Gå til innhold

Katten min skal kastreres!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillepusen min skal kastreres i neste uke (samt id merkes samtidig), og jeg gruer meg litt til det. Han er så kosete og god og jeg liker ikke tanken på at jeg nå skal påføre han en operasjon.

Hvordan vil han være den dagen han har operert? dagene etter?

Må han ha på sånn krage? Er det noe spesielt jeg skal være obs på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Katteeier
Skrevet
Lillepusen min skal kastreres i neste uke (samt id merkes samtidig), og jeg gruer meg litt til det. Han er så kosete og god og jeg liker ikke tanken på at jeg nå skal påføre han en operasjon.

Hvordan vil han være den dagen han har operert? dagene etter?

Må han ha på sånn krage? Er det noe spesielt jeg skal være obs på?

Kasterte katter kan være litt slappe etter inngrepet. Før bedøvelsen er gått helt ut bør du sørge for at han ikke ligger krøllet sammen, men med hele kroppen utstrekt (slik at han får puste skikkelig)og helst på et lunt litt varmt sted så han ikke fryser.

Når katter våkner fra narkosen er de ofte ivrig etter å gå rundt før de klarer å gå skikkelig. Kan være lurt å følge litt med så de ikke skader seg.

Mange er ofte sultne når de holder på å våkne, og vil prøve å spise eller drikke. Men man skal IKKE gi dem mat eller vann før de er helt ved bevissthet. Ellers setter maten seg lett i halsen.

Kasterete katter trenger et spesial-tørrfor for å unngå å få urinstein. Spør dyrlegen om det mens du er der.

Tenk på at du gjør noe bra for katten din :) Som kastert vil han mest sannsynlig unngå slosskamper og lange streifeturer som ofte medfører sykdommer og infeksjoner. Du sparer ham altså for mye lidelse i lengden.

Lykke til. Det går nok fint :)

Skrevet
Kasterte katter kan være litt slappe etter inngrepet. Før bedøvelsen er gått helt ut bør du sørge for at han ikke ligger krøllet sammen, men med hele kroppen utstrekt (slik at han får puste skikkelig)og helst på et lunt litt varmt sted så han ikke fryser.

Når katter våkner fra narkosen er de ofte ivrig etter å gå rundt før de klarer å gå skikkelig. Kan være lurt å følge litt med så de ikke skader seg.

Mange er ofte sultne når de holder på å våkne, og vil prøve å spise eller drikke. Men man skal IKKE gi dem mat eller vann før de er helt ved bevissthet. Ellers setter maten seg lett i halsen.

Kasterete katter trenger et spesial-tørrfor for å unngå å få urinstein. Spør dyrlegen om det mens du er der.

Tenk på at du gjør noe bra for katten din :) Som kastert vil han mest sannsynlig unngå slosskamper og lange streifeturer som ofte medfører sykdommer og infeksjoner. Du sparer ham altså for mye lidelse i lengden.

Lykke til. Det går nok fint :)

Tusen takk for svar :) Jeg skal følge rådene dine.

Må katten heretter spise KUN dette spesial-tørrforet eller er det nå i den nærmeste tiden du mener? Og kan jeg fortsatt gi han våtfor? Han er så glad i de små posene med kjøtt og saus;)

Ja jeg håper det jeg gjør er bra for katten ellers hadde jeg aldri gjort det. Håper det er riktig å kastrere han.

Skal, som sagt, id merke han også.. hvordan funker denne chipen? Kan man bare scanne en katt som har chip og så får man opp info om eier og adresse og slikt? Og blir dette oppdatert når man flytter?

Gjest Katteeier
Skrevet
Tusen takk for svar :) Jeg skal følge rådene dine.

Må katten heretter spise KUN dette spesial-tørrforet eller er det nå i den nærmeste tiden du mener? Og kan jeg fortsatt gi han våtfor? Han er så glad i de små posene med kjøtt og saus;)Ja jeg håper det jeg gjør er bra for katten ellers hadde jeg aldri gjort det. Håper det er riktig å kastrere han.

Skal, som sagt, id merke han også.. hvordan funker denne chipen? Kan man bare scanne en katt som har chip og så får man opp info om eier og adresse og slikt? Og blir dette oppdatert når man flytter?

Kasterte katter bør få spesial-tørrfor resten av livet ja.Det finnes mange forskjellige smaksvarianter, og det går fint an å gi både vanlig våtfor og fisk utenom tørrforet.

Er ikke helt sikker på det med chipen,men tror det fungerer slik at de får info om eieren bare ved å scanne ja.

Skrevet
Er ikke helt sikker på det med chipen,men tror det fungerer slik at de får info om eieren bare ved å scanne ja.

Når katter blir chipmerket får de "sprøytet inn" en liten chip i nakken. Denne chipen har en nr (som en slags strekkode greie) og vetrinærene registrerer navn, tlfnr og adresse på eierne, samt pusen sitt navn. Hvis pusen forsvinner og andre finner den og leverer den til en vetrinær ol, er det bare å "scanne" katten og dereetter finner de frem til eierne.

Hvis dere flytter er det mulig dere selv må gå inn på en side som heter dyreidentitet.no og sende en slags flyttemld. Når pusen er ferdig chipmerket får dere med et nr som er pusen sin identitet og dere logger dere inn på siden med dette nr. Det samme må dere gjøre hvis pusen går bort ol.

SYntes det er kjempe positivt med chipmerking av puser.

Kastreringen kommer til å gå kjempefint:) vår pus var en skikkelig kosepus og fortsatte å være den samme kosepusen etter kastreringen. Kjempe positivt at du kastrerer den, da slipper den å videreføre katteaids og andre sykdommer til andre puser. Ofte blir pusene mye roligere og blir ikke like "eiersyke" på deres territorium. Dette gjør som nevt fra katteeier at de ikke sloss og viderefører alle mulige farlige sykdommer. Pusen din kommer til å få det kjempe fint:)

Skrevet

Tusen takk dere som har tatt dere tid til å svare meg;) Det har vært til stor hjelp!

Nå er pusen kastrert, og alt gikk helt fint=) Føler meg mer trygg nå på at vi gjorde det rette. Var litt skeptisk til å kastrere, men alle har sagt at det er det beste for pusen og dermed gjorde jeg det;) Vil kun det beste for min lille pus.

Men, nå som han er kastrert må han spise spesial tørrfor. Har dere noen tips til hvilke tørrfor som er "best", holder lengst etc?

Jeg har forstått at pusen fortsatt kan få litt våtfor (sånne pakker med kjøtt og saus), men ikke for mye av det..

Tar gjerne imot litt mat-tips;)

Skrevet

Anbefaler Royal Canine sitt kattefôr. Spör i dyrebutikken og du får et fôr som er tilpasset din katt.

Du kan nemlig få et fôr for kastrerte katter, men også tilpasset langhårede eller korthårete katter, utekatter eller innekatter etc etc, så fortell om katten din og de vil väre behjelpelige med å finne det rette =)

RC har også våtfôr om du vil at katten skal få litt av det også.

Fôret er litt dyrt (men i samme prisklasse som IAMS, Eukanuba, Hills), men i forhold til fôr man får i dagligvarebutikken, så holder dette lengre og ikke minst, er bedre for katten. Den har ikke behov for å spise så mye da näringen blir tatt opp i kroppen på riktig måte (da det er riktig näring i maten, og ikke bare "söppel"som sklir rett igjennom)

Skrevet

Jeg har brukt Royal Canine til hunden i alle år og fortsatte med det da vi fikk katt. Den siste katten har fått RC Veterinary Diet for unge, kastrerte hunkatter (Finnes tilsvarende for hankatter) siden hun ble kastrert. Det koster ca. 340 kroner for 4,5 kg. Jeg kjøper også stort sett RC våtfor hos veterinær eller i dyrebutikk og det koster omtrent det samme som det dyreste våtforet i dagligvarebutikken, men det skal man jo ikke gi så mye av.

Den katten vi hadde før, var svrært aktiv og mye ute selv når det var kaldt, så den fikk tilskudd av fiskeolje og mer næringsrikt for (Også fra RC) i perioder for ikke å bli for tynn.

Hunden har i hvert fall levd godt i snart 14 år på RC og har fremdeles fine tenner, minimalt med tannstein, god fordøyelse osv., så da satser i hvert fall jeg på at kattematen også er bra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...