Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg står uten jobb. Ble arbeidsledig i sommer. Jeg kan ikke søke på jobber, da jeg er sykmeldt og kommer til å være det ut svangerskapet. Jeg har rett på engangsstønad, så lenge jeg ikke har jobb å søke permisjon i fra. Jeg har rett på barnetrygd etter at barnet er født. Det er på 970 kr. Er det noe annet jeg har krav på? Noen som vet?
Gjest Shade Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg står uten jobb. Ble arbeidsledig i sommer. Jeg kan ikke søke på jobber, da jeg er sykmeldt og kommer til å være det ut svangerskapet. Jeg har rett på engangsstønad, så lenge jeg ikke har jobb å søke permisjon i fra. Jeg har rett på barnetrygd etter at barnet er født. Det er på 970 kr. Er det noe annet jeg har krav på? Noen som vet? Hvor langt ut i svangerskapet er du? Fant denne på NAV: Hvem kan få foreldrepenger Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Og hvis du er sykemeldt nå så får du vel også sykepenger som du betaler skatt av og som regnes som pensjonsgivende inntekt Tror du fortsatt kan ha mulighet til å få vanlig svangerskaps permisjonspenger, har du snakket med noen fra NAV?
Gjest Gjest_hmmm_* Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Hvor langt ut i svangerskapet er du? Fant denne på NAV: Hvem kan få foreldrepenger Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Og hvis du er sykemeldt nå så får du vel også sykepenger som du betaler skatt av og som regnes som pensjonsgivende inntekt Tror du fortsatt kan ha mulighet til å få vanlig svangerskaps permisjonspenger, har du snakket med noen fra NAV? Dersom du har krav på sykepenger og er sykemeldt ut svangerskapet vil du ha krav på fødselspenger også. Engangsstønad er bare ca 35 000. Du sinner skjema ved å søke "fødsel" under skjema på nav.no. Fødsel og sykepenger dekkes av samme kapittel i folketrygdsloven.
Gjest TS Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Men har jeg da krav på både engangsstønad og fødselspenger, eller bare fødselspenger? Jeg har prøvd å ringe NAV, men får aldri snakke med noen som vet noe om dette. Jeg har krav på sykepenger og har fått det siden jeg ble sykmeldt. Jeg er 6 1/2 mnd på vei. Føler meg helt blank på dette området.
Kara W Skrevet 9. oktober 2009 #5 Skrevet 9. oktober 2009 Så lenge du ble sykemeldt før du mistet jobben, og fortsetter å være sykemeldt helt frem til du går ut i permisjon vil du har krav på permisjonspenger. Da får du ikke engangsstønaden. Hvis du har mulighet til det ville jeg rett og slett besøkt NAV heller enn å prøve å ringe dem. Be dem hjelpe deg med å fylle ut alle nødvendige skjemaer, så får du det du har krav på.
Gjest TS Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 Men arbeidsgiveren får ikke gjort dette, så lenge jeg ikke jobber der lengre: For at NAV skal kunne beregne hva du skal ha, er det i tillegg nødvendig at arbeidsgiveren fyller ut blanketten "Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker "- NAV 08-30.01
karisjima Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 Det har arbeidsgiver allerede fylt ut i forbindelse med sykemeldingen din. Permisjonspengene beregnes nå av sykepengene dine.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #8 Skrevet 11. oktober 2009 Men har jeg da krav på både engangsstønad og fødselspenger, eller bare fødselspenger? Jeg har prøvd å ringe NAV, men får aldri snakke med noen som vet noe om dette. Jeg har krav på sykepenger og har fått det siden jeg ble sykmeldt. Jeg er 6 1/2 mnd på vei. Føler meg helt blank på dette området. Du kan ikke få både engangsstønad og fødselspenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå