Gå til innhold

Henge ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så glad i at ungene mine skal henge i sentrum (et småsted), særlig ikke etter at det har blitt mørkt. Trettenåringen min synes selvfølgelig at jeg er ultrakjip som nekter ham det. Jeg synes det er vanskelig, og lurer littpå hva slags regler dere andre har. Når er det greit å "henge" rundt? Hvor gamle skal de være? Hvor lenge kan de være på egen hånd i sentrum?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kaisa_*
Skrevet

Vi har en 15-åring, og bor i en middelsstor by.

Han får i utgangspunktet aldri lov til å "henge" i sentrum. Han skal ha et eller annet ærend i byen, som å treffe venner på en ungdomskafe, handle, gå på kino eller lignende. Å henge rundt på gata vil vi ikke at han skal, men vi kan jo selvsagt ikke kontrollere om han faktisk gjør det likevel.

Han får ikke være i sentrum etter at butikkene har stengt, med mindre det er snakk om f.eks. kino som jo går senere på kvelden.

Grunnen til at vi er så strenge er at han har "flørtet" litt med rusmiljøet, så vi holder hardt i tøylene for å hindre at han roter seg ut i noe uheldig. Hadde han ikke vært like lettpåvirkelig i feil retning så hadde vi nok også hatt mye løsere tøyler.

Skrevet

Hva vil det si at det er et småsted? Her er det en liten by (max 30 000 innbyggere),og det er 4 km til sentrum. Fjortisen vår har aldri spurt om å "henge" i byen, men hun hadde heller ikke fått lov. Er de utendørs så er de i gatene rundt her, men som oftest er de hjemme hos hverandre. I byen er hun om hun skal shoppe eller på kino, men hun blir alltid hentet.

Enkelt sagt så holder ungene seg innen skolekretsen, men det hadde kanskje vært annerledes om vi hadde bodd på et mindre sted eller mer landlig?

Gjest Nattvette
Skrevet

Det spørs vel litt på hvordan byen er egentlig. Om det er mye kriminalitet, narkotika/narkomane, osv...

Skrevet

Jeg ville ikke latt 14 åringen min "henge" rundt i sentrum om kveldene uansett om det var et lite eller stort sted.

For alle steder har narkotika og rus problemer, små som store.

Vi har et åpent hus, og har mer enn gjerne ungdommer på besøk. Da vet jeg også hvem han er med, og hvor. (Og litt om hva de gjør.)

Skrevet

Jeg hadde også åpent hus, sammen med noen andre foreldre som også hadde det. Da visste vi hvor ungdommen var. Selv om jeg var enslig forsørger og hadde en trang økonomi, lagde jeg innimellom pizza, hadde snop og saft eller brus. De fikk også lov å bruke kjøkkenet selv.

Jeg oppdaget at en av ungdommene var begynt å røyke som 16-åring, men sa ingenting - lot som jeg ikke så det. Da de var rundt 17, oppdaget jeg at de hadde en pose med øl på rommet, men sa ingenting. Hadde jeg sladret til de andre foreldrene, ville kanskje ungdommen trukket på gata. Det var midt i Oslo og ikke så mange år siden. Nå er de i begynnelsen av 20-åra og det går bra med alle. Enten er de i jobb, eller studerer. Vennekretsen er blitt utvidet så jeg kjenner ikke alle de nye, men hører at de studerer eller jobber, hvor de bor og hva de driver med ellers. Og ingen har fått barn enda selv om noen har kjøpt bolig. Jeg ble tidlig mor, og synes ikke det haster med å bli bestemor. :)

Jeg vet at jeg har vært heldig som mor. Men jeg blandet meg ikke inn, selv om jeg spurte hvor de skulle når de gikk ut på en fredagskveld. Jeg spurte også når de andre måtte være hjemme, og fulgte samme regel.

En annen regel var å ringe eller sende sms hvis de ble forsinket.

I noen år hadde jeg en samboer som ikke likte for mye støy, og da holdt barna/ungdommen seg borte for det meste. Det ble slutt og han flyttet ut, og straks var huset fullt av tenåringer.

Det er vel ingen regel. Det var omsetning av narkotika bare 100 meter fra hjemmet, men jeg kunne jo ikke stenge ungdommen inne. Åpent hus var løsningen. Jeg var bare glad og lettet fordi de følte seg hjemme hos oss, litt høy musikk plaget ikke meg. Tror de hadde vorsepiel hjemme hos meg mange ganger, men jeg spionerte ikke. Det var tilfeldig at jeg oppdaget ølposen den ene gangen (eller var det to), fordi jeg skulle spørre om de ville ha pizza.

Jeg var ikke helt fri for bekymringer, men valgte å holde de for meg selv og var alltid lettet når ungdommen kom hjem til tida, og avtaler ble faktisk holdt. Hvis jeg visste at de var hos noen andre i klassen, stolte jeg på det. Innetider var cirka kl 23-23.30 - men økte til 01 da de var cirka 16 år, dvs i helgene.

Det var en trygghet i å ha telefonlista til alle foreldrene i klassen. Lærerne på skolen oppfordret oss til å kontakte hverandre hvis vi lurte på hvor poden var.

Gjest Gjest_kim_*
Skrevet
Jeg er ikke så glad i at ungene mine skal henge i sentrum (et småsted), særlig ikke etter at det har blitt mørkt. Trettenåringen min synes selvfølgelig at jeg er ultrakjip som nekter ham det. Jeg synes det er vanskelig, og lurer littpå hva slags regler dere andre har. Når er det greit å "henge" rundt? Hvor gamle skal de være? Hvor lenge kan de være på egen hånd i sentrum?

Regelen er ikke noe henging ute i hele tatt. De kan være ute i gata her vi bor, på besøk til hverandre, kino, etc. Men de får ikke lov til å "henge ute",nei. Mine barn er 14 og 15.

Skrevet

Jeg synes ikke du høres kjip ut og er enig med de andre her. Det er ingen grunn til å bare henge slik jeg ser det, og min erfaring fra egen oppvekst (venner som hang ved sentre o.l, gjorde det ikke selv) og som observatør der jeg bor nå (et uskyldig lite sted med 5-6000 innbyggere) er at det ofte er et ukritisk forhold til rus i akkurat de miljøene. Samme om stedet er stort eller lite, der jeg bor nå har vi både sett dealere i miljøet, og mindreårig ungdom som drikker (forholdsvis mye) både på hverdager og i helgene. I tillegg er det ofte noe hærverk, forsøpling og generell plage for naboer og kunder i nærheten - det er rett og slett ikke noe godt møtested.

Nå trenger det jo absolutt ikke være rus o.l som frister, mer det å være "med" og være tøff kanskje. Men det er lett å bli fristet eller bli involvert i situasjoner som ikke er noe særlig.

Skrevet

Det har heldigvis aldri vært et problem her i huset. ikke med eldstemann som nå er 23 eller med 16 åringen. De sitter som regel i kjelleren her hos oss med noen kompiser og spiller/ser på TV. Eller besøker andre venner hjemme hos de. I byen er de kun hvis de skal på Kino eller noe. Hadde ikke tillatt at 16 åringen hadde hengt rundt i byen om helgene, bare for å være der. Men det er han heldigvis ikke interessert i spesielt ikke etter han som 14 åring ble slått ned på vei hjem fra kino en gang...

Skrevet

Da fortsetter jeg å være kjip. Ny diskusjon i dag, men jeg står på mitt. Han kan få besøk eller dra til andre, det er ingen grunn til å henge rundt. Det er et lite sted, ca 3000 innbyggere, men som overalt er det rusproblemer også her.

Skrevet

Vi har hatt informasjonsmøte med politiet en gang, og de ba oss instendig om å ikke la ungdommene være i byen om kveldene. Sjansen for at de blir lokket med rus, blir skadet eller utsatt for ille ting er stor, selv om stedet er lite og uskyldig.

De sa også at vi alltid bør sjekke att ungdommene faktisk er hos den de sier de er hos. De møtte stadig på fulle tenåringer sonm fortalte at foreldrene trodde de overnattet hos venner. Før konfirmasjonsalderen.

Så la ungdommene mene at vi er altfor strenge. Jeg vil heller det enn å rissikere at han havner oppi noe ille.

Hvor mange har ikke hørt: "jeg hatet at foreldrene mine var så strenge. Nå som jeg er voksen er jeg glad for det.

Vi skal ikke være venner med barna våre. Vi skal være trygge voksne.

Skrevet (endret)

Dobbel posting.

Endret av leirbål
Skrevet

Det var jo en av de tingene som var litt kule da vi passerte den magiske grensen og begynte på ungdomsskolen, da - å få henge i sentrum på kveldstid, og sitte på med traktorrånerne. (O, så kult! :fnise::rodme:) Nå kommer jeg fra et sted på størrelse med trådstarter sitt, og min erfaring er at slike steder er så gjennomsiktige at foreldrene vet hva ungdommen driver med omtrent til en hver tid. For hang outen var jo enten utenfor bensinstasjonen eller på stripa. Skule vi gjøre ting som var forbudt, som å røyke eller drikke, var vi hjemme hos noen som hadde foreldre som ikke brydde seg hva vi drev med i sokkelleiligheten.

Skrevet

Savner nesten at ungdommene henger litt jeg...Før var det jo ungdommer overalt, både sent og tidlig. Nå sitter alle mest hjemme på hvert sitt rom foran hvert sitt webcam og hvor sundt er det i lengden liksom...

Jeg tror ikke det er hengingen i seg selv som skaper narkomane eller andre problemer...Når man ser på hva ungdom idag sliter mest med, så kommer ensomhet og lignende psykiske plager høyest på listen...men jeg skjønner jo godt at foreldre har strenge grenser og innetider... :)

Skrevet

Tuller dere med meg? Lar dere ikke barna deres gå ut uten å vite nøyaktig hva de skal? Noen av mine beste minner som ungdom er å bare vandre rundt ute med venner, og kanskje treffe bekjente på populære møtesteder.

Må si det høres svært spesielt ut å ha slike regler.

Skrevet
Tuller dere med meg? Lar dere ikke barna deres gå ut uten å vite nøyaktig hva de skal? Noen av mine beste minner som ungdom er å bare vandre rundt ute med venner, og kanskje treffe bekjente på populære møtesteder.

Må si det høres svært spesielt ut å ha slike regler.

Jeg har slike regler. Og for tiåringen kommer det til å gjelde lenge ennå. Når synes du det er passe å slippe det løs?

Skrevet

Når de er 15-16? 15 står jo som en slags milepæl...

Skrevet
Jeg har slike regler. Og for tiåringen kommer det til å gjelde lenge ennå. Når synes du det er passe å slippe det løs?

Så barna dine får ikke lov til å være ute med venner? De være hjemme hos noen?

Skrevet
Så barna dine får ikke lov til å være ute med venner? De være hjemme hos noen?

De trenger ikke nødvendigvis være hos noen, de kan være på ungdomsklubben, de kan være i sentrum for å gå på en butikk e.l. Men jeg kjører ikke barna mine ned i sentrum uten at de har noe ærend der, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...