Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss kattunge, er det for tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Samboeren min og jeg har snakket en del i det siste om å skaffe oss en katt.

Vi vet at det er mange kattunger på Dyrebeskyttelsen som trenger hjem, og begge er enige om at vi skal ha minst én derfra.

Leiligheten er litt liten, og selv om en kattunge sagtens hadde trivdes her som innekatt, er det jo mange som sier at man "må" ha to når de er inne; noe jeg synes blir litt for trangt.

Tingen er at eneste uteareal der vi bor er fire gårder innimellom alle husene.

Vi bor i leilighet, skjønner du, og alle leilighetshusene står på en måte i en ring slik at det er fire gårder i midten, separert av gjerder, og så en liten "hage" i midten med trær og gress og jord.

Jeg har sett en annen katt hoppe rundt her mellom gjerdene, og den ser ut til å komme seg frem bra nok.

Likevel så synes jeg at området virker litt smått, og det er jo risiko for at noen lukke opp en av portene og slippe pus ut på gata.

Det jeg lurer på er vel da:

1. Bør vi oppdra kattungen som innekatt, eller høres utearalet greit ut?

Vi bor i første etasje, så det er ikke noe problem å skulle slippe katten inn/ut de to stuevinduene som peker mot gården/hagen.

2. Hvis innekatt, Må den ha en "venn", eller greier de seg fint med seg selv? Både jeg og samboeren er hjemme mye og ofte, så den vil ikke komme til å gå ensom.

3. Vi har bare bodd sammen i et par måneder (har vært kjærester mye lengre), men begge føler at dette nok ikke blir å slutte helt med det første. Er det for tidlig for oss å skaffe katt?

4. Har noen erfaringer med dette som de vil dele?

5.Og forresten, hvor gjør man av sanden fra tissekassen? Går det greit å bare tømme det i en remapose og kaste den i containeren for "vanlig" søppel?

Og nå en liten hilsen til alle de der ute som garantert vil gi meg en lang tirade om hvor egoistisk jeg er som blablabla noe med kattehold blablabla. Drit i det.

Jeg vet mitt ansvar, og jeg bryr meg ikke om noen synes jeg er egoistisk eller dårlig dyreier. Jeg ber om svar og råd, ikke kritikk.

Endret av LilleLu
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes innekatter er noe tull, med mindre katten er døv e.l. Og om du skal sperre den inne, så bør den så absolutt ha en kattevenn. I tillegg så må den ha boltreplass. Om leiligheten er liten, bør du ikke ha innekatt. Og den høres liten ut når du sier det ikke er plass til to katter.

Utearealene skjønte jeg ikke så mye av. Er det slik at katten blir sperret inne i en bakhage? Jeg synes ikke det hørtes toppers ut det heller, dog bedre enn å være innesperret i en liten leilighet.

Jeg ville ikke skaffet meg katt sammen med en jeg bare hadde bodd med i to måneder.

Jeg synes ikke det høres ut som en voldsomt god idé å skaffe seg en kattunge der dere bor nå.

Jeg har også voldsomt lyst på katt, men jeg venter til jeg bor et sted som faktisk er egnet til kattehold.

Skrevet

Jeg synes ikke at innekatter er noe tull hvis man venner dem til det fra de er små; har sett mange innekatter som klarer seg helt fint (og så slipper man jo alle de lopper/lus/flått/katteids/bittsår og alt som følger med en aktiv utekatt)

Men la oss ikke gå inn på det.

Forresten bør jeg kanskje nevne at så vidt jeg husker er er leiligheten 35 kvadratmeter, men er veldig åpen og plassutnyttende.

Gjest Sarah Wethal
Skrevet

Jeg syns ikke du burde satse på å ha en innekatt, spesielt ikke i en så liten leilighet. Katter er skapt for å være ute, være aktive og om den bare skal være inne på 35 kvm. kan du risikere å få en vilter og ustyrlig katt som ødelegger mye av inventaret i leiligheten.

Utearealet høres jo for så vidt greit ut, men hvorfor kan den ikke få streife rundt i området dere bor også? Er det mye trafikk der? Kastrerer/steriliserer dere katten kommer den uansett ikke til å streife langt unna, dere kan også få satt inn en mikrochip, i tilfelle den skulle bli borte.

Om dere skaffer dere katt, bør dere bruke litt tid sammen med den ute, så den blir kjent i området og trygg på omgivelsene. At dere har bodd sammen i 2 mnd. spiller vel ikke så stor rolle. Om det skulle bli slutt, er det vel ikke så vanskelig å avgjøre hvem av dere som skulle hatt den!

Skrevet (endret)

Hei! Takk for svar!

Vi bor dessverre et sted med mye trafikk, ja :/

Vi må nok bare ha den i gården og håpe på det beste.

Eventuelt kan vi vel henge opp lapper på de andre portene om at katten ikke må slippes ut av portene?

Vet dere om dyrebeskyttelsens kattunger er kastrerte og vaksinerte, eller må man selv ta slikt?

Endret av LilleLu
Skrevet
Hei! Takk for svar!

Vi bor dessverre et sted med lite trafikk, ja :/

Vi må nok bare ha den i gården og håpe på det beste.

Eventuelt kan vi vel henge opp lapper på de andre portene om at katten ikke må slippes ut av portene?

Vet dere om dyrebeskyttelsens kattunger er kastrerte og vaksinerte, eller må man selv ta slikt?

Du mener vel mye trafikk da?

Du kan ikke regne med at katten vil holde seg innenfor gjerdet. En katt hopper over omtrent hvilket gjerde som helst. Vil den over, så kommer den seg over, tro meg! Men du kan venne den til å bli mer hjemmekjær og holde seg i nærområdet ved å gå med den i bånd en tid, eller følge den ut hver gang den er ute den første tiden. Uansett bør du, etter min mening, holde den inne de første 3-4 månedene.

Ang. det at forholdet deres er såpass ferskt, ville jeg ha inngått en klar avtale før dere anskaffer katt på hvem som skal ha den ved et event. brudd. Og da må den som skal ha katten være inneforstått med at en katt kan bli 17-18 år gammel, og at fremtidig ny bolig må være tilrettelagt kattens behov. Det begrenser valg av bolig veldig.

Skal du ha innekatt bør du absolutt ha to.

Skrevet

Ut i fra det du har skrevet så konkluderer jeg dessverre med at du ikke kan ha katt pr.dd. Hva med hund?

Skrevet

hei

jeg ville nok ventet med å skaffe meg katt i en så liten leilighet som 35kvm jeg hadde den ene pusen min som innekatt de første årene siden vi bodde midt i oslo og hadde 65 kvm det var i minste laget det også.. da bodde mamma og pappa i leiligheten over og hadde broren til min pus, så de hadde leketid hver dag i den ene leiligheten den ene dagen og i den andre den andre dagen. det fungerte greit men jeg har en mye lykkligere katt nå som han får være ute. han er 13 år nå. du bør bruke endel av leiligheten til klatre tårn og lignende skal den bare være inne.

husk også på at en innekatt vil trenge at dere beskytter vinduer og event veranda dør sånn at den ikke stikker ut ved første anledning.

hva med å anskaffe dere en annen type dyr mens dere bor sånn som dere bor ?

Skrevet

En katt har det nok best når den får lov å bevege seg fritt. Men jeg har selv innekatt, som følge av et par uheldige opplevelser med påkjørsel og nabokrangel. Kattene mine har det veldig bra, de har hverandre, og får masse kos, lek og oppmerksomhet. Jeg jobber selv som frivillig på dyrebeskyttelsen, og min mening er at innekatter som oftest har et veldig fint liv. Men jeg vil nok anbefale to katter.

En kattunge fra dyrebeskyttelsen betaler du som regel ca 300 for. Dette inkluderer første vaksine og tre ormekurer. Du får i tillegg ofte spesialpris på kastering - og du signerer kontrakt på at katten skal kastreres. Vaksine nr 2 (ca 450) betaler du selv. Min erfaring er at mange blir overrasket over hvor dyrt det er å ha katt, jeg har nok betalt totalt 4-6000 pr katt det første leveåret.

Dersom du bruker klumpesand kaster du klumpene en gang om dagen, og bytter all sand og vasker doen 2-3 ganger i måneden. Selv bruker jeg små hundeposer som jeg tar rett ut i søpla.

Med tanke på at dere ikke har vært sammen så lenge - ta med hvem sin katt det er i tilfelle brudd i samboerkontrakten deres. Jeg ser alt for mange konflikter rundt kjæledyr i tilfelle brudd.

Skrevet

Leier eller eier dere leil.?

Personlig mener jeg at man absolutt bør ha to katter om man skal ha innekatt, og jeg synes egentlig 35kvm er for lite for både en og to katter. Jeg synes ikke det høres ut som en god idé å slippe den ut i bakgården og stole på at den holder seg der.

Kattunger fra DB leveres vaksinerte, og om de er gamle nok er de også kastrerte.

• 3 uker senere...
Gjest ida gjest
Skrevet

hei!

jeg ønsker å dele noen tanker med deg.

jeg og samboer kjøpte oss en kattunge for 3 uker siden. en nydelig hellig birma.

vi bor i Oslo, eier vår egen leilighet på omlag 65-70 kvm.. vi tenkte lenge på det at vi ønsket oss pusekatt da vi måtte sende bort vår nydelige hund( bare til foreldre som hadde hus). her vil jeg og si til den som foreslo hund, at hund er ikke veldig enkelt.. hunden vår hadde omtrent aldri bjeffet og trivdes godt her. BORTSETT fra når hun var alenen om kvelden, da begynte hun å bjeffe..dette er det negative med å ha hund i leilighet. du har ofte som krav at hunden må være stille/ rolig. dette var noe vi ikke hadde sett for oss at skulle skje, men som det desverre gjorde.

etter dette begynte vi å titte litt rundt etter kattunger.. både renraset og ikke renraset, men valget falt på en hellig birma etter mye researching.. grunnen til at vi valgte hellig birma fra vår oppdretter var bla. at alle generasjoner har vært innekatter, så mye av " driftene" er mye mindre enn hos andre huskatter. og at den er veldig sosial, prater mye og ikke minst er den helt nydelig..

vi har pr idag bare en noe som går veldig bra.. vi studerer så vi er mye hjemme, men jeg tror at så lenge man har tid og krefter til å leke/ kose osv med pusen så går det greit med bare en. vi valgte en hann utifra at de ofte er mer utadvente og sosiale enn hunnene( ofte har også hunner mer "jaktinnstinkter" enn hanner)

vi har valgt å ikke ha han i bånd osv. for at han ikke skal få for stor interesse for utelivet.. men vi har han med på mye. til foreldre, kjører bilturer osv. for at han skal få litt forandring innimellom;-) noe som vi tror vil være bra for pusen senere..

35 kvm trenger ikke være for lite. katter finner de utroligste steder å legge seg. ( vår ligger innerst i et skap blant pappesker liksom.. mens andre ganger ligger han på fanget i flere timer..

når det gjelder å skaffe seg katt sammen er det viktig å tenke seg godt om. vi er bare 19 og 20, men har kjøpt leilighet sammen og har vært sammen i halv annet år og bodd sammen i ca. 3 mnd nå. og jeg mener at det at vi er unge ikke betyr så mye. dersom noe skulle skje derimot mener jeg det er viktig at det er avklart hvem som skal overta katten. så den ikke må omplasseres..

håper dette hjalp litt:-)

Skrevet

35 kvm er veldig lite for en katt. Har hatt innekatt selv på 70 kvm og når hun hadde "trimtid" (noe hun hadde daglig) så spant hun rundt hele leiligheten og oppetter vegger i rasende fart i en times tid. Vi hadde murvegger så leiligheten gikk det bra med; med trevegger eller tapet måtte vi vel helrenovert huset. Alle møbler i huset har med tiden avgått med "kloredøden" også (noe jeg personlig syntes var strålende, siden det var samboers arvede 70-talls møbler).

Dere er ferske samboere, og jeg tror gjerne på at forholdet deres holder i både 2 og 5 år, men en katt blir fort 20 år. Ingen kan si sikkert at de holder sammen i 20 år, og da blir alderen deres faktisk ganske viktig ift. kattehold. Sånn jeg skjønte åpningsinnlegget er dere begge relativt unge. Hva gjør dere med katten hvis det blir slutt? Hvem tar den? Husk at de fleste studenthybler ikke tillater kjæledyr, det samme med mange private utleiere. Å forlate landet, for å studere eller for å "oppdage verden", blir plutselig mye vanskeligere. Selv å dra på en ukestur et-eller-annet sted krever skaff av kattepasser. Har dere råd/nettverk til dette?

Selv angrer jeg enormt på at jeg skaffet meg katt da jeg gjorde, enda jeg var i et "seriøst" forhold (samboere i 3 år, men vi hadde forskjellige fremtidsplaner og burde vel ha innsett at det ikke kom til å vare). 3 år senere gikk vi hver vår vei, og jeg ser katten "min" omtrent en gang i året...

Skrevet (endret)

1. Bør vi oppdra kattungen som innekatt, eller høres utearalet greit ut?

Vi bor i første etasje, så det er ikke noe problem å skulle slippe katten inn/ut de to stuevinduene som peker mot gården/hagen.

- Jeg synes egentlig dere bør ha utekatt eller ingen katt, og spesielt i en såpass liten leilighet. Dersom katten må bruke leiligheten som lekeplass blir den veldig liten, dersom katten også går ute kan den løpe fra seg der, og vil være litt roligere inne. Jeg har bodd på 45 kvadrat og hatt en katt og en hund, det gikk greit siden katten også gikk ute. Da vi fikk to katter til ble det alt for mye, men da skulle vi uansett flytte.

Katten bør uansett holdes inne til den er 6-8 måneder og kastrert, og de første gangene bør dere være med den ut. Jeg synes også dere bør innstille dere på at den vil gå ut av deres gård, med en gang dere slipper den ut uten tilsyn vil den kunne smette ut sammen med andre. Som regel er det også noen smutthull hvor katter kommer seg ut.

Vi slapp vår katt ut i bakgården først, men fikk etterhvert klager på bæsj i sandkassa (selv om det var masse andre katter der fikk vi skylda, siden de så henne gå ut og inn vårt vindu), så da slapp vi henne ut vinduet som var ut mot gata istedet. Det var en del trafikk der, men hun holdt seg der det var stille. Hun var også mest ute om natta, når det er minst trafikk.

2. Hvis innekatt, Må den ha en "venn", eller greier de seg fint med seg selv? Både jeg og samboeren er hjemme mye og ofte, så den vil ikke komme til å gå ensom.

- Innekatter bør være to ja. To katter kan underholde hverandre i langt større grad enn vi mennesker greier.

3. Vi har bare bodd sammen i et par måneder (har vært kjærester mye lengre), men begge føler at dette nok ikke blir å slutte helt med det første. Er det for tidlig for oss å skaffe katt?

- Det er helt ok, så lenge dere er bevisst at en må ta ansvaret dersom det blir slutt. Vi skaffet oss katt etter 6 måneder, og etter snart 8 år er vi fortsatt sammen, og har hund og tre katter. Og begge har hele veien vært klar for å ta ansvaret for alle dersom det blir slutt, hadde det blitt noen diskusjon hadde det nok blitt fordi ingen av oss hadde villet gi slipp på dem. :fnise:

5.Og forresten, hvor gjør man av sanden fra tissekassen? Går det greit å bare tømme det i en remapose og kaste den i containeren for "vanlig" søppel?

- Jepp, det er det jeg gjør. Og bruk klumpesand, spesielt i en liten leilighet, for å minimere lukt. Poser med sand bør heller ikke settes ut i gangen over natta, men bæres rett ut i søpla. Det er også viktig at man har attraktive bæsjevilkår inne, så er risikoen mindre for at katten irriterer noen av naboene.

Endret av Glør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...