Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter sammen med kjæresten til nyttår, etter flere år i kollektiv. Gleder meg veldig, men er også litt bekymret for at det ikke skal gå så bra som vi tror, da dette er et stort steg for begge, og har fått høre en del negative erfaringer fra venner og kjente.

Vi er studenter på 23 og 24, har vært sammen i to år og skal skaffe oss en liten byleilighet.

Han har bodd mye hos meg disse årene, og vi var sammen konstant i sommer - familiebesøk, hytteturer og på hans lille studenthybel, da jeg sa opp mitt sted for å reise på utveksling til høsten (dvs er i utlandet nå). Dette gikk fint, men er klar over at hverdagen er noe helt annet. Vi er også hverandres første (og forhåpentligvis siste) seriøse kjæreste, så mangler litt tidligere erfaringer her.

Er veldig klar for at dette skal holde, så tenkte jeg skulle spørre folk her hva erfaringene deres har vært/er med samboerskap.

Tips

Triks ;)

Husarbeid, rutiner og regler (eller mangel på disse).

Fallgruver

Praktiske råd

Økonomi

Samboerkontrakt

Selve leiligheten (er en liten toroms nok?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I august ble min kjære og jeg samboere - og for å være ærlig: det er ikke nødvendigvis *så* annerledes som man skal ha det til, det er jo hva man gjør det til selv også.

Men, det er greit å klargjøre dette med økonomi. Vi satte opp en felles regningskonto som begge tar penger fra når vi har vært og handlet mat, betalt felles regninger osv. Det er greit å klargjøre om dere skal ha felles økonomi eller ikke, osv. Selv fungerer en felles økonomi godt, her opererer vi ikke med "mine og dine penger", og ærlig talt synes jeg det er veldig deilig. Jeg tjener vesentlig bedre en ham, så naturlig nok blir det jo til at jeg betaler mer, men jeg ser det på som våre penger, ikke mine.

Vi har ingen rutiner sånn egentlig, men jeg spør ofte om han kan gjøre ditt og datt mens jeg er på jobb eller skole. Han er student selv, men har mer fri enn meg, så da er det naturlig at han gjør mer hjemme. Han har alltid middagen klar når jeg kommer hjem fra jobb. Eller, vi har en liten rutine på at man tar oppvasken når man ser det trengs, ellers stresser vi lite med hvem som skal gjøre hva. Setter forresten opp ukemeny for middag hver uke (glemte det denne uka, ellers har vi det alltid), noe som gjør at man slipper å finne på middager etter jobb osv - synes det er deilig å ha det klart på forhånd. Vi har også én handledag i uka, noe som gjør at vi unngår for mange impulskjøp. ;)

Selv har vi en 2-roms på rundt 40-50 m2, og det er mer enn stort nok for oss. Selvsagt er det deilig med god plass, men personlig synes jeg det er mer enn nok. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Tigress
Skrevet

Få ordning på økonomien, og sats på samarbeid.

Skrevet (endret)

Jeg er enig med Yvonne; det er ikke nødvendigvis så annerledes enn man skal ha det til, det å bli samboere. Dette er nå meg, men jeg følte ingen forandring fra det å bo fra hverandre og det å bo sammen - vi hadde hatt avstandsforhold i lang tid, men rett før vi flyttet inn sammen, hadde vi nettopp vært på en lang sommerferie sammen, og da ble det på en måte ingen overgang.

Endret av ninuska_
Skrevet

Økonomi

Har i huset har vi en felleskonto hvor vi setter inn likt beløp hver mnd. (4500 hver). De går til felleskostnader, strøm, Internett og mat. Liker det systemet veldig godt, og da kan jeg bruke resten av pengene mine på hva jeg vil uten dårlig samvittighet :).

Samboerkontrakt

Nå vet jeg ikke om dere skal leie eller eie, men jeg ville foreslått å ha en samboerkontrakt. (Skjønner ikke at flere ikke har dette?!). Vi lagde en i løpet av 1. mnd vi bodde sammen. Ikke det at vi trodde det kom til å gå dårlig, men det er greit å ha noe på papiret i tilfelle noe skulle skje.. Vet ikke om det har noe å si om man har samboerkontrakt på hva man eier om den ene dør feks?

I samboerkontrakten har vi skrevet ned hvor mye vi eier hver av leiligheten (40/60%), hvem som eier de store tingene slik som tv, oppvaskmaskin, kjøleskap osv.

Husarbeid

Har ikke noe fast plan over det. Det varierer veldig hvor mye hver av oss gjør. Som at jeg feks jobber 3 dager en uke, og 6 dager en annen uke. Vi har forsåvidt "avtale" om at samboeren min vasker dusjen, for det er jeg ikke noe fan av. Ellers må man bare se hvordan det går seg til og spørre den andre om det er noe som trengs å bli gjort hvis man feks er på jobb selv :)

Vi bor i en 67kvm leilighet, klarer oss heeelt fint!

Og som ninuska_ sa, tenk på hvor mye penger det er å spare i mat. Jeg husker når vi akkurat hadde flytta sammen, så bare lo jeg av de som så på priser i butikken, men jeg lærte fort gitt. Såå mye bedre å dra ut å feks spise på resturant med god samvittighet fordi man har vært flink når man har handla mat :)

Skrevet

God komunikasjon er nøkkelen til mye glede.

Samborekontrakt er nevt her, det er også viktig skulle det værste skje.

Lykke til :klemmer:

Gjest Tigress
Skrevet

Samboerkontrakt og gjensidig testamente er viktig, det gløymte eg å skrive.

Gjest Nattvette
Skrevet

Som ein nevnte bør dere kanskje sette dere ned å finne ut av dette med økonomi og husarbeid før dere flytter sammen.

Husarbeid, rutiner og regler (eller mangel på disse):

Vel, her tar han oppvask (eg hater oppvask, og vi har ikkje plass til oppvask maskin :() og vasking av bad/toalett og evt støvsuging og rydding, mens eg kan rydder, vasker bord/dører/vegger/vaskene/gulv (vi har hund), pusse speil, støvsuge/tørke støv. Men det blir av og til litt sånn at det ser fælt ut her, for ingen av oss er særlig huslige egentlig. Men da blir det alltid til at vi begge setter i gang med å få huset i orden og bruker noen timer på rydding og vasking. Dere finner ut av fordelingen selv da :) Kanskje sette opp ein slags ukeplan, sånn at "på onsdag tar du å støvsuger, mens eg vasker klær", eller noe.

Praktiske råd/tips:

Ikkje gjør alt husarbeidet sjøl i begynnelsen, dere begge bør gjøre ting. Har fleire venninner som har vært "snille" nok til å ta alt av husarbeid ei god stund og som da sitter med ein type som ikkje gjør ein døyt heime, og som de ender opp med å irritere seg over pga dette.

Ta litt tid for dere selv innimellom, å bo sammen og være mye sammen kan fort bli til at man føler den andre er der uansett hvor man snur seg, om du skjønner?

Ingen vits å krangle over bagateller :)

Kommunikasjon er bra, om noe irriterer/whatever så snakk om det. Ikkje la det ligge i hodet og vokse liksom, det er ikkje bra.

Økonomi/tips:

Ja, dere bør kanskje sette dere ned å snakke om det. Felles konto hvor dere begge setter inn penger for å betale regninger, mat o.l. Mange som har det. Eller ein konto dere begge setter vekk litt peng på til diverse ting (ferie, uforutsett situasjoner, reparasjon/innkjøp av nye ting dersom noe viktig blir ødelagt osv).

Ikkje bruke peng på tull når man egentlig ikkje har råd, ikkje bruke peng å kjøpe inn dyre ting uten at begge er enige om det osv. Altså, unngå impulskjøp.

Shoppe smart, mat f.eks. Kan spare masse ved å sammenligne prisene fra ein butikk mot ein annen.

Samboerkontrakt:

Det kan være ein ide ja, du finner nok noe brukandes på nettet om du søker litt. Eg og sambo har ikkje det, men eg tenkte ikkje over sånt når vi flytta sammen. Men uansett, meg og sambo har vært sammen lenge og om det skulle ryke hadde vi ordna det på ein fin måte uansett.

Skrevet

Tusen takk for svar! Mye nyttig og mye å tenke over her :)

Viste tråden til mannfolket, han syntes det var kjempekjekt med gode svar.

Han foreslo å sette oss ned med en gang vi har flyttet, og prøve å ordne noen grunnregler/rutiner og diskutere felleskonto, samboerkontrakt++ og grundig gå gjennom hvordan vi ønsker at ting skal være.

Vi diskuterer også en del småting allerede, ettersom vi har midlertidig avstandsforhold nå, og har dette å se fram til. Gøy at han er så engasjert! :D

Skrevet

Husarbeid:

Bli enige om dette på forhånd! Om dere har veldig ulikt syn på hva som er "rent nok" kan det gå på forholdet løs (Ja, jeg snakker av erfaring). Bli enige om hvor ofte det er nødvendig å støvsuge, hvor nøye det er med ting og tang (fjernkontroller, ladere, dippedutter) som ligger omkring, osv. Snakk også om hvem som skal gjøre hva, når. Og for guds skyld: IKKE gå i fellen med å gjøre alt og varte ham opp fra dag én fordi det er så romantisk og koselig. Om han først blir vant til å kunne slippe sokkene sine rett på stuegulvet, og så dukker de automagisk opp rene og pressede i sokkeskuffen, så er vanen vond å vende...

Økonomi:

Jeg trives godt med en felles konto til fellesutgifter som regninger, mat, felles fornøyelser, osv. Samt en felles sparekonto, hvor vi begge sparer til felles ferie, hus, osv. Vi tjener omtrent likt, og setter inn likt på kontoene. Det vi har igjen på våre egne kontoer, bruker vi nett som vi selv vil, uten å blande oss inn i hva den andre gjør med sine penger.

Andre ting:

Det kan være lurt (spesielt når dere bor i toroms) å lage regler for ting som besøk, musikkspilling, tvtitting, o.l. Om den ene hele tiden inviterer folk hjem, mens den andre har lyst på fred og ro, kan det bli problemer. Det samme om den ene vil høre på musikk eller se på tv når den andre vil studere eller sove.

Om den ene har behov for alenetid, hjemme, kan det være lurt å avtale noe om at dere begge skal finne på noe med andre enn partneren utenfor husets fire vegger en gang i uken. Så får den andre vært alene hjemme og slappet av litt/eventuellt kan han/hun invitere venner og spille musikk den andre hater.

Den største overgangen for meg var at jeg ikke hadde et eget sted jeg kunne trekke meg tilbake til. Derfor behovet for regler om at samboeren skal pelle seg ut av kåken minst en gang i uken så jeg får kvalitetstid i fred og ro for meg selv.

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Gratulerer!

Dere kjenner hverandre best-og kan kanskje forutse et par fallgruver bedre enn vi.

Vi har bare bodd sammen en kort stund, men for oss funker det meste av 'seg selv'. Vi har det formelle i bunn: samboerkontrakt, forsikring på hverandre og felles konto for faste fellesutgifter (trekk på lån, kommunale avgifter, lisens, strøm...). Men bortsett fra det har vi ingen 'regler' eller ordninger på noe som helst. Høres kanskje ut som oppskriften på trøbbel, men for oss funker det. Vi har omtrent samme smerteterskel for rot, gris og skitten oppvask. Om du vet at dere IKKE har det,lag et system. Å bomed din kjære er ikke så forskjellig fra å bo ikollektiv med venner.

Vi bor på 80 kvadratmeter men med loft og et ekstra kontor. Skullegjernehatt et til kontor,men det går helt fint.

Kjenner meg igjen i å savne alenetid...mennår jeg bodde alene savnet jeg sammentid VELDIG mye mer.:)

Lykke til!

Skrevet

Tål hverandres små irriterende uvaner og "feil".

Ellers kos dere og ta godt vare på hverandre!:):yvonne:

Skrevet (endret)

Har vært det en gang før og prøvd det i sommer igjen... og synes egentlig det går litt av seg selv..

- En ting vi skal innføre er å spise middag ved eget bord, ikke foran TVen.

- Vi tok husvasken sammen.

- Handla en gang i uka, og skrev handleliste gjennom uka med ting vi hadde lyst på eller trengte. Benytta oss av tilbud og putta kjøtt og andre godsaker i fryseren.

- velg dine kamper med omhu. De tingene du ikke kan leve med må dere snakke om.

-En klisje er en klisje for en grunn: SNAKK OM ALT!!

Lykke til!

Endret av Tante
Skrevet

Jeg ser at mye av det som er sagt her er fornuftig, så har ikke tenkt å gå gjennom det igjen. Men jeg vil gjerne få legge til en liten detalj; ta opp ting som skjer, som skaper frustrasjon, med en gang. Ikke gå rundt å tenk på det så lenge at dere bare samler opp mye dritt, og så kommer alt ut på en gang. For litt uenighet vil alltid dukke opp, men dersom dere løser det med en gang så unngår dere mye unødvendig "gnissing"

Ellers er det bare til å nyte det ;)

Skrevet

Dette var en veldig nyttig tråd for meg også, jeg blir også samboer med min kjære nå snart. :rødme:

Men dette her med samboerkontrakt har jeg ikke hørt om før. Hva går det ut på?

Skrevet
Dette var en veldig nyttig tråd for meg også, jeg blir også samboer med min kjære nå snart. :rødme:

Men dette her med samboerkontrakt har jeg ikke hørt om før. Hva går det ut på?

Som navnet sier - en bindende avtale mellom samboere. F.eks eierforhold til bolig, møbler.., hvem som får hva ved brudd, gjeldsforhold osv. Tror den kan utformes etter hva partene synes er viktig å ha en avtale på, og kan løses på ulike måter.

Noen som har lyst til å forklare litt nærmere? Har ikke satt meg så veldig inn i det ennå.

Skrevet

Er i mitt 2. samboerskap, og den viktigste tingen jeg har lært fra det ene til det andre; gjør det selv!

Min første samboer var (i mine øyne) "ordensfreak" uten like. Dvs, han var vel som de fleste damer; mente at jeg skulle rydde bort og vaske tallerkenen min med en gang etter at jeg hadde spist, ikke la det ligge hårspenner på stuebordet, ikke etterlate håndklær på soverommet, etc. Og hvis jeg gjorde det, fikk jeg høre det veldig fort. Det irriterte meg noe så enormt, at han skulle "kommandere" over meg enda mer enn moren min hadde gjort. En av flere småting som gjorde at følelsene mine bare døde i løpet av noen år.

Min nye samboer er motsatt, han er fullstendig ute av stand til å se skitt og rot. Så da holder jeg leiligheten så ren og ryddig som JEG vil ha den, uten å si et ord, og vi er begge lykkelige ;) (Hender at han klager fordi han føler han gjør for lite, men det er jo hans problem.)

Og; ikke tell kroner og øre på økonomien. Det blir så utrolig dumt når man før man blir sammen fint kan ta en resturantdate der den ene betaler alt, og så flytter man sammen og deler McDonalds-regninga i 2 så vi vet "hvem som har brukt hva".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...