Gå til innhold

Mennesker stammer ikke fra aper

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kanskje han rett og slett ikke likte å feste sammen med aper?

Prøv heller å overbevise ham om at du allikevel er et menneske.

Mennesker er aper, som sjimpanser er aper, som gorialler er aper, som orangutanger er aper.

Det at vi tilhører artsgruppen aper betyr ikke at vi ikke er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Likeit Ornot
Mennesker er aper, som sjimpanser er aper, som gorialler er aper, som orangutanger er aper.

Jeg er selvsagt enig i etter dine innlegg at det kan se slik ut. Og litt rett skal jeg gi deg. Uten hellig ånd er menneskene lik dyr.Det ser vi på verden rundt oss.Men din uartikulerte argumantasjon til tross - mennesker er ikke i utgangspunktet skapt som dyr. Dere bare blir det fordi dere har forkastet Gud. Tror du på Gud får du evig liv. Tror du at du er et dyr, ja så er det helt naturlig at du også dør for alltid - akkurat som dyrene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt enig i etter dine innlegg at det kan se slik ut. Og litt rett skal jeg gi deg. Uten hellig ånd er menneskene lik dyr.Det ser vi på verden rundt oss.Men din uartikulerte argumantasjon til tross - mennesker er ikke i utgangspunktet skapt som dyr. Dere bare blir det fordi dere har forkastet Gud. Tror du på Gud får du evig liv. Tror du at du er et dyr, ja så er det helt naturlig at du også dør for alltid - akkurat som dyrene gjør.

Poenget som stadig unnslipper deg, er at alle biologiske definisjoner som man kan anvende på de store apene, også passer på oss i stor grad. Det gjelder både anatomi, fysiologi og genetikk. Og faktisk også deler av psykologien og de kognitive evnene. Og som du kanskje (men ikke sikkert) har fått med deg, så kan aper lære menneskespråk og kommunisere med oss. Tale kan de ikke, men det er mange godt dokumenterte tilfeller av at sjimpanser og gorillaer har kunnet kommunisere ganske avansert gjennom tegnspråk og ved bruk av piktogrambaserte datagrensesnitt. Og at de sågar lærer avkommet sitt slik kommunikasjon, noe som er et av flere tegn på at de er i stand til å ha en slags rudimentær kultur, i kraft av kunnskapsovverføring fra en genereasjon til den neste, og derigjennom overskride sine biologiske betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yo Urd Oom
Poenget som stadig unnslipper deg, er at alle biologiske definisjoner som man kan anvende på de store apene, også passer på oss i stor grad. Det gjelder både anatomi, fysiologi og genetikk. Og faktisk også deler av psykologien og de kognitive evnene. Og som du kanskje (men ikke sikkert) har fått med deg, så kan aper lære menneskespråk og kommunisere med oss. Tale kan de ikke, men det er mange godt dokumenterte tilfeller av at sjimpanser og gorillaer har kunnet kommunisere ganske avansert gjennom tegnspråk og ved bruk av piktogrambaserte datagrensesnitt. Og at de sågar lærer avkommet sitt slik kommunikasjon, noe som er et av flere tegn på at de er i stand til å ha en slags rudimentær kultur, i kraft av kunnskapsovverføring fra en genereasjon til den neste, og derigjennom overskride sine biologiske betingelser.

Selvfølgelig LIKNER alle skapninger som spaserer rundt på jordens overflate hverandre. Jehova har jo valgt å la det være slik fordi ALLE jo trenger å bevege seg, puste, se mat og fiender, kvitte seg med avfallsstoffene m.m. Derfor har alle disse skapningene hode, armer,ben,øyne,ører etc. De genetiske DNAene skiller seg lite fra en mus til et menneske. Men mennesket har på toppen av denne næringskjeden fått den beste mentale utrustning. (Ja,noen av oss da :fnise:) Kan derfor ikke se ditt mangel på poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig LIKNER alle skapninger som spaserer rundt på jordens overflate hverandre. Jehova har jo valgt å la det være slik fordi ALLE jo trenger å bevege seg, puste, se mat og fiender, kvitte seg med avfallsstoffene m.m. Derfor har alle disse skapningene hode, armer,ben,øyne,ører etc. De genetiske DNAene skiller seg lite fra en mus til et menneske. Men mennesket har på toppen av denne næringskjeden fått den beste mentale utrustning. (Ja,noen av oss da :fnise:) Kan derfor ikke se ditt mangel på poeng...

Nei, alle skapninger ligner ikke på hverandre. Derfor lar de seg organisere etter sine særtrekk. Og apene og vi deler en rekke særtrekk som vi IKKE deler med en mengde andre dyr.

Mus er et morsomt særtilfelle i og med at de fleste musegener har en mennesklig homolog. Det har skaffet musene den tvilsomme æren å være den vanligste biologiske modell for pattedyr gerenerlt. Forøvrig så er det frapperende forskjeller mellom de forskjellige livsformer, både mht kromosomantall, antall gener, og fysiologi. Alle livsformer de samme baseparene i DNA, men det er svære forskjeller både mht måten de er organisert på, antall kromosompar, etc, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Likeit Ornot

Menneskekroppen er i hovedsak skapt med de samme funksjonene som de andre skapningenes. Jehova gjorde det slik at fuglene kunne fly, fisken kunne svømme og leve under vann. Andre kunne løpe raskt, klatre i trær m.m. Med omtrentlig de samme habitatene blir nødvendigvis "skroget" ganske likt dersom skapningene skal bo sammen under de samme forutsetningene. men Bibelen viser at menneskene fikk enda mere. De skulle derfor råde over dyrene, og mannen - som øverste hode - kalles derfor "skapningens herre". Nå har jo denne mannen ødelagt både sitt habitat og tyrannisert kvinnen, men det er en annen sak.

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menneskekroppen er i hovedsak skapt med de samme funksjonene som de andre skapningenes. Jehova gjorde det slik at fuglene kunne fly, fisken kunne svømme og leve under vann. Andre kunne løpe raskt, klatre i trær m.m. Med omtrentlig de samme habitatene blir nødvendigvis "skroget" ganske likt dersom skapningene skal bo sammen under de samme forutsetningene. men Bibelen viser at menneskene fikk enda mere. De skulle derfor råde over dyrene, og mannen - som øverste hode - kalles derfor "skapningens herre". Nå har jo denne mannen ødelagt både sitt habitat og tyrannisert kvinnen, men det er en annen sak.

Den alternative, og atskillig bedre underbygde forklaringen på fellestrekkene og forskjellene innen dyre-og planterikene, er selvsagt at det har foregått en evolusjon gjennom den tiden livsformene har eksistert på planeten, grovt sett en milliard år, selv om det er en viss uenighet om hvor langt bakover i tid vi kan strekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yo Urd Oom
Den alternative, og atskillig bedre underbygde forklaringen på fellestrekkene og forskjellene innen dyre-og planterikene, er selvsagt at det har foregått en evolusjon gjennom den tiden livsformene har eksistert på planeten, grovt sett en milliard år, selv om det er en viss uenighet om hvor langt bakover i tid vi kan strekke det.

Skjønner at du påstår det. Fasiten dukker opp ved påsketider. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ER aper, i den forstand at alle biologiske definisjoner av aper, også gjelder for oss. Vi har så og si alt DNA, praktisk talt hele anatomien og fysiologien til felles, og forholdsvis like sentralnervesystemer, selv om vårt er mer komplekst og avansert.

Det er da nesten større fysiske ulikheter mellom aper enn det er likheter. Husker du tråden hvor jeg tok opp The Aquatic Theory?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da nesten større fysiske ulikheter mellom aper enn det er likheter. Husker du tråden hvor jeg tok opp The Aquatic Theory?

Hva er poenget ditt?

Påstanden din her vil forøvrig bestride på det aller, aller sterkeste, og på prinsipelt grunnlag. Medlemmer av samme klasse kan ikke ha "større forskjeller enn likheter". Det går imot selve poenget med klassifisering, som nettopp er å gruppere etter likheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget ditt?

Påstanden din her vil forøvrig bestride på det aller, aller sterkeste, og på prinsipelt grunnlag. Medlemmer av samme klasse kan ikke ha "større forskjeller enn likheter". Det går imot selve poenget med klassifisering, som nettopp er å gruppere etter likheter.

Poenget mitt var i direkte relasjon til trådens opprinnelse og ditt første innlegg i så måte. The Aquatic Theory tar for seg mange av de konkrete forhold som setter mennesket som rase på siden av primatene - ikke som etterfølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en side som prøver å overbevise folket om at Aquatic Ape Theory stemmer... Hva skulle det være godt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

konkrete forhold som setter mennesket som rase på siden av primatene - ikke som etterfølger.

menneske som RASE ??

ved siden av primater ??

etterfølger ??

Du er på villspor igjen..

mennesket ER en primat.

ps. Hvorfor liker du ikke til tråden du omtaler, men i stedet velger å linke til en fantasi side. Kan det ha noe med at den hypotesen ikke holder vann og er blitt fullstendig tilbakevist noe du fikk vite i tråden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå kjenner ikke jeg til hvor din slekt stammer fra, men jeg kjenner mitt eget opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en oversikt over alder for forskjellige dyrearter i utviklingsfasen?

Hvor langt tilbake i tid er det siden den første type fisk, i forhold til den første ape?

Dette må jo evolusjonistene vite, siden de påstår denne utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vel, nå kjenner ikke jeg til hvor din slekt stammer fra, men jeg kjenner mitt eget opphav.

Jasså, du har sporet opphavet ditt tilbake 150.000 generasjoner? Fortell oss hvordan.

Et menneske som ikke vil kalle seg for ape er som en hai som ikke vil kalle seg for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en oversikt over alder for forskjellige dyrearter i utviklingsfasen?

Hvor langt tilbake i tid er det siden den første type fisk, i forhold til den første ape?

Dette må jo evolusjonistene vite, siden de påstår denne utviklingen.

Noe spesielt poeng i at jeg skal finne frem informasjon til deg, Øst? Duu har jo ved flere anledninger gjort det klart at du ikke bryr deg om hverken å lese den, huske den eller ta den til etterretning. Så hva er poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, du har sporet opphavet ditt tilbake 150.000 generasjoner? Fortell oss hvordan.

Et menneske som ikke vil kalle seg for ape er som en hai som ikke vil kalle seg for fisk.

Og når hørte du sist at en hai kalte seg for fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt poeng i at jeg skal finne frem informasjon til deg, Øst? Duu har jo ved flere anledninger gjort det klart at du ikke bryr deg om hverken å lese den, huske den eller ta den til etterretning. Så hva er poenget?

Å finne ut om dere kan leksa deres. For da kan dere svare på slike spørsmål jeg stiller.

Det holder ikke med å bare si at menneskene har eksistert så lenge.

Skal en tro på en slik utvikling dere gjør, da må noen ha funnet ut hvor lenge det er siden de forskjellige stadiene til enhver dyreart oppstod. Hvis ikke, blir det hele bare gjetninger som passer inn i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...