Gjest Gjest_Ebba_* Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Hva regnes som "vanlig" sum man har å leve for pr. mnd etter at alle faste utgifter man har er betalt? Eller, for å si det på en annen måte, hva er minste sum man bør ha? Og da tenker jeg at man skal kunne leve litt også (kunne ta seg turer ut, på kino, kjøpe seg noe nytt). Hva er vanlig for dere her? Spør fordi jeg er i en fase i livet hvor jeg prøver å finne ut av disse tingene Samtidig har jeg valgt en yrkesvei som ikke akkurat er den enkleste, og har foreløpig ikke akkurat den beste økonomien. Jeg er forøvrig singel og har bare meg selv å tenke på.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Så inn på sifo sine sider. Der har de standardbudsjett du kan se på. Du kan få opp budsjett på din alder, kjønn, ingen barn.
Gjest Aloha Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg tenker at etter alle faste utgifter, er 5000 (for en voksen) kanskje et minimum for å klare seg rimelig greit..?
Gjest Gjest_Ebba_* Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Takk begge to Ja, 5000 høres ikke så galt ut.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Takk begge to Ja, 5000 høres ikke så galt ut. Sifo-budsjettet er et minimumsbudsjett da, det går knapt å leve et godt liv på de beløpene. Etter at alle regninger og faste utgifter, samt kostnader til bil (og avsetning til ny) bruker jeg ca. 12.000 på klær, mat og "å leve".
Monifa Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Sifo-budsjettet er et minimumsbudsjett da, det går knapt å leve et godt liv på de beløpene. Etter at alle regninger og faste utgifter, samt kostnader til bil (og avsetning til ny) bruker jeg ca. 12.000 på klær, mat og "å leve". Hjelpes.. Det er nesten 4000 mer enn min mnd. inntekt..
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Sifo-budsjettet er et minimumsbudsjett da, det går knapt å leve et godt liv på de beløpene. Etter at alle regninger og faste utgifter, samt kostnader til bil (og avsetning til ny) bruker jeg ca. 12.000 på klær, mat og "å leve". Jeg har ca 3000 kr å leve for, det betyr etter at ALT er betalt, altså alle regninger og mat. Så 3000 kr til klær, cafe osv. Har stort sett alltid litt igjen Men nå er jeg akkuratt ferdig som student så har liksom blitt vant til å ikke leve på så mye.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Var en lang periode jeg levde for 4000kr i mnd. Skulle da dekke mat og bensin osv. Klær er jo noe man da forbinder med jul og feriepenger. 4000 i mnd er slitsomt og trenger man noe xtra er man jo ute og kjører med en gang. for ikke og prate om lege og tannlege. har man 6000 i mnd burde man klare seg uten og ha vond klomp i halsen kansje?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Som student så har jeg vært nede i 2500kr mnd etter at husleie og regninger var betalt, men da var jeg alltid helt blakk de siste ukene før stipendet og levde på havregryn og nudler. Klær kunne jeg bare glemme og fikk jeg en eller annen utgift jeg ikke forventet så var det telefon hjem til mamma med en gang. Det er absolutt ikke nok penger til å leve normalt. Jeg vil si at 6000kr utenom de faste avgiftene må til for å leve et verdig liv. Man må handle klærne på HM og følge med når kylling og kjøttdeig er på tilbud, men man overlever ganske greit
Gjest Marlo Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 Etter alle faste utgifter + mat, så bruker jeg kanskje MAX 1oookr på meg selv. Kunne sikkert brukt mer, men velger å legge det på sparekontoen. Ikke har jeg noe behov for å bruke så mye penger på meg selv heller.
Andale Skrevet 9. oktober 2009 #11 Skrevet 9. oktober 2009 Etter alle faste utgifter + mat, så bruker jeg kanskje MAX 1oookr på meg selv. Kunne sikkert brukt mer, men velger å legge det på sparekontoen. Ikke har jeg noe behov for å bruke så mye penger på meg selv heller. Signerer her Etter at bensin, mat og regninger er betalt har jeg max 1000 kr igjen til meg selv i måneden. Går helt fint det! Blir kanskje en kinotur, går ikke mye på cafe, ett klesplagg eller ett par sko osv. Men så er jeg student, og vant til å spare på de få pengene jeg har
Rosalie Skrevet 9. oktober 2009 #12 Skrevet 9. oktober 2009 Signerer her Etter at bensin, mat og regninger er betalt har jeg max 1000 kr igjen til meg selv i måneden. Går helt fint det! Blir kanskje en kinotur, går ikke mye på cafe, ett klesplagg eller ett par sko osv. Men så er jeg student, og vant til å spare på de få pengene jeg har man kan ikke sammenligne pengeforbruk som student og pengeforbruk i etterkant. Det går helt fint å leve for veldig lite penger i få år. Men i lengden trenger man mer enn 1000 kr til diverse i måneden. Tannlege, utbytting av ødelagte husholdningsartikler, presentable arbeidsklær, ferie etc.
Gjest gjestina Skrevet 9. oktober 2009 #13 Skrevet 9. oktober 2009 man kan ikke sammenligne pengeforbruk som student og pengeforbruk i etterkant. Det går helt fint å leve for veldig lite penger i få år. Men i lengden trenger man mer enn 1000 kr til diverse i måneden. Tannlege, utbytting av ødelagte husholdningsartikler, presentable arbeidsklær, ferie etc. Signerer denne. Alt går, så lenge en vet at om 2 år er du ferdig utdannet, og da kan du endelig kjøpe ny jakke, bytte ut den litt brannfarlige tven, osv. Det er noe HELT annet å være i en permanent situasjon hvor en går akkurat i 0 hver mnd. Jeg vil ikke si at familien min "har igjen" noe spesielt etter at faste utgifter og mat er betalt. Utgiftene varierer (Canal Digitial, Lånekassa og strøm er jo ikke månedtlige regninger), og da svinger dermed økonomien fra mnd til mnd. Vi sjekker aldri nettbanken i slutten av mnd, og tenker "dærsken, 2000 kr igjen; de må brukes!" Vi sparer når vi kan, kjøper ny jakke når den gamle er slitt/ødelagt, sparer til ny tv, går på kafè/kino hvis vi føler for det (sjelden,) lager ekstra god mat hjemme innimellom. Dette er ikke en permanent situasjon for oss, da kun en av oss er ferdig utdannet og i jobb enda. Men det føles GODT å kjenne på at vi klarer oss tålelig bra på èn inntekt også.
LaFemme Skrevet 9. oktober 2009 #14 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg lever på 8000 kr. i mnd. som skal dekke alt av regninger og utgifter. Etter alt er betalt sitter jeg kanskje igjen med 1000. Det er kun fordi jeg bor gratis hos samboeren. Å bo alene hadde ikke gått.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #15 Skrevet 9. oktober 2009 Sifo-budsjettet er et minimumsbudsjett da, det går knapt å leve et godt liv på de beløpene. Etter at alle regninger og faste utgifter, samt kostnader til bil (og avsetning til ny) bruker jeg ca. 12.000 på klær, mat og "å leve". Sifo-budsjettet er ikke et minimumsbudsjett. Det viser helt normale utgifter. Jeg bruker faktisk MINDRE enn sifo-budsjettet når jeg lever som normalt. 12 000 på klær, mat og "leve" i måneden er ekstremt mye for én person, vil nå jeg si. Jeg bruker rundt 3 000, jeg... Og da unner jeg meg det jeg har lyst på.
Gjest Marlo Skrevet 9. oktober 2009 #16 Skrevet 9. oktober 2009 man kan ikke sammenligne pengeforbruk som student og pengeforbruk i etterkant. Det går helt fint å leve for veldig lite penger i få år. Men i lengden trenger man mer enn 1000 kr til diverse i måneden. Tannlege, utbytting av ødelagte husholdningsartikler, presentable arbeidsklær, ferie etc. I få år? Jeg har levd slik i ca 12 år. Handler bare om hvordan man bruker pengene og hva slags prioriteringer man har. Kommer nok til å leve slik i mange år fremover også.
Gjest Idar Skrevet 9. oktober 2009 #17 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har utbetalt 28500 kr pr måned Faste utgifter er 22 000 kr pr måned (hus, bil, studielån, osv) Sitter da igjen med 6500 som skal dekke bensin, mat, klær, reiser, osv. Lever ok, men ikke akkurat luksuriøst...
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 10. oktober 2009 #18 Skrevet 10. oktober 2009 jeg har utbetalt ca 22000, har faste utgifter (huslån, studielån, strøm, trening, forsikringer) på 12000. Så har jeg 10 000 igjen. Sparer på BSU av de og bruker en del på reising..lever godt(:
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 10. oktober 2009 #19 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg bruker ca 8000 pr mnd. Tror man tilpasser forbruk etter hvor mye man har til rådighet.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #20 Skrevet 10. oktober 2009 Nettopp etablert med hus/garasje/hage/jobb (nyutdanna)/barn. 2 barn i barnehage (snart 3), så mykje utgifter går med til mat og barnehage. Eg har ca 5000,- igjen på konto etter at alt av mat, diesel, lån, barnehage, forsikringar etc. er betalt. Og desse 5000,- skal rekke til sparing, kle, gåver, mobil, trening, nye ting, og førnøyelsar av forskjellig slag. Mannen har også ca. 5000,- til overs då, så til sammen har vi ca. 10 000 til overs kvar mnd. Høyres mykje ut.. men klarer å bruke opp alt kva mnd uten problem altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå