Rime Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Dersom jeg følger oppskriften som står på posen med Bjørns havregryn blir grøten kjempetynn!! Uansett om jeg bruker melk eller vann. Skal den være så tynn som dette? Kan jo nesten gi det på flaske til sønnen min... Hvordan lager dere havregrynsgrøt?
Pingting Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg pleier å lege den ganske tjukk, ja. Men jeg mener å huske at jeg også har brukt den bak på Bjørns, og at jeg synes den var passe? :klø: Du har kokt den lenge nok, da? den er jo ganske tynn helt til å begynne med. Ellers er det vel ikke noe "skal være" når det gjelder havregrøt, alle liker forskjellige ting. Så kutt ned på væskemengden om du vil, den blir fortsatt like god.
Orthia Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg bruker 1 dl havregryn og 2,5 dl vann + litt salt. Blir passe tykk etter 5-10 min. koking.
Chiquita Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg bruker også oppskriften bak på posen, og synes ikke at den blir tynn. Heller sånn at man må være forsiktig så den ikke blir for tykk... Men det er enkelt å bare tilsette litt mer gryn, eller koke litt lengre (avhenger av hva du synes er mest praktisk)
Rime Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2009 Så merkelig Jeg følger jo oppskriften til punkt og prikke... Tror jeg skal teste ut Orthias oppskrift.
Sani Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 hei. Kjøp de porsjonsposene. du tømmer posen, og fyller den med vann/melk helt opp. varmer mellom 2 til 3 min i mikroen. Og da er den klar :-)
Virvel Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Haha, min "oppskrift" er som følger: 3-4 toppede håndfuller havregryn per person, melk til det blir tynn suppe, kok til det blir tykt. Voila! Det er ikke nødvendig å være nøye på målene her, grøten blir tykk nok til slutt nesten uansett, men hvor lenge du må koke den kan jo variere.
ToveM Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 hei. Kjøp de porsjonsposene. du tømmer posen, og fyller den med vann/melk helt opp. varmer mellom 2 til 3 min i mikroen. Og da er den klar :-) Veldig god som frokost, når en kommer hjem fra jobb om morgenen, før en går og legger seg....SÅ lettvint og godt.
Tante Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 fulgte oppskriften til Bjørn på grøt i mikro og det ble mer suppe med gryn i *usj*
Amanlis Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg bruker oppskriften bakpå pakken som er til microovn. Lar den stå litt og kjøle seg ned, da blir den passe tykk.
rox Skrevet 10. oktober 2009 #11 Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Tykk havregrøt er utrolig godt! Har forøvrig spist det til frokost 6-7 ganger i uka i over et år, og jeg tror aldri jeg kommer til å bli lei. Jeg lager det nesten uten unntak i mikrobølgeovn, men må innrømme at den smaker best kokt i kjel(men det er da jeg har god tid). Men om den skal være det, kan den ikke koke lenge. Lenge kokt grøt med flytende konsistens er ekkelt. Tykk og nesten klumpete er best <3 Min oppskrift er: - 1-3 dL lettkokte havregryn, ettersom hva jeg skal drive med og hvor sulten jeg er - 1 neve solsikkekjerner - et lite dryss linfrø - ca 10 mandler - Ekstra lett melk eller vann slik at det nesten dekker alt etter røring. Altså rører jeg samtidig som jeg heller. 1,5-2 min på full styrke i mikroen, og så ha på et herlig kaneldryss og en skje jordbærsyltetøy. Om det skal være ekstra godt en dag har jeg på et par skiver brunost, det er godt! :D Ja, jeg er en stor havregrynentusiast, om du ikke skjønte det. Nammenam. Endret 10. oktober 2009 av rox
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #12 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg tar det bare på øyemål, jeg Prøv deg fram!
*Joyce* Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 Enig i at oppskriften på posen blir altfor tynn! Merkelig at folk har så ulike erfaringer med den. Jeg bruker dobbelt så mye melk som havregryn, jeg. F.eks. 1 dl havre og 2 dl melk/vann.
Gjest Coarvi Skrevet 11. oktober 2009 #14 Skrevet 11. oktober 2009 Enig i at oppskriften på posen blir altfor tynn! Merkelig at folk har så ulike erfaringer med den. Jeg bruker dobbelt så mye melk som havregryn, jeg. F.eks. 1 dl havre og 2 dl melk/vann. Hvis den er for tynn må du jo bare koke den noen minutter lenger? For tynn havregrøt har jeg aldri opplevd uansett "oppskrift", man koker til den er tykk nok, enkelt og greit...
*Joyce* Skrevet 11. oktober 2009 #15 Skrevet 11. oktober 2009 Hvis den er for tynn må du jo bare koke den noen minutter lenger? For tynn havregrøt har jeg aldri opplevd uansett "oppskrift", man koker til den er tykk nok, enkelt og greit... Den oppskriften synes jeg aldri blir tykk nok (har kokt etter oppskriften én gang, bare for å prøve), men jeg er også en utålmodig sjel, og havregrøt som må koke mer enn 2-3 minutter gidder jeg ikke vente på.
Rime Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 11. oktober 2009 Hvis den er for tynn må du jo bare koke den noen minutter lenger? For tynn havregrøt har jeg aldri opplevd uansett "oppskrift", man koker til den er tykk nok, enkelt og greit... Vel, jeg har kokt den i nærmere 10 min uten at den blir tjukk nok, og det står jo at den skal kokes i 1-3 min? Men nå har jeg fått mye råd, så da skal jeg prøve å lage havregrøt til kvelds i dag. Dere som spiser mye havregrøt, hva har dere på den?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #17 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg koker på øyemål, gryn og vann til det blir passe tykt. Så moser jeg en banan i tallerknen jeg skal spise av, og blander med den ferdigkokte grøten. Det blir så godt! Trenger ikke melk eller salt eller sukker eller noenting NAM!
Gjest MooCow Skrevet 11. oktober 2009 #18 Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Vel, jeg har kokt den i nærmere 10 min uten at den blir tjukk nok, og det står jo at den skal kokes i 1-3 min? Men nå har jeg fått mye råd, så da skal jeg prøve å lage havregrøt til kvelds i dag. Dere som spiser mye havregrøt, hva har dere på den? Pleier aa ha i en daesj mandelessens, veldig godt! Diverse frukt, baer,syltetoey, toerket frukt, noetter og froe paa toppen. Paa denne tiden av aaret bruker jeg ofte saanne frosne baerblandinger som jeg varmer i mikroen. Og masse kanel er et must! Og blir du lei av havregroet proev havrekligroet. Det er i grunnen enda bedre syns jeg. Endret 11. oktober 2009 av MooCow
Gjest Coarvi Skrevet 12. oktober 2009 #19 Skrevet 12. oktober 2009 Den oppskriften synes jeg aldri blir tykk nok (har kokt etter oppskriften én gang, bare for å prøve), men jeg er også en utålmodig sjel, og havregrøt som må koke mer enn 2-3 minutter gidder jeg ikke vente på. Ganske merkelig, for jeg gidder aldri å koke mer enn noen minutter jeg heller... Jeg synes det går kjempefort fra grøten koker til den er ferdig, rekker jo så vidt å finne meg ei skål... mulig det har med hva slags kasserolle og hvor mye varme man bruker? Merkelige greier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå