Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #21 Skrevet 11. oktober 2009 jeg har utbetalt ca 22000, har faste utgifter (huslån, studielån, strøm, trening, forsikringer) på 12000. Så har jeg 10 000 igjen. Sparer på BSU av de og bruker en del på reising..lever godt(: hei, jeg har 20 ooo netto for mnd og lurer på hvor stort lån du klarer å betjene? hvor stort lån fikk du med 22' og hvilken egenkapital hadde du? hva betaler du i avdrag og renter på lånet?
Gjest Gjest_siw_* Skrevet 11. oktober 2009 #22 Skrevet 11. oktober 2009 hei, jeg har 20 ooo netto for mnd og lurer på hvor stort lån du klarer å betjene? hvor stort lån fikk du med 22' og hvilken egenkapital hadde du? hva betaler du i avdrag og renter på lånet? Lånte 1,2 i førstehjemslån. Lånet er delt i to slik at jeg betaler mest ned på toppen. Med dagens rente er avdragene på totalt 7000. Husk på at du får igjen for renter på skatten. Så har jeg 3000 i felleskostnader til fellesgjeld på leiligheten, fyring, tv etc. Ellers har jeg 300 i studielån. Var ikke noe problem å få det lånet, og jeg greier meg bra.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #23 Skrevet 11. oktober 2009 Lånte 1,2 i førstehjemslån. Lånet er delt i to slik at jeg betaler mest ned på toppen. Med dagens rente er avdragene på totalt 7000. Husk på at du får igjen for renter på skatten. Så har jeg 3000 i felleskostnader til fellesgjeld på leiligheten, fyring, tv etc. Ellers har jeg 300 i studielån. Var ikke noe problem å få det lånet, og jeg greier meg bra. takk for svar, har litt større studiegjeld enn deg og vil få 100 000 lavere i lån, tror jeg ........men for den summen får man ikke kjøpt noe i denne byen
Gjest Gjest_siw_* Skrevet 11. oktober 2009 #24 Skrevet 11. oktober 2009 takk for svar, har litt større studiegjeld enn deg og vil få 100 000 lavere i lån, tror jeg ........men for den summen får man ikke kjøpt noe i denne byen Nei..fikk det her da, kjøpte når markedet akkurat var på bunn og på vei opp igjen. Det er DYRT å etablere seg alene!
Andale Skrevet 11. oktober 2009 #25 Skrevet 11. oktober 2009 man kan ikke sammenligne pengeforbruk som student og pengeforbruk i etterkant. Det går helt fint å leve for veldig lite penger i få år. Men i lengden trenger man mer enn 1000 kr til diverse i måneden. Tannlege, utbytting av ødelagte husholdningsartikler, presentable arbeidsklær, ferie etc. Selvfølgelig kan man sammenligne pengeforbruk som student og pengeforbruk i etterkant! Jeg trenger nok mer enn 1000 kr til div i mnd etterhvert (med tanke på eventuelle barn osv), men jeg går da til tannlege selv om jeg er student. Betyr bare at jeg vet at den utgiften kommer, så da blir det ingen kino den måneden (f.eks). Utbytting av ødelagte ting går vel ikke under eget forbruk på den måten, men mer til regninger på huset. Ikke at husholdningsartikler her blir ødelagte så ofte... Selvfølgelig kan det komme uforutsette ting og regninger, og da er det greit å ha en buffer. Men generelt bruker jeg ikke mer enn 1000 kr på meg selv i måneden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå