Gå til innhold

Kaster du klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaster du klær eller gir du det til Fretex?

Hva skal til for at du skal kaste klær?

-umoderne?

-utvasket?

-trykken (merket) begynner å falle av)

-begynner å bli små hull?

-lei av plagget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri kastet et brukbart klesplagg i hele mitt liv. Som regel blir de liggende bakerst i skapet i flere år før jeg endelig får rotet meg til å gi dem til Fretex e.l., om det er noe fint og omtrent ubrukt prøver jeg å selge det på f.eks. finn.no

Jeg gir ikke bort ting om det er veldig slitt, flekkete eller hullete. Da blir det enten reparert, brukt som arbeidstøy, eller jeg tar vare på stoff/knapper/glidelåser o.l. og satser på å lage noe av det. Ellers er det jo greit å bruke til pussekluter og vaskekluter til veldig møkkete steder o.l. Eller så kastes det, men det er siste utvei.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Jeg kaster klær jeg vet jeg ikke kommer til å bruke mer.

Om det er fordi jeg er lei av de, eller fordi de er slitte, varierer fra plagg til plagg.

Jeg spør alltid venninnene mine om det er noe de vil ha først.

Så lenge Fretex diskriminerer homofile får de ikke en ting fra meg.

Skrevet

Kaster kun ødelagte klær. Ellers prøver jeg å gi bort, hvis det er noe jeg skal kvitte meg med.

Skrevet

Jeg kaster kun klær som er utslitt/ødelagt o.l.

Som regel ligger klær ubrukt i årevis før jeg får somlet meg til å gi det til Fretex. Kaster ikke klær som jeg mener kan brukes.

Gjest just visiting
Skrevet

kaster ikke. Gir til Fretex før klærne har blitt ødelagt. Det blir sånn cirka 1 pose i måneden med klær som jeg har blitt lei av.

Skrevet

Det varierer. I perioder har Fretex ikke villet ta i mot pga. at de har for mye klær. Da har jeg kastet. Men hvis Fretex tar i mot så får de klær som er tatt av "skapkrympen" ;) og som ikke er komplett umoderne. Har også ved et par anledninger gitt bort klær til innsamlingsaksjoner der forsendelsene har gått til fattige i Øst Europa (dette var spesielt aktuelt på -90 tallet). Benyttet samme kriterier der: klærne må se noenlunde up to date ut og ikke være synlig slitt eller falmet.

Utvaskede eller utslitte klær kaster jeg med god samvittighet.

Skrevet

Jeg hiver bare truser og sokker. Alt annet blir gitt til Frelsesarmeen eller UFF.

Skrevet
Så lenge Fretex diskriminerer homofile får de ikke en ting fra meg.

Men da kan du jo gi til UFF, lokale bruktbutikker, loppemarkeder eller annen veldedighet?

Skrevet

Har tidligere sendt mye barneklær til innsamlingsaksjoner for diverse barnehjem. Nå sliter jentene klærne ut, og vokser ikke så ofte ut av det lengre. Klær jeg ikke bruker lengre selv blir enten degradert til arbeidsklæær evt vaskefiller hvis de er synlig slitt, ellers går det noen poser til Fretex hvert år.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

UFF er en del av Tvind, som jeg heller ikke ønsker å støtte.

Loppemarked er jeg positiv til, men de loppemarkedene her jeg bor har innsamlinger kun et par ganger i året.

Gjest stillness
Skrevet

Jeg gir til UFF som har innsamlingsbokser her,og så lenge klærne er brukbare,uten hull og ikke utslitte så gir jeg dem bort.

Syns det er bedre å gi bort til noen som kanskje kan ha bruk for det enn å kaste,er nok avfall rundt omkring fra før.

Pleier å rydde i klesskapet noen ganger i året,også samler jeg det jeg vil gi bort i poser som jeg tar med meg når jeg husker det :)

Skrevet

Undertøy og sokker kaster jeg når det blir slitt eller for smått osv. Andre klær som er blitt for små eller som jeg ikke liker lenger men som ser ordentlige ut gir jeg bort til bekjente. Ellers gir jeg til slike kontainere som samler klær til barn i fattige land :) Slitte hullete klær blir arbeidstøy eller kastet.

Gjest Badabing
Skrevet

Kaster aldri klær, så lenge de ikke er helt ødelagte. Er det små hull, reparerer jeg dem. Gir alt til UFF, eller bytter klær med søstern. Spesielle plagg/sko tar jeg vare på på loftet, for jeg husker hvor gøy det var å finne alle hippieklærne til mamma ;)

Gjest Pannekaker
Skrevet

Gir alt til UFF. Hiver kun det som er ubrukbart.

Skrevet

Selv kaster jeg sjelden og aldri klær. Klær som er skikkelig gamle, fulle av flekker, osv bruker jeg til maleklær/hugge ved, osv. Når det blir ennå gamlere blir de vel til slutt kasta, men det tar sin tid:)

Klærne til ungene er det annerledes med, de vokser så fort ut av klærne at de ikke rekker å bli skitten engang! Så, de som ser ordentlig ut blir gitt til asylmottaket event. Frivillighetssentralen.

Resten blir kasta.

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet
Kaster du klær eller gir du det til Fretex?

Hva skal til for at du skal kaste klær?

-umoderne?

-utvasket?

-trykken (merket) begynner å falle av)

-begynner å bli små hull?

-lei av plagget?

Av og til går noe gammelt som har ligget på loftet i årevis til Fretex.

Ellers er det slik at jeg går med klærne til de begynner å bli så slitne og stygge og hullete at omgivelsene gremmes litt. Spesielt nær familie. Men det er dog helst favorittplaggene jeg bruker så mye da.

Har aldri hevet noe som er umoderne- de blir jo moderne igjen et par år senere likevel. :-p

Skrevet
UFF er en del av Tvind, som jeg heller ikke ønsker å støtte.

Prøvde å google litt, men fant ikke noe særlig god informasjon om Tvind. Hva er det de gjør som er galt? (og nå spør jeg ikke for å være frekk altså, men jeg ble nysgjerrig)

Jeg er ikke spesielt glad i Frelsesarmeen selv heller, men velger likevel å gi til Fretex. Det gode arbeidet de gjør ved bl.a. yrkesmessig attføring, fokus på miljø og gjenbruk og generelt sett sterke etiske retningslinjer mener jeg veier opp for enkelte triste, gammeldagse holdninger som fortsatt eksisterer der. Selv om det langt fra er en perfekt løsning, det må jeg innrømme.

Skrevet
Prøvde å google litt, men fant ikke noe særlig god informasjon om Tvind. Hva er det de gjør som er galt? (og nå spør jeg ikke for å være frekk altså, men jeg ble nysgjerrig)

Glem det, jeg fant masse info nå! Hadde visst stavet det feil... :flau:

Gjest Tigress
Skrevet

Eg kastar gamle underbukser og sokkar, utslitte/utvaska klede blir resirkulert som sykkelfiller. Umoderne klede som er i god stand lagrar eg, det er eit tidsspørsmål når dei blir hippe igjen. Klede som er kjøpt i feil storleik eller som var åpenbare feil, gir eg bort. Til dømes skal eg gi bort eit par jeans som er lange nok i sokkelesten men for korte med sko på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...