Gjest Gjest_Ina88_* Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Hei! Som tittelen sier så har eg en hund (Blanding av border collie og labrador), og har planer om å skaffe meg kattunge over helgen. Hunden er godt voksen (3-4 år), og veldig snill. Eneste er at hver gang ho ser en katt blir ho vill, bjeffer og vil bort. Ho vil sikkert bare leke eller noe, men eg blir usikker. Hvordan skal eg få hunden til å godta en kattunge? Og vil katten få problem med å godta hunden? Vi er to stk som kan passe på hvert dyr når de møtes første gangen, og har planer om å skille dem i ulike rom når vi ikke er til stede. Men noen tips til hva som kan gjøres for at det skal gå bra? Og eg hadde også blitt takknemlig for noen generelle råd om det å få kattunge, hvor lenge skal den være inne før den slippes ut og lignende ting. Ting eg bør tenke litt på i denne sammenhengen.
Gjest Marlo Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Siden det er en kattunge, så vär litt forsiktig. La kattungen sitte höyt slik at den kan föle seg trygg. For all del - ikke hold katten og stikk den borti nesa på hunden - ser så mange som gjör det og ender opp med å bli bitt av hunden og klort ihjel av katten. Kos med katten, så med hunden og så med katten igjen for å "dele" på luktene. Ellers - la de finne ut av ting selv =) Det går som regel veldig fint.
Tabris Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Det pleier å gå helt fint å få en kattunge når du har en voksen hund fra før - hunden lærer fort at kattungen er en del av flokken og vil ikke jage etter den på samme måte som utenforstående katter. Det er som regel en mye lettere prosess enn å ha en voksen katt og få en valp. Jeg ville bare satt kattungen på gulvet og latt dem snuse seg frem selv - men selvsagt under oppsyn. Ang. kattungen ville jeg hatt den inne noen uker til den ble helt vant med huset og anså det som hjemme. Deretter ville jeg blitt med den ut og latt den få utforske hagen gradvis - da også under oppsyn mens den enda er liten.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg er vant med hunder som er vant til katter, og da er det bare å sette kattungen på gulvet. Kanskje la hunden være ute så kattungen får bli litt kjent først? De hundene som ikke er vant til katter, har vært på besøk hos katte-eiere og da har de ikke reagert, annet enn at de ikke har oppsøkt katten. En hund ble redd en hypervill kattunge, som var hundevant fra før og hadde vokst opp med hund. Tabris hadde gode råd. La de ordne opp selv og bland dere minst mulig inn. Hunden kan få et lite klor, men hvis det ikke er en hund som jager katter vil det gå bra. Kan dere besøke noen som har en hundevant katt? Hunden merker at den er på kattens territorium og vil mest sannsynlig holde lav profil.
Gjest Ina88 Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Takk for gode svar! Blei litt beroliget av at hunden sikkert kommer til å godta katten, og ikke løpe etter som ho gjør med alle andre katter ho ser Blir spennende dette her, gleder meg! Og ennå et spørsmål; Hvor ofte bør sanden i kattedoen byttes ut?
Gjest Fugl Fønix Skrevet 11. oktober 2009 #6 Skrevet 11. oktober 2009 Måtte bare le litt av tittelen på tråden Og fortelle at jeg har introdusert kattunger til voksne hunder før. Du får da ofte omvendt resultat; kattunge får hund. Ho vil sikkert bort til kattungen fort, det er som oftest for å bli kjent, slikke etc. Vær veldig obs for kattungen kan reagere lynkjapt med en klo dersom ho ikke liker det, og kattungeklør mot hundeøyne er rått parti. Men det pleier å gå veldig fint.
Sheenaca Skrevet 11. oktober 2009 #7 Skrevet 11. oktober 2009 Kanskje det kan være en idé å la dem få hilse gjennom en stødig grind? Så har begge mulighet til å bestemme selv hvor nært de vil gå. Aller helst er det vel en fordel om hunden er så lydig at den kan kommanderes i dekk, slik at kattungen kan styre kontakten og få hunden mer ned på sitt eget nivå. Kattungen er jo liten og skjør, mens hunden er voksen og forhåpentlig stødig, og burde kunne la kattungen bestemme hvor nært den vil komme. Du har jo en blanding mellom en gjetende hund og en apporterende, så det er jo ingen typisk smådyrmorder du har i hus - du har nok litt bedre forutsetning for at dette skal gå bra enn mange andre. Er det mye Border Colliefakter i hunden din kan du nok heller risikere at den irriterer kattungen grønn ved å gjete den huset rundt...
Gjest TS Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Haha, nå er det i full gang her! Kattunge freser, og hund vil leke. Hmm. Tror det er sant at det er heller kattunge som får hund Hunden er jo overbegeistret for katten, men katten skyter bare rygg og freser =P Lurer på kossen dette skal gå =P
#Angel# Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Vi har en liten hund som er 3 år, og fikk oss en liten kattunge for ca 2 mnd siden. Det begynte også med at hunden ville bort til katten, men katten bare freste. Litt etter litt så gikk det over, og nå har hunden tatt på seg "mamma-rollen" og "kjefter" på katten når den gjør noe den ikke har lov til Og begge to koser seg sammen
Gjest G Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 He he. Det går nok bra. Det virker helt normalt. Den voksne hunden har oppfattet at dette er et nytt familiemedlem og vil undersøke litt. Hunden kan få seg et klor, men da passer den seg litt og da får kattungen litt tid for seg selv. Og da ordner resten seg. Til slutt spiser de side ved side av hver sin skål. Er det en tispe du har? De tar gjerne lettere til seg andre dyrs unger. Jeg har så lyst på en katt, men kan ikke nå. En venninne har fått et kull skogskatter og vet ikke om hun får gitt de bort. De er blandinger, men er mer skogskatt enn huskatt av utseende. Moren er skogskatt. Jeg har så lyst og få noen til å passe den (mine foreldre) mens jeg er på en klinikk for rusavhengige i kanskje så lenge som ett år, men jeg kan ikke gjøre en katt til en innekatt. Og jeg vet jo ikke hvordan det går. Men blir jeg helt rusfri, skal jeg ha en katt igjen. Jeg elsker katter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå