Gå til innhold

Pekers mekka

Peker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke en tradisjonell dagbokskriver, men vil gjerne ha min lille krok på nettet hvor jeg har linker og huskelister og ting og tang jeg har lyst å ha lett tilgang til på ett brett. Det er det nærmeste en obsessive compulsive listeskriver kommer dagboksjangeren ;)

Beklager at denne tråden kommer til å ha lav underholdningsverdi for dem som måtte forville seg inn :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Potet- purre og kikertsuppe, Jamie, funnet på KG:

350 g kikerter - bløtlagt over natten

1 potet - skrelt

5 purrer - i tynne skiver

olivenolje og en klatt smør

2 hvitløksbåter

8,5 dl hønsebuljong (eller skikkelig kraft hvis du har det)

salt og pepper

revet parmesan

extra virgin olivenolje

Kok kikertene sammen med poteten i 1 time. Sil av kokevannet. Ha smør og olje i en gryte og la purre og hvitløk surrre i blandingen til det har blitt mørt. Tilsett salt, kokte kikerter og potet og hell på 2/3 av hønsebuljongen. Kok i 15 min. Mix halvparten av suppen med en stavmixer. Spe eventuelt med mer buljong til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. Øs opp i serveringsboller og dryss over rikelig med revet parmesan. Ringle til slutt over litt god extra virgin olivenolje. Server med godt brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra Eurydike:

Provençalsk grønnsakssuppe med byggryn og linser

60 gram byggryn

60 gram Puy-linser

1 løk

1 selleristang

1 liten purre

2 gulrøtter

1 boks hermetiske tomater

ca. 12 dl vann eller grønnsakskraft

3 fedd hvitløk

timian

olivenolje

salt og pepper

Legg byggryn i vann over natten. Surr finhakkede grønnsaker (- purre), hvitløk og timian i oljen, tilsett tomater, vann, linser og byggryn og kok ca. 35 min, eller til gryn/linser er møre. Ha purre i de siste 15 min av koketiden, og gjerne en neve hakket frisk basilikum eller bladpersille tilslutt, om du har.

Server med litt extra virgin olivenolje på toppen.

Link, linsesalat, Piaf

Endret av Peker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en fantastisk god idé, det å samle lure ting i en nettdagbok! Jeg kommer til å kopiere dette tvert og uhemmet fra deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...