Gå til innhold

Hva er en designsofa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Annenhver sofa på finn.no annonseres som "designsofa". Vel - ikke riktig så mange som annenhver, men mange. For meg ser disse sofaene helt vanlige ut - hva skal egentlig til for å definere en sofa som designsofa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt: En design-sofa er en sofa som er designet av en eller annen. For at en sofa/bord/lampe/lysestake skal bli til, så må noen "finne den opp", dvs. designe den. Det betyr at alt vi kjøper er design-varer.

Men i dagligtalen så brukes jo dette spesielt om "dyre" sofaer designet av anerkjente designere. (hvem som helst kan forresten kalle seg designer).

Er enig med deg at det er for mye bruk at ordet "design" på Finn.no.

Men det er vel for å øke interessen for sofaen...

Skrevet

Ja - jeg synes det blir helt latterlig når en helt ordinær, brukt, rimelig sofa fra Bohus eller Skeidar annonseres som "designsofa".

Skrevet

hihi - det er ganske morsomt det du spør om. De fleste ting er jo for så vidt designet av noen...

Selv har jeg en Søren Lund sofa - som går for å være en designsofa (dansk sådan..). Tror neppe de selger den på Skeidar, men de har den i alle fall på Tanum møbler...

Jeg vil kanskje si at designsofaer er "originalene". Hvis man ser på IKEA, Bohus og mange andre steder - og i det hele tatt på både billige og middels dyre sofaer, er de ofte om ikke kopiert så i alle fall sterkt inspirert av møbelklassikere (eller designsofaer om du vil:)). Jeg ville kalle originalene for designsofaer...

Gjest Elastica
Skrevet
Enkelt: En design-sofa er en sofa som er designet av en eller annen. For at en sofa/bord/lampe/lysestake skal bli til, så må noen "finne den opp", dvs. designe den. Det betyr at alt vi kjøper er design-varer.

Men i dagligtalen så brukes jo dette spesielt om "dyre" sofaer designet av anerkjente designere. (hvem som helst kan forresten kalle seg designer).

Enig i mye av det du skriver, bortsett fra det som er uthevet. Mange av de såkalte tingene som går for å være "designting" er kopier av andres design. Det er altså ikke "alt" vi kjøper som er designvarer.

Men enig at det er et betimelig spørsmål. Se forresten på designleiligheter også. Mye god underholdning der.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Designersofa = en latterlig betegnelse amatører setter på en sofa for å prøve å øke eksklusiviteten/interessen/prisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...