Gå til innhold

Roma eller Barcelona?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i begge byene? Hva likte dere best?

Var i Barcelona for første gang i sommer, må være blant de beste stedene jeg har vært. Supert med tapas, strender, og masse å se. neste gang lurer jeg på om jeg skal reise tilbake igjen, eller prøve Roma denne gangen. Men spørs om det er like bra som Barcelona ;-)

(det blir nok ikke før til neste vår /sommer, men kan jo begynne å tenke på det :-)

Noen som vet om det er bra bademuligheter i Roma, forresten? er det strender i nærheten, slik som i Barcelona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker begge byen like godt. Men av litt forskjellige grunner.

I Barcelona er det herlige om sommeren med at man lett kan gå på stranden f.eks. Det kan du ikke i Roma.

Jeg synes at Roma er mer intim og mer historisk, mer romantisk kanskje? Man kan ta toget ut til kysten når man er i Roma, men da går det jo en dag på det. Jeg tenker overhode ikke sol og bad når jeg er i Roma. Men kan lett tenke det i Barcelona, ettersom muligheten er der.

Barcelona er for meg den komplette by både når det gjelder uteliv, shopping, kultur, mat også er det flott strand og de har gjort det så fint langs hele havne/strand-promenaden.

Roma er mer slappe av og kose seg.

Jeg tror jeg ville valgt Barcelona for jentetur og Roma for kjærestetur jeg! Men så har jeg vært på jentetur til Roma også da, og det funket veldig bra det også!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Roma ligger ikke ved kysten, men man kan komme til fine strender på en time eller to, så det blir i tilfelle fort en dagstur.

Jeg liker Roma bedre enn Barcelona, men det er vanskelig å rangere, for det er to ganske forskjellige byer. Hvis du er interessert i historie blåser Roma sokkene av Barcelona, men Barcelona ruler litt mer på shopping og uteliv etter min mening. Begge steder har mye god mat og hyggelig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis til Roma og bare nyt den byen!!!

Vil du ha badeferie i tillegg så kombinerer du Roma-turen med noen dager i vakre Sperlonga.

Var der nå nylig med StarTour, 5 dager i Sperlonga og 2 dager i Roma. Litt for lite i Roma selvsagt. Men har vært i Roma før og vet at jeg skal til Roma igjen. Det er litt sånn med den byen, man bare vet at man må tilbake. Du kan jo bestille på egenhånd og ha flere dager i Roma da!

Barcelona er også en fantastisk by. Men Roma ligger nok hakket over for meg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips! :) Hmm, tror jeg må til begge byene jeg :) Av storbyer i Europa, har jeg på følelsen av at dette er to av de beste. (Selv om det er jo masse å velge i! London, Paris, Praha, København, Berlin ++++ er jo også fantastiske byer,)

Hvordan er maten i Roma forresten? Leste et sted at det faktisk er vanskelig å få tak i den supergode italienske maten som landet er så kjent for - vet ikke om det stemmer?? hehe, er glad i å spise ute når jeg er på tur, så det har også litt å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Roma én gang midt i turistsesongen og i Barcelona en gang i februar og en gang i mai. Det påvirket nok synet mitt noe, siden jeg får helt hetta av horder av turister. Jeg sitter nemlig igjen med et bedre inntrykk av Barcelona, mest pga. stemningen, men det er mulig det handler om når på året jeg har vært der.

Jeg syns uansett det var veldig bra med stranden i Barcelona. Da vi var der i mai, badet vi, og vi jogget langs strandpromenaden, noe jeg satte pris på, da jeg syns store byer kan bli litt hektiske, og det er godt å kunne ta seg en pust i bakken. Roma føltes mer innestengt til sammenligning.

Men om man vil se de store kulturelle sightsene, har jo Roma mer å by på.

Hm, det var litt vanskelig å si så mye mer om det, men jeg holder altså en knapp på Barcelona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Når det gjelder mat i Roma (og masse andre turistbyer for så vidt), følger jeg disse prinsippene:

Hvis de har menyen på uendelig mange språk, samt bilder av maten, skygger jeg unna. Det samme gjelder hvis de har innkastere som prøver å skaffe kunder.

Hvis det ser ut som det er mange italienere på et sted, er det et godt tegn, det samme gjelder hvis det er mange prester (som vanligvis er lette å kjenne igjen i katolske Italia).

Dette utelukker nesten alle restauranter som ligger på de store piazzaene der turistene samles, men man finner mye morsomt i bakgater selv i de mest populære områdene.

Hvis man har lyst til å smake på masse godt av skinker, oster, pateer, vin og småretter, anbefaler jeg: http://web.tiscali.it/culdesac/main.html

Det ligger her: http://maps.google.no/maps?source=ig&h...ge&resnum=1

Rett bak Piazza Navona. På samme lille plassen ligger flere andre helt ok steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette må være det mest vanskelige spørsmålet noen har stilt:P

man kan jo simpelthen ikke velge bort den ene for den andre.....

det er utrolig ulike byer, og begge må oppleves!

men skule jeg måtte velge å kun reise til et av stedene en gang i mott liv så hadde jeg valgt roma. rett og slett en by med uendelige opplevelser.

tar bare en time med fly fra barc. til roma, så du kan jo kombinere begge to en ferie:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_AK_*

Hei!

Begge er fantastiske byer, skjønner det er vanskelig å velge.

Men jeg tenker; Vil du ha soling og strandliv i tillegg til storby - velg Barcelona, Vil du stort sett ha sightseeing og shopping - velg Roma.

Jeg syns maten i begge byer var kjempegod. Jeg hadde ikke problemer med å finne god typisk italiensk mat i Roma! I Barcelona ble det mer sjømat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å velge :) Som du selv skriver: Du MÅ til begge byene.

Ikke vær redd for at det er kjedelig turistmat i Roma - bare du styrer unna de verste turistfellene, får du servert nydelig italiensk mat. Maten er minst halve moroa med å dra til Roma... og jeg er ikke unormalt matglad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leilighet begge stedene. Jeg vil si Roma bedre for den typisk historie interesserte turist. Mens Barsa er bedre om man vil på typisk fylletur og bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte meg godt i Roma.

Lett å komme dit og finne fram i byen.

Det meste i gangavstand om du bor sentralt.

Hyggelige folk, møtte ikke på noen innkastere eller pågåande selgere.

God mat.

Romantisk stemning.

Historiske severdigheter.

Kan anbefalest fra meg vertfall, men nå har ikke jeg fått oppleve Barcelona enda=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...