Gå til innhold

bettenelse i sår

Anbefalte innlegg

Gjest Pannekaker
Skrevet

Ser ut som om pus har fått bettenelse i et sår etter en slosskamp, skal man da se ann såret i løpet av helgen, eller dra til dyrlegen i dag? Er grønn og gul gugge under og litt på det.

Videoannonse
Annonse
Gjest bilgæren
Skrevet

Ville nok dratt til veterinær.

Om du ikke rekker det idag, så dra på apoteket og kjøp klorexidin og brulidin.

Så renser du og smører deretter såret. frem til mandag.

Er det så betent som du sier, så må nok pus ha antibiotika!

Jo før jo bedre.

LYkke til.

Skrevet
Ser ut som om pus har fått bettenelse i et sår etter en slosskamp, skal man da se ann såret i løpet av helgen, eller dra til dyrlegen i dag? Er grønn og gul gugge under og litt på det.

Min erfaring er at bittsår mye oftere blir infisert enn sår etter kloring. Katter har mye bakterier i munnen. Hvis du fikk renset såret relativt kort tid etter at slosskampen fant sted forsvinner det som regel greit av seg selv.

Men blir det rødt og med hevelse, og katten har feber og tydelig ubehag (de prøver ofte å klø hull på det) så må man dra til dyrlegen. Det kan danne seg veldig mye betennelse i slike sår, og dyrlegen må ofte snitte opp og tømme pusset ut.

Skrevet

Jeg hadde ikke ventet med å dra til dyrlegen.

Katten min hadde sår på magen som han vasket større og større, fikk resept på salve og har krage på og er på bedringens vei nå.

Ofte klarer de ikke å la sår være i fred slik at det rekker å gro.

Skrevet

Jeg ville dratt til veterinær. Hvis du ikke kan gjøre det i dag, kan du rense såret. Har du ikke klorhexidin, kan du koke opp vann med en god neve salt og rense med lunkent saltvann. Har du aloe vera, kan du smøre det på såret etter at det er renset. Eventuelt kan du bruke honning (hundekjørere bruker det iblant når potene sprekker, men jeg tror ikke de venter til det blir betennelse) - honning virker bakteriedempende. Har du ingen av delene, eller har flytende solhatt, ville jeg renset såret med solhatt som er oppløst i sprit.

Men en betennelse skal tas på alvor. Først kan du prøve å rengjøre og fjerne all guffen, men - jeg er ikke vant til katter, men til hunder - jeg ville kontaktet veterinær på telefon i kveld og spurt hva de mener.

Er det lang vei til veterinær og du ikke har mulighet nå, så rens så godt du kan, men vent ikke med å kontakte veterinær om ikke såret virker bedre i morn tidlig. En annen ting er at katter kan sprelle en del, en hund kan ligge mer rolig så det er ikke sikkert du klarer å rense såret alene. Et tips er å rulle katten inn i et teppe, da kan den ikke klore eller komme seg løs mens du steller såret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...