Gjest Bond Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Vel, ser jo at overskriften kan misforstås som litt tullete. Men vi sliter med dårlig lukt på toalettet. Det er et eldre baderom, jeg har vasket den grundig alle mulige måter og det ser og lukter bra for en liten stund, likevel kommer det dårlig lukt etter bare en dag (eller nesten bare noen timer). Jeg antar at det kommer fra rørene til vasken (virker i hvert fall sånn siden lukten blir mer over natten når vasken ikke er i bruk og mindre når den er i bruk), kanskje noe gamle rør eller noe? Lukter ikke noe khm.. piss eller noe sånt, bare litt sånn rar 'gammel' lukt. Men er det noe sånt, er det lite vi kan gjøre (vi leier). Hva kan jeg gjøre med lukten i så tilfelle? Tenker at vanlige luftsprayer bare kamuflerer dårlig lukt (ikke sant?), finnes det noen gode produkter som kan hjelpe i en sånn situasjon, eller noen lure kjærringråd? Endret 7. oktober 2009 av Bond
Belima Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Har du renset alle rør og sluk da? Ikke bruk Plumbo eller Mr. Muscle. Gå til en rørlegger og kjøp et produkt de har der som er beregnet på den jobben. Kanskje det hjelper bare med det. Verd å prøve!
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Nei, har nok ikke fått gjort noe med rør innvendig (det har aldri vært behov for noe sånt noen andre steder vi har bodd). Jeg har vært litt redd å helle noe inn i der siden huset er ganske gammelt og hele rørsystemet er heller ikke nyoppusset for å si det sånn. Men hvordan kjøper man sånt fra rørlegger? Bare finner en tilfeldig fra telefonkatalogen og ringer?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Det kan hende at vannlåsen under servanten tørker ut i løpet av natten slik at det blir åpen luft videre ned til kloakken. Det skal hjelpe å helle litt vanlig matolje nedi vannlåsen. Oljen vil da legge seg som en hinne som skal forhindre fordampning av vannlåsen.
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Det er ikke direkte kloakklukt som kommer, mer sånn bare litt.. rottent?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Men det kan jo da tenkes at det er såpass langt til vannavløpet deres treffer kloakkavløpet slik at kloakklukten "vannes ut". Eventuelt er det en del hår og såperester mm. nedover i avløpet som burde vært renset vekk slik første gjesten her sier, men at første tiltak likevel kan være å hindre at vannlåsen går tom ved å helle olje i.
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Ok, da er det verdt et forsøk. Men la oss si at det ikke er vannsluket - kan oljen gjøre noe skade også? Vil nemlig ikke ødelegge noe
B.A. Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Vet ikke hvordan det er med oljen, men tviler på at det skal ødelegge noe. Jeg hadde uansett ringt til en rørlegger eller et firma bare for å høre om de hadde noen vasketips. Fant denne siden der du kanskje får litt hjelp. http://bygguiden.no/vvs/tette_sluk/
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Takk for nyttig link! Ser at det siste der er: "Bland en ½ dl eddik og en litt mindre mengde med bakepulver. Hell dette i avløpsrøret. Skyll ned med kokhett vann og la det virke." Jeg virker nok litt småparanoid her (men vet ingenting om rør og vil så veldig gjerne unngå situasjonen der jeg har ødelagt noe), men kan for eksempel dette skade gamle rør?
B.A. Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Nei dette skal ikke skade rørene, men hadde nok prøvd å rengjøre vannlåsen først. Hvis du er så nervøs kan du gå innom en butiik hvor de selger slike ting å høre med dem hva tips de har. Så får du iallefall råd fra noen som vet litt mer.
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 Ok, skal prøve! Takker for svar B.A. og gjest og Belima!
Gjest Samme gjest som før Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Vet du hva slags rør det er da? Men uansett vil de nok tåle eddik og bakepulver, kroppen vår vil jo strengt talt tåle det. Problemet med gamle rør er jo stort sett at de ruster i stykker eller går i fra hverandre i skjøter. Det du riskikerer da er jo at det du heller i vaksen vil renne ut gjennom hullene, men det gjør jo vannet du vasker deg i også. Så lenge hullene ikke er inni veggen, men nede i bakken vil det jo ikke gjøre stor skade om det kommer ut noe vann med eddik og bakepulver.
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 Vel, jeg vet ingenting om hva slags rør det er og hvor dårlige de er. Vi leier, så for min del er det helt ukjent hva som finnes her. Må nok finne ut fra utleier hvis ikke noen av disse tingene her fungerer Men det du sier om at hvis kroppen vår tåler det, må jo rørene tåle det, høres faktisk veldig logisk ut
DDuck Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 Vi slet litt med det samme i et gammelt hus vi leide for noen år siden, men det viste seg at toalettet hadde stått brukt så lenge at det hadde dannet seg et eller annet gugg i vanntanken i toalettet.. Vi vasket og renset den og da forsvant lukten
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 Hmm.. nå har jeg testet med eddik og bakepulver da, vi får se Om ikke det hjelper, blir det olje i morgen. Og om det fortsett ikke hjelper, skal jeg se i vanntanken! vil ikke gjøre alt med en gang, siden jeg har lyst å vite hva var det som hjalp (i tilfelle det må gjøres igjen med jevne mellomrom). Takker igjen!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #16 Skrevet 14. oktober 2009 Hvordan går det? Har du blitt kvitt lukten? Hilsen Gjesten over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå