Gå til innhold

Kul i brystet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har oppdaget en kul i brystet mitt.. :tristbla:

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg bestille legetime med en gang, eller skal jeg vente å se en viss tid, for å se om den forsvinner av seg selv - mulig hoven kjertel? Ønskedrøm?

Jeg oppdaget den for noen dager siden, har akkurat hatt menstruasjon, kan det ha en sammenheng med det? Jeg tror den har blitt litt mindre? Ønskedrøm?

Er det fastlegen man skal til i såfall?

Den er liten, en ca størrelse mellom et riskorn og en ert.

Jeg er litt redd jeg nå.. Merker jeg blir litt handlingslammet..

Hjelp..

:tristbla:

..Og klem?

Skrevet

Her står det litt om kuler i brystet som du kan lese.

Du må først ta kontakt med fastlegen din ja. Du kan jo sikkert vente noen dager uten at det er allverdens farlig. Om du leser i linken ser du at dette godt kan være en godartet kul.

:klemmer:

Skrevet

Kjære ts, så skummelt dette var da. Jeg syns du skal kontakte fastlegen din nå og få time fortest mulig. Da vil du få svar fra en som vet og han kan nok roe deg ned masse.

Det er mest sannsynlig ikke noenting, men er greit å få sjekket det likevel.

:klemmer::klemmer::klemmer:

Gjest Heldigvis frisk
Skrevet
Jeg tror jeg har oppdaget en kul i brystet mitt.. :tristbla:

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg bestille legetime med en gang, eller skal jeg vente å se en viss tid, for å se om den forsvinner av seg selv - mulig hoven kjertel? Ønskedrøm?

Jeg oppdaget den for noen dager siden, har akkurat hatt menstruasjon, kan det ha en sammenheng med det? Jeg tror den har blitt litt mindre? Ønskedrøm?

Er det fastlegen man skal til i såfall?

Den er liten, en ca størrelse mellom et riskorn og en ert.

Jeg er litt redd jeg nå.. Merker jeg blir litt handlingslammet..

Hjelp..

:tristbla:

..Og klem?

Jeg har akkurat vært igjennom det samme... (se en tråd som heter noe slikt som: "skal til legen i morgen, gruer meg")

Ok, det første du gjør, er å kontakte fastlege, og han/hun vil henvise deg videre til mammografi og ultralyd.

Dette MÅ du gjøre, uansett hva vi her inne sier!

Alle kuler skal undersøkes så raskt som mulig.

At kulen er mindre nå (det kan skje), kan tyde på at det er en sammenheng med syklusen din, og da er det kanskje en vanncyste. Hun som undersøkte meg sa at det kunne ha en sammenheng.

Det kan være en hoven kjertel, en tilstoppet melkegang... det kan være så mye, og de aller fleste forklaringene er uskyldige... så ring legen, få time, og få sikkerhet!

Ventetiden er den verste! :)

Dette går bra! :klem:

Skrevet

Jeg har bestilt time hos fastlegen. Skal dit på tirsdag. Har gått i hele dag og vært kvalm, synes dette er skikkelig ekkelt. Vet jo at det helt sikkert bare er uskyldig, men følelsene tar liksom overhånd over logikken. Føler at hodet mitt har eksplodert av bekymringer i dag.

Hva skjer på en mammografi? Gjør det vondt? Er det skummelt? Er redd for at brystene mine ikke skal passe inn i maskinen. Vet ikke om jeg har nok "masse" til å bli most mellom de platene. (Hvis det er sånn som man ser på film.. :sjenert: ) Uff, jeg får litt panikk altså.. Føler at jeg kjenner at den er der hele tiden nå.

Tirsdag er jo ikke lenge til, men akkurat nå føles det som en evighet.. :sukk:

Hva var det hos deg Heldigvis Frisk? Vanncyste? Hva gjør man med dem? Bare venter på at de skal gå over? Cyste høres nå litt skummelt ut det og da.. :sjenert:

Hjelp..

Er i hvertfall stolt av meg selv som ringte til legen og ikke bare fortrengte det og latet som at det sikkert ikke var noenting.

Tusen takk for gode klemmer og støtte, vær gjerne med meg gjennom disse skumle dagene :sjenert::klem:

Gjest Heldigvis frisk
Skrevet
Hva skjer på en mammografi? Gjør det vondt? Er det skummelt? Er redd for at brystene mine ikke skal passe inn i maskinen. Vet ikke om jeg har nok "masse" til å bli most mellom de platene. (Hvis det er sånn som man ser på film.. :sjenert: ) Uff, jeg får litt panikk altså.. Føler at jeg kjenner at den er der hele tiden nå.

Hva var det hos deg Heldigvis Frisk? Vanncyste? Hva gjør man med dem? Bare venter på at de skal gå over? Cyste høres nå litt skummelt ut det og da.. :sjenert:

kjempeflott at du ringte legen, det er det første store hinderet! Neste skritt er å vente... :)

Jeg bestemte meg for å ikke bekymre meg før jeg visste om det var noe å være bekymret for.

Jeg skal ikke si at jeg lyktes helt, for ventetiden var lang, men jeg klarte i alle fall å unngå å stresse meg selv opp med den tankegangen. ;)

For meg var det cyster ja... mest sannsynlig vanncyster.

Det er ikke skummelt i det hele tatt, det er noe veldig mange har både i bryst og underliv, og man gjør ingenting med dem hvis de ikke blir for store/plagsomme.

Hvordan mammografien foregikk hos meg, var enkelt og greit.

Jeg ble kalt inn til et avkledningsrom, der jeg fikk litt informasjon om hvordan det hele skulle foregå, og så måtte jeg kle av meg helt på overkroppen.

Så ble jeg vist inn i undersøkelsesrommet, og plassert foran maskinen.

De tok to sett bilder. Ett bilde av hvert bryst ovenfra, og ett bilde av hvert bryst i skrå vinkel. De hjelper deg å plassere ben og bryster der de skal være. Og det er som på film, brystene blir presset mellom to plater, og det må være et ganske hardt press for å få gode bilder.

Jeg opplevde mammografien som ubehagelig, men ikke vond. Mest sannsynlig fordi jeg var "premens" (dagen før mens), men også fordi jeg er litt lav, og jeg måtte stå så veldig rart og ble anspent på grunn av det.

Mammografien tok bare noen få minutter, så ble jeg sendt til neste "venterom", mens legen så på bildene, og avgjorde om jeg skulle ha ultralyd eller ikke.

De så ikke kulen jeg oppsøkte lege for på bildene, og avgjorde at ultralyd måtte til for min del.

Da ble jeg lagt på en benk, måtte vise hvor kulen var, og så undersøkte de hele brystet med ultralyd.

De fant flere cyster hos meg, selv om jeg bare hadde kjent en, og jeg fikk vite resultatet med det samme... :sjenert:

Det hele tok 20 minutter, inkludert ventetid. :)

Kjapt og smertefritt, om enn noe ubehagelig.

Dette går bra! :klem:

Skrevet

Til -ts-

Kjempeflott at du har ringt fastlegen, og bare slapp av, pust gjennom nesa, det går fint. Jeg har vært gjennom det samme som deg, bare at jeg fant en fettkjertel som har følt for å krype oppover brystet og ikke noen cyste. Jeg måtte stenge alle ute og grine litt da jeg fant den. Foreldrene mine visste faktisk ikke om noe før jeg sa jeg skulle til ultralyd for en kul.

Det kommer ann på vurderinga til legen om du må ta ultralyd eller mammografi. For min del ble jeg sendt til ultralyd, men siden de ikke så noe uvanlig, vurderte sykepleier at jeg også skulle til mammografi. For min del var ikke mammografi særlig vondt, kanskje litt ubehagelig. De klemmer brystet ditt mellom to plater, og de kan gjøre det i hvilken som helst vinkel. Du får også beskjed om at du skal si ifra hvis det gjør vondt. hvis du ikke får beskjed, bare tenk på det, og si ifra uansett.

Fettkjertler vil de ikke gjøre noe med, med mindre du velger å få den fjernet. Vanncyster er jeg ikke sikker på..

Skrevet

Takk for at dere oppmuntrer meg, og forklarer meg om prosedyren. Blir litt mindre skummelt. Skal huske å si i fra hvis det blir vondt.

Hvor lenge måtte dere vente til dere fikk mammografi og ultralyd etter å ha vært hos fastlegen?

Merker jeg er litt redd for å miste det ene brystet. Jeg skulle liksom ut og kjøpe undertøy, og nå lurer jeg nesten litt på om det er bortkastede penger... Vet jo at det ikke er sånn det fungerer i virkeligheten, men det er sånn jeg tenker litt nå likevel.

At noe så lite kan være så stort. Og så tenker jeg på kreft i det hele tatt. At brystene kan jo faktisk undersøke, og merke noe, men hva med alt det som er inne i kroppen. Ikke at jeg er redd for det nå, men hvor tilfeldig alt er. De aller fleste som oppdager kreft har jo gjort det ved en tilfeldighet. Hvorfor er det ikke fast innkalling på sjekk der? Man får jo innkalling til livmorskreft hvert annet år, det burde man vel til brystene også? Og sikkert resten av kroppen og. Æsj, skikkelig skummel sykdom er det.. :sjenert:

Glad for at jeg kan lufte ut litt av tankene mine her..

Veldig godt å høre at man får resultatet med det samme. Skummelt og egentlig. Jeg er visst virkelig satt ut av dette jeg :tristbla:

Gjest Heldigvis frisk
Skrevet
Hvor lenge måtte dere vente til dere fikk mammografi og ultralyd etter å ha vært hos fastlegen?

Jeg fikk time til mammografi og ultralyd 8 dager etter at jeg hadde vært hos fastlegen.

Det går alltid raskt, fordi kuler i brystet alltid blir tatt på alvor, selv om alle leger vet at kulene er uskyldige i 90% av tilfellene.

Det er innkallelsesrutiner for mammografi også.

Rutinemammografi begynner du med når du blir 40... da blir du kalt inn hvert 2.-3. år. :)

Jeg fikk også beskjed om at jeg skulle ta mammografi hvert år, fordi jeg har "vanskelige" bryst å undersøke på egen hånd. (De er knudrete, og det er vanskelig å kjenne nye kuler. Mamma har det samme.)

Skrevet

Tror det var snakk om to uker, men så valgte jeg selv å vente. Hvis det plager deg virkelig, og du er villig til å betale litt ekstra, så kan du benytte deg av en privat bedrift. Jeg valgte å bruke et selskap som samarbeider med Helse Bergen, grunnet trang økonomi.

Men det kommer helt ann på hvor du bor og hva tilbudet er.

Skrevet

Jeg var nede i byen i dag, hvor det var stand brystkreftkampanjen, hvor man kunne kjenne på ulike brystproteser for å kjenne hva en kul kjennes ut som.

Og den kjentes HELT ut som min. Og damen som stod der sa at det kan bety at den er ondartet! For en grusom ting å si! Jeg spurte om det ikke kunne være cyste eller noe sånt når det kjentes sånn ut, og da sa hun at "jojo, det kan det også, men det er best å undersøke hos legen uansett".

Hun skremte vettet av meg!!

Ble ikke akkurat mindre redd.. :sjenert:

Skrevet

Uffameg..

Sånne stands jobber jo for å få folk til å ta kuler virkelig på alvor.. Og hun mente sikkert at hvis det er en kul som din der så må den sjekkes UANSETT..

Men føler med deg, ventetiden nå er fæl, selv om det høyst sannsynlig ikke er noe farlig.

Skrevet

Ja, jeg skjønte at det var det hun mente, var bare en ekkel måte å gå frem på. Føltes ut som skremselspropaganda, men jeg var jo allerede skremt :sjenert:

Vet dere om de sjekker begge brystene når de først er i gang? Tror ikke jeg vil klare å slappe helt av hvis ikke. Kan jo være noe jeg har oversett selv.

Nå kjennes det ut som at kulen har vokst også.. :tristbla:

Skrevet

Hvis det virkelig er ille, og du ikke kan roe deg ned før du får svar om kulen er godartet eller ondartet, kan du spørre legen om det er muligheter for en biopsi, men jeg vet ikke hva de sier. Kan hende de vurderer slikt om kulen virker rar.

Men, har kulen vokst i takt med hormonoene (dvs jo nærmere mens, jo større blir kulen)?

Skrevet

Hei ts. :klemmer:

Jeg skjønner at det er virkelig ille det du opplever nå. Men prøv å glemme det hun på standen sa til deg. Hun forsøkte nok bare å overtale deg til å gå til legen, på en veldig klossete og dum måte.

Det er forferdelig å vente. Men husk at 90 prosent av alle kulene som blir funnet er godartede. 90 prosent er mye!

Og de ondartede de finner tidlig pleier de ikke å fjerne mer enn kulen og litt rundt. Ikke hele brystet. :)

Jeg har også hatt cyste i brystet. En diger en. De sammenlignet den med en vannblemme, og ba meg vente til den gikk vekk av seg selv.

Fastlegen min og på sykehuset sa de også at den kunne være ondartet. Så det er veldig vanskelig å kjenne forskjell, tydligvis.

Jeg fikk mamografi og noe mer med en gang. (Husker ikke hva.) For jeg var så redd at jeg slapp å stå i kø.

Så prøv å finne på noe morsomt i dag og i morgen. Hold deg i aktivitet, så du ikke tenker fult så mye,

Skrevet

Og ja, de kan sikkert undersøke begge brystene når du er der. De var utrolig koselige når jeg var til undersøkelse.

Husk mye antiperpirant. De klemmer og kjenner mye under armhulene først, og da er det litt flaut å være svett og våt. ;)

Skrevet

:ler: Ok, jeg skal være ekstra nøye med deodorant! Takk for tips :) Da skal jeg huske på å ha nyshava armer også ;)

Noen dager etter jeg fant den syntes jeg den var litt mindre enn da jeg oppdaget den noen dager i forveien (rett etter menstruasjon), mens de siste par dagene synes jeg den har blitt litt større igjen. Ikke mye hverken til den ene eller andre siden, men nok til at jeg mener å merke forskjell. Men jeg har jo bare visst om den i underkant av en uke...

Uff, nå gleder jeg meg bare til å få det sjekket, for jeg blir visst litt småsprø av å gå rundt og ikke vite. Håper jeg får mammografi og sånt raskt! Spurte hun på standen hvor lang ventetid det var, men hun visste ikke :sukk:

Heldigvis har jeg planer både i dag og i morgen, ja! Godt å få tankene over på noe annet. Samtidig er jeg stolt av meg selv, som tok tak i det og ikke bare går rundt og fortrenger det.

Føler forresten også at det gjør litt vondt. Ikke selve kulen, den er bare hard og rund uten noe følelse. Men i området rundt. Føler at den er i veien, men det kan jo godt hende at det bare er mentalt...

Skrevet

Det at den vokser er nok bare inbildning. Du ble skremt av hun på standen, og derfor tror du den vokser. :jepp:

At det er ømt rundt kulen er ikke så rart. Du har jo klemt mye der i de siste dagene vet du.

Prøv å slappe av, og glem den. Det er jo 90 prosent sjanse for at det bare er en vanlig vanncyste.Og hvis det er noe galt er det jo så tidlig at du ikke får noe problemer etterpå.

Bestem deg for å ikke tenke på det før tirsdag. Skyv vekk tankene, og hold deg i aktivitet. Fyll små pauser med de tingene du ikke rekker å gjøre ellers. Når tankene kommer, si til deg selv at du ikke vil tenke på det, og tenk bevisst på noe annet.

Og ikke kjenn etter heller;)

Skrevet

Ja, det er helt sikkert sant. Jeg kjenner mye etter.. :sjenert:

Ok, skal prøve å ikke tenke på det. Nå har jeg jo uansett gjort alt jeg kan på dette tidspunktet. Vet ikke om jeg får til å ikke tenke på det, men jeg skal i allefall gjøre så godt jeg kan!

Tusen takk :klem:

Skrevet

Nå har jeg vært hos fastlegen min.

Hun kjente og klemte og sa veldig lite i hverken den ene eller andre retningen. Helt sikkert for å ikke gi meg noen forhåpninger eller motsatt.

Jeg fikk henvisning til mammografi og ultralyd, og har fått time neste tirsdag.

Jeg er dritnervøs! Jeg føler meg svimmel og "light-headed".

Føler meg usikker på om jeg klarer å komme meg gjennom dette... Synes det er veldig skummelt... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...