Gå til innhold

skifte bank på boliglån

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Går det an å bytte bank når man har tatt førstehjemslån?

Hvor lang tid tar prosessen og hva ca hvilke utgifter vil det medføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å bytte bank når man har tatt førstehjemslån?

Hvor lang tid tar prosessen og hva ca hvilke utgifter vil det medføre?

Ja, det er mulig. Om du får flyttet lånet kommer an på den banken du flytter til. Ikke alle banker tilbyr førstehjemslån. Sikkerheten blir også vurdert. Har du et lån ut over 90 % av sikkerheten er det ikke sikkert den nye banken ønsker å ta over, men det vet du ikke før du har prøvd.

Hvis det er snakk om å flytte pant skal staten ha et flyttegebyr på kr 215,-. Om, og i tilfelle hvor mye, gebyrer det kommer i tillegg kommer an på den banken du ønsker å flytte til. Det kan variere fra 0 til noen tusenlapper.

Hvor lang tid det tar? Ikke lett å gi et klart svar. Gjør i hvertfall regning med 2-3 dagers behandligstid. Noen ganger tar det lenger tid, andre ganger kortere. Deretter kommer tinglysning som tar 4 virkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan byte banken men da mister du alle betingelser av førstehjemslån.

Feil. Det er mulig å flytte et førstehjemslån og fremdeles ha førstehjemslånbetingelser. Skal du låne opp mer blir det noe annet. Da har du ikke lenger rett til førstehjemslån. Da må du gjøre regning med at banken krever minst 80 % sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen økonomisk ekspert, men har alltid trodd at det er lurt å beholde studielånet i lånekassen, fremfor å innfri det gjennom et annet lån i en vanlig bank.

Lånekassen har gode ordninger i forhold til tilbakebetaling/nedbetaling, dersom du blir arbeidsledig, syk osv. Dersom du dør, blir lånet strøket. Det samme vil ikke gjelde med et boliglån, som du evt. deler med samboer/ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar

kan jeg bake studielånet inn i et førstehjemslån?

idet jeg tar opp lånet, eller senere?

Studielånet er det siste lånet du bør betale ned på. Ved å flytte det til en vanlig bank vil du få dårligere betingelser enn hos lånekassen.

Du kan ikke forvente å bake inn andre lån i et førstehjemslån. Grunnen er at det sannsynligvis ikke vil være nok sikkerhet i boligen til dette.

Edit: Har du et førstehjemslån og ønsker å bake andre lån inn i dette lånet, vil det være en refiansiering. Da mister du retten til å ha førstehjemslånbetingelser.

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielånet er det siste lånet du bør betale ned på. Ved å flytte det til en vanlig bank vil du få dårligere betingelser enn hos lånekassen.

Du kan ikke forvente å bake inn andre lån i et førstehjemslån. Grunnen er at det sannsynligvis ikke vil være nok sikkerhet i boligen til dette.

Edit: Har du et førstehjemslån og ønsker å bake andre lån inn i dette lånet, vil det være en refiansiering. Da mister du retten til å ha førstehjemslånbetingelser.

men hvis jeg har førstehjemslån og betaler ned på leiligheten i f.eks 5 år før jeg vil kjøpe noe større og kanskje ta opp et par hundre ' i lån, til, så mister jeg førstehjemslån-betingelsene, eller tar jeg opp det nye lånet som et eget, separat lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis jeg har førstehjemslån og betaler ned på leiligheten i f.eks 5 år før jeg vil kjøpe noe større og kanskje ta opp et par hundre ' i lån, til, så mister jeg førstehjemslån-betingelsene, eller tar jeg opp det nye lånet som et eget, separat lån?

Ja, da mister du førstehjemslånbetingelsene, og du må gjøre regning å være innenfor 80 % av sikkerheten. Har du ikke nok sikkerhet er alternativet å stille med kausjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...