Gjest Krampegjesten Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Vet at ingen av dere kan gi noe svar, men hadde vært interessant å vite om andre har opplevd noe lignende, og om "mysteriet" ble løst,. eller om det faktisk er veldig vanlig.. Har de siste dagene våknet av krampe i den ene leggen. Jeg tror det er samme legg, men kan ikke garantere det. Det er ikke noen kraftig krampe, og gir seg ganske raskt etter at jeg begynner å strekke. Det rare er at jeg for et par år siden hadde et lignende problem, bare i fotbladet. Det varte i flere uker, og kom alltid med en gang jeg bøyde tærne etter å ha våknet (automatisk refleks som jeg først la merke til da..). Den krampen var ganske mye sterkere, men det gav seg etter å ha strekt litt, da også. Den gangen fikk jeg fred etter en uke eller to, og det gjør jeg sikkert nå også, men jeg lurer så på hva det kan være. Kan det være stress, kanskje? Ser på wikipedia at det kan komme av overanstrengelser, kulde, forgiftning eller sykdom, blant annet. Har googlet litt, og det er tydeligvis mange som sliter med dette , men det gjør ikke nysgjerrigheten min mindre, snarere tvert imot. Noen andre som har det sånn selv?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Underskudd på magnesium og b-vitaminer kan føre til kramper i leggene. Du kan ta tilskudd og disse er vanndrivende, slik at de hele tiden må tilføres kroppen. Det er ingen fare for å ta for mye, slik det er med fettløselige vitaminer - som f.eks a-vit, d-vit og e-vit. Banan er rik på mineralet magnesium, men hvem spiser en banan daglig. Jeg har opplevd det selv, og tar tilskudd. Når jeg glemmer det, får jeg kramper i leggene og det er nesten umulig å sovne.
Gjest Krampegjesten Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Det er jo faktisk mulig at dette skjer i perioder jeg får i meg lite b-vitamin og magnesium. Takk for forslag.
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Angående magnesium vil jeg bare si at jeg inntar daglig både havregryn, kaffe, grønnsaker (mye spinat), nøtter, melkeprodukter og bønner, men får allikevel kramper i leggene ved jevne mellomrom.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Takk til siste gjest. Noe av det samme er tilfellet her. Spiser mye kornprodukter og en del kjøtt, og drikker kaffe jevnlig, samt diverse grønnsaker osv.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg var mye plaget med kramper i en periode, men det forsvant helt etter at jeg hadde tatt en rensekur jeg kjøpte på helsekostforretning. Det finnes mange forskjellige slike kurer å velge mellom, husker at den jeg tok gikk over flere uker. Anbefaler også tilskudd av kalsium-magnesium hvis det er mulig du får i deg for lite av det.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg hørte faktisk et kjerringråd av Miriam Wicklund som var at en skulle lege et stykke Sunlight såpe i sengen, hun mente at andre såper også kunne brukes. En lytter hadde skrevet inn at de hadde prøvd dette på eldresenteret og alle ble kvitt leggkrampene. Et rart råd, men mulig det virker. Jeg har også leggkrampe innimellom, men det er så sjelden at jeg ikke gjør noe spesielt med det.
Gjest Merci Skrevet 19. oktober 2009 #9 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg får kun kramper i leggene når jeg bruker p-piller, aldri ellers. Så det kan komme av p-piller...
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #10 Skrevet 19. oktober 2009 jeg fikk dette da jeg trente hver dag(2-3 timer)da jeg roet ned på treningen forsvant problemet.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #11 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg får kun kramper i leggene når jeg bruker p-piller, aldri ellers. Så det kan komme av p-piller... Jeg hadde også leggkramper da jeg gikk på Yasmin p-piller, og ble helt kvitt dem da jeg sluttet. Ellers fikk jeg råd av en dame en gang om å drikke mer vann, hun mente at man fikk krampe av for lite vann i kroppen.
Gjest Merci Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 Jeg hadde også leggkramper da jeg gikk på Yasmin p-piller, og ble helt kvitt dem da jeg sluttet. Ellers fikk jeg råd av en dame en gang om å drikke mer vann, hun mente at man fikk krampe av for lite vann i kroppen. Åh, endelig en med samme problem som meg! Jeg bruker Mercilon p-piller og har gått på dem i 2 mnd nå. I den pillefrie uka har jeg ikke leggkramper, men så fort jeg begynner med dem igjen tar det bare et par dager før leggkrampene kommer igjen. Det er fryktelig smertefullt. Vurderer nå å slutte med dem igjen, vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre. Er det andre her som får leggkramper av p-piller?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 eller hvis man er gravid... men da skyldes det vel også at kroppen har behov for mer av enkelte mineraler og vitaminer.
Gjest Marlo Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 Kalsium og magnesium hjelper nok noe ja. Jeg sliter veldig med kramper i begge beina, så ille at jeg knapt får sove enkelte netter og jeg våkner ofte ved at jeg gråter av smerte, men dette kommer jo igjen av min sykdom. Prøvde noe som heter Portamin (som inneholder magnesium og kalsium) om jeg ikke husker feil, og dette hjalp med å fjerne de verste "toppene". Merker nå som jeg er tom for det at krampene er kjempesterke igjen. Sarotex kan hjelpe også, men dette er jo reseptbelagt. De er tidligere blitt brukt som "lykkepiller", men blir brukt til mer fysiske plager. Disse tålte ikke jeg i det hele tatt, og gikk rundt som en zombie hele dagen (pluss at jeg mistet sexlysten helt)..og jeg fant fort ut at jeg ville heller gå rundt som en zombie pga smerter og lite søvn, enn pga medisiner.
Gjest Merci Skrevet 18. november 2009 #15 Skrevet 18. november 2009 eller hvis man er gravid... men da skyldes det vel også at kroppen har behov for mer av enkelte mineraler og vitaminer. Ja, det er jo sant, og når en går på p-piller lures kroppen til å tro at den er gravid. Så der er det jo en sammenheng... Men vitaminer, magnesium og kalsium virker ikke på dette for meg, selv i store doser. Det er nok hormonene som gjør det Da står det nok om valget på piller eller nattesøvn... Kanskje ikke så vanskelig valg til slutt hehe
Gjest Iah Skrevet 18. november 2009 #16 Skrevet 18. november 2009 Ja, det er jo sant, og når en går på p-piller lures kroppen til å tro at den er gravid. Det er ikke helt riktig. Link. Ellers har jeg opplevd å våkne med krampe i leggene et par ganger, da jeg gikk på yasmin. Det var særdeles smertefullt, men gikk over av seg selv.
Gjest Merci Skrevet 18. november 2009 #17 Skrevet 18. november 2009 Det er ikke helt riktig. Link. Ellers har jeg opplevd å våkne med krampe i leggene et par ganger, da jeg gikk på yasmin. Det var særdeles smertefullt, men gikk over av seg selv. Ok men jeg har hørt leger eller helsepersonell si dett faktisk
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 20. november 2009 #18 Skrevet 20. november 2009 Ok men jeg har hørt leger eller helsepersonell si dett faktisk Hei Jeg er en godt voksen dame som har vært plaget med dette helt fra jeg var liten jente. De første årene var det at en tå sto i spenn og gjorde veldig vondt. Med årene har dette bare tullet på seg. Kommer i perioder. Værst i leggene. Har faktisk hatt to ganger muskelbrist av dette, noe som har medført mørke flekker bak på leggen. Men det kommer også i tærne, oppå fotsålen osv. Som sagt det kommer i perioder og ingen lege eller fysioterapeut har kunnet gi meg råd. Er ellers sund og fisk og trener. Ville vært veldig bra om noen på KG kunne ha gitt meg et råd. Har prøvd alle "kjerringråd" så det tror jeg ikke lenger på.
Gjest Andreas Skrevet 20. juni 2012 #19 Skrevet 20. juni 2012 Jeg har helt vanvittige leggkramper om natten. Jeg kjenner det vil komme til natten, når jeg om kvelden sitter og ser på TV eller jobber på data. Om natten våkner jeg som et skudd - spretter opp av sengen - og må går rundt i huset. Det kjennes ut som om musklene vil slites over, og leggene er ømme hele dagen. Har fått medisinen "Sifrol" av legen. Det er mot "Restless legs". De hjelper, men jeg blir litt sløv. Har inntrykk av at mange lider av det samme, men problemet er vel ikke så stort at det blir forsket vitenskapelig på det? Ellers har jeg prøver diverse kjerringråd, som det heter, uten resultater.
Gjest Andreas Skrevet 20. juni 2012 #20 Skrevet 20. juni 2012 Jeg har helt vanvittige leggkramper om natten. Jeg kjenner det vil komme til natten, når jeg om kvelden sitter og ser på TV eller jobber på data. Om natten våkner jeg som et skudd - spretter opp av sengen - og må går rundt i huset. Det kjennes ut som om musklene vil slites over, og leggene er ømme hele dagen. Har fått medisinen "Sifrol" av legen. Det er mot "Restless legs". De hjelper, men jeg blir litt sløv. Har inntrykk av at mange lider av det samme, men problemet er vel ikke så stort at det blir forsket vitenskapelig på det? Ellers har jeg prøver diverse kjerringråd, som det heter, uten resultater. (Hvorfor disse tåpelige verifiseringskodene?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå