIKT å gjøre det man kan for at et samlivsbrudd skal berøre barna minst mulig, både materielt og følelesesmessig.

Det er forøvrig også ganske utrolig at du gikk inn på en slik avtale. Hvis du er arbeidsledig og han har en god inntekt er det INGENTING som taler for at han skal få tilbake halvparten av bidraget. Jeg skjønner at du kanskje er i en vanskelig situasjon, men du må først og fremt tenke på barnet. Din ex er et voksent menneske som må ta ansvar for sine handlinger, og da i første rekke de barn han har vært med på å sette til verden.

Jeg lurer forresten også på hva som rører seg i hodet på en mann som slutter å jobbe for å slippe å betale barnebidrag TIL SITT EGET BARN.

Skaff deg støtte og hjelp til å takle dette, og finn deg ikke i å bli manipulert på denne måten.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

hvis du krever bidrag gjennom fogden - altså får Trygdekontoret til å hjelpe deg - så vil du uansett få både bidrag og overgangsstønad. Jeg er helt enig i de andre innleggene her. Pengene skal gå til barna og ikke deg.

På spørsmålet ditt - så ja jeg vurderer å ha privat avtale med min eks. Jeg må bare regne på det først, og se om jeg har råd til å la han "slippe unna". Men hvordan ordner man "store utgifter" blir dette delt på begge to? f eks vinterstøvletter, parkdress, ski, skøyter - altså ting som koster f eks over 700 kr. Noen med erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk en viktig ting. For å kunne få overgangsstønad må man kreve bidrag gjennom bidragsfogden. Man kan altså ikke ha privat bidragsavtale og samtidig få overgangsstønad.

Høres ut som om han prøver å lure deg trill rundt. Er så sjeleglad for at mine barns pappa ikke er en fullstendig idiot selv om ikke jeg ville bo sammen med han lengre. Alle bidrag er betalt og alle samvær har fungert uten problem nå i 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må også ta hensyn til at du skatter av hele beløpet og han får fradrag for det som er betalt i bidrag.

Uansett så er jeg enig med de andre her at dette er en dårlig avtale. At han velger å avstå fra dagpenger og å leve for oppsparte midler, det får være hans valg. Høres veldig umoden ut, spør du meg.

Å ta det gjennom trygdekontoret sikrer deg iallfall minstebidrag uavhengig av om han betaler eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg var arbeidsledig så fikk jeg redusert overgangsstønad i tillegg til dagpenger. Og siden jeg fikk overgangsstønad så måtte selvsagt bidragsavtalen gå gjennom trygdekontoret. Så jeg har alltid fått utbetalt i bidrag det jeg skulle ha etter regelverket.

Men denne avtalen gikk altså mellom oss to foreldre uten at noen andre visste om det. Jeg betalte halvparten tilbake til min eks. etter at jeg hadde mottatt pengene fra trygdekontoret. Han fikk altså tilbake omtrent halvparten av det han hadde innbetalt.

Det er mange som klager over høye barnebidrag..lurer på om det er flere fedre som har ordnet seg slik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ligningskontoret får vite om dette, vil han få straffeskatt. Han har nemlig fått fradrag for innbetalt bidrag men unnlatt å oppgi at dere i tillegg har en privat avtale som gjør at han får en del av pengene tilbake.1212[ Dette Innlegg er endret av: Flo* den 2002-04-27 22:16 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...Må bare få sagt det!!

Dette høres helt tullete ut?!!

Du betaler han tilbake bidrag som han får fradrag for og som du faktisk skatter av??

er vel nevnt her tidliger,men de pengene er for ungene,de trenger vel klær og utstyr?Hvor mange barn er det snakk om?

Bidrar han med penger når de skal ha for.eks sykkel eller litt dyrere ting?

Jeg bare lurer....sånn for å prøve å forstå galskapen i det hele..ikke noe vondt ment,men dette høres ut som om du blir lurt en smule...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Kløverdame, det er ikke vanlig å ha slike avtaler. Og Ja, det er nok ganske vanlig at menn (og kvinner) klager på høye bidrag.

Men sett deg ned og lag en oversikt over hva du har av utgifter fordi du tar deg av barnet dere har fått sammen.

Regn da med alt fra at du må ha større leilighet, til at du ikke kan ta kveldsjobb uten å ha dagmamma.

Finn ut hvor mye dette beløper seg til i året. Jeg vil anta det er MYE mer enn de pengene han betaler i bidrag til deg.

Min samboer har privat avtale med sin eks om deres barn. Men det er en avtale som går på at de følger reglene, men overfører pengene seg i mellom i stedet for via bidragskontoret. Skattetrekk og alt annet gjøres også etter reglene.

De er også åpne om ligninger etc. slik at alt er etterkontrollerbart for begge parter (vedr. faktisk størrelse på hans lønn f.eks.)

Dersom partene samarbeider godt, og kan stole på hverandre, kan dette fungere, men slike private avtaler som du og din eks har virker helt fjernt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at Sissans svar var godt - men dersom du mottar overgangsstønad kan du MÅ bidraget gå gjennom trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Til kløverdamen: Ja det er nok flere menn som har en slik avtale - og ja vi er nok dumme som går med på dette. Men hva gjør man ikke da? Det er jo for at samarbeidet med barna fremdeles skal kunne fungere.... ooooffff jeg blir så jæ sliten og oppgitt av dette pengemaset.

Jeg har tilbudt min ex at han kan få halvparten av barnetrygden - men dette er ikke nok, han vil ha mere penger. Han synes det er så urettferdig at jeg mottar støtte, og at han må betale. Hvis jeg ikke betaler tilbake mer, vil han gå til rettsak for å få mer samvær med barna, slik at han slipper å betale så mye.

Barnas beste !!!!! nei det er ikke relevant i det økonomiske oppgjøret. Avtalen han var helt enig i - den gjelder ikke lenger.

Til Sissan: hvorfor har din mann en privat avtale når avtalen går ut på å følge lovverket? Jeg skjønte ikke dette helt. Og hvordan samvær har han (dere) med hans barn?

Hvorfor jeg spør om dette er fordi hvis jeg går inn på en privat avtale med min ex så vil jeg måtte skatte av det beløpet han gir meg og sitte igjen med under halvparten av hva jeg ville fått hvis avtalene går via Trygdekontoret. Da vil jeg ikke kunne opprettholde en levestandard for mine barn som de fortjener. Dvs da blir det ingen nye klær, fritidsaktiviteter, utstyr eller noe - det er rett og slett ikke penger igjen.....

Javel - jeg kan ta meg en ekstrajobb, høre med venner og bekjente om de kan være barnevakt - men når skal jeg være sammen med barna mine da??????

Uansett hvordan jeg vrir og vrenger på situasjonen så blir mine barn skadelidende. Jeg synes det er for jæ.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turi

Hei Anonym!

Jeg er ikke sikker på hvorfor de har privat avtale, den var der da jeg kom inn i bildet.

De har aldri vært gift, "bare" samboere, og da de flyttet fra hverandre gikk det hele for seg i rolige termer.

Jeg vet bl.a. at han lånte henne en del penger slik at hun skulle kunne kjøpe seg en leilighet, og at hun skulle "betale tilbake" lånet ved at han betalte redusert avdrag i en periode. Kanskje det var derfor?

Forøvrig visste jeg ikke at skattereglene var annerledes ved private avtaler? Kan du forklare hva dette innebærer? I dag skatter moren for bidragspengene, mener du at dette er feil? Det er slik det står beskrevet i veiledningen til selvangivelsen at det skal foregå.

Frem til nå har vi hatt barnet hver onsdag og annenhver fredag til mandags morgen. Vi ønsker å ha ham mer, og jeg tror kanskje vi er i ferd med å øke samværet til onsdag-mandag morgen de ukene vi har helg.

I tillegg har vi barnet en uke nå og da, og feriene deles mellom oss.

Det blir jo aldri NOK samvær med et barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissan,

formulerte meg kanskje litt dumt - fordi skattereglene er ikke anderledes. Men skal prøve å forklare. Hvis vi tar bidragssaken gjennom trygdekontoret, så vil jeg i tillegg til bidrag også motta overgangsstønad i en periode (2 år for mitt vedkommende). Men hvis vi har privat avtale så faller denne bort - slik at for min del så vil jeg motta ca kr 3500 netto ved en privat avtale og ca kr 6300 netto hvis saken går gjennom trygdekontoret.

Så derfor skjønte jeg ikke helt hvorfor de har en privat avtale hvis alt allikevel går etter regelverket.

Man kan jo selvfølgelig ha en privat avtale hvor man skriver opp minstebidrag men at mor mottar mer - dvs hvis minstebidraget er f eks 1500 kr og mor mottar 3000 kr så vil far få fratrekk for kun 1500 og mor kun få inntektsført 1500.

ble kanskje litt rotete dette her også.... icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turi

Takk for svar!

Overgangsstønads-ordningen aner jeg ærlig talt ikke hva innebærer. Dersom moren til barnet har gått glipp av den fordi de har privat avtale, er jo det veldig dumt. Nå har de vært fra hverandre i mange år, så det er sikkert for sent å endre på.

Uansett fungerer det heldigvis greit, og mannen min klager ALDRI på bidraget han betaler. Fordi han vet det går til barnet og at barnet har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...