Gå til innhold

Hvordan levere oppsigelse?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet.. teit spørsmål.

Man skriver oppsigelsen, tar den i hånden og gir den til sjefen.

Men det er så vanskelig.

Jeg gruer meg.. hater slike konfrontasjoner.

Er det noen som har et tips om hvordan jeg skal få det overstått på en pen og pyntlig måte, uten masse kjas og mas?

Er det noe spesielt jeg bør si eller gjøre?

Særlig er det vanskelig fordi jeg ikke kan "skylde på " at jeg har ny jobb (for det har jeg jo ikke ennå).

Bør vel også nevne at jeg jobber tett innpå sjefen og at firmaet er lite, så det er ikke bare å levere den til en eller annen personalansvarlig.

Alle gode råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode råd ha jeg vel ikke.

Jeg har hatt en jobb som jeg gruet meg veldig til å slutte i.

Eller levere oppsigelsen.

Jeg og sjefen hadde delt oppturer og nedturer og mange lange arbeidsdager.

Det endte med at jeg stakk den i hånden hans,mulig jeg sa unnskyld t.o.m. før jeg løp avgårde.

Veldig dramatisk m.a.o.

Du får vel bare levere den på ett vis,prøve å være høflig og fattet.

Ikke gråte og sånn.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gråte..

Men jeg får alltid en sånn "snakkesperre" i slike situasjoner.

Får ikke frem et ord.

Bør jeg forresten skrive grunnen til at jeg slutter (på en pen måte)?

Jeg vet at jeg ikke MÅ, men er det høfligere å skrive en grunn?

Hvis jeg var sikker på at snakketøyet mitt fungerte etter at arket var levert (det er sjelden at det IKKE fungerer), så hadde jeg nok satset på å gi ham grunnen muntlig... men jeg er redd for å bli stum.

Oppsigelsen skal uten tvil leveres på en fredag.

Like før jeg går (løper) hjem og gjemmer meg under dyna :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lea ... vet ikke hva du tenker å gjøre, men har du lang oppsigelsestid? Du må vel kanskje skrive i søknaden at du sier opp idag .. bla..bla..bla.... og skal jobbe ut oppsigelsestiden, slik at siste arbeidsdagen min blir f.eks. 30.11.03. Det er hvis du har 3 mnd slik som de fleste har.

Hvis grunnen til at du vil slutte er mistrivsel - kan du ikke prøve sykemelding i en lengre periode? Jeg vet det ikke er kjekt å trygle legen om sykemelding, men det kan jo være verd det mens du prøver å finne deg en ny jobb? Men den avgjørelsen er det selvfølgelig kun du som kan ta - jeg sluttet i en god jobb jeg hadde en gang selv og - men da var jeg litt heldig - for pga fusjon så ble vi tilbudt sluttvederlag. For meg kom det som penger fra oven ...

Vet at det kan bli litt problemer med arbeidskontoret dersom man sier opp jobben selv ... kanskje det er bedre i Oslo - ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært sykmeldt i en lengre periode.

Vil nødig være sykmeldt når jeg søker jobb.

Synes at det ser veldig negativt ut på en måte.

En sykmelding vil jeg få på dagen og jeg vil, men jeg er ganske sikker aå at jeg vil jobbe de 3 mnd jeg har igjen. Vil nødig sette arbeidsgiveren min i en knipe, uten at han har fått tak i noen til å ta over etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da må du bare stå på - det er lurt å skifte jobb - ingen bør mistrives i jobben sin - det er bare ødeleggende.

Alt ordner seg for snille jenter :) ta kontakt med noen vikarbyråer - det gjorde jeg etter at jeg hadde gått hjemme en lengre periode. Det er en glimrende måte å jobbe på - du får riktig sondert terrenget og finner fort ut hvor du trives og hvor du ikke trives. Svært mange får seg fast jobb på den måten - det gjorde jeg ... fikk drømmejobben etter at jeg hadde vært innleid der i ett par år.

Uansett hva du velger så må du ha lykke til ... det går alltid bra til slutt.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Det er ikke vanlig å oppgi årsak til at man sier opp i oppsigelsen.

Dersom det kommer spørsmål om dette kan du kanskje si at du ikke har mer å gi i den jobben og derfor vil ut på markedet igjen ?

Kinkig situasjon, dette med å si opp.

Omentrent som når man skal kutt ut typen og er kjempenervøs før man kommer i gang. Men man bare VET at man må gjøre det for å finne det rette og komme seg videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok klare å skaffe meg en jobb ganske fort, om det bare skulle være en vikarjobb eller noe annet midlertidig. Kresen er man jo ikke..

Jeg får bare skrive ut oppsigelsen, putte den i veska og vente på en passende anledning. Men jeg skal selvsagt sette en dato hvor oppsigelsen SKAL leveres.

Kanskje det er best å ikke tenke så mye over hva man skal si og bare ta det på sparket liksom? Ikke så lett kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg leverte en oppsigelse, sa jeg til sjefen at jeg hadde en gave jeg trodde han ville bli glad for. Så ga jeg ham konvolutten. Vi hadde ikke et hjertelig forhold, for å si det mildt....

Deretter sendte jeg et brev til konsernledelsen hvor jeg forklarte at mannen drev med trakassering og underslag. En vellykket oppsigelse hvor jeg fikk masse hevn :sjarmor:

Hvis du har et lignende forholdd til din sjef, kan jo du også gjøre det slik (minus brevet, kanskje).

Hvis ikke, ville jeg avtalt et møte hvor du forklarer at du ser deg nødt til å slutte, og leverer skriftlig oppsigelse. Du behøver ikke å si grunnen hvis ikke du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bare sende den. Eller legge den i innkurven hans. Gjerne noen dager før månedskiftet. Bare pass på å sørg for at du har bevis på at du leverte det. Han kan jo påsto at han fikk oppsigelsen etter månedskiftet.....

Og nei, du behøver ikke å oppgi noen grunn hverken skriftlig eller muntlig. Men det kan jo tenkes at han spør. Hvis du ikke orker å "ta opp kampen med ham" og fortelle ham alt som er galt (det har du vel allerede fortalt ham tror jeg), så bare fortell at du ønsker å utvikle deg videre. Du behøver ikke være ærlig hvis du ikke orker det.

Lykke til Lea!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lea.

Dette er et reelt oppsigelsesbrev fra en ansatt i bedriften Zantex Computers i USA. Brevet ble sendt til hans nærmeste sjef, som etter

meget kort tid i etterkant også sa opp sin stilling. Hva som gjorde at dette

faktisk skjedde i virkeligheten må du lese videre for å finne ut. Kanskje du kan snappe opp noen tips. :blunke:

Kjære Mr Baker,

Som en ansatt i en institusjon med høy kompetanse, har jeg noen få og

svært grunnleggende forventninger. Det viktigste blant disse er at min

nærmeste overordnede har en intellekt som rangerer over et ordinært jordekorn.

Etter din konsistente og irriterende trakassering av mine medarbeidere og

meg selv under våre daglige gjøremål, kan jeg konkludere med at du er en av de få ekte genetisk ødslene i vår tid.

Å be meg, en nettverksadministrator, å forklare hver eneste lille

nyanse av alt jeg gjør hver gang du tilfeldigvis sklir innom mitt kontor er ikke bare bortkastet tid, men også sl¢sing med dyrebar oksygen. Jeg ble ansatt fordi jeg kan å drifte nettverk, mens du tydeligvis ble ansatt for å

underholde meg og andre ansatte som forgjeves observerer dine fors¢k på å forstå konseptet bak "klipp og lim" for hundrede gang.

Du vil aldri forstå datamaskiner. Noe så utrolig enkelt som binære

tall gir deg fremdeles for mange valg. Du vil heller ikke forstå hvorfor folk

hater deg, men jeg skal fors¢ke å forklare det til deg selv om jeg er sikker på at dette vil være like effektivt som å fortelle deg hva en IP er. Din skinnende nye iMac har mer personlighet enn du noensinne vil ha.

Du vandrer rundt i bygningen hele dagen, hjelpeløst på utkikk etter

feil hos andre. Du har et skarpt og ubrukelig utseende som trolig har

fungert for deg på intervjuet, men nå som du faktisk har et ansvar dekker du deg bak overarbeidede medarbeidere hvor du håper deres talent vil dekke opp for din blendende uskikkethet. I en verden av ledelsesutvikling, er du den blågrønne algen som alle andre spiser. Ledere som deg er et trist bevis på Dilbert-prinsippet.

Når jeg ser at denne situasjonen trolig ikke kommer til å endre seg

uten at du får en full frontal lobotomioperasjon, ser jeg meg n¢dt til å

levere min oppsigelse. Imidertid har jeg noen få avskjedstanker.

1. Når noen ringer deg for en referanse til en ansettelse, er det

ulovlig å gi meg en dårlig anbefaling. Det meste du kan gj¢re for å skade meg er å si "Jeg ønsker ikke å kommentere personen". Jeg vil sørge for at venner ringer deg over de neste par årene for å s¢rge for at du greier å holde deg ærlig, da jeg vet du ikke er kapabel til å gj¢re det selv.

2. Jeg har alle passordene til hver eneste konto i alle systemer, og

jeg vet alle passordene du har brukt i de siste fem årene. Hvis du

bestemmer deg for å bli plagsom, kommer jeg til å publisere din "favorittliste" som jeg beleilig lagret når du s¢rget for at jeg sikkerhetskopierte dine unyttige filer. Jeg mener bestemt at begreper som "Lolita" normalt sett ikke blir sett noe særlig positivt på av administrasjonen.

3. Når du lånte digitalkameraet for å "ta bilder av din mors bursdag",

så utelot du å nevne at du egentlig skulle ta nakenbilder av deg selv i

speilet. Du glemte selvf¢lgelig å slette de som den techno-idioten du

faktisk er. La det være nok å si at jeg aldri har sett så merkelige

handlinger utf¢rt med en ketchupflaske, men jeg kan forsikre deg at

disse bildene er blitt kopiert og lagret på et sikkert sted i påvente av min

anbefaling i en gl¢dende forfattet attest. (Vennligst fors¢k å benytte

stavekontrollen, da jeg hater å korrigere dine feil.)

Takk for din tid, og jeg forventer min attest på mitt skrivebord innen

kl 08:00 i morgen tidlig. Et ord om dette til noen, og alle dine småsyke

motbydelige besettelser vil bli gjort tilgjengelig for publikum. Aldri k¢dd

med din nettverksadministrator! Hvorfor? Fordi de vet hva du gj¢r med all

din fritid.

Vennlig hilsen

Darryl Brewer :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho::hoho::hoho:

cappo klipper og limer iherdig......

og ler seg ihjel samtidig :hoho::hoho:

Du kan alltids legge oppsigelsen i en konvolutt på skrivebordet hans, gjerne før en helg som det ble nevnt...

Så blir det opp til sjefen din å kalle deg inn til møte for å avklare. Du trenger ikke å oppgi grunnen for oppsigelsen, syns ikke det er lurt hvis du ikke trivdes. Si gjerne at du er klar for nye utfordringer, og tenker på å studere videre el...

Sykemeld deg heller ikke bare fordi du ikke orker jobben mer, spør pent om du kan slutte tidligere istedet. Og hold ut hvis han er vanskelig på det.

Vet ikke regler om referanser, men en dustesjef kan gjøre livet ditt surt ved fremtidige jobber. En referanse som "vil ikke kommentere denne personen" er ikke akkurat positivt i et intervju...

Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet ut oppsigelsen min nå.

2 eksemplarer med 2 forskjellige datoer.

Jeg skriver ikke noe om grunnen til at jeg slutter. Tror rett og slett ikke at det er nødvendig.

Tror rett og slett at jeg skal bruke helse som grunn jeg. Var jo sykmeldt ganske lenge i sommer og det har ikke blitt bedre forhold på jobben.

Men jeg gruer meg fryktelig til å levere konvolutten.

Egentlig bør jeg gjøre det ganske fort, så blir ting mye lettere.

Men jeg er redd arbeidsoppgavene mine blir kjedelige fra den dagen oppsigelsen er levert. Ganske logisk. Jeg får jo ikke nye utfordringer i alle fall... Derfor venter jeg til slutten av måneden.

Er ikke redd for at han skal gi meg dårlig attest eller si noe stygt om meg som referanse. Slett ikke. Sånn sett er han grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

... bare sniker meg inn med en kommentar. Kansje ikke så lurt å skrive at du slutter pga. helsa dersom du er interessert i å få en ny jobb etterpå. Din nye jobb vil sikkert snakke med din gamle sjef for referanse og om de får høre at du slutta pga. helsa kan det være du får problemer med å finne en ny jobb.

Ellers! Lykke til med oppsigelsen!

(...kan man si det...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. kom litt feil ut det der...

Det er ikke noe i veien med MIN helse.

Men forholdene på jobben er ikke bra for helsa på en måte.

Jeg har aldri vært sykmeldt før og har vel 1 fraværsdag utenom dette de siste 7 årene.

Tror ikke at noen kan klage på dette.

Og ja.. det går an å si lykke til med oppsigelsen.

Takk! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med oppsigelsen, Lea. Husk at det verste som oftest er å grue seg! Og lykke til med jobbsøking, alt ordner seg for greie jenter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...